REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wybory, zmiana kodeksu wyborczego, Fot. Fotolia
Wybory, zmiana kodeksu wyborczego, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt zmian Kodeksu wyborczego przedstawiony przez Prezydenta został zmodyfikowany w toku prac sejmowej komisji. Nowelizacja Kodeksu wyborczego miałaby wejść w życie jeszcze przed wyborami parlamentarnymi.

Kolejna zmiana

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy przewiduje wprowadzenie szeregu usprawnień w procedurze wyborów. Wiele z nich była postulowana już przy uchwalaniu Kodeksu wyborczego w 2011 r., niektóre są zaś powrotem do starych rozwiązań. Cały projekt służy głównie uczynieniu procesu wyborczego bardziej przejrzystym, wiarygodnym i pewnym. W uzasadnieniu do projektu Prezydent odwołuje się do sytuacji podczas wyborów samorządowych i powszechnego niezadowolenia z dotychczasowej formuły wyborów.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki informacyjne

Początkowo projekt zakładał ustanowienie obowiązku informacyjnego dla wójta (odpowiednio burmistrza lub prezydenta). Miał on polegać na imiennym zawiadomieniu wyborcy o wpisaniu go do spisu wyborców, dacie i miejscu głosowania, formie głosowania, warunkach ważności głosu oraz prawie do reklamacji w terminie 10 dni przed wyborami. Po pracach komisji planowany obowiązek zmieniono - miałby polegać na bezadresowym informowaniu wyborców w danym obwodzie głosowania o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu na 21 dni przed wyborami. Obowiązek ten ma mieć charakter zadania zleconego, a wzór informacji określi Państwowa Komisja Wyborcza.

Nowa karta do głosowania

Projekt zakłada odejście od kart do głosowania w formie książeczki i zaleca stosowanie formy jednostronnie zadrukowanej pojedynczej kartki. Na karcie ma zostać umieszczona informacja o sposobie głosowania oraz warunkach ważności głosu. Wielkość czcionki oraz kratek do stawiania znaków „x” powinna być taka sama dla wszystkich kandydatów i list kandydatów. Przewidziano też możliwość wyjątkowego zastosowania dotychczasowej formy książeczki w sytuacji bardzo dużej liczby kandydatów, jeśli miałoby to stwarzać trudności w posługiwaniu się pojedynczą kartą. Co prawda nowa forma karty do głosowania uniemożliwi stosowanie nakładek w alfabecie Braille’a, jednak zainteresowanie ich użyciem uznano za znikome, a samo rozwiązanie generowało spore koszty.

Polecamy serwis: Organizacja

REKLAMA

Większa wiarygodność wyników

W celu zapewnienia większego zaufania do wyników wyborów oraz do formy ich przeprowadzania projekt zakłada wprowadzenie przezroczystych urn wyborczych, które miałyby pomieścić wszystkie karty oraz uniemożliwić wcześniejsze wyjęcie kart, ich wypadanie lub dołożenie ich w sposób inny niż przez szczelinę służącą do wrzucania kart do urny. Dodatkowo ustalono, iż w każdym lokalu powinny być dostępne koperty uwzględniające wielkość karty do głosowania tak, aby fakt przejrzystości urny nie powodował naruszania tajności oddawania głosów. Zapewnienie odpowiedniej ilości kopert jest obowiązkiem wójta w ramach zadań zleconych. Ponadto mężowie zaufania mają dostać przyzwolenie na nagrywanie prac komisji wyborczych przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu głosowania, także przy użyciu własnego sprzętu. Komisja nadzwyczajna dodała do tego rozwiązania zakaz udostępniania takich nagrań. Wyjątkiem są potrzeby postępowania sądowego oraz przed organami prokuratury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w komisjach wyborczych

Projekt ustawy nakłada nowy obowiązek na członków obwodowej komisji wyborczej. Po wyjęciu kart i przeliczeniu głosów ważnych oraz nieważnych, przy tych drugich będą musieli podawać powody nieważności. Równocześnie wprowadzona ma zostać zmiana w liczebności członków komisji w obwodach, w których liczba wyborców przekracza 2000 osób – w komisji ma się wtedy znaleźć od 8 do 10 osób.

Planowane są również zmiany w funkcjonowaniu Państwowej Komisji Wyborczej. Projekt zakłada wprowadzenie dziewięcioletniej kadencji, której bieg miałby się rozpocząć z dniem wejścia w życie ustawy. Ustalono też górną granicę wieku dla członka PKW – 70 lat.

Podstawa prawna:

- projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy z dnia 8 stycznia 2015 r.

Zobacz także: Jakie są zasady głosowania przez pełnomocnika w ponownych wyborach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA