REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie strategii marketingowej miasta

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Wykres
Wykres
ST

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowaniem strategii marketingowej miasta powinna zająć się zewnętrzna firma posiadająca doświadczenie w pracy z samorządami, a cena nie może stanowić podstawowego kryterium jej wyboru – twierdzą zgodnie przedstawiciele miast, które w ostatnim okresie wzbogaciły się o tego typu dokumenty oraz przedstawiciele agencji.

- Najważniejsze jest doświadczenie agencji we współpracy z samorządami i posiadane referencje. Nie wszystkie agencje „czują” ten rynek – podkreśla Dariusz Ziemski, dyrektor zarządzający warszawskiej agencji „Dobranasza”.

REKLAMA

Potwierdzają to również samorządy średniej wielkości, które w minionym roku zdecydowały się na przygotowanie strategii promocji i budowę silnej oraz rozpoznawalnej marki swojego miasta.

REKLAMA

- Wybierając agencję trzeba nie tylko sprawdzić, czy oferty spełniają założone kryteria, ale zamiast odhaczać poszczególne punkty SIWZ, warto dokładnie przeanalizować i porównać proponowaną drogę do celu z innymi ofertami. Spójność i klarowność działań zapisanych w ofercie agencji to połowa sukcesu w dalszych pracach nad strategią – mówi Robert Rafał Kolasa, z kancelarii Prezydenta Radomia.

Jego zdaniem największe błędy, jakie popełniają niektóre samorządy, polegają na tym, że do tworzenia dokumentacji strategicznej, która ma służyć poprawie wizerunku miejsca oraz poprawie samopoczucia jego mieszkańców, podchodzą one jak do zamówień np. długopisów.

- Trudno też spodziewać się, że za kilkanaście tysięcy złotych otrzyma się dokument o solidnych podstawach, chociaż zdarzają się chlubne wyjątki – zaznacza Kolasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciwnicy podejmowanych przez miasta działań marketingowych (opozycyjni radni, lokalne media i inne środowiska) często twierdzą, że strategię promocji miasta mogliby napisać sami urzędnicy, przez co jej koszt byłby znacznie niższy, niż w przypadku dokumentu przygotowanego przez wyspecjalizowaną firmę.

Czy oby na pewno?

REKLAMA

- Nie ujmując nic pracownikom samorządowym polecam wybranie profesjonalnej firmy, która ma doświadczenie w takich projektach. Skutkuje to opracowaniem spójnego i przydatnego dokumentu – twierdzi Jarosław Szostak, zastępca kierownika Biura Strategii, Rozwoju i Promocji Urzędu Miasta Augustowa.

Natomiast Robert Grabowski, rzecznik prasowy koszalińskiego ratusza dodaje: - Każdy z nas patrząc na swoje miasto obarczony jest pozytywnymi i negatywnymi odczuciami. Niechęcią wobec różnych zdarzeń. Dlatego potrzebne jest spojrzenie na miasto z zewnątrz, po przeprowadzonych badaniach i analizie.

Kolejnym czynnikiem, który powinien mieć wpływ na wybór agencji jest zakres badań jakościowych oraz ilościowych, które agencja jest w stanie wykonać przystępując do pracy nad strategią. Ich wyniki określą mocne i słabe strony miasta lub regionu oraz wskażą kierunki, w których powinno się ono rozwijać.

- Trudno sobie wyobrazić, aby urzędnicy przeprowadzili własnymi siłami specjalistyczne badania niezbędne do części analitycznej strategii – mówi Mirosław Treter, inspektor w Wydziale Kultury, Turystyki i Promocji Urzędu Miejskiego w Suwałkach.

Także Dariusz Ziemski potwierdza, że właśnie brak odpowiedniej wiedzy dotyczącej metodologii pozwalającej na przeprowadzenie dokładnych badań marketingowo-socjologicznych może okazać się największym problemem przy podjęciu próby przygotowania strategii promocji we własnym zakresie. I to właśnie ta wiedza, poza doświadczeniem, może mieć wpływ na cenę dokumentu.

- W zależności od zakresu badań, ilości materiałów i trybu konsultacji społecznych w przypadku małych i średnich miast strategia kosztuje od 50 do 150 tys. zł. – mówi Ziemski i dodaje, że koszty poniesione na opracowanie dobrej strategii są wstanie nie tylko się zwrócić, ale także pomóc miastu zarabiać.

W przypadku Radomia za przygotowanie strategii marki miasto zapłaciło krakowskiej agencji „Demo Effective Launching” ok. 400 tys. zł brutto. Na podobny dokument przygotowany przez tę samą agencję Augustów wydał około 45 tys. zł. Podobną kwotę na strategię przeznaczyły też Suwałki. Płock, który niebawem ma ogłosić wyniki prac agencji „Eskadra”, zapłacił jej 170 tys. zł.

Zobacz jak promują się samorządy w klubie Lokalni Globalni>>

Po co to wszystko?

- Po to, by nie trwonić pieniędzy podatników na działania promocyjne ad hoc, bo na promocję wydać tak czy siak trzeba, ale by wydać je z głową i pomysłem. Jak to w życiu, bez namysłu daleko się nie  zajdzie. W samorządzie istnieje jednak ryzyko, że na dochodzeniu do czegoś w długim czasie mało komu zależy. Wszak w tym obszarze życie określają jeno... wybory – odpowiada Szymon Sikorski, dyrektor generalny wrocławskiej agencji „Publicon”.

Robert Stępowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sektor Publiczny
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    33,5 mld euro na inwestycje w polskich regionach w latach 2021–2027. Trwa Europejski Kongres Samorządów (komunikat MFiPR)

    Samorządy mają do dyspozycji na lata 2021–2027 kwotę 33,5 mld euro, co jest olbrzymim wsparciem inwestycji w polskich regionach. Trwa spotkanie przedstawicieli samorządów z udziałem wiceministra Protasa.

    W powietrzu nad Rzymem krążą... narkotyki

    W powietrzu nad Wiecznym Miastem krąży już nie tylko smog. Eksperci włoskiego Komitetu Badań Naukowych stwierdzili duże stężenie kokainy i innych narkotyków. W ciągu dekady zawartość wzrosła aż o 60 procent!

    Jakie są zasady refundacji leków? Kto może wypisać receptę?

    Koszty leczenia bywają naprawdę wysokie. Wiedzą o tym zwłaszcza pacjenci cierpiący na choroby przewlekłe i wymagający stałego przyjmowania leków. Zmniejszenie kosztów kuracji, miedzy innymi poprzez refundację leków, to jedno z kluczowych zadań ministra zdrowia. Kiedy możliwa jest refundacja leków?

    Podwyżki dla strażaków PSP 2024 - przeciętnie więcej o 1472 zł miesięcznie. Nowa tabela grup uposażenia zasadniczego. Zmiany w tabelach zaszeregowania [projekt rozporządzenia]

    Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Celem nowego rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia strażaków PSP o 20%. Wzrost kwoty bazowej o 20% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie strażaka PSP wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1472 zł.

    REKLAMA

    Podwyżki w Policji 2024. Nowa tabela dodatku za stopień. [projekt rozporządzenia] Przeciętne miesięczne uposażenie (z nagrodą roczną) wzrasta o 1472 zł od 1 stycznia

    Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego. Celem nowego rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia policjantów o 20% tj. o 1.359 zł od 1 stycznia 2024 r. w zakresie wzrostu uposażenia wraz z dodatkami o charakterze stałym, poprzez ustanowienie nowych stawek dodatku za stopień.  Wzrost kwoty bazowej o 20% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1.472 zł.

    Wybory samorządowe. 4 marca 2024 r. ostatnim dniem na zgłaszanie list kandydatów na radnych

    W tegorocznych wyborach samorządowych komitety wyborcze mogą zgłaszać listy kandydatów na radnych tylko do godz. 16 w poniedziałek.

    Helikopter z odbiornikiem pasywnym szukają surowców krytycznych na Suwalszczyźnie. Co to są surowce krytyczne?

    Od 1 marca 2024 r. na terenie kilku gmin na Suwalszczyźnie rozpoczęły się poszukiwania złóż surowców krytycznych ze skał magmowych. Badania z wykorzystaniem helikoptera potrwają około dwóch tygodni – poinformował PAP Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy.

    Są już wypłaty podwyżek 30-33% dla nauczycieli - informuje Lublin, Kalisz, Rzeszów, Biała Podlaska, Brwinów, Hrubieszów. Samorządy nie czekały do końca kwietnia

    Rozpoczęła się długo wyczekiwana wypłata podwyżek dla nauczycieli. 1 marca wyższe wynagrodzenie otrzymali nauczyciele z Lublina i Koszalina. Również mniejsze gminy uruchamiają wyższe przelewy.

    REKLAMA

    Stopnie alarmowe na terenie całego kraju. Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia

    Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia wprowadzające stopnie alarmowe - 2. stopnia BRAVO i 2. stopnia BRAVO-CRP na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pobyt w szpitalu - jak się przygotować?

    Pobyt w szpitalu często wiąże się ze stresem. Czasem zmniejszyć go może odpowiednie przygotowanie i wiedza o tym, co jest potrzebne do przyjęcia do szpitala. Podpowiadamy w artykule. 

    REKLAMA