REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Burmistrz określa zasady obsługi rady

REKLAMA

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.


Do kompetencji organu wykonawczego gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) należy określenie organizacji i zasad funkcjonowania urzędu gminy. Zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zasady te określa regulamin organizacyjny, który nadawany jest przez burmistrza w drodze zarządzenia. Regulamin ten precyzuje m.in. podział urzędu na wewnętrzne komórki organizacyjne, ich obsadę etatową, zakres kompetencji czy normy współdziałania poszczególnych komórek. Ustawa w żaden sposób nie precyzuje swobody burmistrza w kształtowaniu wewnętrznej organizacji urzędu miasta. Pamiętać przy tym należy, że urząd miasta stanowi aparat pomocniczy organów gminy, przede wszystkim samego burmistrza. To burmistrz, na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, z mocy prawa jest kierownikiem urzędu. Skoro burmistrz może nadać regulamin organizacyjny, to oczywiście może go również zmienić lub uchylić.

Właśnie w regulaminie burmistrz określa, w jaki sposób będzie zorganizowana obsługa rady i gdzie w strukturze organizacyjnej urzędu umiejscowiona będzie zajmująca się tym jednostka.

W różnych urzędach stosowane są różne rozwiązania - niekiedy sprawy te przynależą do kompetencji samodzielnego pracownika, biura rady, czasem zajmują się tym wyznaczeni pracownicy wydziału organizacyjnego. W praktyce zależy to zwykle od liczby radnych, wielkości urzędu itd. Prawo natomiast w żadnym miejscu nie określa dokładnie, czy sprawami tymi zajmować ma się wyodrębniona komórka i np. jakie mają być jej standardy lokalowe.

Radni, poza procedurą wniosku do burmistrza, w praktyce nie mają też prawnych możliwości bezpośredniego wpływu na jego decyzję w tej sprawie. Jest to pewna zmiana, ponieważ w obowiązującym do 26 października 2002 r. tekście ustawy o samorządzie gminnym regulamin organizacyjny był uchwalany przez radę (która w ten sposób miała bezpośredni wpływ na rozwiązania organizacyjne przyjęte w urzędzie). Obecnie regulamin wprowadzany zarządzeniem burmistrza nie ma waloru prawa miejscowego i w związku z tym nie istnieje obowiązek jego publikacji w dzienniku urzędowym województwa (wyrok NSA z 15 kwietnia 2003 r., sygn. akt II SA/Łd 324/03). W konsekwencji, skoro regulamin organizacyjny nie jest aktem prawa miejscowego ani nie ma cech zarządzenia burmistrza ustanawiającego przepisy porządkowe, to nie podlega w trybie art. 90 cytowanej ustawy przedłożeniu do organu nadzoru, jakim jest wojewoda.

W kwestii zmiany zakresu czynności pracownika, który wcześniej zajmował się obsługą radnych, to w świetle art. 100 par. 1 Kodeksu pracy, w związku z art. 22 par. 1 k.p., pracodawca w okresie trwania stosunku pracy może jednostronnie ustalić zakres czynności pracownika. Taka jednostronna zmiana zakresu czynności pracownika nie będzie stanowić zmiany treści umowy o pracę, jeżeli nowe obowiązki mieszczą się w granicach zakreślonych rodzajem pracy ustalonym w umowie (zajmowanym stanowiskiem). W takim przypadku nie powstaje konieczność wprowadzenia nowego zakresu czynności w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Pamiętać należy, że do uprawnień burmistrza jako kierownika urzędu miasta należy wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników urzędu miasta, zgodnie z art. 4 pkt 4 ustawy o pracownikach samorządowych. Zatem burmistrz będzie mógł zmienić zakres czynności pracownika zatrudnionego w urzędzie miasta.

Kazimierz Pawlik

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA