REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paradoks: Polacy żądają od gmin niekorzystnych decyzji o dodatku węglowym. Bez decyzji nie mogą się odwołać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Dodatek węglowy: Polacy żądają od gmin niekorzystnych decyzji o odmowie przyznania dodatku. Bez decyzji nie mogą się odwołać
Dodatek węglowy: Polacy żądają od gmin niekorzystnych decyzji o odmowie przyznania dodatku. Bez decyzji nie mogą się odwołać
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Gminy zamiast decyzji o odmowie przyznania dodatku, rozsyłają informacje o pozostawieniu wniosku o ten dodatek bez rozpoznania. Blokuje to możliwość odwołania się od decyzji do SKO. Wnioskodawca może wtedy tylko wnieść ponaglenie do SKO, a potem skargę na bezczynność do WSA.

Infor.pl ostrzegał przed interpretacją prawa stosowaną przez gminy

Infor.pl w dwóch poniższych artykułach informował o trwającym od początku listopada 2022 r. sporze o dodatek węglowy:

REKLAMA

REKLAMA

Gminy naruszają przepisy o kilku dodatkach węglowych na jeden adres? Spory będą rozstrzygać sądy.

Gminy nie przeprowadzają wywiadów środowiskowych [kilka dodatków węglowych na jeden adres]

W skrócie: Gminy nie chcą przeprowadzać wywiadów środowiskowych w domach zamieszkałych przez kilka rodzin i żądają nieznanych ustawie o dodatku węglowym dokumentów, potwierdzających prawne wydzielenie lokali pod jednym adresem.

REKLAMA

Przygotowaliśmy też przykładowy wzór wniosku o odwołanie. Jest dostępny tutaj:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzór odwołania – dodatek węglowy

Informowaliśmy jednocześnie, że istnieje wysokie ryzyko prawne, że gminy tak zinterpretują przepisy ustawy o dodatku węglowym, że nie będą wydawały decyzji odmownych. Bez niej oczywiście nie można się odwołać.

Był wywiad środowiskowy, nie ma decyzji

Okazało się, że "informację o pozostawieniu wniosku o dodatek węglowy bez rozpoznania" otrzymują także osoby, u których przeprowadzono wywiad środowiskowy. O czym poinformowali nas czytelnicy:

Po zmianie ustawy, złożyłem wniosek o dodatek węglowy po 3 listopada. Mieszkam w domu jednorodzinnym, rodzice mieszkają na parterze. Złożyli osobny wniosek i dostali pieniądze (…). Ze strychu zrobiłem osobne mieszkanie, osobną łazienkę, kuchnia i podliczniki. Mieszkam tam z narzeczoną i dzieckiem, wniosek który złożyliśmy był tylko na nas 3. Na początku grudnia dostaję telefon z gminy - pani pyta, czy mam wyodrębnione administracyjnie mieszkanie. Mówię, że nie, a ona, że w takim razie wniosek zostanie bez rozpatrzenia. Po chwili przeczytałem w Internecie, że nic takiego nie trzeba mieć - oddzwaniam i mówię, że proszę o decyzję na piśmie, żebym mógł się odwołać. Na to Pani - „Dobrze w takim razie jutro zostanie przeprowadzony u pana wywiad środowiskowy”. Przyjechały dwie panie, sprawdziły, czy jest osobna łazienka, kuchnia i podlicznik, ale nadal upierały się, że muszę mieć jakiś papierek na administracyjny podział budynku. Dziś dostałem odpowiedz z gminy którą dołączam w poniższym załączniku.”

Infor.pl

Brak uzasadnienia i informacji o wywiadzie środowiskowym

Pismo nie zawiera:

  1. uzasadnienia oraz
  2. informacji o żądaniu przez MOPS dokumentów o podziale budynku oraz przeprowadzonym wywiadzie środowiskowym.

Z dokumentu wynika, że gmina nie zrobiła nic w sprawie czytelnika. Pozostawiła jego wniosek bez rozpoznania. A to przecież nieprawda.

Był telefon z gminy, a dwie pracownice MOPS obejrzały przerobiony na mieszkanie strych, widziały w nim kuchnię i łazienkę osobne od tych z parteru domu.

Są tam nawet podliczniki, wskazujące na rozdzielenie kosztów mediów ponoszonych oddzielnie przez rodziców i parę z dzieckiem.

Całość tego, co ustaliły urzędniczki wskazuje na osobne zamieszkiwanie pod jednym adresem dwóch rodzin - para mieszkająca bez ślubu na strychu jest rodziną spełniając kryteria gospodarstwa domowego. Mamy tu osoby fizyczne spokrewnione lub niespokrewnione, pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).

Przypomnijmy, że osobne zamieszkiwanie, to podstawowa przesłanka wypłaty dwóch dodatków węglowych na jeden adres.

O tym wszystkim, co zrobili i ustalili w tej sprawie urzędnicy MOPS, nie ma jednak nawet wzmianki w powyższym piśmie.

Podsumowanie

Z pisma przekazanego przez czytelnika wynika, że MOPS przystąpił do rozpoznawania wniosku. I nie zmieni tego wysłanie pisma zatytułowanego "informacja o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania".

Po wizycie w domu czytelnika dwóch pracownic MOPS, wniosek jest już na etapie „rozpatrywania”. I zgodnie z wykładnią celowościową i systemową ustawy o dodatku węglowym oraz art. 2, art. 8 i art. 45 Konstytucji RP obywatel ma prawo do:

  1. otrzymania decyzji administracyjnej,
  2. złożenia odwołania do SKO, a w przypadku przegrania przed SKO do
  3. skargi do WSA.

MOPS po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego, nie miał prawa wysłać informacji o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania. Powinien wydać decyzję administracyjną. I potwierdzają to poniższe wyjaśnienia Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

Skarga na bezczynność

Co powinien zrobić czytelnik? Nie ma już możliwości wniesienia odwołania do SKO. Pozostaje mu wnieść do sądu skargę na bezczynność gminy. Celem tej skargi jest m.in. nakazanie przez sąd wydania przez gminę decyzji administracyjnej. Oczywiście, jeżeli sąd stanie po jego stronie.

Przed wniesienie skargi do sądu należy skierować ponaglenie do SKO. I jest możliwe, że SKO zobowiąże gminę do wydania decyzji administracyjnej.

Przykład ponaglenia

Infor.pl przygotował przykład takiego ponaglenia. Osoby zainteresowane muszą złożyć ponaglenie dostosowane do ich indywidualnej sytuacji. Ponaglenie wnosi się za pośrednictwem gminy.

SKO może zobowiązać gminę do wydania decyzji administracyjnej.

data, miejscowość

Dane składającego ponaglenie

……………………………

                 Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego

                                                                            ..... dane adresowe SKO ......

                                                                              za pośrednictwem

...... dane wójta, burmistrza prezydenta miasta......

Ponaglenie

Na podstawie art. 37 § 1 i § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego wnoszę o stwierdzenie bezczynności wójta/burmistrza/prezydenta miasta, w sprawie mojego wniosku z dnia ……………………….. r. o przyznanie i wypłatę dodatku węglowego.
 

Uzasadnienie

Wójt/burmistrz/prezydent miasta przystąpił do rozpoznania mojego wniosku z dnia …. o przyznanie i wypłatę dodatku węglowego. Dowodem na to jest:
 

1) żądanie ze strony MOPS/GOPS przedstawienia następujących dokumentów: …………………..

2) przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w dniu ……
 

Pomimo tych wszystkich czynności wójt/burmistrz/prezydent miasta nie wydał decyzji administracyjnej (pozytywnej albo negatywnej), a informację o pozostawieniu mojego wniosku bez rozpoznania.
 

podpis

załącznik

"Informacja o pozostawieniu wniosku o dodatek węglowy bez rozpoznania"

Sporne przepisy ustawy o dodatku węglowym

Art. 2 ust. 3b. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.

Art. 2 ust. 3c. W przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe i w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach, nie stosuje się ust. 3a i 3b do gospodarstwa domowego, którego źródłem ogrzewania jest oddzielne lub współdzielone źródło ciepła.

Art. 2 ust. 3d. W przypadku, o którym mowa w ust. 3c, gospodarstwu domowemu, które zajmuje lokal, dla którego nie było możliwe ustalenie odrębnego adresu, wójt, burmistrz albo prezydent miasta przyznaje dodatek węglowy w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego organ ten ustalił zamieszkiwanie pod jednym adresem w odrębnych lokalach kilku gospodarstw domowych oraz wykorzystywanie przez te gospodarstwa oddzielnego lub współdzielonego źródła ogrzewania. Z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego sporządza się notatkę służbową.

Problem polega na tym, że gminy po zastosowaniu art. 2 ust. 3d ustawy (np. po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego), "zapominają" o fragmencie tego przepisu mówiącego o decyzji administracyjnej i wracają do art. 2 ust. 3b. W efekcie wysyłają do wnioskodawców "informację o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia". Pomimo tego, że ten wniosek rozpatrzyły. Bo czym innym niż rozpatrzeniem wniosku jest przeprowadzenie wywiadu środowiskowego? 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA