REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro RPO: W sprawach o kilka dodatków węglowych na jeden adres powinny być wydawane decyzje administracyjne

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Biuro RPO: W sprawach o kilka dodatków węglowych na jeden adres powinny być wydawane decyzje administracyjne
Biuro RPO: W sprawach o kilka dodatków węglowych na jeden adres powinny być wydawane decyzje administracyjne

REKLAMA

REKLAMA

Biuro RPO potwierdza, że w przypadku rozpoznawania wniosku o dodatek węglowy przez gminy na podstawie art. 2 ust. 3c i 3d ustawy o dodatku węglowym, powinna zostać wydana decyzja administracyjna, a nie informacja o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Do redakcji Infor.pl wpływają informacje od czytelników o tym, że gminy nie wydają decyzji administracyjnych dotyczących dodatku węglowego. Chodzi o złożenie drugiego wniosku spod jednego adresu, co ostatecznie od 3 listopada 2022 r. jest dopuszczalne.

REKLAMA

REKLAMA

Zamiast decyzji gminy wysyłają drugiej rodzinie „informację o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania”. Wnioskodawcy chcą otrzymać decyzję. Nawet negatywną. Jest to dla nich ważne bo od takiej informacji nie można wnieść odwołania do SKO.

Przykład "Informacji o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia"

Historia Czytelnika:

Po zmianie ustawy, złożyłem wniosek o dodatek węglowy po 3 listopada. Mieszkam w domu jednorodzinnym, rodzice mieszkają na parterze. Złożyli osobny wniosek i dostali pieniądze (…). Ze strychu zrobiłem osobne mieszkanie, osobną łazienkę, kuchnia i podliczniki. Mieszkam tam z narzeczoną i dzieckiem, wniosek który złożyliśmy był tylko na nas 3. Na początku grudnia dostaję telefon z gminy - pani pyta, czy mam wyodrębnione administracyjnie mieszkanie. Mówię, że nie, a ona, że w takim razie wniosek zostanie bez rozpatrzenia. Po chwili przeczytałem w Internecie, że nic takiego nie trzeba mieć - oddzwaniam i mówię, że proszę o decyzję na piśmie, żebym mógł się odwołać. Na to Pani - „Dobrze w takim razie jutro zostanie przeprowadzony u pana wywiad środowiskowy”. Przyjechały dwie panie, sprawdziły, czy jest osobna łazienka, kuchnia i podlicznik, ale nadal upierały się, że muszę mieć jakiś papierek na administracyjny podział budynku. Dziś dostałem odpowiedz z gminy którą dołączam w poniższym załączniku.”

REKLAMA

 

 

Infor.pl

RPO: Powinna być wydana decyzja administracyjna

Zwróciliśmy się z opisem problemu do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. W odpowiedzi radca prawny i zastępca Dyrektora Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego Łukasz Kosiedowski potwierdził, że w przypadku rozpoznawania wniosku o dodatek węglowy przez gminy na podstawie art. 2 ust. 3c i 3d ustawy o dodatku węglowym, powinna zostać wydana decyzja administracja. Dotyczy to zarówno przyznania przez gminę dodatku węglowego, jak wydania w tej sprawie decyzji odmownej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zrobić? Najprościej złożyć ponaglenie

Zapytaliśmy się też mec. Łukasza Kosiedowskiego, jakie możliwości prawne ma wnioskodawca, który chce otrzymać decyzję administracyjną. W odpowiedzi czytamy:

(…)– przyjmując, że sprawa przyznania dodatku węglowego rozstrzygana w warunkach art. 2 ust. 3c i 3d ustawy podlega jurysdykcyjnemu postępowaniu administracyjnemu (załatwieniu w drodze decyzji administracyjnej) – w pierwszej kolejności należy złożyć ponaglenie do właściwego SKO na podstawie art. 37 K.p.a. Bez wykorzystania tego środka, ewentualna skarga na bezczynność do sądu administracyjnego podlegałaby najprawdopodobniej odrzuceniu (art. 58 par. 1 pkt 6 p.p.s.a. w zw. art. 52 par. 1 in princ. i art. 53 par. 2b p.p.s.a. – np. postanowienie WSA w Białymstoku z 14 września 2022 r., I SAB/Bk 8/22).

Łukasz Kosiedowski nie spodziewa się, żeby SKO miały wątpliwości, co do konieczności rozstrzygnięcia sprawy decyzją administracyjną. Wskazuje, że ponaglenie to prosty środek, szybki i tani – nie płaci się żadnej opłaty od ponaglenia, a samo pismo składa się za pośrednictwem wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, który wysłał „informację o pozostawieniu wniosku o dodatek węglowy bez rozpoznania”.

Informacja może być decyzją

Łukasz Kosiedowski zwrócił też uwagę na pewien niuans. W konkretnej sprawie zawiadomienie o pozostawieniu wniosku o dodatek węglowy bez rozpoznania, może jednak być decyzją. Pomimo nazwy „informacja”, pismo może spełniać warunki uznania go za decyzję. Np. organ pisze wprost, że po rozpoznaniu wniosku nie stwierdziliśmy podstaw do przyznania dodatku węglowego i zawiera inne konstytutywne elementy decyzji. Wtedy można przyjąć, że pismo powinno być zakwalifikowane materialnie jako decyzja administracyjna (np. wyrok NSA z 5 kwietnia 2022 r., I OSK 2992/19).

Przykład ponaglenia

Infor.pl przygotował przykład takiego ponaglenia. Osoby zainteresowane muszą złożyć ponaglenie dostosowane do ich indywidualnej sytuacji. Ponaglenie wnosi się za pośrednictwem gminy.

Jest możliwe, że osoby, które złożą ponaglenie wcale nie będą musiały iść do sądu administracyjnego ze skargą na bezczynność gminy. Tak przewiduje Łukasz Kosiedowski. Dlatego, że SKO - uwzględniając ponaglenie - prawdopodobnie zwróci uwagę gminie na konieczność wydania decyzji administracyjnej.

Dla osób, które otrzymały „Informację o pozostawieniu wniosku o dodatek węglowy bez rozpoznania”, będzie to decyzja odmowna. Ale uzyskają w ten sposób możliwość złożenia odwołania (znowu do SKO). Jeżeli SKO potwierdzi stanowisko gminy o braku prawa do dodatku węglowego, to pozostanie im skarga do WSA. Albo zaakceptowanie faktu, że gmina ma rację odmawiając przyznania dodatku węglowego.

data, miejscowość

Dane składającego ponaglenie

……………………………

                 Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego

                                                                            ..... dane adresowe SKO ......

                                                                              za pośrednictwem

...... dane wójta, burmistrza prezydenta miasta......

Ponaglenie

Na podstawie art. 37 § 1 i § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego wnoszę o stwierdzenie bezczynności wójta/burmistrza/prezydenta miasta, w sprawie mojego wniosku z dnia ……………………….. r. o przyznanie i wypłatę dodatku węglowego.
 

Uzasadnienie

Spełniam kryteria przyznania dodatku węglowego. Potwierdzają to czynności przeprowadzone przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta, który przystąpił do rozpoznania mojego wniosku z dnia …. o przyznanie i wypłatę dodatku węglowego. Dowodem na to jest:
 

1) żądanie ze strony MOPS/GOPS przedstawienia następujących dokumentów: …………………..

2) przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w dniu …… 
 

Wójt/burmistrz/prezydent miasta nie wydał decyzji administracyjnej (pozytywnej albo negatywnej), a informację o pozostawieniu mojego wniosku bez rozpoznania. Pomimo przeprowadzenia czynności potwierdzających moje prawo do dodatku węglowego. 
 

podpis

załącznik

"Informacja o pozostawieniu wniosku o dodatek węglowy bez rozpoznania"

 

 

Sporne przepisy

Problem dotyczy następujących przepisów ustawy o dodatku węglowym:

Art. 2 ust. 3b. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.

Art. 2 ust. 3c. W przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe i w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach, nie stosuje się ust. 3a i 3b do gospodarstwa domowego, którego źródłem ogrzewania jest oddzielne lub współdzielone źródło ciepła.

Art. 2 ust. 3d. W przypadku, o którym mowa w ust. 3c, gospodarstwu domowemu, które zajmuje lokal, dla którego nie było możliwe ustalenie odrębnego adresu, wójt, burmistrz albo prezydent miasta przyznaje dodatek węglowy w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego organ ten ustalił zamieszkiwanie pod jednym adresem w odrębnych lokalach kilku gospodarstw domowych oraz wykorzystywanie przez te gospodarstwa oddzielnego lub współdzielonego źródła ogrzewania. Z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego sporządza się notatkę służbową.

Gminy rozpoznając wniosek o dodatek węglowy przeprowadzają wywiad środowiskowy na podstawie art. 2 ust. 3c-3d ustawy. Załóżmy, że nie widzą podstaw do przyznania dodatku węglowego. Wtedy zamiast wydać negatywną decyzję administracyjną, „wracają” z art. 2 ust. 3c-3d do art. 2 ust. 3b ustawy. I wysyłają „informację o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania”. Efektem jest rozżalony wnioskodawca, który nie ma możliwości wniesienia odwołania do SKO.

 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA