Rozpoczęcie nowego roku szkolnego 2020/2021 - prawie wszystkie szkoły w trybie stacjonarnym
REKLAMA
REKLAMA
Minister Dariusz Piontkowski przypomniał o działaniach Ministerstwa Edukacji Narodowej związanych z powrotem uczniów do zajęć stacjonarnych. Podkreślił również, że Ministerstwo Zdrowia przekaże szkołom ponad 50 mln maseczek, 5 mln litrów płynów do dezynfekcji oraz blisko 75 tys. termometrów bezdotykowych. Minister Edukacji Narodowej zaznaczył, że jedynie 12 placówek pracowało w trybie mieszanym, a w 47 przypadkach w skali całego kraju nauka była realizowana w trybie zdalnym.
REKLAMA
Bezpieczny powrót do zajęć stacjonarnych
– Niemal 100 proc. szkół funkcjonuje w trybie stacjonarnym – poinformował w czwartek Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski. Szef MEN podkreślił, że ostatnie tygodnie były czasem intensywnych przygotowań do rozpoczęcia roku szkolnego. To szereg wytycznych, regulacji prawnych, materiałów i działań informacyjnych (poradników, plakatów, spotów, Q&A - najczęstsze pytania i odpowiedzi) kierowanych zarówno do dyrektorów, jak i uczniów oraz rodziców. To także wsparcie ze strony Ministerstwa Zdrowia, które przekaże do szkół ponad 50 mln maseczek i 5 mln litrów płynów do dezynfekcji. Do szkół trafi także blisko 75 tys. termometrów bezdotykowych.
Polecamy: Seria poradników z prawa pracy
REKLAMA
Minister Edukacji Narodowej zaznaczył, że wytyczne przygotowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Zdrowia oraz Główny Inspektorat Sanitarny mają elastyczny charakter i pozwalają dyrektorom szkół na stworzenie wewnętrznych regulaminów odpowiednich do warunków panujących w danej szkole.
– Te wytyczne, zasady muszą być na tyle elastyczne, by dyrektorzy mogli dopasować je do warunków panujących w konkretnej szkole i do stanu zagrożenia epidemicznego. Widzimy, że przytłaczająca większość dyrektorów bardzo dobrze sobie z tym poradziła – powiedział. – Mówiliśmy także, że dyrektorzy mają prawo do tego, by w szczególnych sytuacjach większego zagrożenia epidemicznego, bądź niekorzystnych warunków lokalowych wprowadzić jakieś dodatkowe obostrzenia. I z tego, co wiemy, część dyrektorów szkół się na to zdecydowała – dodał szef MEN.
Minister edukacji podziękował również dyrektorom szkół za przygotowania do bezpiecznego powrotu do szkół oraz wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców.
– Dziękuję dyrektorom, którzy znając swoje placówki, potrafili stworzyć przepisy pozwalające bezpiecznie i w sposób zorganizowany wrócić dzieciom do szkoły. Dziękuję za wsparcie uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szef MEN podkreślił, że jednym z elementów przygotowań do bezpiecznego powrotu do szkół były spotkania przedstawicieli inspekcji sanitarnej organizowali z dyrektorami szkół, które organizowali kuratorzy oświaty. W sumie odbyło się 465 spotkań w całym kraju, w których udział wzięło 27 563 dyrektorów. Podczas spotkań przedstawiciele inspekcji sanitarnej przekazywali dyrektorom bezpośrednie numery telefonów do szybkiego kontaktu w przypadku pojawienia się sytuacji zagrożenia epidemicznego.
Rozpoczęcie roku szkolnego 2020/2021
1 września ponad 4 mln 600 tys. uczniów z ok. 22 tys. szkół rozpoczęło zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym 2020/2021. W szkołach podstawowych będzie uczyło się ponad 3 mln uczniów, w tym w klasach I ok. 367 tys. dzieci, a w szkołach ponadpodstawowych (liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I i II stopnia oraz szkołach przysposabiających do pracy) ok. 1,5 mln uczniów. W szkołach policealnych nowy rok szkolny rozpoczęło ponad 190 tys. słuchaczy, a w szkołach dla dorosłych (podstawowych i liceach) ok. 120 tys. słuchaczy.
REKLAMA
Wtorek, 1 września br. był również pierwszym dniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla ok. 1 mln 450 tys. dzieci w wieku 3-6 lat, w prawie 22,5 tys. przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego.
Uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy i rodzice czekali na ten moment. Przez całe wakacje przygotowywaliśmy się do uruchomienia szkół i placówek w trybie stacjonarnym, dając jednocześnie dyrektorom narzędzia do przejścia w tryb mieszany lub zdalny, jeśli w danej szkole pojawi się zagrożenie epidemiczne i powiatowa inspekcja sanitarna wyda pozytywną opinię dotyczącą zmiany trybu pracy szkoły.
Nauka w trybie mieszanym oraz zdalnym – statystyki
We wtorek, 1 września niemal we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych zajęcia odbyły się w trybie stacjonarnym. Wystąpiły pojedyncze przypadki związane z nałożoną kwarantanną na pracowników szkoły (np. powiat limanowski) albo opóźnieniami wynikającymi z przedłużającym się remontem pomieszczeń szkolnych (np. powiat wołomiński).
2 września, zgodnie z informacjami uzyskanymi od kuratorów oświaty na podstawie danych od dyrektorów, na ponad 48,5 tys. szkół i przedszkoli, w trybie mieszanym pracuje jedynie 12 placówek (tj. 0,02 %.). W 47 przypadkach w skali całego kraju nauka realizowana jest w trybie zdalnym (tj. 0,1 %). To zgłoszenia dotyczące placówek, w których powiatowa inspekcja sanitarna – po szczegółowym przeanalizowaniu sytuacji – wydała pozytywną zgodę na pracę szkoły w innym, niż stacjonarny tryb nauki.
Będziemy monitorować sytuację w szkołach i placówkach. Bezpieczeństwo uczniów, rodziców, dyrektorów szkół i nauczycieli jest dla nas najważniejsze.
REKLAMA
REKLAMA