REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie stażu w nowej pracy po zwolnieniu policjanta ze służby w policji

Jarosław Kotowski

REKLAMA

Czy – w związku z brzmieniem art. 80 ust. 1 ustawy o Policji – do stażu pracy pracownika służby cywilnej, uprawniającego do wysługi lat i nagrody jubileuszowej, należy wliczać wcześniejsze okresy pracy w Policji, jeśli między okresem pracy w Policji a obecnym okresem zatrudnienia wystąpiła przerwa dłuższa niż rok?

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Po ponad dwóch latach od przejścia na emeryturę policyjną pracownik został zatrudniony jako członek korpusu służby cywilnej. Wystąpił problem z ustaleniem stażu do dodatku stażowego i do nagrody jubileuszowej. Radca prawny powołuje się na art. 80 ust. 1 ustawy o Policji, zgodnie z którym wliczenie okresu służby policjanta do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy jest uzależnione od podjęcia przez niego pracy w ciągu roku od dnia zwolnienia ze służby.

Ogólna reguła – wyrażona w art. 9 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: u.s.c.) – stanowi, że w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w przepisach u.s.c., stosuje się przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.) i inne przepisy prawa pracy.

Skoro zatem przepisy u.s.c. nie regulują tego zagadnienia – to wprost powinny tu znaleźć zastosowanie przepisy k.p. Zgodnie z art. 36 § 11 k.p., okres zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy ma znaczenie tylko w sytuacji rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem oraz w sytuacji określonej w art. 1541 k.p. – w zakresie wymiaru urlopu wypoczynkowego. W pozostałym zakresie należy natomiast bazować na regulacjach szczególnych – wynikających z przepisów u.s.c. oraz z ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji. Ponieważ u.s.c. wprost nie reguluje kwestii zaliczania do stażu poprzednich okresów zatrudnienia w Policji, należy dokonać prawidłowej wykładni art. 80 ust. 1 i 2 ustawy o Policji.

REKLAMA

W tym przypadku okres roczny wynikający z art. 80 ust. 1 ma charakter temporalny – a więc może warunkować ciągłość uprawnień do nawiązania stosunku pracy w okresie roku od dnia zwolnienia ze służby (a przejście na emeryturę ma taki charakter). Niemniej jednak istotny jest tutaj również zapis art. 80 ust. 2 ustawy o Policji, zgodnie z którym art. 80 ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli przepisy prawa pracy przewidują, że upływ okresów, o których mowa w ust. 1, nie stanowi przeszkody do korzystania przez pracownika z określonych świadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, pracownik powinien – w mojej ocenie – ponownie wystąpić do radcy prawnego ze wskazaniem o opinię uzupełniającą, albowiem służba w Policji spełnia wymogi określone w art. 90 ust. 2 u.s.c., zgodnie z którym do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

Do okresów pracy, o których mowa w art. 80 ust. 2, nie wlicza się okresów zatrudnienia w partii komunistycznej (Polskiej Partii Robotniczej i Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej), jak również w organach bezpieczeństwa państwa w myśl art. 2 ustawy z 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów.

Tym samym, skoro do dodatku za wieloletnią pracę dolicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia, należałoby do tego okresu zaliczyć również służbę w Policji. Co więcej, wydaje się możliwa wykładnia art. 80 ust. 1 ustawy o Policji poprzez przyjęcie, że przepis ten dotyczy zatrudnienia w Policji po wcześniejszym zwolnieniu ze służby – co w tym kontekście uzasadniałoby brzmienie ust. 4 art. 80 ustawy o Policji. Ponadto powstaje jeszcze kwestia uprawnienia do stosowania, przy ocenie stażu pracy w służbie cywilnej, innej ustawy niż u.s.c., która nakazuje zaliczać do dodatków i innych uprawnień wszystkie zakończone okresy zatrudnienia – nie wyłączając służby w Policji.

Czytaj także: Jak samorządy mogą wspierać Policję>>

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 227, poz. 1505; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1706)

● Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1704)

● Ustawa z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 34, poz. 190)

● Ustawa z 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1375)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA