REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Laboratoria przyszłości? Na co można wydać pieniądze? Jakie są limity wsparcia? [Rozporządzenie]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości
Media

REKLAMA

REKLAMA

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Program o budżecie 1 mld zł służy sfinansowaniu wyposażenia pracowni edukacyjnych w szkołach w nowoczesne akcesoria takie jak np. drukarki 3D.

Zostało wydane ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 29 marca 2022 r. w sprawie realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży - "Laboratoria przyszłości", które reguluje szereg zagadnień związanych z programem.

REKLAMA

Jakie rozporządzenie wskazuje źródło finansowania programu Laboratoria przyszłości?

Są to Środki Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Kto może otrzymać dofinansowanie w programie Laboratoria przyszłości

Wsparcie finansowe jest dla dla organu prowadzącego:

1) szkołę (typy szkół wymienia § 3 rozporządzenia),

2) Ośrodek Rozwoju Edukacji będący publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na co można przeznaczyć środki z programu Laboratoria przyszłości dla szkół

Wsparcie finansowe może być przeznaczone na zakup wyposażenia stanowisk do pracy narzędziowej, sprzętu, narzędzi, elektronarzędzi, materiałów oraz innych przedmiotów i pomocy służących rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży, zwanych dalej "wyposażeniem", w tym w szczególności:

1) sprzętu do pracy stanowiskowej,

2) pomocy do prac ręcznych,

3) narzędzi wykorzystujących elementy robotyki, wirtualnej rzeczywistości lub innych technologii komputerowych,

4) artykułów gospodarstwa domowego,

5) sprzętu służącego utrwalaniu, obróbce lub odtwarzaniu obrazu lub dźwięku,

6) pomocy projektowych,

7) materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych,

8) sprzętu służącego zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,

9) pomocy konstrukcyjnych lub modelarskich,

10) przyrządów pomiarowych,

11) sprzętu służącego przechowywaniu lub składowaniu innych przedmiotów,

12) sprzętu elektronicznego lub elektrycznego

- wraz z akcesoriami.

Na co można przeznaczyć środki z programu Laboratoria przyszłości dla Ośrodka Rozwoju Edukacji

Wsparcie finansowe może być przeznaczone na sfinansowanie:

1) tworzenia materiałów dydaktycznych kształtujących lub rozwijających umiejętności podstawowe i przekrojowe dzieci i młodzieży lub rozwijających kompetencje kadry uczącej;

2) działań informacyjnych związanych z wykorzystaniem wyposażenia;

3) tworzenia, rozwijania i utrzymania narzędzi cyfrowych wspierających proces kształtowania lub rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży lub rozwijania kompetencji kadry uczącej;

4) rozwijania bazy sprzętowej i infrastruktury służących realizacji działań kształtujących lub rozwijających umiejętności podstawowe i przekrojowe dzieci i młodzieży lub rozwijających kompetencje kadry uczącej;

5) organizacji szkoleń, warsztatów lub innych form kształtowania i rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży lub rozwijania kompetencji kadry uczącej;

6) zwiększenia zakresu oddziaływania działań określonych w statucie Ośrodka Rozwoju Edukacji mających na celu kształtowanie lub rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży lub rozwijanie kompetencji kadry uczącej.

Działania mogą obejmować swoim zasięgiem także szkoły funkcjonujące za granicą prowadzące nauczanie w języku polskim.

Maksymalna łączna wysokość wsparcia finansowego, wynosi 70 000 000 zł.

Laboratoria Przyszłości - jaka jest maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkół?

Maksymalna wysokość wsparcia finansowego, wynosi odpowiednio:

1) w przypadku szkoły, w której liczba uczniów jest niższa niż 235:

a) 30 000 zł - w szkole liczącej do 100 uczniów,

b) 60 000 zł - w szkole liczącej od 101 do 200 uczniów,

c) 70 000 zł - w szkole liczącej od 201 do 234 uczniów;

2) w przypadku szkoły, w której liczba uczniów wynosi co najmniej 235, kwota wsparcia finansowego stanowi iloczyn liczby uczniów w danej szkole i kwoty 300 zł.

W przypadku szkoły posiadającej organizacyjnie podporządkowaną szkołę filialną maksymalną kwotę wsparcia, ustala się odrębnie dla szkoły posiadającej organizacyjnie podporządkowaną szkołę filialną i odrębnie dla szkoły filialnej.

Jakie są obowiązki organów prowadzących szkoły otrzymujących wsparcie finansowe?

Szkoły biorące udział w Programie Laboratoria przyszłości i organy prowadzące te szkoły w zakresie wsparcia finansowego, biorą udział w działaniach informacyjnych związanych z otrzymanym wsparciem finansowym, w terminie do dnia 31 sierpnia 2027 r.

Organy prowadzące szkoły, które otrzymały wsparcie finansowe:

1) zapewniają instalację, uruchomienie oraz zintegrowanie zakupionego wyposażenia z infrastrukturą szkolną;

2) zapewniają techniczne szkolenia dla osób prowadzących zajęcia w szkole z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach Programu w zakresie jego obsługi;

3) spełniają wytyczne podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Programu, w zakresie identyfikacji wizualnej związanej z oznaczeniem wyposażenia zakupionego w ramach Programu.

Organy prowadzące szkoły, które otrzymały wsparcie finansowe, zapewniają podjęcie przez szkoły działań dotyczących wykorzystywania wyposażenia zakupionego w ramach Programu polegających na:

1) umożliwieniu realizacji zajęć, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1-3 i 5-7, ust. 2 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, z wykorzystaniem tego wyposażenia;

2) wyznaczeniu przez dyrektora szkoły lub kierownika szkoły polskiej szkolnego koordynatora, którego zadaniem będzie popularyzacja wykorzystania tego wyposażenia oraz wsparcie osób prowadzących zajęcia w szkole w jego stosowaniu;

3) uwzględnieniu podczas prowadzenia zajęć z wykorzystaniem tego wyposażenia treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej;

4) dzieleniu się dobrymi praktykami oraz wymienianiu się wiedzą z innymi szkołami w zakresie wykorzystania tego wyposażenia;

5) wykorzystywaniu tego wyposażenia w kolejnych co najmniej pięciu latach szkolnych, począwszy najpóźniej od roku szkolnego 2022/2023 podczas średnio co najmniej trzech godzin zajęć w każdym tygodniu nauki, a w przypadku szkół, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 rozp., co najmniej trzech godzin zajęć w każdym miesiącu nauki.

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 29 marca 2022 r. w sprawie realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży - "Laboratoria przyszłości"

Tomasz Król

prawnik - prawo sektora publicznego, podatki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA