REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Statutowe działania domów pomocy społecznej bez kas fiskalnych./ fot. Fotolia
Statutowe działania domów pomocy społecznej bez kas fiskalnych./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Statutowe działania gminnego domu pomocy społecznej nie podlegają VAT, więc nie są objęte również ewidencją kas fiskalnych.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie: I FSK 423/16 orzekł o oddaleniu skargi kasacyjnej Ministra Finansów w przedmiocie uchylenia interpretacji nakazującej gminie stosowanie kas fiskalnych dla potrzeb ewidencjonowania działań statutowych domu pomocy społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Gmina wystosowała do Ministra Finansów wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w przedmiocie ustawy VAT, w którym sformułowała pytanie odnoszące się do wyłączenia obowiązku ewidencjonowania czynności realizowanych w ramach statutowych działań jednostki budżetowej wykonywanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej, niezależnie od obrotów z tego tytułu.

Przedstawiając stan faktyczny gmina wyjaśniła, że swoje działania wykonuje na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy. Gmina nadmieniła przy tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej, a podstawą działalności Domu Pomocy jest decyzja administracyjna o skierowaniu do domu oraz decyzja o wysokości opłaty za pobyt (nie jest nią zatem umowa cywilnoprawna, dom pomocy nie zawiera bowiem z mieszkańcami, pensjonariuszami, jakichkolwiek umów w tym zakresie).

Zobacz: Podatki i opłaty

REKLAMA

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie gmina wskazała, że pobór opłat z tytułu realizacji ustawowych (jednocześnie statutowych) działań domu pomocy społecznej bezpośrednio od mieszkańców domu, ustalonych w drodze decyzji administracyjnych (łącznie z opłatami za leki) wyłączony jest od stosowania kasy rejestrującej, bez względu na łączną roczną sumę tych opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister Finansów dokonując oceny stanowiska gminy, w interpretacji nr IPPP2/443-369/14-6/AO, wskazał na jego nieprawidłowość. Uzasadnieniem przyjętej przez Ministra oceny była argumentacja sprowadzająca się do wskazania, że tego typu czynności stanowią skonkretyzowane świadczenie, które jest wykonywane z nakazu organu (decyzja administracyjna) pomiędzy dwoma określonymi stronami transakcji, dla którego istnieje bezpośredni beneficjent czynności. Gmina zobowiązuje się wykonać określone decyzją administracyjną czynności na rzecz konkretnej osoby (pensjonariusza), która za te czynności dokonuje opłaty w określonej decyzją wysokości. Możliwe jest zatem zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez gminę na rzecz określonego podmiotu (nabywcy). Zatem gmina w zakresie, w jakim realizuje ww. zadania nie jest objęta regulacją art. 15 ust. 6 ustawy VAT. W konsekwencji, czynności te spełniają definicję świadczenia usług określoną w art. 8 ust. 1 ustawy VAT, a gmina w ich zakresie nie korzysta z wyłączenia z grona podatników VAT. W konsekwencji nie korzysta także z bezlimitowego wyłączenia tychże czynności z ewidencjowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Gmina nie zgadzając się z wydaną interpretacją złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 13.10.2015 r. w sprawie III SA/Wa 3650/14 orzekł o uchyleniu wydanej interpretacji indywidualnej.

Od wyroku skargę kasacyjną złożył Minister Finansów, domagając się jego uchylenia i wskazując, że jednostka budżetowa gminy nie pełni funkcji organu władzy publicznej i tym samym podlega opodatkowaniu VAT, albowiem samodzielnie wykonuje działalność gospodarczą, co w konsekwencji skutkowało nieprawidłowym uznaniem, iż nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie I FSK 423/16 oddalił skargę kasacyjną Ministra Finansów, uznając ją za nieuzasadnioną. Sąd wskazał, że nie można podzielić poglądów autora skargi kasacyjnej, iż jednostka budżetowa ma odrębną podmiotowość od gminy i w konsekwencji nie działa w charakterze organu administracji publicznej wykonując zadania z ustawy o pomocy społecznej, o czym – zdaniem Ministra Finansów – świadczyć miały zapisy ustawy o finansach publicznych.

NSA podkreślił, że w uchwale NSA z 24 czerwca 2013 r., I FPS 1/13 odmawiając odrębnej podmiotowości prawnej jednostce budżetowej, NSA odwołał się właśnie do ustawy o finansach publicznych. Dodatkowo nie można na gruncie prawa podatkowego dopatrywać się odrębnej podmiotowości prawnej od podmiotowości prawno-podatkowej.

NSA docelowo zaakceptował w pełni stanowisko sądu pierwszej instancji, w świetle którego dom opieki społecznej działa na odmiennych zasadach niż podmioty prowadzące działalność gospodarczą w tym samym zakresie. Utworzenie i utrzymanie domu pomocy społecznej należy do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym. Zarówno umieszczenie danej osoby w domu opieki społecznej jak i opłata za pobyt lub zwolnienie z niej wynika z decyzji administracyjnej, przy czym wysokość tej opłaty ustalana jest w sposób określony w ustawie o pomocy społecznej (art. 60 i nast.). Zatem to organ samorządu terytorialnego decyduje w ramach sprawowania władztwa publicznego kto i za ile zostanie umieszczony w domu opieki społecznej. Opłaty pobrane przez dom za pobyt w nim odprowadzane są do budżetu gminy. Wydatki domu pokrywane są z budżetu gminy. Pobrane przez dom opłaty mają charakter daniny publicznej, ponieważ jest ona pobierana przez organ samorządowy w interesie osoby przebywającej w domu opieki społecznej, pobierana jest zatem w związku z ustawowym obowiązkiem organu samorządu terytorialnego do prowadzenia domów opieki społecznej i jest związana z realizacją celu publicznego.

W konsekwencji stanowisko gminy o wyłączeniu takich czynności z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych (niezależnie od wysokości osiąganego z tego tytułu dochodu) w opinii NSA uznać należało za prawidłowe.

Wyrok potwierdza utrwaloną już konsekwentnie w orzecznictwie sądowym linię orzeczniczą dotyczącą wyłączenia z VAT (a tym samym i z ewidencjonowania) czynności gminnych w przedmiocie ustawowych działań obejmujących materię pomocy społecznej.

Paweł Kaźmierczak

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zagadnieniach opodatkowania jest podatkiem od towarów i usług oraz procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: Pominięci nauczyciela otrzymają bon 2500 zł. Nauczyciele szkół średnich także z bonem

Plan rządu: W okresie styczeń - marzec 2025 r. rozpocznie się dystrybucja bonów dla nauczycieli klas I-III i szkół ponadpodstawowych. Bon umożliwi zakup np. laptopa. Jego wartość 2500 zł.  

Od 1 stycznia 2026 r. zasiłek pogrzebowy w wysokości 7000 zł. Komentarz Polskiej Izby Branży Pogrzebowej

Od 1 stycznia 2026 r. zasiłek pogrzebowy w wysokości 7000 zł. Komentarz Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano nowy projekt nowelizacji zakładający zwiększenie zasiłku pogrzebowego.

Rząd: W szkołach oświadczenia rodziców zastąpią zaświadczenia. Drobna różnica dużym ułatwieniem dla wszystkich

Oświadczenia rodzice złożą z własnoręcznym podpisem przed wycieczką (jako opiekunowie uczniów). Dokument opatrzony będzie rygorem odpowiedzialności karnej. Dokument ten zastąpi zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że rodzice nie są przestępcami seksualnymi (taka okoliczność wyklucza możliwość sprawowania opieki nad dziećmi).

Nauczyciele alarmują: Dodatki procentowe do pensji samorządy zamieniają nam na dodatki stałe. Stracimy na inflacji

Taka sytuacja miała miejsce w Bochni - samorządowcy zamienili dodatki do pensji nauczycieli, które rosły procentowo wraz z podwyżkami na sztywno określone kwoty. W efekcie inflacja i podwyżki nie będą zwiększały wartości dodatków.

REKLAMA

Dostęp do bezpłatnych leków dla dzieci i seniorów. Kto będzie mógł wystawić receptę? [nowelizacja]

Dostęp do bezpłatnych leków dla dzieci i seniorów. Kto będzie mógł wystawić receptę? Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy zwiększającej dostępność do bezpłatnych leków dla osób do 18 roku życia i powyżej 65 roku życia.

Bon senioralny. Usługi dla seniorów od 75 roku życia. Do 12 grudnia 2024 r. trwają konsultacje ws. projektu ustawy

Bon senioralny. Usługi dla seniorów od 75 roku życia. Do 12 grudnia 2024 r. trwają konsultacje ws. projektu ustawy o bonie senioralnym. Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów ustalono na II kwartał 2025 r.

Od 28 czerwca 2025 r. proste, jasne, dostępne i zrozumiałe informacje o usługach płatniczych? Komentarz ekspercki

Od 28 czerwca 2025 r. proste, jasne, dostępne i zrozumiałe informacje o usługach płatniczych? Komentarz ekspercki. Co zmieni ustawa zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze?

W 2025 r. dodatek za wysługę lat 1242,2 zł po podwyżce. Da to 7453,2 zł brutto nauczycielom dyplomowanym. Tym doświadczonym

W 2025 r. dodatek za wysługę lat wyniesie 1242,2 zł. Da to 7453,2 zł brutto nauczycielom dyplomowanym. Tym z 20-letnim stażem.

REKLAMA

Darmowe szkolenia dla nauczycieli przedszkolnych oraz dla nauczycieli szkolnych. Nowy projekt na rzecz kompetencji cyfrowych

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o nowych projektach na rzecz kompetencji cyfrowych nauczycieli. Resort wskazał, że szkolenia obejmą nauczycieli szkolnych oraz przedszkolnych. Poniżej informacje dotyczące projektu. 

Czy w Polsce będzie zakaz używania telefonów komórkowych w szkole jak w Norwegii? Smartfony dzieci w przedszkolu i zerówce - MEN: trzeba to uregulować

Zdaniem wiceministra edukacji Pauliny Piechny-Więckiewicz na pewno trzeba uregulować kwestię dostępu do smartfonów, jeżeli chodzi o przedszkola i nauczanie początkowe. Wiceminister poinformowała też, że Ministerstwo Edukacji Narodowej analizuje sytuację dotyczącą używania telefonów komórkowych w szkołach. MEN analizuje w szczególności przepisy (i ich działanie w praktyce) obowiązujące w Norwegii, gdzie w lutym 2024 r. Norweska Dyrekcja ds. Edukacji wydała zalecenie zakazu używania przez uczniów telefonów komórkowych oraz tzw. zegarków inteligentnych w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz szkołach średnich.

REKLAMA