REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy socjalni – zmiany od 2015 r.

Monika Pązik
Pracownicy socjalni - zmiany od 2015 r.
Pracownicy socjalni - zmiany od 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy socjalni przeprowadzają rodzinny wywiad środowiskowy w celu przyznania osobie bądź rodzinie świadczenia z pomocy społecznej. Nowelizacja ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej od 1 stycznia 2015 r. wprowadzi zmiany przy dokonywaniu analizy sytuacji rodzinnej.

Pracownikiem socjalnym jest osoba, która działa na rzecz jednostek, rodzin, grup bądź środowisk społecznych, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej. Ich zadaniem jest ułatwianie samorealizacji oraz aspiracji na przyszłość. Ponadto pracownicy socjalni odpowiedzialni są za zmianę sytuacji rodziny w danej społeczności lokalnej. Art. 116 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej (Dz.U.2004.256.2572) zawiera w swojej treści warunki, które należy spełnić, aby zostać pracownikiem socjalnym. Ważne jest, aby co najmniej jeden z warunków został spełniony.

REKLAMA

REKLAMA

Redakcja poleca: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 (książka)

Bezwzględny wymóg posiadania wyższego wykształcenia w tym wypadku nie obowiązuje, bowiem pracownikiem socjalnym może być osoba ze średnim wykształceniem. Wobec tego pracę w pomocy społecznej mogą podjąć osoby, które:

• posiadają dyplom ukończenia kolegium pracowników służb społecznych,

REKLAMA

• ukończyły studia wyższe na kierunku praca socjalna,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• do dnia 31 grudnia 2013 r. ukończyła studia wyższe o specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego na jednym z kierunków:

a) pedagogika,

b) pedagogika specjalna,

c) politologia,

d) polityka społeczna,

e) psychologia,

f) socjologia,

g) nauki o rodzinie.

Jednakże do zdobycia pełnych kwalifikacji uprawniających do wykonywania pracy w charakterze pracownika socjalnego konieczny jest wybór odpowiedniej specjalności.

Zobacz również: Zmiany w zatrudnieniu pracowników socjalnych

Zadania pracowników socjalnych

Art. 119 wspomnianej ustawy o pomocy społecznej zawiera katalog zadań, które są w głównej mierze wykonywane przez pracowników socjalnych. Oczywiście obowiązki są dostosowane odpowiednio do wymagań i specyfiki wykonywanej w danym czasie pracy. Do najważniejszych zadań tego typu pracowników należy odpowiednia pomoc rodzinom potrzebującym, prawidłowe rozpoznanie ich sytuacji oraz monitorowanie podejmowanych działań. Dodatkowo niezwykle istotne jest dokonywanie analiz i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń. W tej sytuacji pracownicy socjalni przeprowadzają rodzinny wywiad środowiskowy. W związku z prowadzoną przez pracowników działalnością ważne jest, aby każdy z nich posiadał odpowiednią wiedzę specjalistyczną z zakresu pomocy społecznej oraz powinien umiejętnie posługiwać się odpowiednimi przepisami prawa.

Zmiany dotyczące pracy pracowników socjalnych

Nowelizacja ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która weszła w życie 8 czerwca 2012 r. przyznaje pracownikowi socjalnemu możliwość wystąpienia o przydzielenie asystenta rodziny rodzinie, jeżeli z przeprowadzonej analizy sytuacji wyraźnie wynika taka konieczność. W takiej sytuacji pracownik socjalny występuje z wnioskiem o przydzielenie asystenta do kierownika ośrodka pomocy społecznej. Możliwe jest również wystąpienie z takim wnioskiem do jednostki organizacyjnej gminy, która zajmuje się organizacją pracy z rodziną bądź do podmiotu, któremu gmina zleciła taką pracę. Do dnia 31 grudnia 2014 r. kierownik ośrodka pomocy społecznej może podejmować czynności zmierzające do ustanowienia asystenta rodziny. Natomiast od 1 stycznia 2015 r. przyznanie asystenta będzie obligatoryjnym zadaniem gminy. Do dnia 31 grudnia 2014 r., rodzinie zastępczej zawodowej, która wychowuje więcej niż 3 dzieci, na jej wniosek, starosta ma obowiązek przyznania jednego z uprawnień:

zatrudnienie osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich, czyli asystenta,

• przyznanie środków finansowych na utrzymanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

Od dnia 1 stycznia 2015 r., starosta będzie obligatoryjnie musiał przyznać obydwa uprawnienia, jeżeli rodzina spełni określone warunki.

Zadaj pytanie za forum: Samorząd - Pomoc społeczna

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA