| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Bezpieczeństwo > Gminny program ochrony zwierząt nie może mieć dowolnej treści

Gminny program ochrony zwierząt nie może mieć dowolnej treści

Zapewnienie opieki nad bezdomnymi zwierzętami jest zadaniem własnym gminy. Sposób jego realizacji wynika z ustawy o ochronie zwierząt, a także z gminnego programu opieki nad zwierzętami. Taki program rada gminy ma obowiązek przyjąć każdego roku, w ściśle określonym terminie: do 31 marca.

Obowiązek corocznego przyjmowania przez radę gminy programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt (dalej: program) wynika z art. 11a ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (dalej: ustawa; u.o.z.). Ustawa ta, w art. 11 ust. 1 wskazuje, że zapobieganie bezdomności zwierząt i zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie należy do zadań własnych gmin. Natomiast sam program - zgodnie z treścią art. 11a ust. 1 u.o.z. - ma służyć realizacji przez samorząd tego zadania własnego.

Projekt do zaopiniowania

Projekt programu przygotowuje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Tak wynika wprost z treści art. 11a ust. 6 u.o.z. Ponadto projekt programu musi zostać zaopiniowany przez podmioty wymienione w art. 11a ust. 7 u.o.z. Zgodnie z tym przepisem są to:

  • właściwy powiatowy lekarz weterynarii,
  • organizacje społeczne, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, działające na obszarze gminy,
  • dzierżawcy lub zarządcy obwodów łowieckich działających na obszarze gminy.

Wymienionym podmiotom ustawodawca wyznaczył 21­dniowy termin (liczony od dnia otrzymania projektu programu) na wydanie na jego temat opinii. Niewydanie opinii w tym terminie uznaje się za akceptację przesłanego programu (art. 11a ust. 8 u.o.z.).

Zaznaczyć trzeba, że chociaż opinia na temat programu przedstawiona przez ww. podmioty nie jest wiążąca, to tego etapu nie można pominąć. Niewystąpienie o opinię skutkować bowiem może stwierdzeniem - przez organ nadzoru albo sąd administracyjny - nieważności uchwalonego programu. Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo. Przykładowo wskazać można wyrok WSA we Wrocławiu z 22 października 2010 r. (sygn. akt II SA/Wr 478/13), w którym czytamy: "niezasięgnięcie opinii organizacji społecznych, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, działającym na obszarze gminy, stanowi naruszenie trybu podejmowania uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt, co skutkuje stwierdzeniem nieważności uchwały w całości. Nie jest wystarczający argument, że na terenie gminy nie działa żadna organizacja społeczna, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, co zwalnia gminę z obowiązku opiniowania uchwały. Za działającą na terenie gminy należy uznać każdą organizację, która swoim zakresem działania obejmuje jej obszar. W tym kontekście jej siedziba nie ma żadnego znaczenia".

Przeczytaj w INFORLEX.PL Administracja cały artykuł:

Gminny program ochrony zwierząt nie może mieć dowolnej treści

W artykule wskazano i omówiono obligatoryjne oraz fakultatywne elementy gminnego programu ochrony zwierząt.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Okurowski

Specjalista od nowoczesnych technologii zarówno samochodowych jak domowych. Wyjątkowy znawca nawigacji samochodowych, systemów multimedialnych, car audio i aplikacji mobilnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »