Pracodawca prawdopodobnie będzie przekazywać zatrudnionym informację o „możliwości awansu”. Oznaczałoby to, że pracownik w momencie przyjmowania do pracy będzie miał jasność co do tego, czy z daną pracą wiążą się możliwości awansu czy też takich możliwości nie ma (np. z uwagi na brak wolnego stanowiska związanego z awansem).
Nauczyciele dostaną podwyżki już we wrześniu 2019 r. Ponadto skrócona zostanie ścieżka awansu zawodowego nauczyciela i powrót do zasad oceny jego pracy sprzed 1 września 2018 r. z uwzględnieniem opinii rady rodziców. W dniu 4 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
Prawo samorządowe wymaga zmian
02.02.2017
Przepisy prawa urzędniczego wymagają zmian, a także ujednolicenia - wywiad z Jolantą Itrich-Drabarek, dyrektorem Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego, byłym członkiem rady Służby Cywilnej.
Proszę o wyjaśnienie kwestii związanej z awansem zawodowym. Czy nauczyciel przebywający na urlopie uzupełniającym do 10.09.2014 może wystąpić z wnioskiem o awans na nauczyciela dyplomowanego?
Zatrudnianie urzędników i awanse - zmiany
06.09.2013
Jak zmieni się system awansów i czasowego zatrudniania urzędników od 1 września 2013 r.? Czy będzie można zatrudniać doradców bez limitu?
Nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych wejdzie w życie 1 września 2013 r. Zawiera ona istotne zmiany w procedurze powoływania sekretarza w jednostkach samorządu terytorialnego.
Awans zawodowy nauczyciela kontraktowego
21.09.2011
Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela
mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat od uzyskania
stopnia nauczyciela kontraktowego.
Pracownicy samorządów powinni stale podnosić swoje kwalifikacje, bowiem od jakości ich wiedzy zależy nie tylko pozyskiwanie unijnych funduszy, lecz także sprawne zarządzanie gminą i jej rozwój z korzyścią dla mieszkańców. Najlepszym sposobem na poszerzenie wiedzy jest udział w studiach podyplomowych, które oferują nie tylko zdobycie teoretycznej wiedzy, ale też praktycznych umiejętności.
Nauczyciel kontraktowy pod koniec roku szkolnego 2009/2010 złożył do organu prowadzącego szkołę wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Pozostawał wówczas w zatrudnieniu w szkole, w której odbył również cały staż. W roku szkolnym 2010/2011 nauczyciel jest już zatrudniony w nowej szkole. Organ prowadzący chce teraz powołać komisję egzaminacyjną dla tego nauczyciela (zgodnie z art. 9g ust. 2 Karty Nauczyciela). Dyrektora której szkoły powinien powołać do komisji organ prowadzący?
Awans zawodowy nauczyciela stażysty
27.09.2011
Nauczycielem stażystą staje się osoba nieposiadająca stopnia awansu
zawodowego z dniem zatrudnienia w szkole. Warunkiem zatrudnienia takiej
osoby i rozpoczęcia stażu jest posiadanie wymaganych kwalifikacji do
pracy w charakterze nauczyciela na danym stanowisku. Wówczas osoba ta
jest zatrudniana na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden
rok szkolny w celu odbycia stażu.
Nie wystarczy ukończyć studia podyplomowe, by stać się specjalistą w konkretnej dziedzinie. Dziś udział w szkoleniach i stałe podnoszenie kwalifikacji przez samorządowców jest koniecznością, której trzeba sprostać aby gminy i powiaty liczyły się, choćby w wyścigu po unijne dotacje.
Awans zawodowy nauczyciela mianowanego
21.06.2011
Nauczyciele mianowani mogą ubiegać się o stopień nauczyciela dyplomowanego – najwyższy stopień w awansie zawodowym nauczycieli.
Szkolenia pracowników samorządowych
08.02.2011
Obowiązek uczestniczenia w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych przez pracowników samorządowych wynika bezpośrednio z przepisów szczególnych – w tym przypadku z ustawy o pracownikach samorządowych. W planach finansowych urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych, urzędów gmin i innych jednostek samorządowych powinny być na te cele przewidziane środki finansowe.
Awans pracownika samorządowego
05.12.2010
Czy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych możliwe jest awansowanie pracownika zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko urzędnicze, bez przeprowadzenia procedury konkursowej?
Kto może kierować szkołą
14.11.2011
Jednostki samorządu terytorialnego będące organem prowadzącym dla szkół
i przedszkoli powierzają kierowanie placówką dyrektorom, którzy wygrali
konkurs. Jest jednak kilka warunków koniecznych do spełnienia, aby
szkołą zarządzała osoba odpowiednio do tego przygotowana.
E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.
Szkolenia pracowników samorządowych
04.10.2010
Obowiązek uczestniczenia w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych przez pracowników samorządowych wynika bezpośrednio z przepisów szczególnych – w tym przypadku z ustawy o pracownikach samorządowych. W planach finansowych urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych, urzędów gmin i innych jednostek samorządowych powinny być na te cele przewidziane środki finansowe.
Nowe przepisy dotyczące obowiązków pracodawcy w związku z podnoszeniem kwalifikacji przez pracowników wzbudzają uzasadnione kontrowersje. Dlatego Ministerstwo Pracy na swojej stronie internetowej opublikowało wskazówki, jak należy prawidłowo interpretować nowe zapisy.
Czy głównym księgowym w państwowej jednostce budżetowej może zostać osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magister prawa) i świadectwo ukończenia 2-semestralnych studiów podyplomowych w zakresie „Rachunkowość i finanse jednostek sektora finansów publicznych” w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu oraz posiadająca 5-letnią praktykę w księgowości? Czy można uznać za spełniony wymóg zawarty w art. 54 ust. 2 pkt 5 lit. a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?
Urzędnik – zjawisko nadprzyrodzone
07.05.2010
Czy jest w RP taki zawód, stanowisko lub funkcja, z których odejście automatycznie skutkuje utratą nabytych tam doświadczeń, stażu? Ba, nawet udokumentowanych osiągnięć związanych ściśle z pełnioną tam funkcją w konkretnym miejscu i czasie? Lekarz, kierowca, pielęgniarka, pracownik naukowy? Otóż nie. Takim ewenementem okazuje się być pracownik administracji rządowej. Zwany precyzyjnie i naukowo członkiem korpusu służby cywilnej.
Czy przepisy nakazują wprost mianowanie funkcjonariusza Straży Granicznej na wyższe stanowisko służbowe w momencie uzyskania przez niego wymaganych kwalifikacji? Czy też decyzja o awansowaniu funkcjonariusza zależy jeszcze od innych czynników. Dowiedz się więcej na temat statusu strażnika granicznego 
Kwalifikacje pracowników samorządowych
05.05.2010
Wymagania kwalifikacyjne, jakim musi sprostać przyszły pracownik samorządowy, zależą w dużej mierze od tego, na jakim stanowisku ma zostać zatrudniony. Wyższe wymagania dotyczą stanowisk kierowniczych, a niższe pracowników niższego szczebla. Wynika to z zakresu powierzonego przyszłemu pracownikowi obowiązków i zadań oraz odpowiedzialności. Jest jednak kilka warunków, które bezwzględnie musi spełniać każdy pracownik samorządowy niezależnie od tego, jakie stanowisko piastuje.
Jakie przepisy regulują obecnie prawa i obowiązki zatrudnionych w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej?
W Kancelarii Premiera trwają prace nad zmianami w systemie zatrudniania w administracji. Rząd zamierza m.in. powołać szefa służby cywilnej, a stanowiska dyrektorów generalnych, dyrektorów departamentów i ich zastępców przenieść do służby cywilnej. Nadal jednak wyższe stanowiska będą obsadzane w drodze powołania. Oznacza to, że nie będzie rewolucyjnych zmian.