REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie strategii marketingowej miasta

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Wykres
Wykres
ST

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowaniem strategii marketingowej miasta powinna zająć się zewnętrzna firma posiadająca doświadczenie w pracy z samorządami, a cena nie może stanowić podstawowego kryterium jej wyboru – twierdzą zgodnie przedstawiciele miast, które w ostatnim okresie wzbogaciły się o tego typu dokumenty oraz przedstawiciele agencji.

- Najważniejsze jest doświadczenie agencji we współpracy z samorządami i posiadane referencje. Nie wszystkie agencje „czują” ten rynek – podkreśla Dariusz Ziemski, dyrektor zarządzający warszawskiej agencji „Dobranasza”.

REKLAMA

Potwierdzają to również samorządy średniej wielkości, które w minionym roku zdecydowały się na przygotowanie strategii promocji i budowę silnej oraz rozpoznawalnej marki swojego miasta.

REKLAMA

- Wybierając agencję trzeba nie tylko sprawdzić, czy oferty spełniają założone kryteria, ale zamiast odhaczać poszczególne punkty SIWZ, warto dokładnie przeanalizować i porównać proponowaną drogę do celu z innymi ofertami. Spójność i klarowność działań zapisanych w ofercie agencji to połowa sukcesu w dalszych pracach nad strategią – mówi Robert Rafał Kolasa, z kancelarii Prezydenta Radomia.

Jego zdaniem największe błędy, jakie popełniają niektóre samorządy, polegają na tym, że do tworzenia dokumentacji strategicznej, która ma służyć poprawie wizerunku miejsca oraz poprawie samopoczucia jego mieszkańców, podchodzą one jak do zamówień np. długopisów.

- Trudno też spodziewać się, że za kilkanaście tysięcy złotych otrzyma się dokument o solidnych podstawach, chociaż zdarzają się chlubne wyjątki – zaznacza Kolasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciwnicy podejmowanych przez miasta działań marketingowych (opozycyjni radni, lokalne media i inne środowiska) często twierdzą, że strategię promocji miasta mogliby napisać sami urzędnicy, przez co jej koszt byłby znacznie niższy, niż w przypadku dokumentu przygotowanego przez wyspecjalizowaną firmę.

Czy oby na pewno?

REKLAMA

- Nie ujmując nic pracownikom samorządowym polecam wybranie profesjonalnej firmy, która ma doświadczenie w takich projektach. Skutkuje to opracowaniem spójnego i przydatnego dokumentu – twierdzi Jarosław Szostak, zastępca kierownika Biura Strategii, Rozwoju i Promocji Urzędu Miasta Augustowa.

Natomiast Robert Grabowski, rzecznik prasowy koszalińskiego ratusza dodaje: - Każdy z nas patrząc na swoje miasto obarczony jest pozytywnymi i negatywnymi odczuciami. Niechęcią wobec różnych zdarzeń. Dlatego potrzebne jest spojrzenie na miasto z zewnątrz, po przeprowadzonych badaniach i analizie.

Kolejnym czynnikiem, który powinien mieć wpływ na wybór agencji jest zakres badań jakościowych oraz ilościowych, które agencja jest w stanie wykonać przystępując do pracy nad strategią. Ich wyniki określą mocne i słabe strony miasta lub regionu oraz wskażą kierunki, w których powinno się ono rozwijać.

- Trudno sobie wyobrazić, aby urzędnicy przeprowadzili własnymi siłami specjalistyczne badania niezbędne do części analitycznej strategii – mówi Mirosław Treter, inspektor w Wydziale Kultury, Turystyki i Promocji Urzędu Miejskiego w Suwałkach.

Także Dariusz Ziemski potwierdza, że właśnie brak odpowiedniej wiedzy dotyczącej metodologii pozwalającej na przeprowadzenie dokładnych badań marketingowo-socjologicznych może okazać się największym problemem przy podjęciu próby przygotowania strategii promocji we własnym zakresie. I to właśnie ta wiedza, poza doświadczeniem, może mieć wpływ na cenę dokumentu.

- W zależności od zakresu badań, ilości materiałów i trybu konsultacji społecznych w przypadku małych i średnich miast strategia kosztuje od 50 do 150 tys. zł. – mówi Ziemski i dodaje, że koszty poniesione na opracowanie dobrej strategii są wstanie nie tylko się zwrócić, ale także pomóc miastu zarabiać.

W przypadku Radomia za przygotowanie strategii marki miasto zapłaciło krakowskiej agencji „Demo Effective Launching” ok. 400 tys. zł brutto. Na podobny dokument przygotowany przez tę samą agencję Augustów wydał około 45 tys. zł. Podobną kwotę na strategię przeznaczyły też Suwałki. Płock, który niebawem ma ogłosić wyniki prac agencji „Eskadra”, zapłacił jej 170 tys. zł.

Zobacz jak promują się samorządy w klubie Lokalni Globalni>>

Po co to wszystko?

- Po to, by nie trwonić pieniędzy podatników na działania promocyjne ad hoc, bo na promocję wydać tak czy siak trzeba, ale by wydać je z głową i pomysłem. Jak to w życiu, bez namysłu daleko się nie  zajdzie. W samorządzie istnieje jednak ryzyko, że na dochodzeniu do czegoś w długim czasie mało komu zależy. Wszak w tym obszarze życie określają jeno... wybory – odpowiada Szymon Sikorski, dyrektor generalny wrocławskiej agencji „Publicon”.

Robert Stępowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA

Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

REKLAMA