Nowe rozporządzenie w sprawie awansu zawodowego nauczycieli
REKLAMA
REKLAMA
Awans zawodowy nauczyciela - rozporządzenie
Wraz z nowym rokiem szkolnym 2022/2023 rozpoczęła się reforma systemu awansu zawodowego nauczycieli. Zlikwidowane zostały stopnie awansu nauczyciela stażysty i kontraktowego. Pojawiła się także nowa funkcja nauczyciela mentora oraz obowiązek obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela. Te i inne zmiany to efekt nowelizacji przepisów ustawy - Karta Nauczyciela wprowadzonych ustawą z 23 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. W związku z tą nowelizacją zaistniała konieczność wydania przepisów wykonawczych stanowiących doprecyzowanie regulacji w zakresie awansu według nowych założeń i procedury. W tym celu zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, które weszło w życie 13 września 2022 r. Rozporządzenie uszczegóławia zasady awansu zawodowego nauczycieli.
REKLAMA
1. Sposób odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela
Nauczyciel rozpoczynający pracę w zawodzie, w trakcie odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, będzie zobowiązany:
- zapoznać się z organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania szkoły,
- prowadzić powierzone mu zajęcia oraz uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych statutowych zadań szkoły wynikających z potrzeb szkoły i środowiska lokalnego,
- obserwować zajęcia prowadzone przez mentora lub innego nauczyciela,
- doskonalić swoje kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, w szczególności w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
- przeprowadzić tzw. zajęcia otwarte w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela (w obecności dyrektora szkoły, mentora oraz doradcy metodycznego albo nauczyciela-konsultanta lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny bądź nauczyciela dyplomowanego, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, zatrudnionego w tej samej lub innej szkole) oraz w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela (w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły, która po przeprowadzonych zajęciach będzie wydawała opinię w tym zakresie: pozytywną albo negatywną).
REKLAMA
Nauczyciel w trakcie przygotowania do zawodu powinien również dokonywać oceny własnej pracy i wykorzystywać jej wyniki do doskonalenia dalszej pracy, a także dzielić się wiedzą z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego.
Zgodnie z treścią nowego rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli dyrektor szkoły musi zapewnić nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu wsparcie w realizacji tych obowiązków, a także w doskonaleniu wiedzy i umiejętności. W szczególności dyrektor będzie musiał zapewnić nauczycielowi warunki do udziału w formach doskonalenia zawodowego oraz korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej biblioteki pedagogicznej, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych placówek działających w systemie oświaty. Dodatkowo, w okresie przygotowania do zawodu, nauczyciel otrzyma wsparcie ze strony mentora przydzielonego przez dyrektora szkoły spośród nauczycieli mianowanych i dyplomowanych (§ 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli).
(…)
Anna Dryja
Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »
REKLAMA
REKLAMA