REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Statutowe działania domów pomocy społecznej bez kas fiskalnych./ fot. Fotolia
Statutowe działania domów pomocy społecznej bez kas fiskalnych./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Statutowe działania gminnego domu pomocy społecznej nie podlegają VAT, więc nie są objęte również ewidencją kas fiskalnych.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie: I FSK 423/16 orzekł o oddaleniu skargi kasacyjnej Ministra Finansów w przedmiocie uchylenia interpretacji nakazującej gminie stosowanie kas fiskalnych dla potrzeb ewidencjonowania działań statutowych domu pomocy społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Gmina wystosowała do Ministra Finansów wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w przedmiocie ustawy VAT, w którym sformułowała pytanie odnoszące się do wyłączenia obowiązku ewidencjonowania czynności realizowanych w ramach statutowych działań jednostki budżetowej wykonywanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej, niezależnie od obrotów z tego tytułu.

Przedstawiając stan faktyczny gmina wyjaśniła, że swoje działania wykonuje na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy. Gmina nadmieniła przy tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej, a podstawą działalności Domu Pomocy jest decyzja administracyjna o skierowaniu do domu oraz decyzja o wysokości opłaty za pobyt (nie jest nią zatem umowa cywilnoprawna, dom pomocy nie zawiera bowiem z mieszkańcami, pensjonariuszami, jakichkolwiek umów w tym zakresie).

Zobacz: Podatki i opłaty

REKLAMA

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie gmina wskazała, że pobór opłat z tytułu realizacji ustawowych (jednocześnie statutowych) działań domu pomocy społecznej bezpośrednio od mieszkańców domu, ustalonych w drodze decyzji administracyjnych (łącznie z opłatami za leki) wyłączony jest od stosowania kasy rejestrującej, bez względu na łączną roczną sumę tych opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister Finansów dokonując oceny stanowiska gminy, w interpretacji nr IPPP2/443-369/14-6/AO, wskazał na jego nieprawidłowość. Uzasadnieniem przyjętej przez Ministra oceny była argumentacja sprowadzająca się do wskazania, że tego typu czynności stanowią skonkretyzowane świadczenie, które jest wykonywane z nakazu organu (decyzja administracyjna) pomiędzy dwoma określonymi stronami transakcji, dla którego istnieje bezpośredni beneficjent czynności. Gmina zobowiązuje się wykonać określone decyzją administracyjną czynności na rzecz konkretnej osoby (pensjonariusza), która za te czynności dokonuje opłaty w określonej decyzją wysokości. Możliwe jest zatem zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez gminę na rzecz określonego podmiotu (nabywcy). Zatem gmina w zakresie, w jakim realizuje ww. zadania nie jest objęta regulacją art. 15 ust. 6 ustawy VAT. W konsekwencji, czynności te spełniają definicję świadczenia usług określoną w art. 8 ust. 1 ustawy VAT, a gmina w ich zakresie nie korzysta z wyłączenia z grona podatników VAT. W konsekwencji nie korzysta także z bezlimitowego wyłączenia tychże czynności z ewidencjowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Gmina nie zgadzając się z wydaną interpretacją złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 13.10.2015 r. w sprawie III SA/Wa 3650/14 orzekł o uchyleniu wydanej interpretacji indywidualnej.

Od wyroku skargę kasacyjną złożył Minister Finansów, domagając się jego uchylenia i wskazując, że jednostka budżetowa gminy nie pełni funkcji organu władzy publicznej i tym samym podlega opodatkowaniu VAT, albowiem samodzielnie wykonuje działalność gospodarczą, co w konsekwencji skutkowało nieprawidłowym uznaniem, iż nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie I FSK 423/16 oddalił skargę kasacyjną Ministra Finansów, uznając ją za nieuzasadnioną. Sąd wskazał, że nie można podzielić poglądów autora skargi kasacyjnej, iż jednostka budżetowa ma odrębną podmiotowość od gminy i w konsekwencji nie działa w charakterze organu administracji publicznej wykonując zadania z ustawy o pomocy społecznej, o czym – zdaniem Ministra Finansów – świadczyć miały zapisy ustawy o finansach publicznych.

NSA podkreślił, że w uchwale NSA z 24 czerwca 2013 r., I FPS 1/13 odmawiając odrębnej podmiotowości prawnej jednostce budżetowej, NSA odwołał się właśnie do ustawy o finansach publicznych. Dodatkowo nie można na gruncie prawa podatkowego dopatrywać się odrębnej podmiotowości prawnej od podmiotowości prawno-podatkowej.

NSA docelowo zaakceptował w pełni stanowisko sądu pierwszej instancji, w świetle którego dom opieki społecznej działa na odmiennych zasadach niż podmioty prowadzące działalność gospodarczą w tym samym zakresie. Utworzenie i utrzymanie domu pomocy społecznej należy do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym. Zarówno umieszczenie danej osoby w domu opieki społecznej jak i opłata za pobyt lub zwolnienie z niej wynika z decyzji administracyjnej, przy czym wysokość tej opłaty ustalana jest w sposób określony w ustawie o pomocy społecznej (art. 60 i nast.). Zatem to organ samorządu terytorialnego decyduje w ramach sprawowania władztwa publicznego kto i za ile zostanie umieszczony w domu opieki społecznej. Opłaty pobrane przez dom za pobyt w nim odprowadzane są do budżetu gminy. Wydatki domu pokrywane są z budżetu gminy. Pobrane przez dom opłaty mają charakter daniny publicznej, ponieważ jest ona pobierana przez organ samorządowy w interesie osoby przebywającej w domu opieki społecznej, pobierana jest zatem w związku z ustawowym obowiązkiem organu samorządu terytorialnego do prowadzenia domów opieki społecznej i jest związana z realizacją celu publicznego.

W konsekwencji stanowisko gminy o wyłączeniu takich czynności z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych (niezależnie od wysokości osiąganego z tego tytułu dochodu) w opinii NSA uznać należało za prawidłowe.

Wyrok potwierdza utrwaloną już konsekwentnie w orzecznictwie sądowym linię orzeczniczą dotyczącą wyłączenia z VAT (a tym samym i z ewidencjonowania) czynności gminnych w przedmiocie ustawowych działań obejmujących materię pomocy społecznej.

Paweł Kaźmierczak

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zagadnieniach opodatkowania jest podatkiem od towarów i usług oraz procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów

Dla pracowników samorządowych to jest rewolucja. Pensja minimalna w urzędach (otrzymują je osoby na najniższych stanowiskach - I grupa zaszeregowania) została zrównana z pensją minimalną dla całej Polski (4666 zł). W poprzednich latach pensja ta zawsze była niższa o 200-400 zł. Samorządy musiały dopłacić z innych źródeł do ustawowej pensji brakujące pieniądze. I grupa zaszeregowania otrzymała 16,65% podwyżki. Grupy najlepszych specjalistów tylko 5%. Stąd niezadowolenie w samorządach.

MEN: Wykaz dokumentów wymaganych do uzyskania dyplomu zawodowego

Od 11 lutego 2025 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie wykazu dokumentów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie wymaganych do uzyskania dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika. Wykaz obejmuje 175 zawodów.

Bezpłatne leki dla seniorów i dzieci. Łatwiejszy dostęp do recept refundowanych i do szczepień. Przepisy już obowiązują

Bezpłatne leki dla seniorów i dzieci. Łatwiejszy dostęp do recept refundowanych i do szczepień. Przepisy weszły w życie w piątek, 14 lutego 2025 r. Nowela rozszerzyła m.in. katalog osób uprawnionych do wystawiania recept na bezpłatne leki dla osób 65 plus oraz poniżej 18 roku życia.

1700 zł dla każdego obywatela w wieku produkcyjnym? Ekonomista: to możliwe [WYWIAD]

A gdyby tak zastąpić 800+, babciowe, zasiłki opiekuńcze, rentę socjalną i inne świadczenia jednym uniwersalnym świadczeniem, które otrzymywałby każdy obywatel w wieku produkcyjnym? O co chodzi o idei dochodu podstawowego i ile by taki program kosztował? Rozmówcą Piotra Nowaka w programie Gość Infor.pl był dr Maciej Szlinder, ekonomista, filiozof, prezes Polskiej Sieci Dochodu Podstawowego.

REKLAMA

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

REKLAMA