Konsultacje w sprawach stypendiów prowadzi wójt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
STAN FAKTYCZNY: Rada gminy w uchwale w sprawie określenia kwoty stypendium za wyniki w nauce przyjęła ustaloną przez dyrektorów szkół wysokość kwoty stypendium za wyniki w nauce. Chodziło o stypendia dla uczniów poszczególnych typów szkół, dla których gmina jest organem prowadzącym. Wykonanie uchwały powierzono wójtowi oraz dyrektorom szkół.
REKLAMA
REKLAMA
Unieważnienia uchwały domagał się jednak wojewoda. W ocenie wojewody rada gminy przekroczyła swoje kompetencje. Stypendium za wyniki w nauce przyznaje dyrektor szkoły w ramach środków przekazanych na ten cel w budżecie szkoły. Konsultacja kwot stypendium z organem prowadzącym szkołę oznacza swoisty rodzaj kontroli wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie gminy. Przepis art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym przyznaje kompetencje związane z wykonywaniem budżetu gminy wójtowi gminy. To on odpowiadając za prawidłową gospodarkę finansową gminy jest właściwy w sprawach konsultacji wysokości stypendiów przyznawanych przez dyrektora szkoły za wyniki w nauce.
Z UZASADNIENIA: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził nieważność uchwały. Sąd przypomniał, że wysokość stypendium motywacyjnego ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Sąd zauważył, że nie ma legalnej definicji pojęcia porozumienie. Dlatego sąd posłużył się wykładnią literalną. Wskazał, że porozumienie to wzajemne kontakty, zakładające jako rezultat uzyskanie zgody w określonej sprawie. Użyte w treści art. 90g ust. 10 ustawy o systemie oświaty określenie w porozumieniu należałoby rozumieć w ten sposób, że oba wymienione w tym przepisie podmioty wypracowują (uzgadniają) wspólne stanowisko, co do rozstrzygnięcia sprawy. Sprawą tą jest ustalenie wysokości stypendium motywacyjnego dla uczniów szkół, których organem prowadzącym jest gmina. Porozumienie nie jest więc samodzielnym aktem prawnym. Stanowi wewnętrzną czynność prowadzącą do ustalenia wysokość stypendium motywacyjnego w drodze wypracowania wspólnego stanowiska pomiędzy dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę. Sąd uznał za słuszne nazwanie tej czynności konsultacją.
W ocenie sąd przy założeniu, że uprawnionym do uzgadniania wspólnego stanowiska, co do wysokości stypendium motywacyjnego, byłaby rada gminy, porozumienie musiałoby być dokonywane na sesji rady w formie uchwały. Stanowisko to jest nie do przyjęcia. Taki wymóg formalnoprawny zaprzecza istocie porozumienia, które nie jest samodzielnym aktem prawnym, lecz czynnością zmierzającą do umożliwienia wydania takiego aktu.
Ponadto przeciwko uznaniu, że sporne porozumienie należało do kompetencji rady gminy, przemawia też rodzaj zadania powierzonego organowi prowadzącemu szkołę. Kompetencje rady gminy w zakresie gospodarki finansowej obejmują uchwalenie budżetu, nie zaś dysponowanie wydzielonymi w nim środkami. Organem wykonującym budżet, jest wójt i to on ponosi odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy.
Sygn. akt IV SA/Gl 588/08, niepublikowany
Aleksandra Tarka
REKLAMA
REKLAMA