REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Laboratoria przyszłości? Na co można wydać pieniądze? Jakie są limity wsparcia? [Rozporządzenie]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości
Media

REKLAMA

REKLAMA

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Program o budżecie 1 mld zł służy sfinansowaniu wyposażenia pracowni edukacyjnych w szkołach w nowoczesne akcesoria takie jak np. drukarki 3D.

Zostało wydane ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 29 marca 2022 r. w sprawie realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży - "Laboratoria przyszłości", które reguluje szereg zagadnień związanych z programem.

REKLAMA

Jakie rozporządzenie wskazuje źródło finansowania programu Laboratoria przyszłości?

Są to Środki Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Kto może otrzymać dofinansowanie w programie Laboratoria przyszłości

Wsparcie finansowe jest dla dla organu prowadzącego:

1) szkołę (typy szkół wymienia § 3 rozporządzenia),

2) Ośrodek Rozwoju Edukacji będący publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na co można przeznaczyć środki z programu Laboratoria przyszłości dla szkół

Wsparcie finansowe może być przeznaczone na zakup wyposażenia stanowisk do pracy narzędziowej, sprzętu, narzędzi, elektronarzędzi, materiałów oraz innych przedmiotów i pomocy służących rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży, zwanych dalej "wyposażeniem", w tym w szczególności:

1) sprzętu do pracy stanowiskowej,

2) pomocy do prac ręcznych,

3) narzędzi wykorzystujących elementy robotyki, wirtualnej rzeczywistości lub innych technologii komputerowych,

4) artykułów gospodarstwa domowego,

5) sprzętu służącego utrwalaniu, obróbce lub odtwarzaniu obrazu lub dźwięku,

6) pomocy projektowych,

7) materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych,

8) sprzętu służącego zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,

9) pomocy konstrukcyjnych lub modelarskich,

10) przyrządów pomiarowych,

11) sprzętu służącego przechowywaniu lub składowaniu innych przedmiotów,

12) sprzętu elektronicznego lub elektrycznego

- wraz z akcesoriami.

Na co można przeznaczyć środki z programu Laboratoria przyszłości dla Ośrodka Rozwoju Edukacji

Wsparcie finansowe może być przeznaczone na sfinansowanie:

1) tworzenia materiałów dydaktycznych kształtujących lub rozwijających umiejętności podstawowe i przekrojowe dzieci i młodzieży lub rozwijających kompetencje kadry uczącej;

2) działań informacyjnych związanych z wykorzystaniem wyposażenia;

3) tworzenia, rozwijania i utrzymania narzędzi cyfrowych wspierających proces kształtowania lub rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży lub rozwijania kompetencji kadry uczącej;

4) rozwijania bazy sprzętowej i infrastruktury służących realizacji działań kształtujących lub rozwijających umiejętności podstawowe i przekrojowe dzieci i młodzieży lub rozwijających kompetencje kadry uczącej;

5) organizacji szkoleń, warsztatów lub innych form kształtowania i rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży lub rozwijania kompetencji kadry uczącej;

6) zwiększenia zakresu oddziaływania działań określonych w statucie Ośrodka Rozwoju Edukacji mających na celu kształtowanie lub rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży lub rozwijanie kompetencji kadry uczącej.

Działania mogą obejmować swoim zasięgiem także szkoły funkcjonujące za granicą prowadzące nauczanie w języku polskim.

Maksymalna łączna wysokość wsparcia finansowego, wynosi 70 000 000 zł.

Laboratoria Przyszłości - jaka jest maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkół?

Maksymalna wysokość wsparcia finansowego, wynosi odpowiednio:

1) w przypadku szkoły, w której liczba uczniów jest niższa niż 235:

a) 30 000 zł - w szkole liczącej do 100 uczniów,

b) 60 000 zł - w szkole liczącej od 101 do 200 uczniów,

c) 70 000 zł - w szkole liczącej od 201 do 234 uczniów;

2) w przypadku szkoły, w której liczba uczniów wynosi co najmniej 235, kwota wsparcia finansowego stanowi iloczyn liczby uczniów w danej szkole i kwoty 300 zł.

W przypadku szkoły posiadającej organizacyjnie podporządkowaną szkołę filialną maksymalną kwotę wsparcia, ustala się odrębnie dla szkoły posiadającej organizacyjnie podporządkowaną szkołę filialną i odrębnie dla szkoły filialnej.

Jakie są obowiązki organów prowadzących szkoły otrzymujących wsparcie finansowe?

Szkoły biorące udział w Programie Laboratoria przyszłości i organy prowadzące te szkoły w zakresie wsparcia finansowego, biorą udział w działaniach informacyjnych związanych z otrzymanym wsparciem finansowym, w terminie do dnia 31 sierpnia 2027 r.

Organy prowadzące szkoły, które otrzymały wsparcie finansowe:

1) zapewniają instalację, uruchomienie oraz zintegrowanie zakupionego wyposażenia z infrastrukturą szkolną;

2) zapewniają techniczne szkolenia dla osób prowadzących zajęcia w szkole z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach Programu w zakresie jego obsługi;

3) spełniają wytyczne podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Programu, w zakresie identyfikacji wizualnej związanej z oznaczeniem wyposażenia zakupionego w ramach Programu.

Organy prowadzące szkoły, które otrzymały wsparcie finansowe, zapewniają podjęcie przez szkoły działań dotyczących wykorzystywania wyposażenia zakupionego w ramach Programu polegających na:

1) umożliwieniu realizacji zajęć, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1-3 i 5-7, ust. 2 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, z wykorzystaniem tego wyposażenia;

2) wyznaczeniu przez dyrektora szkoły lub kierownika szkoły polskiej szkolnego koordynatora, którego zadaniem będzie popularyzacja wykorzystania tego wyposażenia oraz wsparcie osób prowadzących zajęcia w szkole w jego stosowaniu;

3) uwzględnieniu podczas prowadzenia zajęć z wykorzystaniem tego wyposażenia treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej;

4) dzieleniu się dobrymi praktykami oraz wymienianiu się wiedzą z innymi szkołami w zakresie wykorzystania tego wyposażenia;

5) wykorzystywaniu tego wyposażenia w kolejnych co najmniej pięciu latach szkolnych, począwszy najpóźniej od roku szkolnego 2022/2023 podczas średnio co najmniej trzech godzin zajęć w każdym tygodniu nauki, a w przypadku szkół, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 rozp., co najmniej trzech godzin zajęć w każdym miesiącu nauki.

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 29 marca 2022 r. w sprawie realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży - "Laboratoria przyszłości"

Tomasz Król

prawnik - prawo sektora publicznego, podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

REKLAMA

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

D. Trump: rozważę wycofanie się z NATO, jeśli Europejczycy nie będą traktować nas uczciwie

Jeśli Europejczycy będą traktować nas uczciwie, zostaniemy w NATO, ale jeśli nie, absolutnie rozważę wyjście z Sojuszu - oświadczył prezydent elekt USA Donald Trump w wywiadzie w NBC. Trump powiedział też, że Ukraina może spodziewać się mniejszego wsparcia i że "aktywnie" stara się doprowadzić do końca wojny.

REKLAMA

Matura 2025. Próbny egzamin z matematyki. Odpowiedzi [ARKUSZE Z CKE]

W czwartek 5 grudnia rozpoczęły się się próbne egzaminy maturalne organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Potrwają do 17 grudnia. Dziś 6 grudnia egzamin z matematyki. Publikujemy zadania wraz z odpowiedziami. 

Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

REKLAMA