| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Przepisy karne w aktach prawa miejscowego gminy

Przepisy karne w aktach prawa miejscowego gminy

Czy rada gminy może stanowić przepisy karne w aktach prawa miejscowego? Co z regulaminami korzystania z obiektów użyteczności publicznej zawierającymi zakazy i nakazy określonego zachowania się osób?

Aktami prawa miejscowego są akty prawne uchwalane przez radę gminy, obowiązujące na terenie całej gminy. Zazwyczaj akty te mają postać uchwał. Wydanie przez radę gminy aktu miejscowego zawsze musi wynikać z określonego przepisu prawa, który uprawnia radę gminy do wydania tego aktu. W komparycji tej uchwały zawsze winna być podana podstawa prawna, na podstawie której uchwała ta jest podejmowana przez radę gminy.

Bardzo często w gminnych parkach, placach zabaw, boiskach itd. osoby korzystają z tych obiektów mogą się zapoznać z regulaminami, które obowiązują na nich. Regulaminy te określają sposób korzystania z tych obiektów. Regulaminy te to po prostu zbór nakazów i zakazów określających sposób korzystania z w/w obiektu. Regulaminy te są aktami prawa miejscowego, które są wydawane przez radę gminy na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z późń. zm.), tj. organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Często spotyka się w tych regulaminach zapis, iż w przypadku naruszenia określonego zakazu lub nakazu, osoba naruszająca popełnia określone przestępstwo lub wykroczenia. Powstaje jednak wątpliwość, czy takie zapisy w w/w regulaminach winny się znajdować, gdyż z cytowanego wyżej przepisu nie wynika, aby rada gminy miała kompetencje do wprowadzania tego typu zapisów do tych regulaminów.

Zobacz również: Nadzór wojewody nad uchwałami jednostek pomocniczych gminy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 27 sierpnia 2015 r., sygn. akt: IV SA/Po 368/15 (LEX nr 1799971) stwierdził, iż: „uchwała wydana na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. nie może zawierać przepisów porządkowych - ich wydanie wymagałoby bowiem przyjęcia innej podstawy prawnej i wydania aktu innego niż przewidziany w art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. Nie może także przewidywać kar, albowiem uprawnienie do ich wprowadzenia ograniczone zostało przez ustawodawcę wyłącznie do trybu wydawania przez radę gminy przepisów porządkowych. Wprawdzie rada gminy może wprowadzać regulaminy korzystania z obiektów użyteczności publicznej zawierające zakazy i nakazy określonego zachowania się osób, to jednak zakazy te i nakazy nie mogą być zagrożone sankcjami karnymi w k.w. Wydając przepisy gminne na podstawie ogólnej normy kompetencyjnej określonej w art. 40 ust. 2 u.s.g. rada gminy nie może stanowić przepisów karnych, bowiem do ich stanowienia konieczne jest wyraźne upoważnienie ustawowe, którego art. 40 ust. 2 u.s.g. nie zawiera.”

Wynika z powyższego, iż rada gminy nie może w regulaminach gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej wprowadzać zapisów o charakterze porządkowym. Czyli nie może stanowić przepisów karnych, gdyż nie ma do tego kompetencji. Zatem jeżeli regulaminy takie zawierają w/w zapisy, to są one w tym zakresie wydane bez podstawy prawnej. Co też umożliwia unieważnienie danego regulaminu w zakresie dotyczącym sankcji karnych przewidzianych za naruszenie w/w  nakazów i zakazów.

Polecamy serwis: Ustrój i jednostki

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Simpkins & Co Solicitors

Jedna z najlepszych firm prawniczych w południowej Anglii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »