| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Pomoc społeczna > Zadania pomocy społecznej realizowane przez gminę

Zadania pomocy społecznej realizowane przez gminę

Obowiązek zapewnienia realizacji zadań pomocy społecznej spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego oraz na organach administracji rządowej. W zakresie pomocy społecznej jednostki samorządowe wykonują zarówno zadania własne, jak i zlecone. Katalog tych zadań określają przepisy ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2013 r. poz. 182).

Na wniosek lub z urzędu…

Pomoc może zostać udzielona na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego, bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej, lub jej przedstawiciela ustawowego. W niektórych przypadkach pomocy udziela się również z urzędu.

Gmina nie może odmówić pomocy…

Gmina i powiat, obowiązane zgodnie z przepisami ustawy do wykonywania zadań pomocy społecznej, nie mogą odmówić pomocy osobie potrzebującej, mimo istniejącego obowiązku osób fizycznych lub osób prawnych do zaspokajania jej niezbędnych potrzeb życiowych.

Zobacz również: Zasiłek rodzinny 2014

Wymagane dokumenty

By uzyskać pomoc zainteresowana osoba powinna przedstawić następujące dokumenty:
1)wniosek
2)dowód osobisty
3)decyzja organu rentowego przyznająca rentę lub emeryturę z ubezpieczenia społecznego albo orzeczenie komisji d/s inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 01.09.1997 lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wydanego przez zespół d/s orzekania o niepełnosprawności,
4)zaświadczenie o stanie zdrowia,
5)zaświadczenie z UG o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych,
6)zaświadczenie z gimnazjum, szkoły ponadpodstawowej, szkoły ponadgimnazjalnej lub wyższej o pobieraniu nauki oraz otrzymywanych świadczeniach pieniężnych tj: stypendium oraz wynagrodzenia za praktyczną naukę zawodu,
7)zaświadczenie pracodawcy o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia,
8)zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych),
9)zaświadczenie pracodawcy o okresie zatrudnienia w tym o okresach za które były opłacane składki na ubezpieczenie społeczne oraz o okresach nie składkowych
10)dowód otrzymania renty i emerytury,
11)zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy
12)zaświadczenie z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzającego zobowiązanie do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników,
13)oświadczenie o wysokości dochodu osiąganego z prowadzonej działalności gospodarczej,
14)oświadczenie o stanie majątkowym.

Jak rozumieć pojęcie „dochód rodziny”?

Przez dochód rodziny należy rozumieć sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, pomniejszony o miesięczne obciążenia podatkiem dochodowym od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz ubezpieczenie społeczne określone w odrębnych przepisach, kwotę wysokości alimentów świadczonych przez osoby w rodzinie na rzecz innych osób.

Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2013 r. poz. 182).

Polecamy serwis: Opieka społeczna

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Zielona Linia

Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »