| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Oświata > Dodatek stażowy w dwóch przedszkolach

Dodatek stażowy w dwóch przedszkolach

Główna księgowa jest zatrudniona w dwóch przedszkolach równocześnie, w każdym na 1/2 etatu. Tylko w jednej placówce otrzymuje dodatek stażowy w wysokości 15%, obliczony na podstawie świadectw pracy. Druga placówka odmawia wypłaty takiego dodatku, twierdząc, że nie jest to podstawowy stosunek pracy i poprzednie okresy pracy udokumentowane świadectwami pracy nie wliczają się do okresu stażu. Czy 1/2 etatu może być podstawowym wymiarem zatrudnienia, a drugie pół etatu dodatkowym zatrudnieniem?

Wypłaty dodatku stażowego (za wysługę lat, za wieloletnią pracę) pracownikowi samorządowemu, a taki status ma główna księgowa w przedszkolu, nie można uzależniać od wymiaru etatu. U każdego pracodawcy ma on prawo do tego dodatku. W przypadku gdy praca w danej placówce jest dla pracownika dodatkowym zatrudnieniem, to do okresu tego zatrudnienia nie zalicza się okresów trwającego zatrudnienia podstawowego.

Główną księgową przedszkola, dla którego organem założycielskim jest jednostka samorządowa, obowiązują regulacje rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. Jego przepisy nie przewidują ograniczenia liczby dodatków stażowych w sytuacji równoczesnego pozostawania w kilku stosunkach pracy. Z każdego z nich dodatek powinien być wypłacany, jeśli tylko spełniony jest wymóg posiadania odpowiedniego ogólnego stażu pracy (minimum 5 lat). Do stażu wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, od których zależą uprawnienia pracownicze (np. praca w indywidualnym gospodarstwie rolnym). Jeśli pracownik przedstawi dokumenty potwierdzające wskazane okresy, pracodawca powinien je uwzględnić w okresach uprawniających do dodatku stażowego.

Przepisy dotyczące pracowników samorządowych nie określają, co jest dodatkowym zatrudnieniem pracownika, a co podstawowym. Przyjmuje się, że taka sytuacja dotyczy pozostawania pracownika jednocześnie w kilku stosunkach pracy, z których jeden stanowi podstawowe zatrudnienie - zwykle powstały najwcześniej lub o największym wymiarze czasu pracy.

Bożena Styczyńska

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Graboś

Doradca podatkowy, Head of Tax w Kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »