REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekty poza ustawą o PPP

Wioletta Kępka
Prawo, partnerstwo publiczno-prywatne./ Fot. Fotolia
Prawo, partnerstwo publiczno-prywatne./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o PPP nie musi być jedyną podstawą prawną dla projektów partnestwa publiczno-prywatnego. Takie przedsięwzięcia można także realizować na podstawie innych ustaw, zwłaszcza o gospodarce komunalnej i gospodarce nieruchomościami.

REKLAMA

Na portalu www.ppp.gov.pl Departament Wsparcia Pro­jektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Minister­stwa Infrastruktury i Rozwoju opublikował „Analizę prawną możliwości realizacji przez podmioty publiczne projektów PPP na innej podstawie niż ustawa o PPP" (da­lej: analiza). W publikacji opracowanej we współpracy z ekspertami zewnętrznymi i dofinansowanej ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 przeanalizowano dopuszczalność realizowania projektów partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) na podstawie in­nych przepisów niż ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partner­stwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP). Według autorów opracowania, takie możliwości istnieją, a w przy­padku samorządu w pierwszej kolejności należy ich szukać w ustawach ustrojowych i ustawie z 20 grudnia 1996 r. o go­spodarce komunalnej (dalej: u.g.k.), a następnie, w zależno­ści od typu projektu, m.in. w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) oraz ustawie z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.).

REKLAMA

Alternatywą dla ustawy o PPP jest przede wszyst­kim u.g.k. Jak przypominają autorzy analizy, zgodnie z jej przepisami gminy mogą w określonych sytuacjach tworzyć lub przystępować do spółek prawa handlowego prowadzących działalność w innych obszarach niż uży­teczność publiczna. Umożliwia to art. 10 ust. 1 u.g.k., przewidując, że jest to możliwe pod warunkiem spełnia­nia łącznie dwóch warunków:

  • istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorzą­dowej na rynku lokalnym,
  • występujące w gminie bezrobocie w znacznym stop­niu wpływa ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i wy­nikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie doprowadziło do aktywizacji gospodar­czej, a w szczególności do znacznego ożywienia ryn­ku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.

Ponadto gmina może tworzyć lub przystępować do spółki, „jeżeli zbycie składnika mienia komunalnego mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy do spół­ki albo też rozporządzenie nim w inny sposób spowo­duje dla gminy poważną stratę majątkową (art. 10 ust. 2 u.g.n.). Gminy mogą tworzyć lub przystępować do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyj­nych, zarówno jednoosobowych, jak i z udziałem innych, nie tylko publicznych, podmiotów.

Zobacz również: Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) - prawdy i mity

REKLAMA

Autorzy analizy zwracają uwagę, że partnerem sa­morządu w spółce utworzonej w celu realizacji projek­tów PPP z pominięciem ustawy o PPP musi być part­ner prywatny. Oznacza to, że „współpraca w ramach PPP zostanie nawiązana w momencie utworzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego spółki kapitałowej wspólnie z podmiotem prywatnym bądź wraz z przystą­pieniem takiej jednostki do istniejącej już spółki, w której udziały/akcje należą do podmiotów prywatnych". Spółki osobowe, czyli komandytowe lub komandytowo-akcyjne mogą być tworzone jedynie w celu wykonania umowy o PPP (art. 14 ust. 1 ustawy o PPP). Przy tego typu spół­kach nie ma więc możliwości pominięcia ustawy o PPP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według autorów analizy „konstrukcją prawną możli­wą do zastosowania przez podmiot publiczny w celu rea­lizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej, z po­minięciem przepisów ustawy o PPP, jest więc utworzenie przez podmiot publiczny i prywatny spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej), jako odrębnego, nowego podmiotu prawne­go". Wymaga to łącznego zastosowania u.g.k. i ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (da­lej: k.s.h.). Spółka taka jest uznawana za przedsiębiorcę publicznego, w którym decydujący głos ma samorząd.

Projekty poza ustawą o PPP

Ustawa o PPP nie musi być jedyną podstawą prawną dla projektów partner­stwa publiczno-prywatnego. Takie przedsięwzięcia można także realizować na podstawie innych ustaw, zwłaszcza o gospodarce komunalnej i gospodarce nieruchomościami.

Zobacz również: Najwyższy w kraju poziom pomocy publicznej na Warmii i Mazurach

Formułę realizacji projektu PPP z wykorzystaniem spółki kapitałowej można wykorzystać m.in. w przypad­ku następujących branż:

  • energetyka (budowa, remont, utrzymanie i zarządza­nie ciepłownią albo elektrociepłownią),
  • sektor wodno-kanalizacyjny (budowa, remont, utrzyma­nie i zarządzanie oczyszczalnią ścieków, budowa sieci i świadczenie usług dostawy wody lub odbioru ścieków),
  • gospodarka odpadami (np. budowa lub modernizacja zakładu unieszkodliwiania odpadów),
  • budowa dróg (budowa, utrzymanie i zarządzanie dro­gą lub parkingiem),
  • opieka zdrowotna, pomoc społeczna, edukacja (budo­wa, remont utrzymanie i zarządzanie obiektami),
  • budownictwo (budynki mieszkalne i użyteczności publicznej).

Inną możliwością realizacji projektów PPP z pominię­ciem ustawy o PPP są przepisy o gospodarce nierucho­mościami stosowane łącznie z k.c. Samorządowe nierucho­mości mogą być przedmiotem obrotu, w tym m.in. oddania w dzierżawę, użyczenia, a także mogą być obciążane ogra­niczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek (art. 13 ust. 1 u.g.n.). Jed­nocześnie „jedną z umów zawieranych w ramach przedsię­wzięcia PPP może być umowa dzierżawy (art. 693 i nast. k.c.)". Jednak, jak przypominają autorzy analizy, „w celu spełnienia warunków partnerstwa publiczno-prywatnego umowa dzierżawy powinna łączyć się z umową współpracy, w której zostaną określone pozostałe warunki partnerstwa.

Istota współpracy w ramach partnerstwa publiczno- -prywatnego na podstawie umowy dzierżawy (odpowied­nio umowy najmu) może sprowadzić się do tego, że pod­miot publiczny finansuje, projektuje i buduje infrastrukturę publiczną, którą następnie oddaje w dzierżawę (najem) podmiotowi prywatnemu, a ten zobowiązuje się do świad­czenia usług użyteczności publicznej, zarządzając dzier­żawioną (najmowaną) infrastrukturą". Istnieje również odwrotna możliwość, czyli taka, że to podmiot prywatny wydzierżawi samorządowi wybudowaną infrastrukturę.

Umowa dzierżawy może być wykorzystana w PPP m.in. do projektów wodno-kanalizacyjnych, z zakresu gospodarki odpadami oraz usług publicznych, w tym utrzymania i zarządzania drogami płatnymi, parkingami, obiektami użyteczności publicznej lub sportowymi.

Projekty PPP mogą być realizowane także na pod­stawie umowy o zarządzanie. W jej ramach samorząd przenosi odpowiedzialność za zarządzanie majątkiem publicznym na partnera prywatnego. Umowa taka może dotyczyć zarządzania infrastrukturą lub świadczenia usług. Autorzy analizy przypominają jednak, że „w prze­ciwieństwie do projektów realizowanych w formule PPP w oparciu o ustawę o PPP, w wypadku umowy o zarzą­dzanie nie występuje zjawisko przejęcia ryzyka przez podmiot prywatny - odpowiedzialność za decyzje inwe­stycyjne nadal spoczywa na podmiocie publicznym".

W projektach PPP, zwłaszcza gdy samorządom zależy na szybkim uzyskaniu środków, można też wykorzystać umowy leasingu, zawierane na podstawie art. 13 ust. 1 u.g.n. Dotyczy to zarówno leasingu zwrotnego, jak i ope­racyjnego. Tu także wymagana jest umowa współpracy określająca wzajemne zobowiązania stron w projekcie PPP.

Jak wskazują autorzy analizy, samorządowe projek­ty PPP mogą być realizowane także na podstawie in­nych przepisów, m.in. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (budowa, modernizacja, utrzymanie i zarzą­dzanie zakładów unieszkodliwiania odpadów, świadczenie usług odbioru odpadów) oraz o drogach publicznych.

Czytaj więcej w: Nowe przepisy unijne w zakresie PPP - PDF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Refundowane leczenie dla ciężarnych kobiet chorych na SMA już od 1 kwietnia

    Bardzo dobra wiadomość dla dorosłych kobiet chorych na SMA. Od 1 kwietnia refundowane będzie leczenie nusinersenem dla kobiet chorych na rdzeniowy zanik mięśni będących w ciąży – zdecydowało Ministerstwo Zdrowia. Dzięki temu pacjentki nie będą musiały przerywać tej terapii. Jesteśmy jednym z pierwszych krajów, które będą leczyły kobiety w ciąży chore na SMA.

    W dniach 29-31 marca utrudnienia w stolicy w związku z wielkanocnymi procesjami. Gdzie?

    Już od piątku i przez cały świąteczny weekend w Warszawie, w związku z procesjami i drogami krzyżowymi ruch na drogach będzie utrudniony albo chwilowo wstrzymany.  

    Tutaj lepiej nie jechać na Wielkanoc. Zatrzęsienie turystów

    Planujesz Wielkanoc we Włoszech? Spodziewaj się tłumów. Od Wielkiej Soboty do poświątecznego wtorku turyści zarezerwowali we Włoszech ponad 7 milionów noclegów. To więcej niż w poprzednich latach. 

    Wybory samorządowe 2024. 29 marca upływa ważny termin dla niepełnosprawnych i starszych wyborców

    Piątek to ostatni dzień, w którym wyborcy z niepełnosprawnością i osoby starsze mogą złożyć wniosek o głosowanie przez pełnomocnika w wyborach samorządowych.

    REKLAMA

    Jak stosować rozporządzenie o pracach domowych? Co jest jasne? Co budzi wątpliwości? [min B. Nowacka, 1 kwietnia 2024 r.]

    Wątpliwości dotyczą trzech definicji wykorzystanych w rozporządzeniu - nauczyciela i uczniowie nie mają wskazówek jak je rozumieć i stosować.

    Rozbijanie garnka na plecach i chłostanie rózgą. Znasz te stare kaszubskie zwyczaje wielkanocne?

    Jak kiedyś obchodzono Wielkanoc na Kaszubach? Czym był tzw. Płaczëbóg? Co jadano na świąteczne śniadanie? 

    Znasz te wielkanocne zwyczaje z Górnego Śląska? Jeden z nich jest na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego

    Jakie zwyczaje wielkanocne panują na Górnym Śląsku? Niektóre z nich znane są tylko w jednej miejscowości. Słyszeliście o paleniu żuru, kulaniu jaj czy bramie z wydmuszek? 

    Dentysta na NFZ 2024 – jakie zabiegi? Jeszcze w tym roku więcej świadczeń gwarantowanych! [projekt rozporządzenia]

    Chyba większość osób leczy w Polsce zęby prywatnie, ale trzeba wiedzieć, że można to zrobić również w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, czyli – jak to się mówi potocznie „na NFZ”. Lista takich refundowanych świadczeń stomatologicznych jest całkiem długa. Trzeba tylko znaleźć dentystę (stomatologa), który ma podpisaną umowę z NFZ na udzielanie świadczeń stomatologicznych. Przedstawiamy listę świadczeń gwarantowanych (refundowanych przez NFZ) z zakresu leczenia stomatologicznego obowiązujących teraz, a także informujemy o projekcie rozporządzenia, które ma wydłużyć listę tych świadczeń - najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

    REKLAMA

    Bilety na EURO 2024 dla kibiców z Polski - sprzedaż od 28 marca. Gdzie można kupić? Jakie ceny?

    W dniu 28 marca 2024 r. o godzinie 14.00 rozpocznie się sprzedaż biletów dla kibiców reprezentacji Polski na turniej finałowy piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2024. Sprzedaż potrwa do 8 kwietnia i prowadzona jest wyłącznie przez UEFA. Będzie dostępna na portalu euro2024.com.

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024 - informuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wnioski samorządy przygotują we współpracy ze szkołami. Program ma na celu aktywizację społeczności wokół obiektów sportowych, które były dotychczas niedostępne.

    REKLAMA