REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absolutorium: głosowanie w przypadku nieparzystej liczby radnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Kotowski
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
uchwała absolutoryjna
uchwała absolutoryjna
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Głosowanie uchwał absolutoryjnych w sytuacji nieparzystej ustawowej liczby radnych może wzbudzać wątpliwości. Uchwała w sprawie absolutorium w gminie podejmowana jest bowiem bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Zasady dokonywania skwitowania realizacji budżetu gminy regulują dwie regulacje, tj. art. 28 a ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 270 ust. 4 i art. 271 ustawy o finansach publicznych. O ile jednak ustawa o finansach publicznych koncentruje się jedynie na formalnym aspekcie procedury absolutoryjnej i elementach oraz dokumentach z jakimi w czasie sesji musi zapoznać się organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego o tyle art. 28 a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wskazuje, że uchwała w sprawie absolutorium w gminie podejmowana jest bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Problem powstaje w sytuacji gdy w radzie zasiada nieparzysta liczba radnych, np. 15 wówczas połowę głosów stanowi de facto 14,5 głosu a ustawodawca wymaga, aby za uchwałą w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium oddano bezwzględną liczbę głosów ustawowego składu rady.

REKLAMA

REKLAMA

Rada w świetle orzecznictwa NSA nie może ustanowić innych zasad głosowania niż specyfikuje to ustawa o samorządzie gminnym w art. 28 a ust. 2, bowiem sam fakt braku możliwości uzyskania bezwzględnej większości głosów 50% + 1 przy braku konsensusu politycznego nie oznacza prawa do zmiany reguł głosowania. W takiej sytuacji o ile opcja w radzie za udzieleniem lub przeciw udzieleniu absolutorium nie uzyska bezwzględnej większości głosów – kwestia absolutorium pozostaje nie rozstrzygnięta i uchwała nie zostaje podjęta. 

Zobacz również: Uchwała o nieudzieleniu absolutorium - skarga wójta

Nie można natomiast dopuścić do sytuacji gdy za udzieleniem absolutorium nie opowie się bezwzględna większość to doprowadza się do głosowania kolejnego wniosku o nie udzielnie absolutorium, który nie jest porządkiem obrad lub w sytuacji skrajnej również nieprawidłowo w gminach uznaje się że skoro za udzieleniem nie opowiedziała się bezwzględna większość, to z mocy prawa absolutorium jest nieudzielone. Takie domniemanie dopuszczalne jest tylko na podstawie ustawy samorządowej powiatowej i wojewódzkiej. Nie dopuszczalne jest natomiast w gminie. W sytuacji nieparzystej liczby członków organu stanowiącego bezwzględna liczba głosów zdaniem NSA oznacza każdy pełny głos, który jest niepodzielny stanowi zarazem samodzielną jednostkę obliczeniową. Jeżeli liczba radnych jest nieparzysta nie da się wprost zastosować reguły 50% + 1 głos w tej sytuacji bezwzględna liczba głosów stanowić będzie pierwszą liczbę naturalną przewyższającą połowę ważnie oddanych głosów

REKLAMA

Wyrok NSA z dnia 16 września 1993 SA/Kr 1351/93

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie: Forum

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA