REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absolutorium: głosowanie w przypadku nieparzystej liczby radnych

Jarosław Kotowski
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
uchwała absolutoryjna
uchwała absolutoryjna
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Głosowanie uchwał absolutoryjnych w sytuacji nieparzystej ustawowej liczby radnych może wzbudzać wątpliwości. Uchwała w sprawie absolutorium w gminie podejmowana jest bowiem bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Zasady dokonywania skwitowania realizacji budżetu gminy regulują dwie regulacje, tj. art. 28 a ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 270 ust. 4 i art. 271 ustawy o finansach publicznych. O ile jednak ustawa o finansach publicznych koncentruje się jedynie na formalnym aspekcie procedury absolutoryjnej i elementach oraz dokumentach z jakimi w czasie sesji musi zapoznać się organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego o tyle art. 28 a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wskazuje, że uchwała w sprawie absolutorium w gminie podejmowana jest bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Problem powstaje w sytuacji gdy w radzie zasiada nieparzysta liczba radnych, np. 15 wówczas połowę głosów stanowi de facto 14,5 głosu a ustawodawca wymaga, aby za uchwałą w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium oddano bezwzględną liczbę głosów ustawowego składu rady.

REKLAMA

REKLAMA

Rada w świetle orzecznictwa NSA nie może ustanowić innych zasad głosowania niż specyfikuje to ustawa o samorządzie gminnym w art. 28 a ust. 2, bowiem sam fakt braku możliwości uzyskania bezwzględnej większości głosów 50% + 1 przy braku konsensusu politycznego nie oznacza prawa do zmiany reguł głosowania. W takiej sytuacji o ile opcja w radzie za udzieleniem lub przeciw udzieleniu absolutorium nie uzyska bezwzględnej większości głosów – kwestia absolutorium pozostaje nie rozstrzygnięta i uchwała nie zostaje podjęta. 

Zobacz również: Uchwała o nieudzieleniu absolutorium - skarga wójta

Nie można natomiast dopuścić do sytuacji gdy za udzieleniem absolutorium nie opowie się bezwzględna większość to doprowadza się do głosowania kolejnego wniosku o nie udzielnie absolutorium, który nie jest porządkiem obrad lub w sytuacji skrajnej również nieprawidłowo w gminach uznaje się że skoro za udzieleniem nie opowiedziała się bezwzględna większość, to z mocy prawa absolutorium jest nieudzielone. Takie domniemanie dopuszczalne jest tylko na podstawie ustawy samorządowej powiatowej i wojewódzkiej. Nie dopuszczalne jest natomiast w gminie. W sytuacji nieparzystej liczby członków organu stanowiącego bezwzględna liczba głosów zdaniem NSA oznacza każdy pełny głos, który jest niepodzielny stanowi zarazem samodzielną jednostkę obliczeniową. Jeżeli liczba radnych jest nieparzysta nie da się wprost zastosować reguły 50% + 1 głos w tej sytuacji bezwzględna liczba głosów stanowić będzie pierwszą liczbę naturalną przewyższającą połowę ważnie oddanych głosów

REKLAMA

Wyrok NSA z dnia 16 września 1993 SA/Kr 1351/93

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie: Forum

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA