REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.


Do kompetencji organu wykonawczego gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) należy określenie organizacji i zasad funkcjonowania urzędu gminy. Zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zasady te określa regulamin organizacyjny, który nadawany jest przez burmistrza w drodze zarządzenia. Regulamin ten precyzuje m.in. podział urzędu na wewnętrzne komórki organizacyjne, ich obsadę etatową, zakres kompetencji czy normy współdziałania poszczególnych komórek. Ustawa w żaden sposób nie precyzuje swobody burmistrza w kształtowaniu wewnętrznej organizacji urzędu miasta. Pamiętać przy tym należy, że urząd miasta stanowi aparat pomocniczy organów gminy, przede wszystkim samego burmistrza. To burmistrz, na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, z mocy prawa jest kierownikiem urzędu. Skoro burmistrz może nadać regulamin organizacyjny, to oczywiście może go również zmienić lub uchylić.

Właśnie w regulaminie burmistrz określa, w jaki sposób będzie zorganizowana obsługa rady i gdzie w strukturze organizacyjnej urzędu umiejscowiona będzie zajmująca się tym jednostka.

W różnych urzędach stosowane są różne rozwiązania - niekiedy sprawy te przynależą do kompetencji samodzielnego pracownika, biura rady, czasem zajmują się tym wyznaczeni pracownicy wydziału organizacyjnego. W praktyce zależy to zwykle od liczby radnych, wielkości urzędu itd. Prawo natomiast w żadnym miejscu nie określa dokładnie, czy sprawami tymi zajmować ma się wyodrębniona komórka i np. jakie mają być jej standardy lokalowe.

Radni, poza procedurą wniosku do burmistrza, w praktyce nie mają też prawnych możliwości bezpośredniego wpływu na jego decyzję w tej sprawie. Jest to pewna zmiana, ponieważ w obowiązującym do 26 października 2002 r. tekście ustawy o samorządzie gminnym regulamin organizacyjny był uchwalany przez radę (która w ten sposób miała bezpośredni wpływ na rozwiązania organizacyjne przyjęte w urzędzie). Obecnie regulamin wprowadzany zarządzeniem burmistrza nie ma waloru prawa miejscowego i w związku z tym nie istnieje obowiązek jego publikacji w dzienniku urzędowym województwa (wyrok NSA z 15 kwietnia 2003 r., sygn. akt II SA/Łd 324/03). W konsekwencji, skoro regulamin organizacyjny nie jest aktem prawa miejscowego ani nie ma cech zarządzenia burmistrza ustanawiającego przepisy porządkowe, to nie podlega w trybie art. 90 cytowanej ustawy przedłożeniu do organu nadzoru, jakim jest wojewoda.

W kwestii zmiany zakresu czynności pracownika, który wcześniej zajmował się obsługą radnych, to w świetle art. 100 par. 1 Kodeksu pracy, w związku z art. 22 par. 1 k.p., pracodawca w okresie trwania stosunku pracy może jednostronnie ustalić zakres czynności pracownika. Taka jednostronna zmiana zakresu czynności pracownika nie będzie stanowić zmiany treści umowy o pracę, jeżeli nowe obowiązki mieszczą się w granicach zakreślonych rodzajem pracy ustalonym w umowie (zajmowanym stanowiskiem). W takim przypadku nie powstaje konieczność wprowadzenia nowego zakresu czynności w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Pamiętać należy, że do uprawnień burmistrza jako kierownika urzędu miasta należy wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników urzędu miasta, zgodnie z art. 4 pkt 4 ustawy o pracownikach samorządowych. Zatem burmistrz będzie mógł zmienić zakres czynności pracownika zatrudnionego w urzędzie miasta.

Kazimierz Pawlik

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA