REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wybory, zmiana kodeksu wyborczego, Fot. Fotolia
Wybory, zmiana kodeksu wyborczego, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt zmian Kodeksu wyborczego przedstawiony przez Prezydenta został zmodyfikowany w toku prac sejmowej komisji. Nowelizacja Kodeksu wyborczego miałaby wejść w życie jeszcze przed wyborami parlamentarnymi.

Kolejna zmiana

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy przewiduje wprowadzenie szeregu usprawnień w procedurze wyborów. Wiele z nich była postulowana już przy uchwalaniu Kodeksu wyborczego w 2011 r., niektóre są zaś powrotem do starych rozwiązań. Cały projekt służy głównie uczynieniu procesu wyborczego bardziej przejrzystym, wiarygodnym i pewnym. W uzasadnieniu do projektu Prezydent odwołuje się do sytuacji podczas wyborów samorządowych i powszechnego niezadowolenia z dotychczasowej formuły wyborów.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki informacyjne

Początkowo projekt zakładał ustanowienie obowiązku informacyjnego dla wójta (odpowiednio burmistrza lub prezydenta). Miał on polegać na imiennym zawiadomieniu wyborcy o wpisaniu go do spisu wyborców, dacie i miejscu głosowania, formie głosowania, warunkach ważności głosu oraz prawie do reklamacji w terminie 10 dni przed wyborami. Po pracach komisji planowany obowiązek zmieniono - miałby polegać na bezadresowym informowaniu wyborców w danym obwodzie głosowania o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu na 21 dni przed wyborami. Obowiązek ten ma mieć charakter zadania zleconego, a wzór informacji określi Państwowa Komisja Wyborcza.

Nowa karta do głosowania

Projekt zakłada odejście od kart do głosowania w formie książeczki i zaleca stosowanie formy jednostronnie zadrukowanej pojedynczej kartki. Na karcie ma zostać umieszczona informacja o sposobie głosowania oraz warunkach ważności głosu. Wielkość czcionki oraz kratek do stawiania znaków „x” powinna być taka sama dla wszystkich kandydatów i list kandydatów. Przewidziano też możliwość wyjątkowego zastosowania dotychczasowej formy książeczki w sytuacji bardzo dużej liczby kandydatów, jeśli miałoby to stwarzać trudności w posługiwaniu się pojedynczą kartą. Co prawda nowa forma karty do głosowania uniemożliwi stosowanie nakładek w alfabecie Braille’a, jednak zainteresowanie ich użyciem uznano za znikome, a samo rozwiązanie generowało spore koszty.

Polecamy serwis: Organizacja

REKLAMA

Większa wiarygodność wyników

W celu zapewnienia większego zaufania do wyników wyborów oraz do formy ich przeprowadzania projekt zakłada wprowadzenie przezroczystych urn wyborczych, które miałyby pomieścić wszystkie karty oraz uniemożliwić wcześniejsze wyjęcie kart, ich wypadanie lub dołożenie ich w sposób inny niż przez szczelinę służącą do wrzucania kart do urny. Dodatkowo ustalono, iż w każdym lokalu powinny być dostępne koperty uwzględniające wielkość karty do głosowania tak, aby fakt przejrzystości urny nie powodował naruszania tajności oddawania głosów. Zapewnienie odpowiedniej ilości kopert jest obowiązkiem wójta w ramach zadań zleconych. Ponadto mężowie zaufania mają dostać przyzwolenie na nagrywanie prac komisji wyborczych przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu głosowania, także przy użyciu własnego sprzętu. Komisja nadzwyczajna dodała do tego rozwiązania zakaz udostępniania takich nagrań. Wyjątkiem są potrzeby postępowania sądowego oraz przed organami prokuratury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w komisjach wyborczych

Projekt ustawy nakłada nowy obowiązek na członków obwodowej komisji wyborczej. Po wyjęciu kart i przeliczeniu głosów ważnych oraz nieważnych, przy tych drugich będą musieli podawać powody nieważności. Równocześnie wprowadzona ma zostać zmiana w liczebności członków komisji w obwodach, w których liczba wyborców przekracza 2000 osób – w komisji ma się wtedy znaleźć od 8 do 10 osób.

Planowane są również zmiany w funkcjonowaniu Państwowej Komisji Wyborczej. Projekt zakłada wprowadzenie dziewięcioletniej kadencji, której bieg miałby się rozpocząć z dniem wejścia w życie ustawy. Ustalono też górną granicę wieku dla członka PKW – 70 lat.

Podstawa prawna:

- projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy z dnia 8 stycznia 2015 r.

Zobacz także: Jakie są zasady głosowania przez pełnomocnika w ponownych wyborach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA