REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot środków unijnych - procedura windykacyjna

Agnieszka Jeżewska
Windykacja środków unijnych./ Fot. Fotolia
Windykacja środków unijnych./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Procedura windykacyjna przy zwrocie środków unijnych przebiega w kilku etapach. Legitymację do wszczęcia postępowania w celu odzyskania środków przeznaczonych na realizację programów z udziałem środków europejskich, co do których wystąpiły przesłanki kwalifikujące posiada instytucja, z którą beneficjent podpisał stosowną umowę.

Istotnym elementem umowy o dofinansowanie projektu ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej jest m.in.:
• termin i sposób rozliczenia projektu oraz ewentualnych zaliczek;
• warunki i termin zwrotu środków nieprawidłowo wykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości, lub w sposób nienależny;
• zobowiązanie do poddania się kontroli oraz tryb kontroli realizacji projektu/zadania;
• formy zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Implikacją rozliczenia projektu bądź przeprowadzonej kontroli może być ustalenie, że środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich są:
• wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem;
• wykorzystane z naruszeniem procedur określonych w umowie międzynarodowej albo innych procedur obowiązujących przy ich wykorzystaniu;
• pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

Taka kwalifikacja prawna zdarzenia stanowi przyczynek do zwrotu środków przez beneficjenta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowej, liczonej od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o zwrocie środków na wskazany w tej decyzji rachunek bankowy.

Legitymacja do wszczęcia postępowania w celu odzyskania środków przeznaczonych na realizację programów z udziałem środków europejskich, co do których wystąpiły przesłanki kwalifikujące (wymienione powyżej) jest właściwa stronie instytucji, z którą beneficjent podpisał stosowną umowę.

REKLAMA

Zobacz również: Wykluczenie beneficjenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Algorytm postępowania procedury windykacyjnej generowany jest etapami:

• I etap procedury windykacyjnej

Wezwanie przez instytucję, która podpisała umowę z beneficjentem, skierowane  do beneficjenta
- do zwrotu środków
alternatywnie (uznaniowość instytucji, która podpisała umowę z beneficjentem)
- do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności na rzecz beneficjenta o kwotę podlegającą zwrotowi
w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

Przedmiotowe wezwanie określa kwotę przypadającą do zwrotu, termin od którego naliczone będą odsetki, alternatywnie kwotę pomniejszenia kolejnych płatności przy uwzględnieniu należnych odsetek.

• II etap procedury windykacyjnej

Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa przy I etapie procedury, instytucja zarządzająca, pośrednicząca, wdrażająca wydaje decyzję określającą kwotę przypadającą do zwrotu oraz termin, od którego naliczane są odsetki, a także sposób zwrotu środków.

Opcja o pomniejszeniu kolejnej płatności na rzecz beneficjenta o kwotę podlegającą zwrotowi jest i na tym etapie aktywna.

Warto zauważyć, że decyzja taka nie jest wydawana, o ile dokonano zwrotu środków przed jej wydaniem.

Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez instytucję pośredniczącą albo instytucję wdrażającą służy beneficjentowi odwołanie do instytucji zarządzającej.

W sytuacji, gdy decyzja w pierwszej instancji została wydana przez instytucję zarządzającą, beneficjentowi przysługuje prawo zwrócenia się do tejże instytucji
z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

• III etap procedury windykacyjnej

Trzeci etap to potrącenie określonych decyzjami środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich a orzeczonych do zwrotu z zabezpieczenia wykonania umowy.

• IV etap procedury windykacyjnej

To etap egzekucji administracyjnej. Do egzekucji niepodatkowych należności budżetowych, którymi są m.in. należności  z tytułu zwrotu płatności dokonanych w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Polecamy serwis: Fundusze unijne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA