| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Rozwój i promocja > Fundusze unijne > Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych

Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych

Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.

Pozostałe nieprawidłowości

1. Materiały promocyjne przedstawione jako koszty kwalifikowane są w rzeczywistości materiałami reklamowymi firmy, a nie materiałami promującymi projekt.

2. Nieprawidłowe opisy na fakturach i innych dokumentach księgowych.

   Załączone do wniosku o płatność faktury, rachunki i inne dokumenty powinny być odpowiednio opisane. W opisie powinny znaleźć się co najmniej:

• wskazanie funduszu, z którego finansowany jest wydatek,

• numer umowy,

• nazwa projektu,

• kwota kosztu kwalifikowanego w projekcie pokryta z dotacji i/lub kwota pokryta ze środków własnych,

• rodzaj wydatku (pozycja w budżecie projektu),

• dokładny opis związku wydatku z projektem,

• informacja o zastosowaniu lub braku obowiązku zastosowania przepisów ustawy PZP,

• podpis osoby odpowiedzialnej za ww. wskazania.

3. Wykorzystanie zaliczek niezgodnie z przeznaczeniem.

4. Brak odpowiedniej wizualizacji.

   Na dokumentach związanych z realizacją projektu musi być umieszczane logo Unii Europejskiej. Dotyczy to m.in.:

• korespondencji prowadzonej w sprawach projektu z wykonawcami projektów,

• umów z wykonawcami oraz dokumentacji przetargowej,

• umów z pracownikami zatrudnionymi w ramach projektu lub w opisach stanowisk,

• ogłoszeń dotyczących wyboru wykonawcy, naboru personelu czy uczestników w ramach projektów szkoleniowych,

• materiałów konferencyjnych i szkoleniowych,

• oznaczania różnego rodzaju urządzeń kupowanych w ramach projektu.

5. Błędy we wnioskach o płatność:

• błędne określenie okresu, za jaki został sporządzony wniosek,

• niezałączenie dokumentów wymaganych umową o dofinansowanie projektu, instrukcją do wniosku o płatność,

• niepoświadczenie załączników za zgodność z oryginałem,

• brak paraf i podpisów zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o płatność,

• niepoprawność wniosku pod względem rachunkowym.

6. Błędy rachunkowe.

  W tabeli z rozliczeniami oraz zestawieniem faktur i umów są błędy rachunkowe.

7. Składanie wniosków o płatność po obowiązującym terminie.

Termin składania sprawozdań jest określony w umowie o dotację. Niedotrzymanie go to niewywiązanie się z zapisów umowy.

Wszystkie nieprawidłowości, które nie zostaną usunięte przez beneficjenta, skutkują obowiązkiem zwrotu części lub całości uzyskanej dotacji wraz z odsetkami liczonymi jak od zobowiązań budżetowych. Należy przy tym zwrócić uwagę, że środki dotacji unijnych są środkami publicznymi i podlegają przepisom ustawy o finansach publicznych. Ustawa ta przewiduje dodatkowe sankcje za naruszenie obowiązujących zasad rozliczania dotacji, do których należą m.in:

• niemożność ubiegania się o przyznanie pomocy przez kolejne trzy lata,

• zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych i ewentualne sankcje z tym związane.

Karami za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 31 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych) są:

1) upomnienie;

2) nagana;

3) kara pieniężna;

4) zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.

Karę pieniężną wymierza się w wysokości od jednokrotności do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – obliczonego jak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego – należnego w roku, w którym doszło do tego naruszenia.

Jeżeli nie jest możliwe ustalenie wysokości wynagrodzenia, o którym mowa wyżej, karę pieniężną wymierza się w wysokości od jednokrotności do pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia.

Karę zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi wymierza się na okres od roku do 5 lat.

• art. 70 ust. 1 pkt b) rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 – Dz.U. UE L z 2006 r. Nr 210, poz. 25

• dział V ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych – j.t. Dz.U z 2007 r. Nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 65, poz. 545

• art. 31 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101

Halina Kędziora

doradca podatkowy

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

PIRXON

PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »