Ministerstwo Klimatu o nowym typie oświadczenia [Zmiany w poradniku o dodatku węglowym]
REKLAMA
REKLAMA
Oświadczenie to może ułatwić uzyskanie dodatku węglowego osobom, które w tej chwili mają problemy z uzyskaniem drugiego dodatku węglowego na jeden adres (zakładamy, że spełniają przesłanki ustawowe do jego otrzymania).
REKLAMA
Wnioski o dodatek węglowy można było składać do 30 listopada 2022 r. Oświadczenie można złożyć po tej dacie.
Poradnik dla samorządów dotyczący wypłaty dodatku węglowego znajduje się pod tym linkiem.
Co się zmieniło w Poradniku o dodatku węglowym?
Ministerstwo utrzymało formułę interpretacyjną, że możliwość przyznania dodatku węglowego powinna być rozpatrywana w sytuacji, jeżeli podjęte zostały kroki formalne, prowadzące do nadania odrębnego adresu miejsca zamieszkania i przedstawiono np.:
- zaświadczenie o samodzielności lokalu lub
- kopię złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu,
- czy też kopię wniosku o nadanie numeru porządkowego.
Zmiany to dwie tezy interpretacyjne:
- Aby jego wniosek nie został pozostawiony bez rozpoznania, wnioskodawca powinien wykazać się inicjatywą i wskazać organowi, że niemożliwe jest ustalenie odrębnego adresu w terminie do 30 listopada 2022 r. – że jego przypadek powinien być rozpatrywany zgodnie z nowymi przepisami i powinien być wobec niego przeprowadzony wywiad środowiskowy.
- Inicjatywa wnioskodawcy wskazująca, że jego przypadek powinien być rozpatrywany zgodnie z nowymi przepisami i powinien być wobec niego przeprowadzony wywiad środowiskowy, może być również potwierdzona oświadczeniem o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu.
Takie same tezy Ministerstwo zawarło w piśmie z 19 grudnia 2022 r do Infor.pl z objaśnieniami jak stosować przepisy ustawy o dodatku węglowym.
Przykład takiego oświadczenia opublikowaliśmy w poniższym artykule:
Czy Ministerstwo ma rację?
REKLAMA
Obie ww. tezy nie są zapisane w ustawie o dodatku węglowym. Stanowią interpretację jej przepisów przez specjalistów z Ministerstwa Klimatu i Środowiska. I dlatego stałym elementem dyskusji o zasadach przyznawania dodatku węglowego jest pytanie o to, czy specjaliści mają rację. Czy ich interpretacja jest słuszna przekonamy się po pierwszych wyrokach sądów administracyjnych rozstrzygających spory gmin z wnioskodawcami.
Niemniej trzeba wskazać, że ustawa o dodatku węglowym nie nakazuje wnioskodawcy przejawiania żadnej inicjatywy. Nie wiadomo też na czym ona ma polegać (skoro przepisy o tym nic nie mówią). Przepisy nie przewidują też obowiązku składania oświadczeń.
Warto pamiętać, że interpretacja Ministerstwa Klimatu i Środowiska nie stanowi wiążącej wykładni przepisów. Infor.pl zadał Ministerstwu pytanie o znaczenie prawne "Poradnika o dodatku węglowym" i innych materiałach dotyczących tego świadczenia, opublikowanych na stronie internetowej Ministerstwa. 19 grudnia 2022 r. w odpowiedzi czytamy:
REKLAMA
„Materiały informacyjne zamieszczone na stronie MKiŚ mają stanowić wsparcie dla organów rozpatrujących wnioski o wypłatę dodatku węglowego. Informacje tam zawarte nie stanowią wiążącej wykładni prawa powszechnie obowiązującego. W indywidualnych sprawach może to uczynić jedynie sąd powszechny.”
Pomimo tych zastrzeżeń gminy traktują wskazówki Ministerstwa jako obowiązującą wykładnię prawa. I całe fragmenty poradnika można znaleźć w uzasadnieniach pism wydawanych przez gminy.
Związek Powiatów Polskich o dodatku węglowym
Na grudniowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST) Związek Powiatów Polskich (ZPP) zwracał uwagę, że ustawa o dodatku węglowym nie wymaga od wnioskodawcy, aby składał oświadczenia, zaświadczenia oraz wykonywał formalne działania dla nadania odrębnego adresu. Jeżeli Ministerstwo uwzględni te uwagi, być może Poradnik znowu zostanie zaktualizowany.
`
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.