REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek meldunkowy – pobyt stały i czasowy

Paulina Rzepka
Od 1 stycznia 2016 roku zostanie zniesiony obowiązek meldunkowy.
Od 1 stycznia 2016 roku zostanie zniesiony obowiązek meldunkowy.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy to obowiązek określony w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych, który ciąży na osobie posiadającej obywatelstwo polskie i przebywającej stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także na cudzoziemcach na zasadach określonych w ustawie.

Obowiązek meldunkowy polega na:

REKLAMA

REKLAMA

• zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
• wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
• zameldowaniu o urodzeniu dziecka;
• zameldowaniu o zmianie stanu cywilnego;
• zameldowaniu o zgonie osoby.

Pobyt stały

Zamieszkanie w określonej miejscowości, pod oznaczonym adresem, z zamiarem stałego przebywania jest określane jako pobyt stały. Osoba zobowiązana do takiego zameldowania musi przedstawić organowi gminy właściwemu ze względu na nowe miejsce pobytu stałego:
1) zaświadczenie o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca pobytu stałego;
2) następujące dane osobowe:
• nazwisko i imiona;
• nazwisko rodowe;
• nazwiska i imiona poprzednie;
• imiona rodziców;
• nazwiska rodowe rodziców;
• stan cywilny;
• imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe;
• płeć;
• datę i miejsce urodzenia;
• obywatelstwo;
• numer PESEL;
• adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego;
• adres nowego miejsca pobytu stałego;
• rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości.
3) potwierdzenie pobytu w lokalu (na formularzu meldunkowym w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia), dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu oraz do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego podmiotu.

Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być:

REKLAMA

• umowa cywilnoprawna;
• wypis z księgi wieczystej;
• decyzja administracyjna;
• orzeczenie sądu;
• inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego!

Zobacz także: Zmiany w rejestrze PESEL od 2013 r.

Pobyt czasowy

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości pod innym adresem.
Po upływie 2 miesięcy zameldowania na pobyt czasowy połączonego z nieprzerwanym pobytem w tej samej miejscowości, powstaje obowiązek zameldowania się na pobyt stały.

Okoliczności uzasadniające pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące to np.:

1) wykonywanie pracy poza miejscem pobytu stałego;
2) pobyt związany z kształceniem się, leczeniem, wypoczynkiem lub ze względów rodzinnych;
3)odbywanie czynnej służby wojskowej;
4)pobyt w zakładach karnych, poprawczych, aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach wychowawczych.

W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu czasowego trwającego powyżej 3 miesiące!

Wymagane dokumenty:

• wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”, zawierający określone ustawą dane dotyczące osoby, nowego miejsca zameldowania oraz wskazanie adresu lub adresów dotychczasowego miejsca pobytu a także potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia;
dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach – inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (osoby niepełnoletnie nieposiadające dokumentu stwierdzającego tożsamość – odpis skrócony aktu urodzenia);
• do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu.

Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

Zadaj pytanie: Forum

Wymeldowanie

Wymeldowanie osoby, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, może nastąpić przez:
1) zgłoszenie organowi gminy właściwemu ze względu na miejsce dotychczasowego pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca, następujących danych osobowych:
• nazwisko i imiona;
• nazwisko rodowe;
• nazwiska i imiona poprzednie;
• imiona i nazwiska rodowe rodziców;
• stan cywilny;
• imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe;
• płeć;
• datę i miejsce urodzenia;
• obywatelstwo;
• numer PESEL;
• adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące;
• rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości.
2) zameldowanie w nowym miejscu pobytu, wskazując adres dotychczasowego miejsca pobytu z którego ma nastąpić wymeldowanie.

Meldunek na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy

Obowiązkowi zameldowania na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy nie podlegają obywatele polscy.

Cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej oraz niebędący członkiem rodziny takiego cudzoziemca, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego trwającego do 3 miesięcy najpóźniej w 4 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca, chyba, że jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 14 dni.

Zniesienie obowiązku meldunkowego

Od 1 stycznia 2016 roku zostanie zniesiony obowiązek meldunkowy. W związku z tą zmianą, od 2016 roku ulegną likwidacji rejestry mieszkańców oraz rejestry zamieszkania cudzoziemców, nie będzie się gromadzić danych dotyczących adresu i daty zameldowania oraz wymeldowania z pobytu stałego i czasowego, a także daty wyjazdu i powrotu z zagranicy.

Zobacz również: Zniesienie meldunku wymusi zmianę wielu przepisów

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA