REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych?

Jak ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych?/ fot. Shutterstock
Jak ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych?/ fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor szkoły jest uprawniony do ustalenia w danym roku szkolnym dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Liczba tych dni jest jednak uzależniona od typu szkoły. W przypadku szkół podstawowych i gimnazjów nie może przekroczyć 8 dni, w przypadku liceów ogólnokształcących i techników - 10 dni, a w przypadku szkół branżowych I stopnia, szkół branżowych II stopnia, szkół policealnych i placówek kształcenia praktycznego - 6 dni.

Polecamy: Karta Nauczyciela Komentarz

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady, organizację roku szkolnego, uwzględniającą w szczególności:

  • terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
  • przerw świątecznych i ferii szkolnych

- określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia. Jednak dyrektor szkoły lub placówki - biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne - może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć. Dokonuje tego po zasięgnięciu opinii rady szkoły albo rady placówki. W przypadku gdy rada nie została powołana, dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej, a w przypadku szkół również rady rodziców i samorządu uczniowskiego (§ 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego; dalej: rozporządzenie).

Wymiar dodatkowych dni wolnych

REKLAMA

Dodatkowe dni wolne dyrektor może ustalić w wymiarze dla:

  • szkół podstawowych - do 8 dni,

  • liceów ogólnokształcących i techników - do 10 dni,

  • branżowych szkół I stopnia, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i placówek kształcenia praktycznego - do 6 dni.

Termin dni wolnych

Wolne może być ustalone w dni, w których w szkole lub placówce odbywa się odpowiednio:

  • egzamin ósmoklasisty,
  • egzamin maturalny,
  • egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie.

Dyrektor może także określić dniem wolnym dni świąt religijnych, które nie są dniami ustawowo wolnymi od pracy, jeśli są określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych. Ponadto dniem wolnym może być ustalony inny dzień - pod warunkiem, że jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub potrzebami społeczności lokalnej (§5 ust. 2 rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek informacyjny dyrektora

Do 30 września dyrektor ma czas na poinformowanie nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych (§5 ust. 3 rozporządzenia). W przypadku ustalenia wolnego w czasie odbywania się egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie po 30 września, dyrektor szkoły lub placówki, w których odbywa się ten egzamin, informuje o ustalonych dniach w terminie do 31 grudnia (§ 5 ust. 4 rozporządzenia).

W czasie dodatkowych dni wolnych szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia wychowawczo-opiekuńcze i poinformować o nich rodziców uczniów.

Inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych

W szczególnie uzasadnionych przypadkach - niezależnie od powyższych dodatkowych dni wolnych - dyrektor może ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć. Może to jednak zrobić pod warunkiem zrealizowania zajęć za te dni w wyznaczone soboty. Dyrektor podejmuje taką decyzję za zgodą organu prowadzącego, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki. W przypadku szkoły lub placówki, w której rada nie została powołana, potrzebna jest opinia rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego (§ 5 ust. 5 rozporządzenia).

Dodatkowe dni wolne dla gimnazjum i innych szkół starego typu

Przepisy rozporządzenia z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego nie obejmują:

  • gimnazjum,
  • trzyletniego liceum ogólnokształcącego,
  • czteroletniego technikum,
  • klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonej w branżowej szkole I stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.

Na podstawie art. 363 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w stosunku do tych szkół do czasu zakończenia w nich kształcenia, a także na podstawie art. 129 ust. 9 przepisów wprowadzających Prawo oświatowe - w stosunku do klas gimnazjum prowadzonych w szkołach innego typu - do czasu likwidacji tych klas, należy stosować przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego.

Wymiar dodatkowych dni wolnych w szkołach starego typu

Dodatkowe dni wolne dyrektor może ustalić w wymiarze dla:

  • klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonej w branżowej szkole I stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy - do 6 dni,

  • gimnazjów - do 8 dni,

  • liceów ogólnokształcących i techników - do 10 dni.

Natomiast dni wolne w powyższych szkołach mogą być ustalone w dni, w których w szkole odbywa się odpowiednio:

  • egzamin gimnazjalny,
  • egzamin maturalny,
  • egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie,

a także w dni świąt religijnych, które nie są dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych oraz w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub potrzebami społeczności lokalnej (§ 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego).

dr Anna Ryl

Podstawy prawne

  • art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 59; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2203)

  • art. 129 ust. 9, art. 363 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2203)

  • § 5 i § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1603)

  • § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. nr 46, poz. 432; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1335)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA