REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzór: MKiŚ rozwiązało problem dwóch dodatków węglowych na jeden adres

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Wzór: MKiŚ rozwiązało problem dwóch dodatków węglowych na jeden adresę
Wzór: MKiŚ rozwiązało problem dwóch dodatków węglowych na jeden adresę
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Klimatu i Środowiska podpowiada gminom, że dla przyznania drugiego dodatku węglowego spod jednego adresu, wystarczy proste oświadczenie wnioskodawcy.

W czasie webinarium w dniu 22 listopada 2022 r. przedstawiciel Ministerstw Klimatu i Środowiska odpowiedział jednym słowem: "Tak", na pytanie: "Czy oświadczenie wnioskodawcy o tym, że nie można nadać nowego adresu do 30 listopada, jest wystarczającym dowodem, żeby przyznać drugi dodatek na ten sam adres, po przeprowadzeniu wywiadu?".

REKLAMA

REKLAMA

Dla otrzymania dodatku węglowego wystarczy więc, że wnioskodawca złoży takie oświadczenie i przejdzie wywiad środowiskowy:

Data

Dane składającego oświadczenie

REKLAMA

Do:

Wskazanie wójta, burmistrza, prezydenta miasta

OŚWIADCZENIE

Informuję, że pod adresem ……. mieszkają w odrębnych lokalach osoby tworzące dwa osobne gospodarstwa domowe w rozumieniu ustawy o dodatku węglowym.
 

Oświadczam, że do dnia 30 listopada 2022 r. nie było możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla wnioskodawcy .............. pod wskazanym adresem.

podpis

Wnioski o dodatek węglowy można było składać do 30 listopada 2022 r.

Powyższe oświadczenie można dołączyć do akt sprawy po tej dacie np. 16 grudnia 2022 r.

Jaka jest skala nierozpatrzonych wniosków o dodatek węglowy? Niedawno min. A. Moskwa informowała, że na 5 mln wniosków pozostało do załatwienia 600 000.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakich dokumentów żądają gminy?

Gminy kierując się wskazówkami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, żądają od rodzin mieszkających w kilka pod danym adresem jednego z następujących dokumentów:

1) oświadczenie wnioskodawcy o tym, że nie można nadać nowego adresu do 30 listopada 2022 r.,

2) zaświadczenie o samodzielności lokalu,

3) kopia złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu,

4) kopia wniosku o nadanie numeru porządkowego.

List od czytelnika Infor.pl

Poniżej przykładowe wezwanie od gminy złożenia dodatkowych dokumentów w procedurze przyznania dodatku węglowego:

Infor.pl

Powyższe pismo od gminy, przysłał czytelnik mający taką sytuację:

1. Dom jednorodzinny prywatny.
2. Dom należy do żony mieszkającej z mężem i dziećmi na piętrze.
3. Rodzice żony (po rozwodzie) mieszkają osobno na parterze  - mają łazienkę, kuchnie, swoje pokoje osobne wejście.

Dodatek węglowy został przyznany rodzinie mieszkającej na piętrze domu. O drugi dodatek stara się ojciec właścicielki domu.

Czy zgodne z prawem jest stosowanie się gmin do wyjaśnień Ministerstwa Klimatu i Środowiska?

To pytanie najczęściej pojawiało się w komentarzach Internautów i listach do redakcji. Internauci wskazują, że wyjaśnienia Ministerstwa są stosowane przez gminy zamiast ustawy o dodatku węglowym.

Pytanie wiążę się z art. 6 kodeksu postępowania administracyjnego. Przepis wprowadza zasadę praworządności stanowiąc, że organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa. Czy gminy naruszyły zasadę praworządności, czy nie? Bo przenoszą do pism wysyłanych do wnioskodawców całe fragmenty z dokumentów o dodatku węglowym opracowanych przez Ministerstwo Klimatu.

W dokumentach Ministerstwa Klimatu i Środowiska pojawiają się nieznane ustawie o dodatku węglowym zwroty i tezy:

1) "możliwość przyznania dodatku węglowego należy rozpatrywać w sytuacji, jeżeli podjęte zostały kroki formalne, prowadzące do nadania odrębnego adresu miejsca zamieszkania."

2) "Wnioskodawca składający wniosek o wypłatę dodatku węglowego powinien przedstawić dokumentację potwierdzającą podjęcie kroków formalnych, prowadzących do wydzielenia odrębnego adresu, np. zaświadczenie o samodzielności lokalu lub kopię złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, czy też kopię wniosku o nadanie numeru porządkowego. Dopiero po przedstawieniu takiej dokumentacji, organ rozpatrujący wniosek powinien podjąć kolejne kroki (przeprowadzić wywiad środowiskowy)." 

I są one przenoszone przed gminy do pism wysyłanych do wnioskodawców (jak pokazuje dokument przekazany nam przez czytelnika).

Kto ma rację - wnioskodawcy, czy Ministerstwo - rozstrzygną prawdopodobnie sądu administracyjne. Na odpowiedź można liczyć jednak dopiero w 2023 r. i 2024 r.

Wyjaśnienia Ministerstwa Klimatu i Środowiska z 22 listopada 2022 r.

Wybrane pytania/odpowiedzi z powołanego webinarium z 22 listopada 2022 r. dotyczące kilku dodatków węglowych na jeden adres:

Pytanie nr 12. Który artykuł ustawy zobowiązuje nas do wymagania podjęcia kroków formalnych związanych z wyodrębnieniem lokalu?

Ustawodawca nowelizując przepisy ustawy o dodatku węglowym wprowadził możliwość wypłaty dodatku węglowego dla kilku gospodarstw mieszkających pod tym samym adresem w odrębnych lokalach, jeżeli do 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie dla nich odrębnych adresów (art. 2 ust 3c-3d). Należy podkreślić, że ustawodawca pozostawił przepisy mówiące o tym, że w przypadku zamieszkiwania wielu gospodarstw pod jednym adresem, otrzymują jeden dodatek węglowy, przyznawany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy (art. 2 ust. 3a-3b). Współistnienie tych przepisów sugeruje, że wnioskodawca, chcąc aby jego wniosek nie został pozostawiony bez rozpoznania, powinien wykazać się inicjatywą i wskazać organowi, że niemożliwe jest ustalenie odrębnego adresu w terminie do 30 listopada 2022 r. – że jego przypadek powinien być rozpatrywany zgodnie z nowymi przepisami i powinien być wobec niego przeprowadzony wywiad środowiskowy.

Pytanie 13. Jaki dokument, dowód jest wymagany w terminie do 30 listopada 2022 r. na potwierdzenie braku możliwości ustalenia odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach o czym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, wprowadzającym zmiany w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 i 1967) ?

Wnioskodawca, chcąc aby jego wniosek nie został pozostawiony bez rozpoznania, powinien wykazać się inicjatywą i wskazać organowi, że niemożliwe jest ustalenie odrębnego adresu w terminie do 30 listopada 2022 r. – że jego przypadek powinien być rozpatrywany zgodnie z nowymi przepisami i powinien być wobec niego przeprowadzony wywiad środowiskowy. Inicjatywa wnioskodawcy (podjęcie kroków formalnych, prowadzących do wydzielenia odrębnego adresu) powinna być wyrażona poprzez przedstawienie np. zaświadczenia o samodzielności lokalu lub kopii złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, czy też kopii wniosku o nadanie numeru porządkowego. Dowodem takim może być również oświadczenie wnioskodawcy, o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu.

Pytanie 14. Czy trzeba żądać od wnioskodawców potwierdzenia o wystąpieniu o nadanie nowego adresu czy wystarczy tylko ich oświadczanie, że do dnia 30.11 nie jest możliwe nadanie nowych adresów chociażby z uwagi na konflikty rodzinne?

Złożenie przez wnioskodawcę oświadczenia o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu jest wystarczającą przesłanką do przeprowadzenia przez organ wywiadu środowiskowego.

Pytanie 15. Jak udokumentować brak możliwości wydzielenia adresu, czy wystarczy oświadczenie osoby czy np. kopia wniosku do organu właściwego np. starostwo lub gmina o wyodrębnienie lokalu.

Podjęcie kroków formalnych, prowadzących do wydzielenia odrębnego adresu powinno być wyrażone poprzez przedstawienie np. zaświadczenia o samodzielności lokalu lub kopii złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, czy też kopii wniosku o nadanie numeru porządkowego. Dowodem takim może być również oświadczenie wnioskodawcy, o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu.

Pytanie 16. Wnioskodawca w dniu 29 listopada składa wniosek o dodatek węglowy na ten sam adres, na który już było wypłacone 3.000 zł. Do wniosku dołącza kserokopię podania złożonego w sekretariacie starostwa o nadanie numeru budynku, wyodrębnienie adresu – czy w oparciu o powyższe, OPS może w grudniu przejść do przeprowadzenia wywiadu środowiskowego?

Tak.

Pytanie 17. Co w sytuacji jeśli w domu piętrowym mieszkają dwie rodziny, mają oddzielne wejścia, oddzielne kuchnie, łazienki czy tym rodzinom przyznajemy bez wyodrębniania lokalu?

W tej sytuacji możliwe jest przyznanie dodatku węglowego, po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego.

Pytanie 18. Na czym polegać ma podjęcie kroków w celu wyodrębnienia lokalu w przypadku 2 gospodarstw domowych mieszkających w jednym budynku? Czy wystarczy gdy odrębne gospodarstwa złożą wniosek o nadanie osobnych numerów? Co w przypadku gdy administracyjnie nie jest to możliwe?

Wnioskodawca, chcąc aby jego wniosek nie został pozostawiony bez rozpoznania, powinien wykazać się inicjatywą i wskazać organowi, że niemożliwe jest ustalenie odrębnego adresu w terminie do 30 listopada 2022 r. – że jego przypadek powinien być rozpatrywany zgodnie z nowymi przepisami i powinien być wobec niego przeprowadzony wywiad środowiskowy. Inicjatywa wnioskodawcy (podjęcie kroków formalnych, prowadzących do wydzielenia odrębnego adresu) powinna być wyrażona poprzez przedstawienie np. zaświadczenia o samodzielności lokalu lub kopii złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, czy też kopii wniosku o nadanie numeru porządkowego. Dowodem takim może być również oświadczenie wnioskodawcy, o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu.

Pytanie 19. Czy pozostawienie wniosku bez rozpoznania przed wejściem w życie ustawy zakończyło sprawę wniosku o dodatek węglowy? Jeśli tak to czy osoby te winny jeszcze raz złożyć wniosek o dodatek węglowy i w jaki sposób wtedy te osoby winny udokumentować kroki nadania nowego adresu.
Wnioskodawca powinien ponownie złożyć wniosek. Dodatkowo, chcąc aby jego wniosek nie został pozostawiony bez rozpoznania, powinien wykazać się inicjatywą i wskazać organowi, że niemożliwe jest ustalenie odrębnego adresu w terminie do 30 listopada 2022 r.
Inicjatywa wnioskodawcy (podjęcie kroków formalnych, prowadzących do wydzielenia odrębnego adresu) powinna być wyrażona poprzez przedstawienie np. zaświadczenia o samodzielności lokalu lub kopii złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, czy też kopii wniosku o nadanie numeru porządkowego. Dowodem takim może być również oświadczenie wnioskodawcy, o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu.

Pytanie 20. Dwa budynki z tym samym adresem na jednej działce, nadanie nowego adresu wymaga wielu działań wymagających czasu i środków finansowych. Czy oświadczenie w tym wypadku wystarczy. żeby przyznać dodatek po przeprowadzeniu wywiadu?
Złożenie przez wnioskodawcę oświadczenia o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu jest wystarczającą przesłanką do przeprowadzenia przez organ wywiadu środowiskowego.

Pytanie 21. Czy oświadczenie wnioskodawcy o tym, że nie można nadać nowego adresu do 30 listopada, jest wystarczającym dowodem, żeby przyznać drugi dodatek na ten sam adres, po przeprowadzeniu wywiadu?

Tak

Infor.pl opublikował następujące artykuły na powyższy temat

Gminy naruszają przepisy o kilku dodatkach węglowych na jeden adres? Spory będą rozstrzygać sądy.

Gminy nie przeprowadzają wywiadów środowiskowych [kilka dodatków węglowych na jeden adres]

Wzór odwołania – dodatek węglowy

Paradoks: Polacy żądają od gmin niekorzystnych decyzji o dodatku węglowym. Bez decyzji nie mogą się odwołać

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA