REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absolutorium: głosowanie w przypadku nieparzystej liczby radnych

Jarosław Kotowski
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
uchwała absolutoryjna
uchwała absolutoryjna
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Głosowanie uchwał absolutoryjnych w sytuacji nieparzystej ustawowej liczby radnych może wzbudzać wątpliwości. Uchwała w sprawie absolutorium w gminie podejmowana jest bowiem bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Zasady dokonywania skwitowania realizacji budżetu gminy regulują dwie regulacje, tj. art. 28 a ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 270 ust. 4 i art. 271 ustawy o finansach publicznych. O ile jednak ustawa o finansach publicznych koncentruje się jedynie na formalnym aspekcie procedury absolutoryjnej i elementach oraz dokumentach z jakimi w czasie sesji musi zapoznać się organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego o tyle art. 28 a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wskazuje, że uchwała w sprawie absolutorium w gminie podejmowana jest bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Problem powstaje w sytuacji gdy w radzie zasiada nieparzysta liczba radnych, np. 15 wówczas połowę głosów stanowi de facto 14,5 głosu a ustawodawca wymaga, aby za uchwałą w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium oddano bezwzględną liczbę głosów ustawowego składu rady.

REKLAMA

REKLAMA

Rada w świetle orzecznictwa NSA nie może ustanowić innych zasad głosowania niż specyfikuje to ustawa o samorządzie gminnym w art. 28 a ust. 2, bowiem sam fakt braku możliwości uzyskania bezwzględnej większości głosów 50% + 1 przy braku konsensusu politycznego nie oznacza prawa do zmiany reguł głosowania. W takiej sytuacji o ile opcja w radzie za udzieleniem lub przeciw udzieleniu absolutorium nie uzyska bezwzględnej większości głosów – kwestia absolutorium pozostaje nie rozstrzygnięta i uchwała nie zostaje podjęta. 

Zobacz również: Uchwała o nieudzieleniu absolutorium - skarga wójta

Nie można natomiast dopuścić do sytuacji gdy za udzieleniem absolutorium nie opowie się bezwzględna większość to doprowadza się do głosowania kolejnego wniosku o nie udzielnie absolutorium, który nie jest porządkiem obrad lub w sytuacji skrajnej również nieprawidłowo w gminach uznaje się że skoro za udzieleniem nie opowiedziała się bezwzględna większość, to z mocy prawa absolutorium jest nieudzielone. Takie domniemanie dopuszczalne jest tylko na podstawie ustawy samorządowej powiatowej i wojewódzkiej. Nie dopuszczalne jest natomiast w gminie. W sytuacji nieparzystej liczby członków organu stanowiącego bezwzględna liczba głosów zdaniem NSA oznacza każdy pełny głos, który jest niepodzielny stanowi zarazem samodzielną jednostkę obliczeniową. Jeżeli liczba radnych jest nieparzysta nie da się wprost zastosować reguły 50% + 1 głos w tej sytuacji bezwzględna liczba głosów stanowić będzie pierwszą liczbę naturalną przewyższającą połowę ważnie oddanych głosów

REKLAMA

Wyrok NSA z dnia 16 września 1993 SA/Kr 1351/93

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie: Forum

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA