REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja rewizyjna rady powiatu bez przedstawiiela klubu radnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Kotowski
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
wybór komisji rewizyjnej rady powiat
wybór komisji rewizyjnej rady powiat

REKLAMA

REKLAMA

Komisja rewizyjna rady powiatu musi być reprezentatywna. Czy zatem nie zgłoszenie kandydata przez jakikolwiek klub reprezentowany w radzie lub odmowa pracy w komisji skutkować musi nieważnością bezwzględną wyboru tego organu?

Odmowa desygnacji przedstawiciela klubu radnych do komisji rewizyjnej rady powiatu – skutki prawne

Wojewoda w trybie nadzorczym stwierdził nieważność uchwały o powołaniu komisji rewizyjnej rady powiatu z uwagi na naruszenie dyspozycji art. 16 ust. 2 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym. Argumentacja organu nadzoru opierała się na założeniu, ze skoro ze statutu wynika, że w skład komisji rewizyjnej wchodzą radni w tym przedstawiciele wszystkich klubów to brak zgłoszenia kandydata do komisji przez dany klub reprezentowany w radzie wyklucza możliwość skutecznego powołania komisji rewizyjnej, nawet jeżeli dokonana w następstwie zaistnienia takiej sytuacji zmiana statutu i dobrowolność zgłaszania kandydatów do komisji rewizyjnej została w dokonanej zmianie statutu dopuszczona. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Absolutorium: głosowanie w przypadku nieparzystej liczby radnych

Organ nadzoru bazował w swoim stanowisku na stwierdzeniu opartym o wykładnie art. 16 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym stojąc na stanowisku, że kom9isja musi być reprezentatywna a więc nie zgłoszenie kandydata przez jakikolwiek klub reprezentowany w radzie lub odmowa pracy w komisji skutkować musi nieważnością bezwzględną wyboru tego organu a to z uwagi na zadania komisji ustawowo wyrażone w art. 19 ustawy o samorządzie powiatowym rzutować może na sporządzeniu wniosku w sprawie absolutorium czy dopełnieniu obowiązków nałożonych na komisję rewizyjną w art. 270 ustawy o finansach publicznych.

Argumentu organu nadzoru nie podzielił NSA wskazując w swoim orzeczeniu, ze decydujący w tym aspekcie jest nie przepis art. 16 który dotyczy generalnie statusu specjalnego komisji rewizyjnej jako jedynej obligatoryjnej komisji rady powiatu lecz art. 19 ustawy o samorządzie powiatowym z którego wynika że organizację wewnętrzną i tryb powoływania oraz pracy komisji rady powiatu określa statut. W związku z tym o ile w statucie przewidziano dobrowolność zgłaszania kandydatów do pracy w komisji rewizyjnej a klub takiego kandydata nie zgłosił lub odmówił on mimo zgłoszenia zasiadania w komisji rewizyjnej to o ile statut powiatu tak stanowi to wybór do komisji rewizyjnej i odpowiadające mu uprawnienie do zgłaszania kandydatów do pracy w komisji są przywilejem a nie obowiązkiem klubu radnych. Tym samym komisja rewizyjna o ile statut tak stanowi nie będzie wówczas działała z pełną reprezentacją klubów radnych będzie jednak wybrana legalnie w świetle art. 19 ustawy o samorządzie powiatowym oraz w świetle statutu gminy.

REKLAMA

Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2013 roku sygn.. II OSK 778/13

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj: Forum

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA