REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500 plus, czyli 500 zł na dziecko w 2016 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Kolbus-Kucharska
Pieniądze, dziecko, 500+/ Fot. Fotolia
Pieniądze, dziecko, 500+/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W kampanii wyborczej zapowiedziano wprowadzenie projektu 500 plus, czyli 500 złotych miesięcznie na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie. Projekt miałby ruszyć w marcu lub kwietniu 2016 roku i pozytywnie wpłynąć na sytuację finansową milionów polskich rodzin.

Jednym ze sztandarowych projektów na najbliższą kadencję parlamentu jest wprowadzenie w życie projektu 500+, czyli wypłaty przez państwo 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko w rodzinie, a w określonych przypadkach również na pierwsze dziecko. Pomysł ten ma być receptą na wciąż malejący przyrost naturalny i problemy finansowe rodzin posiadających dzieci.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 (książka)

Nie ulega wątpliwości, że koszty utrzymania dziecka są wysokie. Według wyliczeń socjologów i ekonomistów średnia kwota miesięcznego utrzymania dziecka wynosi 607 złotych. Wynika z tego, że do momentu ukończenia przez dziecko 18 lat przeciętni rodzice przeznaczą na jego utrzymanie ponad 130 tysięcy złotych. Jeżeli projekt 500 złotych na dziecko zostanie wdrożony to wysokość pomocy wyniesie 108 tysięcy w ciągu pierwszych 18 lat życia dziecka. Stanowi to znaczną pomoc ze strony państwa. Jeżeli rodzice będą odpowiednio gospodarować otrzymanymi pieniędzmi przyczyni się to do wyraźnego poprawienia jakości życia dzieci w rodzinach najbiedniejszych.

Redakcja poleca: Rodzina 500+ (PDF)

REKLAMA

Podstawowe założenia projektu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założeniem projektu jest przyznanie - na wniosek złożony przez rodziców - 500 złotych co miesiąc na każde drugie i kolejne dziecko w rodzinie i otrzymywanie do ukończenia przez dziecko 18 roku życia. Jeżeli rodzina nie osiąga dochodów wyższych niż 800 złotych miesięcznie na osobę w rodzinie (1200 złotych w przypadku rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym) ma szansę na otrzymanie dofinansowania również na pierwsze dziecko.

Nie należy mylić ani utożsamiać projektu 500+ z istniejącym już becikowym, które jest jednorazową zapomogą wypłacaną w ciągu roku po narodzinach dziecka w rodzinach w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 1922 złotych netto.

Z doniesień prasowych wynika, że termin „pierwsze dziecko” oznacza pierwsze urodzone i żyjące dziecko w rodzinie, a nie jedyne będące na utrzymaniu rodziców, dlatego też można przyjąć, że w chwili osiągnięcia pełnoletności przez starsze rodzeństwo dziecko młodsze nie staje się w rozumieniu ustawy jedynakiem.

Z punktu widzenia obywatela kwestią otwartą pozostaje odpowiedni moment zakończenia wypłaty świadczenia. Biorąc pod uwagę, że w świetle prawa osiemnastolatek staje się obywatelem z pełną zdolnością do czynności prawnych, czyli może podjąć pracę i samodzielnie zarabiać na swoje utrzymanie, postawienie granicy na osiągnięciu przez dziecko pełnoletności wydaje się być uzasadnione. Jednakże opierając się na przepisach Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, dotyczących obowiązku alimentacyjnego według których rodzice mają obowiązek pomagać w utrzymaniu dziecka, tak długo jak nie jest w stanie się samo utrzymać – co na podstawie przepisów dotyczących funduszu alimentacyjnego oznacza, że maksymalną granicą pomocy jest ukończenie przez dziecka 25 roku życia, jeżeli uczy się w szkole lub szkole wyższej – należałoby rozważyć, czy pomoc ze strony państwa w postaci 500 złotych nie powinna trwać dłużej, tym bardziej, że zwyczajem w naszym społeczeństwie jest partycypowanie w kosztach utrzymania dorosłego już dziecka dopóki nie zdobędzie wyższego wykształcenia.

Zobacz również: Fundusz alimentacyjny - zmiany od 1 stycznia 2016 roku

Wpływ projektu na sytuację rodzin

Kolejnym problemem, który powstanie przy tworzeniu tej ustawy jest kwestia zasiłków socjalnych pobieranych przez rodziny najuboższe. W obecnym stanie prawnym rodzina nie uzyskująca żadnego dochodu może liczyć na pomoc państwa w wysokości 514 złotych na osobę miesięcznie. Pobieranie zasiłku 500+ będzie dochodem rodziny, co wpłynie na obniżenie lub odebranie wspomnianego zasiłku socjalnego. Co więcej rodziny pobierające zasiłek 500+, w których rodzice pracują mogą mieć utrudniony dostęp do korzystania z zakładowych funduszy świadczeń socjalnych z których korzystanie jest uzależnione od dochodu rodziny.

Zobacz również: Zasiłek rodzinny w 2015, 2016, 2017 r. - kryterium dochodowe

Niewyjaśnioną kwestią pozostaje również to, czy zasiłek ten będzie też wypłacany na dzieci przebywające w rodzinnych domach dziecka i innych zakładach opiekuńczych. I chociaż z zapowiedzi wynika, że głównym celem ustawy ma być pomoc rodzinom biologicznym czy adopcyjnym, to należy rozważyć czy celem nadrzędnym nie powinno być poprawienie bytu polskich dzieci, niezależnie od ich sytuacji rodzinnej. Na podstawie wypowiedzi polityków można też stwierdzić, że rodziny w których rodzice są po rozwodzie i prowadzą oddzielne gospodarstwa domowe, a każde z nich sprawuje stałą opiekę nad przynajmniej jednym wspólnym dzieckiem, będą w świetle ustawy nadal postrzegani jako rodzina, co oznacza, że zasiłek 500+ będzie wypłacany na każde dziecko oprócz najstarszego. Możemy mieć wtedy do czynienia z pewnego rodzaju dyskryminacją dzieci, ponieważ jeżeli dziecko starsze będzie stale przebywać z jednym z rodziców, a młodsze z drugim, to nawet jeśli w obu tych gospodarstwach domowych będzie to jedyne dziecko na utrzymaniu, to młodsze z nich będzie otrzymywać 500 złotych miesięcznie. Nie ma pewności, jak ustawa będzie postrzegać tzw. rodziny patchworkowe, czyli takie w których małżonkowie mają wspólne dzieci, a dodatkowo każdy z małżonków posiada dzieci z poprzednich związków i sprawuje nad nimi opiekę.

Finansowanie

Problem finansowania projektu powraca w dyskusjach politycznych. Zgodnie z wyliczeniami koszt programu 500+ w 2016 r. wyniesie ok. 15-16 mld złotych, a w kolejnych latach nie więcej niż 21,5 mld złotych rocznie. Aby zrealizować ten pomysł należy podnieść deficyt budżetowy w 2016 roku o 1-2 mld złotych. Z zapowiedzi wynika, że rząd ma zamiar sfinansować ten projekt poprzez uszczelnienie sytemu podatkowego oraz wprowadzenie od pierwszego kwartału 2016 roku daniny dla supermarketów (2-proc. podatek od przychodów sklepów o powierzchni powyżej 250 m kw.) oraz od marca lub kwietnia 2016 roku podatku bankowego.

Polecamy serwis: Opieka społeczna

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA