| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Bezpieczeństwo > Ustalenie stażu w nowej pracy po zwolnieniu policjanta ze służby w policji

Ustalenie stażu w nowej pracy po zwolnieniu policjanta ze służby w policji

Czy – w związku z brzmieniem art. 80 ust. 1 ustawy o Policji – do stażu pracy pracownika służby cywilnej, uprawniającego do wysługi lat i nagrody jubileuszowej, należy wliczać wcześniejsze okresy pracy w Policji, jeśli między okresem pracy w Policji a obecnym okresem zatrudnienia wystąpiła przerwa dłuższa niż rok?

STAN FAKTYCZNY

Po ponad dwóch latach od przejścia na emeryturę policyjną pracownik został zatrudniony jako członek korpusu służby cywilnej. Wystąpił problem z ustaleniem stażu do dodatku stażowego i do nagrody jubileuszowej. Radca prawny powołuje się na art. 80 ust. 1 ustawy o Policji, zgodnie z którym wliczenie okresu służby policjanta do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy jest uzależnione od podjęcia przez niego pracy w ciągu roku od dnia zwolnienia ze służby.

Ogólna reguła – wyrażona w art. 9 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: u.s.c.) – stanowi, że w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w przepisach u.s.c., stosuje się przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.) i inne przepisy prawa pracy.

Skoro zatem przepisy u.s.c. nie regulują tego zagadnienia – to wprost powinny tu znaleźć zastosowanie przepisy k.p. Zgodnie z art. 36 § 11 k.p., okres zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy ma znaczenie tylko w sytuacji rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem oraz w sytuacji określonej w art. 1541 k.p. – w zakresie wymiaru urlopu wypoczynkowego. W pozostałym zakresie należy natomiast bazować na regulacjach szczególnych – wynikających z przepisów u.s.c. oraz z ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji. Ponieważ u.s.c. wprost nie reguluje kwestii zaliczania do stażu poprzednich okresów zatrudnienia w Policji, należy dokonać prawidłowej wykładni art. 80 ust. 1 i 2 ustawy o Policji.

W tym przypadku okres roczny wynikający z art. 80 ust. 1 ma charakter temporalny – a więc może warunkować ciągłość uprawnień do nawiązania stosunku pracy w okresie roku od dnia zwolnienia ze służby (a przejście na emeryturę ma taki charakter). Niemniej jednak istotny jest tutaj również zapis art. 80 ust. 2 ustawy o Policji, zgodnie z którym art. 80 ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli przepisy prawa pracy przewidują, że upływ okresów, o których mowa w ust. 1, nie stanowi przeszkody do korzystania przez pracownika z określonych świadczeń.

Co więcej, pracownik powinien – w mojej ocenie – ponownie wystąpić do radcy prawnego ze wskazaniem o opinię uzupełniającą, albowiem służba w Policji spełnia wymogi określone w art. 90 ust. 2 u.s.c., zgodnie z którym do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »