REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt socjalny aktywizuje świadczeniobiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Stosowany w działaniach ośrodków pomocy społecznej kontrakt socjalny ma poprawiać skuteczność udzielanej pomocy poprzez mobilizowanie osób i rodzin do podejmowania działań usamodzielniających.


Możliwość zawierania kontraktów socjalnych wprowadziła ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Jest to pisemna umowa zawierana z osobą ubiegającą się o pomoc, określająca uprawnienia i zobowiązania stron, tj. klienta i pracownika socjalnego, które mają doprowadzić do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej osoby lub rodziny.

Deklaracja woli

W powstanie kontraktu zaangażowani muszą być zarówno klient pomocy społecznej, jak i pracownik socjalny.

Osoba zainteresowana bierze udział w redagowaniu treści kontraktu, sama wskazuje na źródła swych problemów, ustala własne możliwości i sposoby ich zwalczania. Wytyczone cele mają zostać osiągnięte poprzez konkretne działania podopiecznego i wspomagającego go pracownika socjalnego. Pisemna forma umowy ma zaś wzmocnić jej skuteczność, choćby poprzez przypomnienie świadczeniobiorcy o jego deklaracji.

Pomoc ma charakter przejściowy i zakłada wykształcenie u korzystających z niej osób odpowiednich postaw w celu pokonania życiowych trudności.

Podpisanie kontraktu może nastąpić tylko w określonych sytuacjach, a podstawą jest gotowość do podjęcia przez rodzinę współpracy z pracownikiem socjalnym. Dlatego ważne jest odpowiednie dobranie rodzin, które chcą faktycznych zmian.

- Zanim zaproponujemy rozwiązanie w ramach kontraktu socjalnego, bardzo szczegółowo analizujemy problemy danej rodziny. Umowę podpisujemy tylko z osobami, które naprawdę chcą poprawić los swój i swoich rodzin - mówi Izabela Synoradzka, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu.

Czytaj także: Kontrakt socjalny>>

Co powinien zawierać kontrakt socjalny

Kontrakt socjalny składa się z dwóch części.


Część I to ustalenia kontraktu. Zawiera:

l dane o osobach podpisujących kontrakt (dane osoby/rodziny oraz dane pracownika socjalnego)
l ocenę sytuacji życiowej rodziny i ustalenia umożliwiające przezwyciężenie trudnej sytuacji
l cele, które ma osiągnąć rodzina, dla przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej
l działania niezbędne do osiągnięcia zakładanych celów,
l termin oceny realizacji działań
l informacje o sposobie przekazywania świadczeń.


Część II dotyczy oceny realizacji ustalonych działań i zawiera:

l szczegółową informację o realizacji działań oraz ewentualne zmiany w podjętych działaniach
l termin oceny wprowadzonych zmian.

 Czytaj także: Pracownik socjalny na 50 rodzin i osób samotnie gospodarujących>>

Powaga zobowiązania

W kontrakcie wyznacza się też termin oceny założonych działań oraz sposób przekazywania ewentualnych świadczeń.

Zarówno niedotrzymanie postanowień kontraktu socjalnego, jak i odmowa jego zawarcia mogą stanowić podstawę do nieprzyznania świadczenia lub do jego wstrzymania.

Częstymi powodami zerwania umowy są nadużywanie alkoholu lub brak aktywności w poszukiwaniu pracy. W umowach alkoholicy zobowiązują się bowiem do abstynencji, a rodziny niewydolne wychowawczo do pracy z pracownikiem socjalnym. Niestety, nawet perspektywa utraty świadczenia nie zawsze bywa skuteczna.

Czytaj także: Kontrakt socjalny po zmianach>>

Porządkowanie świata

Kontrakt to bardzo użyteczne narzędzie - jasno określa bowiem warunki współpracy.

- Oczywiście, do postawienia diagnozy niepotrzebny jest kontrakt, ale on precyzuje pracownikowi socjalnemu etapy postępowania, a klientowi cele, które ma zrealizować - tłumaczy dyr. Synoradzka. - Dzięki umowie, pracownicy służb społecznych unikają nieporozumień z klientami - negocjując z podopiecznymi, muszą tak pokierować rozmową, by wytworzyć w nich przekonanie, że to ich pomysł na życie i że warto w siebie i najbliższych zainwestować.

Rola pracownika socjalnego

Kontrolowanie, czy druga strona dotrzymała warunków umowy, jest rolą pracownika socjalnego. Polega ona przede wszystkim na kontakcie ze środowiskiem podopiecznego. W Krakowie m.in. w związku z tą nową formą działania w ośrodkach pomocy społecznej zwiększono zatrudnienie tak, aby na jednego pracownika socjalnego przypadało mniej podopiecznych.

Dobre notowania

Nowy instrument ośrodki pomocy społecznej wykorzystują w różnym stopniu. Zdecydowana większość kontraktów socjalnych, a ich liczba stale rośnie, zawierana jest w dużych miastach. Ośrodki w Krakowie czy Poznaniu (gdzie od 2005 r. podpisano ich 1800) odnotowują pozytywne efekty takiej współpracy z podopiecznymi.

Dzięki temu wielu klientów MOPS aktywniej poszukiwało zatrudnienia we własnym zakresie, częściej kontaktowało się z PUP, podejmowało prace dorywcze i sezonowe oraz działania zmierzające do rozwiązywania problemów osobistych i rodzinnych.

Grupą osób, która najlepiej realizuje działania zapisane w umowie kontraktowej, są bezrobotni. Na tym polu istnieją większe możliwości współpracy - głównie dzięki rozbudowanej infrastrukturze służb zatrudnienia. Dlatego w miastach, gdzie znalezienie wolnych miejsc pracy i kursów jest łatwiejsze - realizacja założeń kontraktu socjalnego przebiega sprawniej.

Czytaj także: Zmiany w ustawie o pomocy społecznej>>

Ośrodki pomocy społecznej, które skorzystały z kontraktu socjalnego, uważają go za dobre rozwiązanie. Zachęcają również inne placówki do zawierania takich umów z klientami.

Wymaga to, co prawda, odpowiedniego przygotowania do pracy, ale odpowiednie kwalifikacje można zdobyć na organizowanych w całym kraju szkoleniach i warsztatach.

Renata Maciejczak

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA