REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek meldunkowy – pobyt stały i czasowy

Paulina Rzepka
Od 1 stycznia 2016 roku zostanie zniesiony obowiązek meldunkowy.
Od 1 stycznia 2016 roku zostanie zniesiony obowiązek meldunkowy.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy to obowiązek określony w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych, który ciąży na osobie posiadającej obywatelstwo polskie i przebywającej stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także na cudzoziemcach na zasadach określonych w ustawie.

Obowiązek meldunkowy polega na:

REKLAMA

• zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
• wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
• zameldowaniu o urodzeniu dziecka;
• zameldowaniu o zmianie stanu cywilnego;
• zameldowaniu o zgonie osoby.

Pobyt stały

Zamieszkanie w określonej miejscowości, pod oznaczonym adresem, z zamiarem stałego przebywania jest określane jako pobyt stały. Osoba zobowiązana do takiego zameldowania musi przedstawić organowi gminy właściwemu ze względu na nowe miejsce pobytu stałego:
1) zaświadczenie o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca pobytu stałego;
2) następujące dane osobowe:
• nazwisko i imiona;
• nazwisko rodowe;
• nazwiska i imiona poprzednie;
• imiona rodziców;
• nazwiska rodowe rodziców;
• stan cywilny;
• imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe;
• płeć;
• datę i miejsce urodzenia;
• obywatelstwo;
• numer PESEL;
• adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego;
• adres nowego miejsca pobytu stałego;
• rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości.
3) potwierdzenie pobytu w lokalu (na formularzu meldunkowym w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia), dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu oraz do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego podmiotu.

Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być:

• umowa cywilnoprawna;
• wypis z księgi wieczystej;
• decyzja administracyjna;
• orzeczenie sądu;
• inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego!

Zobacz także: Zmiany w rejestrze PESEL od 2013 r.

Pobyt czasowy

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości pod innym adresem.
Po upływie 2 miesięcy zameldowania na pobyt czasowy połączonego z nieprzerwanym pobytem w tej samej miejscowości, powstaje obowiązek zameldowania się na pobyt stały.

Okoliczności uzasadniające pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące to np.:

1) wykonywanie pracy poza miejscem pobytu stałego;
2) pobyt związany z kształceniem się, leczeniem, wypoczynkiem lub ze względów rodzinnych;
3)odbywanie czynnej służby wojskowej;
4)pobyt w zakładach karnych, poprawczych, aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach wychowawczych.

W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu czasowego trwającego powyżej 3 miesiące!

Wymagane dokumenty:

REKLAMA

• wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”, zawierający określone ustawą dane dotyczące osoby, nowego miejsca zameldowania oraz wskazanie adresu lub adresów dotychczasowego miejsca pobytu a także potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia;
dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach – inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (osoby niepełnoletnie nieposiadające dokumentu stwierdzającego tożsamość – odpis skrócony aktu urodzenia);
• do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu.

Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

Zadaj pytanie: Forum

Wymeldowanie

Wymeldowanie osoby, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, może nastąpić przez:
1) zgłoszenie organowi gminy właściwemu ze względu na miejsce dotychczasowego pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca, następujących danych osobowych:
• nazwisko i imiona;
• nazwisko rodowe;
• nazwiska i imiona poprzednie;
• imiona i nazwiska rodowe rodziców;
• stan cywilny;
• imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe;
• płeć;
• datę i miejsce urodzenia;
• obywatelstwo;
• numer PESEL;
• adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące;
• rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości.
2) zameldowanie w nowym miejscu pobytu, wskazując adres dotychczasowego miejsca pobytu z którego ma nastąpić wymeldowanie.

Meldunek na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy

Obowiązkowi zameldowania na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy nie podlegają obywatele polscy.

Cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej oraz niebędący członkiem rodziny takiego cudzoziemca, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego trwającego do 3 miesięcy najpóźniej w 4 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca, chyba, że jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 14 dni.

Zniesienie obowiązku meldunkowego

Od 1 stycznia 2016 roku zostanie zniesiony obowiązek meldunkowy. W związku z tą zmianą, od 2016 roku ulegną likwidacji rejestry mieszkańców oraz rejestry zamieszkania cudzoziemców, nie będzie się gromadzić danych dotyczących adresu i daty zameldowania oraz wymeldowania z pobytu stałego i czasowego, a także daty wyjazdu i powrotu z zagranicy.

Zobacz również: Zniesienie meldunku wymusi zmianę wielu przepisów

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - podobne jak w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

REKLAMA

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

REKLAMA