reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka przestrzenna > Eurowiniety - nowe przepisy

Eurowiniety - nowe przepisy

Parlament Europejski poparł w II czytaniu ideę modyfikacji opłat infrastrukturalnych w transporcie drogowym. Nowe opłaty zrekompensują skutki zanieczyszczenia powietrza i emisji hałasu.

W dyrektywie w sprawie opłat drogowych (Dyrektywa 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe), której projekt przyjął we wtorek 7 czerwca 2011 r. Parlament Europejski, zawarte zostały rozwiązania regulujące kwestię opodatkowania i opłat nakładanych na pojazdy ciężarowe odzwierciedlających koszty zanieczyszczenia powietrza i emisji hałasu. Przychody uzyskane z tego tytułu zostaną przeznaczone na rozwój nowoczesnych i przyjaznych środowisku systemów transportowych.

Szacuje się, że średnie koszty związane z wprowadzeniem tych opłat nie powinny przekraczać 3 do 4 eurocentów za pojazd na kilometr. Dyrektywa znajdzie zastosowanie wobec pojazdów o ładowności ponad 3,5 tony. Państwa członkowskie mogą wystąpić do Komisji Europejskiej o zwolnienie z opłat pojazdów o ładowności do 12 ton, ale będą musiały taką decyzję właściwie uzasadnić.

Przychody przeznaczone na modernizację sieci transportowej

Zgodnie z projektem ww. dyrektywy, państwa członkowskie będą mogły „znaczyć pieniądz”, czyli określać wykorzystanie przychodów uzyskanych z  opłat. Co ważne, co najmniej 15 proc. wpływów powinno trafiać na wsparcie finansowe projektów transeuropejskich sieci drogowych.

Pozostała część środków ma służyć do optymalizacji i zwiększaniu zrównoważonego charakteru transportu. Co cztery lata państwa członkowskie, które pobierają opłatę będą musiały sporządzać sprawozdanie o opłatach pobieranych na ich terytorium i przekazywać je Komisji, która udostępni je pozostałym państwom członkowskim.

Czytaj także: Opłaty drogowe dla ciężarówek - zależne od emisji zanieczyszczeń>>

Zachęty do odnowienia floty transportowej

Zakłada się, iż pojazdy ciężarowe spełniające określone normy EURO oraz poruszające się po drogach poza godzinami szczytu będą zwolnione z opłat za zanieczyszczenie powietrza. W szczególności pojazdy spełniające normę EURO V do 1 stycznia 2014 roku, a pojazdy spełniające normę EURO VI do 1 stycznia 2018 roku nie będą musiały uiszczać ww. opłaty.

Planuje się, iż w wyjątkowych przypadkach dotyczących infrastruktury w regionach górskich do opłat drogowych może zostać doliczona dopłata (do 25 proc.), która obejmie najbardziej zanieczyszczające pojazdy (o klasie emisji EURO 0, I i II), a od roku 2015 także EURO III.

Różnicowanie opłat rozładuje korki

Opłaty będą mogły być różnicowane. W okresach dużego natężenia ruchu, nie przekraczających pięciu godzin w ciągu doby, będzie można pobierać opłaty podwyższone nawet do 175 proc. maksymalnego poziomu opłaty infrastrukturalnej!

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl
INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Accreo

Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama