REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata od wniosku starosty o rozwiązanie stowarzyszenia

Subskrybuj nas na Youtube
Opłata od wniosku starosty o rozwiązanie stowarzyszenia/ Fot. Fotolia
Opłata od wniosku starosty o rozwiązanie stowarzyszenia/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia obowiązku ponoszenia przez starostę opłaty od wniosku o rozwiązanie stowarzyszenia jest różnie traktowana przez sądy. Wyjaśnienia w tym przedmiocie udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu wyjaśniła wątpliwości związane z prowadzeniem nadzoru starosty nad stowarzyszeniami i ponoszeniem z tego tytułu kosztów sądowych w postępowaniu nieprocesowym.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wskazuje RIO, zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) na wniosek organu nadzorującego sąd wydaje postanowienie o rozwiązaniu stowarzyszenia, w razie gdy liczba członków stowarzyszenia zmniejszyła się poniżej liczby członków wymaganych do jego założenia lub, gdy stowarzyszenie nie posiada przewidzianych w ustawie władz i nie ma warunków do ich wyłonienia w okresie nie dłuższym niż rok. Nie jest to wniosek związany z wpisem w rejestrze stowarzyszeń i dlatego nie jest on objęty zwolnieniem przedmiotowym od opłaty sądowej, wynikającym z art. 17 ust. 4 ustawy Prawo o stowarzyszeniach.

Przepisy powyższe, jak również brak w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych zwolnienia dla jednostek samorządu terytorialnego, powodują rozbieżności w praktyce sądów rejestrowych, pociągające za sobą odmienne sposoby postępowania z wnioskami o rozwiązanie stowarzyszenia.

RIO nadmienia, iż brak ukształtowanej jednolitej wykładni przepisów i różnorodne postępowanie sądów, oparte na jednej z dwóch występujących w praktyce interpretacji przepisów w zakresie obowiązku uiszczenia opłat przez starostów zgłaszających do sądów wnioski w trybie art. 31 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, było przedmiotem interpelacji poselskiej nr 2542 z dnia 10 kwietnia 2008 r. W odpowiedzi z dnia 27 maja 2008 r., Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, odnosząc się do przedstawionego zagadnienia na tle stosowania przez sądy art. 94 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych stwierdził, iż korekta postępowania sądu w każdej indywidualnej sprawie powinna zostać dokonana poprzez wykorzystanie istniejących instytucji procesowych, które umożliwiają zmianę poglądu wyrażonego przez sąd pierwszej instancji w postępowaniu odwoławczym. Powyższe stanowisko, w ocenie Izby, należy uznać za słuszne.

REKLAMA

Odnosząc się natomiast do zagadnienia ponoszenia przez jednostkę samorządu terytorialnego kosztów kuratora lub likwidatora stowarzyszenia, izba uznała, iż mając na względzie jednoznaczną treść art. 39 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, brak jest podstaw prawnych do planowania w budżetach j.s.t. wydatków na powyższe zadania. Stanowisko to nie oznacza zarazem, iż uiszczenie ze środków budżetu na wezwanie sądu opłaty sądowej w związku z wykonywaniem swoich zadań będzie automatycznie kwalifikowane jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: RIO w Opolu, NA.III 0221- 15/2014

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA