REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o gospodarce nieruchomościami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

7 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami [dalej: „ugn”] oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Nowelizacja eliminuje wątpliwości interpretacyjne pojawiające się na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów, a poprzez zmiany w przepisach regulujących wywłaszczenie nieruchomości ma wpłynąć na przyspieszenie realizacji inwestycji celu publicznego.

Najemca i dzierżawca budynku może skorzystać z pierwszeństwa

W znowelizowanej ustawie jednoznacznie przesądzono, że właściwe organy administracji rządowej i samorządowej będą mogły przyznać najemcom lub dzierżawcom pierwszeństwo w nabywaniu nie tylko lokali, ale również całych budynków mieszkalnych lub użytkowych stanowiących w całości przedmiot najmu lub dzierżawy.

REKLAMA

REKLAMA

Wcześniej były w tym zakresie wyrażane poważne wątpliwości. Zgodnie bowiem z art. 34 ust. 6 ugn, wojewoda (w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa) oraz odpowiednia rada lub sejmik (w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego), mogły przyznać pierwszeństwo najemcom lub dzierżawcom lokali.

W związku z tym, że nie do końca jest jasne czy zawarta w ustawie o własności lokali definicja samodzielnego lokalu mieszkalnego obejmuje również budynki jednolokalowe, nie było jasne czy na podstawie powołanego przepisu wolno przyznać pierwszeństwo najemcy lub dzierżawcy całego budynku.

Nowelizacja poprzez wprowadzenie do ugn art. 34 ust. 6a przesądziła, że do budynków mieszkalnych lub użytkowych, stanowiących w całości przedmiot najmu lub dzierżawy należy stosować art. 34 ust. 6 ugn, a konsekwencji, iż wolno ich najemcom i dzierżawcom przyznawać pierwszeństwo w nabyciu. Takie rozwiązanie zasługuje na aprobatę jako zgodne z wyrażoną w art. 32 Konstytucji RP zasadę równości. Nie było bowiem nigdy racjonalnych powodów ku temu, aby na gruncie ugn różnicować sytuację prawną najemców o dzierżawców lokali i całych budynków.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgoda na bezprzetargowy najem i dzierżawę będzie prostsza

Nowelizacja eliminuje dotychczasowe wątpliwości co do tego kiedy wolno bez przetargu zawrzeć umowę użytkowania, najmu lub dzierżawy nieruchomości.

Zgodnie z art. 37 ust. 4 ugn, co do zasady przetargu nie przeprowadza się przy zawieraniu ww. umów na czas nieoznaczony, a także oznaczony dłuższy niż 3 lata. Nawet jednak gdy przetarg jest wymagany, wojewoda albo odpowiednia rada lub sejmik mogą wyrazić zgodę na odstąpienie od trybu przetargowego i taka zgoda będzie jedyną przesłanką odstąpienia.

Wcześniej istniały co do tego duże wątpliwości, których wyrazem jest Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 lipca 2009 r., I OPS 1/09. Sąd stwierdził w niej, że rada gminy może wyrazić zgodę na odstąpienie od trybu przetargowego tylko wtedy gdy spełnione są dodatkowe przesłanki uzasadniające bezprzetargowe zbycie nieruchomości określone w art. 37 ust. 3 ugn (przeznaczenie nieruchomości pod budownictwo mieszkaniowe lub na realizację urządzeń infrastruktury technicznej albo innych celów publicznych przez wymienione w ustawie podmioty oraz sprzedaż zabudowanej nieruchomości na rzecz osoby, która dzierżawi ją na podstawie umowy zawartej co najmniej na 10 lat).

 

Łatwiej udzielić bonifikaty

Wprowadzone do ustawy zmiany upraszczają procedurę udzielania bonifikat od cen sprzedawanych nieruchomości. Tak jak dotąd, bonifikaty wolno udzielić tylko w przypadku ziszczenia się ustawowo określonych przesłanek, wymienionych w art. 68 ust. 1 pkt 1-11 ugn (np. przy sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe, realizację urządzeń infrastruktury technicznej, realizację innych celów publicznych, na działalność charytatywną, opiekuńczą, oświatową, naukową) i za zgodą odpowiednio wojewody, rady lub sejmiku.

W obowiązującym stanie prawnym nie budzi już wątpliwości, że zgoda ta nie musi mieć charakteru indywidualnego i konkretnego, a w konsekwencji, iż nie musi być wyrażana w każdym przypadku zbycia konkretnej nieruchomości na rzecz konkretnego nabywcy.

W świetle znowelizowanych przepisów przedmiotowa zgoda, wyrażana w zarządzeniu wojewody lub uchwale rady albo sejmiku, może dotyczyć zarówno konkretnej nieruchomości jak i określonej ich grupy (może dotyczyć np. wszystkich sprzedawanych nieruchomości). W art. 68 ust. 1b określono minimalną treść jaką musi zawierać uchwała (zarządzenie) w sprawie zgody na udzielenie bonifikaty, wskazując, iż powinny one określać w szczególności warunki udzielenia bonifikat i wysokość stawek procentowych.

 

Postępowanie wywłaszczeniowe przebiegnie szybciej

Nowelizacja w znaczącym stopniu ograniczyła możliwość wydawania decyzji uznaniowych w postępowaniach związanych z wywłaszczaniem nieruchomości. I tak w art. 115 ust. 2 ugn zobligowano starostę do wszczęcia postępowania o wywłaszczenie po bezskutecznym upływie dwumiesięcznego terminu do zawarcia umowy o nabycie praw do nieruchomości. Dotąd starosta miał taką możliwość, ale musiał z niej skorzystać co opóźniało moment pozyskania nieruchomości na cele publiczne.

Zmiana art. 122 ust. 1 ugn wyklucza uznaniowość przy wydawaniu zezwoleń na niezwłoczne zajęcie nieruchomości objętych decyzją o wywłaszczeniu.  Zgodnie z nowelizacją, starosta w każdym przypadku gdy zaistnieją ku temu przesłanki będzie miał obowiązek (a nie jak dotąd tylko możliwość) udzielić podmiotowi mającemu realizować cel publiczny takiego zezwolenia. 

Do katalogu przesłanek uzasadniających wydanie zezwolenia, obok zwłoki w zajęciu uniemożliwiającej realizację celu publicznego oraz przesłanek określonych art. 108 k.p.a. (ochrona zdrowia lub życia ludzkiego, zabezpieczenie gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami, inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony), dodano dodatkową przesłankę w postaci  ważnego  interesu gospodarczego.

Można się spodziewać, iż zmiana w tym zakresie wpłynie na przyspieszenie realizacji inwestycji celu publicznego, w szczególności tych, które są realizowane z funduszy unijnych. Kolejną nowością jest to, że decyzji w przedmiocie zezwolenia obligatoryjnie (a nie jak dotąd fakultatywnie) będzie nadawany rygor natychmiastowej wykonalności. Analogiczne reguły przyjęto w odniesieniu do nieruchomości, w stosunku do których wydano na postawie art. 124 ust. 1 ugn zezwolenie o czasowym ograniczeniu korzystania.

Agata Legat- prawnik w Kancelarii

Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

REKLAMA

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

REKLAMA

60 000 osób bez świadczenia przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans na wspierające. I z niskim zasiłkiem pielęgnacyjnym

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

Jak klasa społeczna wpływa na nasze podejście do psychologii? [Raport PAN: Status społeczno-ekonomiczny a psyche]

Czy nasz status społeczny wpływa na to, czy ufamy psychologom i korzystamy z terapii? Nowy raport Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że podejście Polek i Polaków do zdrowia psychicznego w dużej mierze zależy od klasy społecznej. Dla jednych terapia to codzienność, dla innych – wciąż luksus lub powód do wstydu.

REKLAMA