REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultacje w sprawach stypendiów prowadzi wójt

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy o samorządzie gminnym przyznają kompetencje związane z wykonywaniem budżetu gminy wójtowi. Ponieważ to on odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy, jest również właściwy w sprawach konsultacji wysokości stypendiów przyznawanych przez dyrektora szkoły za wyniki w nauce.  

REKLAMA

STAN FAKTYCZNY: Rada gminy w uchwale w sprawie określenia kwoty stypendium za wyniki w nauce przyjęła ustaloną przez dyrektorów szkół wysokość kwoty stypendium za wyniki w nauce. Chodziło o stypendia dla uczniów poszczególnych typów szkół, dla których gmina jest organem prowadzącym. Wykonanie uchwały powierzono wójtowi oraz dyrektorom szkół.

REKLAMA

REKLAMA

Unieważnienia uchwały domagał się jednak wojewoda. W ocenie wojewody rada gminy przekroczyła swoje kompetencje. Stypendium za wyniki w nauce przyznaje dyrektor szkoły w ramach środków przekazanych na ten cel w budżecie szkoły. Konsultacja kwot stypendium z organem prowadzącym szkołę oznacza swoisty rodzaj kontroli wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie gminy. Przepis art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym przyznaje kompetencje związane z wykonywaniem budżetu gminy wójtowi gminy. To on odpowiadając za prawidłową gospodarkę finansową gminy jest właściwy w sprawach konsultacji wysokości stypendiów przyznawanych przez dyrektora szkoły za wyniki w nauce.

Z UZASADNIENIA: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził nieważność uchwały. Sąd przypomniał, że wysokość stypendium motywacyjnego ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Sąd zauważył, że nie ma legalnej definicji pojęcia porozumienie. Dlatego sąd posłużył się wykładnią literalną. Wskazał, że porozumienie to wzajemne kontakty, zakładające jako rezultat uzyskanie zgody w określonej sprawie. Użyte w treści art. 90g ust. 10 ustawy o systemie oświaty określenie w porozumieniu należałoby rozumieć w ten sposób, że oba wymienione w tym przepisie podmioty wypracowują (uzgadniają) wspólne stanowisko, co do rozstrzygnięcia sprawy. Sprawą tą jest ustalenie wysokości stypendium motywacyjnego dla uczniów szkół, których organem prowadzącym jest gmina. Porozumienie nie jest więc samodzielnym aktem prawnym. Stanowi wewnętrzną czynność prowadzącą do ustalenia wysokość stypendium motywacyjnego w drodze wypracowania wspólnego stanowiska pomiędzy dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę. Sąd uznał za słuszne nazwanie tej czynności konsultacją.

W ocenie sąd przy założeniu, że uprawnionym do uzgadniania wspólnego stanowiska, co do wysokości stypendium motywacyjnego, byłaby rada gminy, porozumienie musiałoby być dokonywane na sesji rady w formie uchwały. Stanowisko to jest nie do przyjęcia. Taki wymóg formalnoprawny zaprzecza istocie porozumienia, które nie jest samodzielnym aktem prawnym, lecz czynnością zmierzającą do umożliwienia wydania takiego aktu.

Ponadto przeciwko uznaniu, że sporne porozumienie należało do kompetencji rady gminy, przemawia też rodzaj zadania powierzonego organowi prowadzącemu szkołę. Kompetencje rady gminy w zakresie gospodarki finansowej obejmują uchwalenie budżetu, nie zaś dysponowanie wydzielonymi w nim środkami. Organem wykonującym budżet, jest wójt i to on ponosi odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sygn. akt IV SA/Gl 588/08, niepublikowany

Aleksandra Tarka

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA