reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Komisja rewizyjna rady powiatu bez przedstawiiela klubu radnych

Komisja rewizyjna rady powiatu bez przedstawiiela klubu radnych

Komisja rewizyjna rady powiatu musi być reprezentatywna. Czy zatem nie zgłoszenie kandydata przez jakikolwiek klub reprezentowany w radzie lub odmowa pracy w komisji skutkować musi nieważnością bezwzględną wyboru tego organu?

Odmowa desygnacji przedstawiciela klubu radnych do komisji rewizyjnej rady powiatu – skutki prawne

Wojewoda w trybie nadzorczym stwierdził nieważność uchwały o powołaniu komisji rewizyjnej rady powiatu z uwagi na naruszenie dyspozycji art. 16 ust. 2 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym. Argumentacja organu nadzoru opierała się na założeniu, ze skoro ze statutu wynika, że w skład komisji rewizyjnej wchodzą radni w tym przedstawiciele wszystkich klubów to brak zgłoszenia kandydata do komisji przez dany klub reprezentowany w radzie wyklucza możliwość skutecznego powołania komisji rewizyjnej, nawet jeżeli dokonana w następstwie zaistnienia takiej sytuacji zmiana statutu i dobrowolność zgłaszania kandydatów do komisji rewizyjnej została w dokonanej zmianie statutu dopuszczona. 

Zobacz również: Absolutorium: głosowanie w przypadku nieparzystej liczby radnych

Organ nadzoru bazował w swoim stanowisku na stwierdzeniu opartym o wykładnie art. 16 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym stojąc na stanowisku, że kom9isja musi być reprezentatywna a więc nie zgłoszenie kandydata przez jakikolwiek klub reprezentowany w radzie lub odmowa pracy w komisji skutkować musi nieważnością bezwzględną wyboru tego organu a to z uwagi na zadania komisji ustawowo wyrażone w art. 19 ustawy o samorządzie powiatowym rzutować może na sporządzeniu wniosku w sprawie absolutorium czy dopełnieniu obowiązków nałożonych na komisję rewizyjną w art. 270 ustawy o finansach publicznych.

Argumentu organu nadzoru nie podzielił NSA wskazując w swoim orzeczeniu, ze decydujący w tym aspekcie jest nie przepis art. 16 który dotyczy generalnie statusu specjalnego komisji rewizyjnej jako jedynej obligatoryjnej komisji rady powiatu lecz art. 19 ustawy o samorządzie powiatowym z którego wynika że organizację wewnętrzną i tryb powoływania oraz pracy komisji rady powiatu określa statut. W związku z tym o ile w statucie przewidziano dobrowolność zgłaszania kandydatów do pracy w komisji rewizyjnej a klub takiego kandydata nie zgłosił lub odmówił on mimo zgłoszenia zasiadania w komisji rewizyjnej to o ile statut powiatu tak stanowi to wybór do komisji rewizyjnej i odpowiadające mu uprawnienie do zgłaszania kandydatów do pracy w komisji są przywilejem a nie obowiązkiem klubu radnych. Tym samym komisja rewizyjna o ile statut tak stanowi nie będzie wówczas działała z pełną reprezentacją klubów radnych będzie jednak wybrana legalnie w świetle art. 19 ustawy o samorządzie powiatowym oraz w świetle statutu gminy.

Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2013 roku sygn.. II OSK 778/13

Podyskutuj: Forum

reklama

Czytaj także

Ekspert:

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

wybór komisji rewizyjnej rady powiat
wybór komisji rewizyjnej rady powiat

INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa – program dla księgowych jednostek budżetowych199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Odszkodowania Campter

Campter Odszkodowania uzyskuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach oraz na skutek zdarzeń losowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama