REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zwalnia z obowiązku podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co zwalnia z obowiązku podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej?/ fot. Shutterstock
Co zwalnia z obowiązku podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej?/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż z takiego obowiązku zwalnia jedynie posiadanie przydomowej oczyszczalni ścieków. Fakt niezamieszkiwania danej nieruchomości, cz też wysokie koszta przyłączenia zwalniają właścicieli z ustawowego obowiązku.

Wyrokiem z dnia 13 stycznia 2015 r. o sygn. II OSK 991/15, Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną właściciela nieruchomości od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w sprawie ze skargi na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [dalej: SKO] w przedmiocie przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej.

REKLAMA

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym

Wójt Gminy wydał decyzję, w której zobowiązał właścicieli określonych działek do przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej we wskazanym w decyzji terminie. Organ I instancji wskazał w decyzji, że niezastosowanie się do nałożonego obowiązku spowoduje skierowanie sprawy do Sądu Rejonowego, celem ukarania. W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił także, iż nieruchomość będąca własnością skarżących nie posiada przydomowej oczyszczalni ścieków, a istniejąca przydomowa przepompownia nie spełnia wymaganych warunków ochrony środowiska. Organ wskazał ponadto, że zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to na właścicielach nieruchomości ciąży obowiązek przyłączenia posiadanych nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, celem zapewnienia utrzymania czystości i porządku.

Zobacz również: Zarządzanie nieruchomościami

Nie zgadzając się z rozstrzygnięciem Wójta, skarżący złożyli odwołanie od decyzji  do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. W rezultacie rozpoznania sprawy, organ odwoławczy uchylił decyzję organu I instancji oraz zobowiązał skarżących do przyłączenia nieruchomości, będącej ich własnością, do istniejącej sieci kanalizacyjnej. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia, powołując się na przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, SKO wskazało, że z obowiązku podłączenia do sieci kanalizacyjnej zwalnia jedynie posiadanie przydomowej oczyszczalni ścieków, której skarżący nie posiadają. W ocenie tego organu niezasadne są argumenty stron, odnoszące się do problemowości i kosztowności dokonania przyłączenia, a także okoliczność niezamieszkiwania przez strony ww. nieruchomości. Mimo uznania zasadności nałożenia przez organ I instancji obowiązku podłączenia nieruchomości do sieci, organ odwoławczy uchylił zaskarżoną decyzję, uzasadniając to niewynikającymi z podstawy wydania decyzji postanowieniami, które zostały w niej zawarte, a dotyczącymi m.in. wskazania terminu spełnienia obowiązku, czy zagrożenia skierowania sprawy do Sądu Rejonowego celem ukarania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na decyzję SKO, skarżący wnieśli skargę do WSA w Gdańsku, zarzucając organowi naruszenie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. W rezultacie rozpoznania sprawy WSA skargę oddalił, wskazując w uzasadnieniu wyroku na ziszczenie się w podanym stanie faktycznym oraz prawnym przesłanek wydania przez organ nakazu podłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej. Przesłankami tymi jest istnienie sieci, możliwość podłączenia do niej nieruchomości, nieistnienie na nieruchomości przydomowej oczyszczalni ścieków, a także niezrealizowanie przez właścicieli nieruchomości przyłączenia, mimo takiego obowiązku. WSA wskazał ponadto, że decyzja nakładająca obowiązek dokonania przyłączenia nie ma charakteru uznaniowego, a ww. obowiązek spoczywający na właścicielu nieruchomości, ma charakter powszechny. Zdaniem Sądu, od obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci uchylić się można wyłącznie w przypadku, gdy nieruchomość wyposażona jest w przydomową oczyszczalnię ścieków.

Od powyższego wyroku, skarżący wnieśli skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W skardze zarzucili Sądowi I instancji naruszenie przepisów prawa procesowego, które mogło mieć istotny wpływ na rozstrzygnięcie sprawy, poprzez niezgodne ze stanem rzeczywistym ustalenie stanu faktycznego sprawy, tj. wskazanie na istnienie sieci kanalizacyjnej i wydanie rozstrzygnięcia bez dokonania wymaganych ustaleń. Zarzutami skargi kasacyjnej było także naruszenie przepisów prawa materialnego poprzez zastosowanie ich błędnej wykładni, skutkujące uznaniem o istnieniu obowiązku skarżących kasacyjnie dokonania przyłączenia do sieci kanalizacyjnej.

Zobacz również: Gospodarka przestrzenna

REKLAMA

W rezultacie rozpoznania skargi kasacyjnej, NSA nie uznał prezentowanych podstaw kasacyjnych za usprawiedliwione. Uzasadniając zajęte stanowisko, NSA zgodził się z ustaleniami dokonanymi przez organy oraz Sąd I instancji. W konsekwencji zbadania przedstawionej sprawy, NSA za prawidłowe uznał ustalenie o istnieniu sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy oraz nie stwierdził zakwestionowania przez skarżących tego faktu wskazując, iż skarżący w żaden sposób nie podważyli zrealizowania inwestycji budowy sieci kanalizacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawem. NSA podzielił także stanowisko zajęte przez Sąd I instancji, że obowiązkiem właściciela nieruchomości jest jej przyłączenie do istniejącej sieci kanalizacyjnej. Zdaniem Sądu, wybór między wyposażeniem nieruchomości w bezodpływowy zbiornik nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków, przysługuje właścicielowi tejże nieruchomości wyłącznie w wypadku braku sieci kanalizacyjnej oraz w sytuacji, kiedy jej budowa nie znajduje uzasadnienia. Jedynym przypadkiem możliwości zwolnienia się z obowiązku dokonania przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej jest istnienie na nieruchomości przydomowej oczyszczalni ścieków, spełniającej określone wymogi technologiczne. W rozpoznawanej sprawie taki przypadek nie zachodził.

W konsekwencji zbadania przedstawionej sprawy, NSA nie znalazł usprawiedliwionych podstaw dla skargi kasacyjnej, wskazując, że brak wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków oraz istnienie sieci kanalizacyjnej uzasadniało nałożenie na skarżących obowiązku dokonania przyłączenia nieruchomości do sieci, a argumenty skarżących dotyczące problemowości i kosztowności dokonania przyłączenia oraz okoliczność niezamieszkiwania przez strony ww. nieruchomości pozostaje bez wpływu na realizację ustawowego obowiązku.

Joanna Kostrzewska

radca prawny, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Magdalena Homska

asystent, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA