REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są możliwości zawieszenia postępowania o ustalenie warunków zabudowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Plan zagospodarowania przestrzennego
Plan zagospodarowania przestrzennego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy można zawiesić postępowanie o ustalenie warunków zabudowy, jeżeli rada gminy nie podjęła jeszcze uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?

Odpowiedź

Tak. Postępowanie o ustalenie warunków zabudowy można zawiesić, jeżeli istnieje realna możliwość uchwalenia planu miejscowego w terminie zawieszenia, czyli maksymalnie dziewięć miesięcy, nawet jeżeli nie została jeszcze formalnie podjęta uchwała rady gminy o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie

Prowadzone przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) postępowanie o ustalenie warunków zabudowy (dalej: WZ) ma na celu określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy wyłącznie terenu nieobjętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ustawodawca, konstruując założenia polskiego systemu planistycznego, przyjął zasadę pierwszeństwa w określaniu sposobu zagospodarowania terenu planom miejscowym, które w sposób najpełniejszy realizują władztwo planistyczne gminy. Zasadę tę celnie wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 30 lipca 2013 r. (sygn. akt II SA/Bk 333/13), stwierdzając, że plan miejscowy stanowi podstawowy instrument planowania i zagospodarowania przestrzennego, a decyzja WZ wydawana w sytuacji braku planu ma jedynie charakter zastępczy, stanowi substytut ustaleń planowych.

Polecamy serwis: Gospodarka przestrzenna

Zasada pierwszeństwa planu miejscowego znajduje wyraz m.in. w art. 62 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.), która upoważnia wójta do zawieszenia postępowania WZ na czas nie dłuższy niż dziewięć miesięcy od dnia złożenia wniosku inwestora. Celem tej instytucji jest zapobieżenie sytuacji, w której doszłoby do wydania decyzji WZ ustalającej inne przeznaczenie terenu lub parametry zabudowy niż opracowywany plan miejscowy. Dlatego, choć przesłanki zawieszenia nie zostały wprost wyrażone w tym artykule, w orzecznictwie przyjmuje się, że podstawą zawieszenia postępowania WZ powinno być stwierdzenie przez wójta istnienia realnej sprzeczności pomiędzy zamierzonym zagospodarowaniem terenu a koncepcją przyjmowaną w pracach planistycznych (wyrok WSA we Wrocławiu z 25 listopada 2010 r., sygn. akt II SA/Wr 528/10).

REKLAMA

Kwestią istotną przy podejmowaniu postanowienia o zawieszeniu postępowania WZ jest stopień zaawansowania prac planistycznych. Ustawodawca wskazał bowiem, że zawieszenie postępowania WZ możliwe jest na dziewięć miesięcy od dnia złożenia wniosku przez inwestora. Podkreśla się jednocześnie, że nie jest dopuszczalne zawieszenie postępowania WZ w sytuacji, w której z góry wiadomo, że okres zawieszenia nie jest wystarczający do uchwalenia planu miejscowego (wyrok WSA w Warszawie z 18 sierpnia 2010 r., sygn. akt IV SA/Wa 902/10). Dlatego urzędnicy prowadzący postępowanie WZ muszą każdorazowo ocenić, czy ze względu na konieczny zakres prac planistycznych możliwe jest ich zakończenie i przyjęcie przez radę gminy uchwały przyjmującej plan miejscowy przed końcem dopuszczalnego okresu zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brzmienie art. 61 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. wskazuje, że do zawieszenia postępowania WZ może dojść także przed podjęciem formalnej uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu. Jeżeli jednak uchwała taka nie byłaby podjęta w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania, to wójt powinien podjąć zawieszone postępowanie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 lipca 2013 r. (sygn. akt IV SA/Wa 389/13) podkreślił, że dla zawieszenia postępowania WZ wystarczające jest już powzięcie informacji o zamiarze podjęcia przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego dla obszaru, na którym ma być realizowana inwestycja. Dlatego należy uznać, że wcześniejsze zawieszenie postępowania WZ jest dopuszczalne, choć nie zwalnia to organu prowadzącego to postępowanie od obowiązku oceny przypuszczalnego terminu zakończenia prac planistycznych przez radę gminy.

Podstawy prawne

● Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 647; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1446)

● Ustawa z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. nr 43, poz. 296; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1439)

● Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 230, poz. 1370)

● Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 267)

Zobacz również: Bliskie sąsiedztwo zabudowy wielorodzinnej

Radca prawny, adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , dawniej pracownik administracji publicznej, obecnie prowadzi w Krakowie i w Radomiu własną kancelarię radcowską zajmującą się reprezentacją w postępowaniach administracyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej (z tego zakresu obroniona praca doktorska w 2016 r.), planowaniu przestrzennym i prawie budowlanym. Współautor książki Dyplom z Internetu (2015 r.) oraz komentarza do Ustawy o samorządzie gminnym (2015 r.) i autor przeszło trzystu artykułów, głównie z zakresu prawa samorządowego, publikowanych m.in. w „Gazecie Samorządu i Administracji”, „Wspólnocie Mieszkaniowej”, „Inwestorze”, „Sekretarzu i Organizacji Urzędu” oraz „Skarbniku i Finansach Publicznych” czy „Inwestycjach Sektora Publicznego”.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA