REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie strategii marketingowej miasta

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Wykres
Wykres
ST

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowaniem strategii marketingowej miasta powinna zająć się zewnętrzna firma posiadająca doświadczenie w pracy z samorządami, a cena nie może stanowić podstawowego kryterium jej wyboru – twierdzą zgodnie przedstawiciele miast, które w ostatnim okresie wzbogaciły się o tego typu dokumenty oraz przedstawiciele agencji.

- Najważniejsze jest doświadczenie agencji we współpracy z samorządami i posiadane referencje. Nie wszystkie agencje „czują” ten rynek – podkreśla Dariusz Ziemski, dyrektor zarządzający warszawskiej agencji „Dobranasza”.

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzają to również samorządy średniej wielkości, które w minionym roku zdecydowały się na przygotowanie strategii promocji i budowę silnej oraz rozpoznawalnej marki swojego miasta.

- Wybierając agencję trzeba nie tylko sprawdzić, czy oferty spełniają założone kryteria, ale zamiast odhaczać poszczególne punkty SIWZ, warto dokładnie przeanalizować i porównać proponowaną drogę do celu z innymi ofertami. Spójność i klarowność działań zapisanych w ofercie agencji to połowa sukcesu w dalszych pracach nad strategią – mówi Robert Rafał Kolasa, z kancelarii Prezydenta Radomia.

Jego zdaniem największe błędy, jakie popełniają niektóre samorządy, polegają na tym, że do tworzenia dokumentacji strategicznej, która ma służyć poprawie wizerunku miejsca oraz poprawie samopoczucia jego mieszkańców, podchodzą one jak do zamówień np. długopisów.

REKLAMA

- Trudno też spodziewać się, że za kilkanaście tysięcy złotych otrzyma się dokument o solidnych podstawach, chociaż zdarzają się chlubne wyjątki – zaznacza Kolasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciwnicy podejmowanych przez miasta działań marketingowych (opozycyjni radni, lokalne media i inne środowiska) często twierdzą, że strategię promocji miasta mogliby napisać sami urzędnicy, przez co jej koszt byłby znacznie niższy, niż w przypadku dokumentu przygotowanego przez wyspecjalizowaną firmę.

Czy oby na pewno?

- Nie ujmując nic pracownikom samorządowym polecam wybranie profesjonalnej firmy, która ma doświadczenie w takich projektach. Skutkuje to opracowaniem spójnego i przydatnego dokumentu – twierdzi Jarosław Szostak, zastępca kierownika Biura Strategii, Rozwoju i Promocji Urzędu Miasta Augustowa.

Natomiast Robert Grabowski, rzecznik prasowy koszalińskiego ratusza dodaje: - Każdy z nas patrząc na swoje miasto obarczony jest pozytywnymi i negatywnymi odczuciami. Niechęcią wobec różnych zdarzeń. Dlatego potrzebne jest spojrzenie na miasto z zewnątrz, po przeprowadzonych badaniach i analizie.

Kolejnym czynnikiem, który powinien mieć wpływ na wybór agencji jest zakres badań jakościowych oraz ilościowych, które agencja jest w stanie wykonać przystępując do pracy nad strategią. Ich wyniki określą mocne i słabe strony miasta lub regionu oraz wskażą kierunki, w których powinno się ono rozwijać.

- Trudno sobie wyobrazić, aby urzędnicy przeprowadzili własnymi siłami specjalistyczne badania niezbędne do części analitycznej strategii – mówi Mirosław Treter, inspektor w Wydziale Kultury, Turystyki i Promocji Urzędu Miejskiego w Suwałkach.

Także Dariusz Ziemski potwierdza, że właśnie brak odpowiedniej wiedzy dotyczącej metodologii pozwalającej na przeprowadzenie dokładnych badań marketingowo-socjologicznych może okazać się największym problemem przy podjęciu próby przygotowania strategii promocji we własnym zakresie. I to właśnie ta wiedza, poza doświadczeniem, może mieć wpływ na cenę dokumentu.

- W zależności od zakresu badań, ilości materiałów i trybu konsultacji społecznych w przypadku małych i średnich miast strategia kosztuje od 50 do 150 tys. zł. – mówi Ziemski i dodaje, że koszty poniesione na opracowanie dobrej strategii są wstanie nie tylko się zwrócić, ale także pomóc miastu zarabiać.

W przypadku Radomia za przygotowanie strategii marki miasto zapłaciło krakowskiej agencji „Demo Effective Launching” ok. 400 tys. zł brutto. Na podobny dokument przygotowany przez tę samą agencję Augustów wydał około 45 tys. zł. Podobną kwotę na strategię przeznaczyły też Suwałki. Płock, który niebawem ma ogłosić wyniki prac agencji „Eskadra”, zapłacił jej 170 tys. zł.

Zobacz jak promują się samorządy w klubie Lokalni Globalni>>

Po co to wszystko?

- Po to, by nie trwonić pieniędzy podatników na działania promocyjne ad hoc, bo na promocję wydać tak czy siak trzeba, ale by wydać je z głową i pomysłem. Jak to w życiu, bez namysłu daleko się nie  zajdzie. W samorządzie istnieje jednak ryzyko, że na dochodzeniu do czegoś w długim czasie mało komu zależy. Wszak w tym obszarze życie określają jeno... wybory – odpowiada Szymon Sikorski, dyrektor generalny wrocławskiej agencji „Publicon”.

Robert Stępowski

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA