REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są możliwości zawieszenia postępowania o ustalenie warunków zabudowy

Plan zagospodarowania przestrzennego
Plan zagospodarowania przestrzennego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy można zawiesić postępowanie o ustalenie warunków zabudowy, jeżeli rada gminy nie podjęła jeszcze uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?

Odpowiedź

Tak. Postępowanie o ustalenie warunków zabudowy można zawiesić, jeżeli istnieje realna możliwość uchwalenia planu miejscowego w terminie zawieszenia, czyli maksymalnie dziewięć miesięcy, nawet jeżeli nie została jeszcze formalnie podjęta uchwała rady gminy o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego.

REKLAMA

Uzasadnienie

Prowadzone przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) postępowanie o ustalenie warunków zabudowy (dalej: WZ) ma na celu określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy wyłącznie terenu nieobjętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ustawodawca, konstruując założenia polskiego systemu planistycznego, przyjął zasadę pierwszeństwa w określaniu sposobu zagospodarowania terenu planom miejscowym, które w sposób najpełniejszy realizują władztwo planistyczne gminy. Zasadę tę celnie wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 30 lipca 2013 r. (sygn. akt II SA/Bk 333/13), stwierdzając, że plan miejscowy stanowi podstawowy instrument planowania i zagospodarowania przestrzennego, a decyzja WZ wydawana w sytuacji braku planu ma jedynie charakter zastępczy, stanowi substytut ustaleń planowych.

Polecamy serwis: Gospodarka przestrzenna

REKLAMA

Zasada pierwszeństwa planu miejscowego znajduje wyraz m.in. w art. 62 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.), która upoważnia wójta do zawieszenia postępowania WZ na czas nie dłuższy niż dziewięć miesięcy od dnia złożenia wniosku inwestora. Celem tej instytucji jest zapobieżenie sytuacji, w której doszłoby do wydania decyzji WZ ustalającej inne przeznaczenie terenu lub parametry zabudowy niż opracowywany plan miejscowy. Dlatego, choć przesłanki zawieszenia nie zostały wprost wyrażone w tym artykule, w orzecznictwie przyjmuje się, że podstawą zawieszenia postępowania WZ powinno być stwierdzenie przez wójta istnienia realnej sprzeczności pomiędzy zamierzonym zagospodarowaniem terenu a koncepcją przyjmowaną w pracach planistycznych (wyrok WSA we Wrocławiu z 25 listopada 2010 r., sygn. akt II SA/Wr 528/10).

Kwestią istotną przy podejmowaniu postanowienia o zawieszeniu postępowania WZ jest stopień zaawansowania prac planistycznych. Ustawodawca wskazał bowiem, że zawieszenie postępowania WZ możliwe jest na dziewięć miesięcy od dnia złożenia wniosku przez inwestora. Podkreśla się jednocześnie, że nie jest dopuszczalne zawieszenie postępowania WZ w sytuacji, w której z góry wiadomo, że okres zawieszenia nie jest wystarczający do uchwalenia planu miejscowego (wyrok WSA w Warszawie z 18 sierpnia 2010 r., sygn. akt IV SA/Wa 902/10). Dlatego urzędnicy prowadzący postępowanie WZ muszą każdorazowo ocenić, czy ze względu na konieczny zakres prac planistycznych możliwe jest ich zakończenie i przyjęcie przez radę gminy uchwały przyjmującej plan miejscowy przed końcem dopuszczalnego okresu zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brzmienie art. 61 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. wskazuje, że do zawieszenia postępowania WZ może dojść także przed podjęciem formalnej uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu. Jeżeli jednak uchwała taka nie byłaby podjęta w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania, to wójt powinien podjąć zawieszone postępowanie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 lipca 2013 r. (sygn. akt IV SA/Wa 389/13) podkreślił, że dla zawieszenia postępowania WZ wystarczające jest już powzięcie informacji o zamiarze podjęcia przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego dla obszaru, na którym ma być realizowana inwestycja. Dlatego należy uznać, że wcześniejsze zawieszenie postępowania WZ jest dopuszczalne, choć nie zwalnia to organu prowadzącego to postępowanie od obowiązku oceny przypuszczalnego terminu zakończenia prac planistycznych przez radę gminy.

Podstawy prawne

● Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 647; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1446)

● Ustawa z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. nr 43, poz. 296; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1439)

● Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 230, poz. 1370)

● Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 267)

Zobacz również: Bliskie sąsiedztwo zabudowy wielorodzinnej

Radca prawny, adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , dawniej pracownik administracji publicznej, obecnie prowadzi w Krakowie i w Radomiu własną kancelarię radcowską zajmującą się reprezentacją w postępowaniach administracyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej (z tego zakresu obroniona praca doktorska w 2016 r.), planowaniu przestrzennym i prawie budowlanym. Współautor książki Dyplom z Internetu (2015 r.) oraz komentarza do Ustawy o samorządzie gminnym (2015 r.) i autor przeszło trzystu artykułów, głównie z zakresu prawa samorządowego, publikowanych m.in. w „Gazecie Samorządu i Administracji”, „Wspólnocie Mieszkaniowej”, „Inwestorze”, „Sekretarzu i Organizacji Urzędu” oraz „Skarbniku i Finansach Publicznych” czy „Inwestycjach Sektora Publicznego”.
Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA