REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Awaryjne zapewnienie odbioru odpadów komunalnych w trybie z wolnej ręki./ fot. Fotolia
Awaryjne zapewnienie odbioru odpadów komunalnych w trybie z wolnej ręki./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zapewnienie ciągłości odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest kluczowym argumentem przemawiającym za dozwoleniem, w sytuacjach awaryjnych, na udzielanie przedmiotowych zamówień w trybie zamówienia z wolnej ręki. Niemniej jednak gminy powinny pamiętać, iż jest to tryb wyjątkowy a jego nadużycie stanowi naruszenie obowiązujących regulacji. Powyższe potwierdza zarówno Prezes UZP jak i KIO.

Zamówienia na odbiór odpadów komunalnych

Zgodnie z art. 6d ust. 1 u.c.p.g. wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych (ewentualnie również ich zagospodarowanie) od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c u.c.p.g., a więc:

REKLAMA

REKLAMA

1. nieruchomości zamieszkałych (art. 6c ust. 1 u.c.p.g.),

2. nieruchomości niezamieszkałych - o ile rada gminy podejmie uchwałę o odbieraniu odpadów komunalnych z wskazanej kategorii nieruchomości (art. 6c ust. 2a u.c.p.g.).

W przypadku drugiej z ww. kategorii nieruchomości ustawodawca limitująco skonkretyzował tryby w jakich ma nastąpić przeprowadzenie postępowania zmierzającego do udzielenia zamówienia, wskazując, że „wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg w trybie P.z.p. na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli tych nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie takich odpadów”.

REKLAMA

Dopuszczalność zastosowania trybu z wolnej ręki

Uwzględniając powyżej wskazane regulacje normatywne, KIO w wyroku z dnia 24 lipca 2017 r., KIO 1415/17, wydanym na skutek wniesienia odwołania względem zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki z powołaniem na treść art. 67 ust. 1 pkt 3 P.z.p., w postępowaniu na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. odbiór odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach zamieszkałych,

2. odbiór odpadów komunalnych powstałych na nieruchomościach niezamieszkałych,

3. obsługę PSZOK,

4. transport zebranych odpadów komunalnych,

5. zagospodarowanie niektórych frakcji odpadów selektywnie zebranych,

uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. Syntetyzując, zamawiający udzielenie zamówienia z wolnej ręki uzasadnił:

1. nakazaniem przez KIO unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu przeprowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego,

2. wygaśnięciem umowy o tożsamym zakresie przedmiotowym w terminie 3 dni przed udzieleniem zamówienia z wolnej ręki,

3. powstaniem zagrożenia epidemiologicznego na terenie gminy,

4. zawarciem umowy w trybie z wolnej ręki na okres od 4 lipca 2017 r. do 31 lipca 2017 r.

Krajowa Izba Odwoławcza w uzasadnieniu wyroku wskazała, że nie aprobuje „stanowiska odwołującego, że zamawiający może czekać z odbiorem odpadów od mieszkańców C. do czasu zakończenia postępowania przetargowego. (…) Udzielenie zamówienia z wolnej ręki na czas niezbędny do zakończenia postępowania przetargowego prowadzonego w procedurze konkurencyjnej w sytuacji wygaśnięcia poprzedniej umowy, jest stosowane, przyjęte w praktyce i nie budzi zastrzeżeń w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, wręcz jest wskazywane - jako sposób rozwiązania problemu, przy zamówieniach zwłaszcza na usługi, których ciągłość świadczenia nie może zostać przerwana.”

Dozwolone ale limitowane

Powoływanie się przez zamawiających na ww. wyrok KIO, w sytuacji udzielania zamówień na odbiór odpadów komunalnych w trybie z wolnej ręki, należy uznać za powszechne. Czyniąc powyższe należy jednak każdorazowo pamiętać, że tezy z ww. orzeczenia nie mają charakteru uniwersalnego a każda sytuacja wymaga indywidualnej oceny.

Powyższe ukazuje m.in. postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, które było przedmiotem kontroli Prezesa UZP (informacja o wyniku kontroli doraźnej z dnia 8 kwietnia 2019 r., znak UZP/DKZP/WKZ3/412/7( )/19/JB dot. KND/6/19/DKZP) a następnie zostało poddane analizie KIO, która zakończyła się wydaniem uchwały z dnia 9 maja 2019 r., KIO/KD 39/19.

Wskazane powyżej akty indywidualne zostały wydane w sytuacji faktycznej, w której zamawiający wykorzystał tryb zamówienia z wolnej ręki w celu udzielenia zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, w oparciu o przesłankę zawartą w art. 67 ust. 1 pkt 3 P.z.p. W umowie przewidziano, że „Wykonawca będzie wykonywał w sposób ciągły i nieprzerwany od dnia 1-go stycznia 2019 r. do czasu niezbędnego do rozstrzygnięcia postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, przy czym, z zastrzeżeniem, iż maksymalny termin obowiązywania niniejszej umowy to dzień 31 grudnia 2019 r., a także zastrzeżeniem, że Strony ustalają minimalny okres realizacji umowy do dnia 30 czerwca 2019 r., z tym, że do dnia 31 maja 2019 r. Strony decydują, czy po tym czasie umowa będzie kontynuowana".

Prezes UZP zaznaczył, że wyjątek o którym mowa w art. 67 ust. 1 pkt 3 P.z.p. a także w orzeczeniu KIO z dnia 24 lipca 2017 r., KIO 1415/17, „nie może mieć jednak zastosowania w odniesieniu do postępowań będących przedmiotem kontroli, ze względu na fakt, iż Zamawiający zawarł umowy maksymalnie na okres około jednego roku, co nie może zostać uznane za okres krótki i niezbędny jedynie do przeprowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym, szczególnie w kontekście faktu, iż przepisy właściwe dla trybów podstawowych przewidują możliwość wyznaczenia krótszych terminów składania ofert, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, co, zdaniem Prezesa Urzędu, znajdowałoby swoje uzasadnienie w przedmiotowej sytuacji. (…) Biorąc pod uwagę nawet minimalny okres trwania przedmiotowych umów określony na około pół roku, należy uznać go za niezasadnie długi w kontekście przedstawionych uprzednio argumentów dotyczących możliwości zastosowania skróconego terminu składania ofert w postępowaniu w trybie podstawowym oraz dysponowania przez Zamawiającego przynajmniej częściowo niezbędną dokumentacją dla przeprowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym. Zgodnie ze Sprawozdaniem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2017 r., przeciętny czas trwania postępowania o wartości powyżej progów UE w trybie przetargu nieograniczonego w roku 2017 wyniósł 93 dni, w tym w zakresie zamówień na usługi - 86 dni. Tym samym, okres trwania umowy zawartej po postępowaniu w trybie z wolnej ręki wynoszący minimalnie około pół roku przekracza te wartości mniej więcej dwukrotnie”.

Zmiana przepisów

Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, zmieniono brzmienie art. 6c ust. 2a u.c.p.g. Zmodyfikowany przepis przewiduje, że w celu zapewnienie odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych „wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego w trybie przetargu” (podkreślenie K.R.). Powyższym zastąpiono obowiązek „zorganizowania przetargu” obowiązkiem „udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu”. W konsekwencji znaczne wątpliwości budzi dalsza aktualność stanowiska KIO, wyrażonego w wyroku z dnia 24 lipca 2017 r., KIO 1415/17, w zakresie w jakim dotyczy ono zamówień na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych.

Dozwolony zakres wykorzystania trybu zamówienia z wolnej ręki przy udzielaniu zamówień na odbiór odpadów komunalnych, będzie jednym z tematów zaprezentowanych w trakcie konferencji Zamówienia Publiczne w Gospodarce Odpadami, która odbędzie się 30 września 2019 r. w Warszawie i do udziału w której serdecznie zachęcamy (https://go.przetargipubliczne.pl/).

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA