REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powstała luka „9000 zł dodatku węglowego”? [Polacy obchodzą przepisy o dodatku osłonowym i węglowym]

Polacy obchodzą przepisy o dodatku osłonowym i węglowym. Jak powstała luka „9000 zł dodatku węglowego”?
Polacy obchodzą przepisy o dodatku osłonowym i węglowym. Jak powstała luka „9000 zł dodatku węglowego”?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Luka w przepisach o dodatku węglowym powstała, gdy politycy zrezygnowali z wprowadzenia do nich zabezpieczeń w postaci: 1) progu dochodu oraz 2) zasady "Im większa rodzina, tym wyższy dodatek". Zasada blokowała opłacalność fikcyjnego mnożenia gospodarstw domowych.

Te zabezpieczenia politycy pół roku wcześniej zastosowali .... w dodatku osłonowym.

REKLAMA

REKLAMA

Dwie ustawy

Ustawa o dodatku węglowym to młodsza siostra ustawy o dodatku osłonowym. Obie realizują ten sam pomysł wypłaty świadczenia w oparciu o definicję gospodarstwa domowego pochodzącą z ustawy - "Prawo ochrony środowiska" i zakładającej, że pod jednym adresem może być kilka takich gospodarstw. Mogą je tworzyć osoby niespokrewnione. I każde gospodarstwo ma prawo do dodatku osłonowego albo węglowego.

Ile tak naprawdę wynosi dodatek węglowy? 3000 zł a może 12 000 zł?

Wszyscy już wiedzą, że dodatek węglowy dla domów ogrzewanych węglem może wynieść nie 3000 zł zapisane w ustawie, a wielokrotność tej kwoty. Wszystko zależy od tzw. „rozmnożenia gospodarstw domowych”. Pole do popisu dla ludzkiego sprytu jest naprawdę duże. Także małżonkowie mieszkający pod jednym dachem mogą tworzyć osobne gospodarstwa. Nawet nie muszą być w separacji albo w trakcie rozwodu. Wystarczy jedno zgłoszenie na policję potwierdzające "konflikt" między nimi, by mieć podstawę do oświadczenia, że żyją osobno (choć pod jednym dachem).

Prawnicy zastanawiają się, czy jest możliwe, aby samodzielne gospodarstwo domowe tworzyły nieletnie dzieci. Np. po śmierci rodziców w wypadku samochodowym czasowo przebywające w domu dalszej rodziny i reprezentowane przed gminą przez opiekuna prawnego.

REKLAMA

Jak przeniesiono rozwiązania z jednej ustawy do drugiej

Rząd przeniósł do ustawy o dodatku węglowego rozwiązania zastosowane w ustawie o dodatku osłonowym. W wielu miejscach uprościł przepisy, zmodyfikował je. Ale pomysł na oba akty prawne jest taki sam. Osią ustaw jest definicja gospodarstwa domowego. Dodatki - i węglowy i osłonowy - otrzymują osoby, których rodzina spełnia trzy przesłanki. Osoby te:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  1. żyją razem w faktycznym związku niezależnie od tego, czy są krewnymi (a więc mieszczą się tu nie tylko małżeństwa, ale i związki partnerskie)
  2. wspólnie zamieszkują,
  3. wspólnie gospodarują.

Nie ma wymogu meldunku.

Zabezpieczenie przed nadużyciami w dodatku osłonowym

Ale ustawa o dodatku osłonowym ma dwa bezpieczniki, których nie posiada ustawa o dodatku węglowym:

  1. Limit dochodu 2100 zł/1500 zł – dla rodziny jednoosobowej jest to 2100 zł netto, a dla wieloosobowej 1500 zł netto na osobę. Po przekroczeniu tych limitów wielkość dodatku osłonowego zmniejsza się stopniowo aż do zera.
  2. Im liczniejsza rodzina, tym więcej pieniędzy – rodzina 6-osobowa otrzymuje większy dodatek niż rodzina dwuosobowa. Miało to zniechęcać do sztucznego rozbijania rodzin na kilka gospodarstw domowych. Przykładowo dodatek osłonowy dla niekorzystającej z węgla rodziny jednoosobowej to 400 zł, a dla 6-osobowej to już 1150 zł.  

Sejm i rząd do programu: "Dodatek węglowy" nie wprowadzili tych dwóch bezpieczników. Programista zarabiający mityczne 15 000 zł otrzyma 3000 zł dodatku. Tak samo jak osoba bezrobotna.

I ta samo kwota 3000 zł przysługuje samotnej osobie jak i rodzinie sześcioosobowej.  

Dodatek osłonowy wynosi rocznie:

  • 400/500 zł - dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
  • 600/750 zł - dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
  • 850 zł/1062,50 zł - dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób
  • 1150 zł/1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 6 i więcej osób

Wyższe wartości dla gospodarstw ogrzewanych węglem przy piecu zgłoszonych do CEEB

Luka w dodatku osłonowym – jedna wielka rodzina składa wniosek

Już ustawa o dodatku osłonowym pokazała, że Polacy potrafili obejść przepisy. Pierwszy sposób to, sztuczne łączenie w jedno wykazane we wniosku gospodarstwo domowe osób bez dochodów z osobami o średnich dochodach. Tak, aby średnia dla całej rodziny nie przekroczyła 1500 zł netto na osobę. I tak, aby liczba członków rodziny była jak najwyższa. Bo wtedy był najwyższy dodatek osłonowy.

Przykład

W domu ogrzewanym węglem mieszkają 3 osoby bez dochodów oraz 2 osoby z dochodami 3700 zł netto/miesiąc na osobę (za 2020 r). We wniosku o dodatek osłonowy w styczniu 2022 r. nastąpiło połączenie ww. osób w jedno 5-osobowe gospodarstwo domowe. W efekcie miesięczny łączny dochód 7400 zł po podzieleniu na 5 osób daje 1480 zł netto. Nieprzekroczony jest limit 1500 zł. Wnioskodawcy otrzymali 1062,50 zł dodatku osłonowego.

Przy dodatku węglowym jest bardzo prawdopodobne, że te same osoby już nie będą twierdziły, że tworzą jedną 5-osobową rodziną. Ale np. dwie dwuosobowe i jedną jednoosobową. Co da im łącznie 9000 zł dodatku węglowego. To wielka dysproporcja w porównaniu do kwoty 1062,50 zł dodatku osłonowego. Jeżeli wnioskodawcy zakpią już sobie do końca z systemu wsparcia, to złożą 5 osobnych wniosków o dodatek węglowy na kwotę 15 000 zł.

Luka w dodatku osłonowym – mnożenie gospodarstw domowych

Drugi sposób obejścia przepisów jest taki sam jak przy dodatku węglowym – kilka gospodarstw domowych pod jednym adresem, czyli ich mnożenie.

Przykład

W styczniu 2022 r. w domu opalanym węglem mieszkają:

  1. małżeństwo emerytów (dochód 1400 zł na osobę),
  2. dorosły syn (dochód 2900 zł netto),
  3. studiująca córka właścicieli domu (nie pracuje)

 Spod tego adresu złożono dwa wnioski o dodatek osłonowy:

  1. Małżeństwo emerytów (gospodarstwo domowe nr 1)
  2. Syn i córka (gospodarstwo domowe nr 2 – połączenie tych osób daje 1450 zł dochodu netto na osobę, co spełnia kryterium dla wypłaty dodatku osłonowego).

Małżeństwo oraz brat z siostrą otrzymali po 750 zł (łącznie 1500 zł). Gdyby złożyli wniosek jako jedna 4-osobowa rodzina, otrzymaliby 1062,50 zł dodatku osłonowego. A więc obejście przepisów dało około 450 zł dodatkowych pieniędzy. W przypadku, kiedy ta sama rodzina złoży trzy wnioski o dodatek węglowy otrzymają 9000 zł. Skala nadużycia jest nieporównywalna.

Czy rząd wiedział o obchodzeniu przepisów o dodatku osłonowym?

Z przykładów wynika, że dodatek osłonowy także nie był dobrze zabezpieczony. Dla pracowników MOPS i GOPS było oczywiste, że część wniosków o dodatek osłonowy jest obejściem prawa. Trudno więc założyć, że nie wiedział o tym rząd. A skoro wiedział, to dlaczego przedstawił Sejmowi jeszcze łatwiejsze do obejścia przepisy do uchwalenia? Dlaczego nie ma w nich powiązania dodatku węglowego z metrażem domu? Np. 3000 zł dla domów o powierzchni do 120 m2 i 6000 zł dla większych. Czy o rezygnacji z kryterium metrażu zadecydował brak odpowiedniego oprogramowania dla gmin do rozliczania wniosków? I dostosowano do dodatku węglowego oprogramowanie dla dodatku osłonowego. Dlaczego nie ma wprowadzono kryterium dochodowego?

Wszyscy prawdopodobnie liczyli na to, że nadużycia nie będą miały charakteru masowego. Nie doceniono pokusy otrzymania 9000 zł w tak łatwy sposób jakim jest złożenie formularza wniosku o dodatek węglowy. Bez żadnych załączników, bez konieczności dowodzenia czegokolwiek. Ze straszakiem w postaci kary pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat za podanie nieprawdy. Tylko straszakiem bo wystarczy, że oskarżony zezna w sądzie: „źle zrozumiałem nieznane mi bliżej pojęcie prawnicze „gospodarstwo domowe” i bez złych intencji złożyłem wniosek”, a ryzyko kary będzie - poza przypadkami bezczelnego naruszenia przepisów - minimalne.

Warunki otrzymania dodatku węglowego

1) Dom / mieszkanie korzysta z ciepła pochodzącego z węgla, co potwierdza wpis w CEEB  – dodatek należy się także mieszkańcom bloków korzystających z lokalnych kotłowni węglowych.

2) Wniosek o dodatek węglowy złożył w gminie przedstawiciel „gospodarstwa domowego”, które tworzą osoby pozostające ze sobą w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące.

3. „Gospodarstwo” mogą tworzyć osoby niespokrewnione. Dlatego osoby żyjące w związkach partnerskich i konkubacie otrzymają dodatek. „Gospodarstwo” może być też jednoosobowe. Np. małżonkowie w separacji mieszkający w jednym domu, to dwa gospodarstwa. Tak samo kwalifikowani są małżonkowie w czasie rozwodu. Dodatek może otrzymać rodzina najemców. Nie ma wyłączenia prawa do dodatku wobec osób czasowo przebywających za granicą.

Aktywny wzór wniosku o wypłatę dodatku węglowego z Inforlex.pl

ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym Dz.U. 2022 poz. 1692

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA