REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki dla nauczycieli 2024. Co proponuje MEN a czego oczekują związki zawodowe? Wynagrodzenie nauczycieli w Polsce najbardziej zawikłane w historii świata?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podwyżki dla nauczycieli 2024. Co proponuje MEN a czego oczekują związki zawodowe? Wynagrodzenie nauczycieli w Polsce najbardziej zawikłane w historii świata?
Podwyżki dla nauczycieli 2024. Co proponuje MEN a czego oczekują związki zawodowe? Wynagrodzenie nauczycieli w Polsce najbardziej zawikłane w historii świata?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżki dla nauczycieli to temat budzący spore emocje środowiska nauczycielskiego. Rząd proponuje podwyżki o 30% dla większości nauczycieli (mianowanych i dyplomowanych) i o 33% dla nauczycieli początkujących. Weszły już w życie ustawa budżetowa i okołobudżetowa gwarantujące pieniądze na te podwyżki. Jest już projekt rozporządzenia pokazujący konkretne kwoty podwyżek. Jednak minister edukacji nadal negocjuje kwestie podwyżek z nauczycielskimi związkami zawodowymi. Czego oczekują związki zawodowe nauczycieli?

Podwyżki dla nauczycieli 2024 – co proponuje rząd i minister edukacji. Kwoty podwyżek i stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego

W dniu 1 lutego 2024 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 123) ustawa z 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (tzw. ustawa okołobudżetowa). Ustawa ta weszła w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2024 r. 

Tego samego dnia w Dzienniku Ustaw (poz. 122) opublikowano ustawę budżetową na 2024 rok, która również weszła w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2024 r.

Przepis art. 9 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 2024, ustala kwotę bazową dla nauczycieli w wysokości 5176,02 zł – co daje wzrost średnich wynagrodzeń o 30% w stosunku do średnich wynagrodzeń obowiązujących od dnia 1 stycznia 2023 r. 
Natomiast na podstawie art. 3 ustawy „okołobudżetowej”, w roku 2024 średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela zwiększa się o 2,308%. Tak więc zgodnie z projektowanymi przepisami średnie wynagrodzenie nauczyciela początkującego w roku 2024 zwiększa się dodatkowo o 2,308%. 

Te akty prawne gwarantują w budżecie państwa pieniądze na podwyżki dla nauczycieli od 1 stycznia 2024 r., tak by średnie wynagrodzenie nauczyciela początkującego wzrosło o 33%, zaś nauczyciela mianowanego i dyplomowanego o 30%.

Chodzi o realizację obietnic wyborczych, by każdy nauczycieli otrzymał przynajmniej 1500 zł podwyżki. Podwyżki wynagrodzeń dotyczą także nauczycieli przedszkolnych.

W dniu 19 stycznia 2024 r. opublikowano i przekazano do konsultacji społecznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania projekt (z 18 stycznia 2024 r.) rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.

Ten projekt w załączniku (tabeli) przedstawia nowe stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2024 roku. 

Minister edukacji proponuje, by od 1 stycznia 2024 r.:

1) minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela z tytułem zawodowym magistra i z przygotowaniem pedagogicznym:
- w przypadku nauczyciela początkującego (bez stopnia awansu zawodowego) wyniosło 4908 zł brutto (wzrost o 1218 zł brutto), 
- w przypadku  nauczyciela mianowanego wyniosło 5057 zł brutto (wzrost o 1167 zł brutto), 
- w przypadku nauczyciela dyplomowanego wyniosło 5915 zł brutto (wzrost o 1365 zł brutto). 
Warto wiedzieć, że ponad 95 proc. wszystkich nauczycieli ma tytuł magistra i przygotowanie pedagogiczne.

2) minimalne wynagrodzenie zasadnicze pozostałych nauczycieli (czyli nauczycieli z tytułem magistra ale bez przygotowania pedagogicznego, albo z innymi tytułami zawodowymi licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym i bez przygotowania pedagogicznego, czy z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych, czy z innym wykształceniem):
- w przypadku nauczyciela początkującego (bez stopnia awansu zawodowego) wyniosło 4788 zł brutto (wzrost o 1188 zł brutto), 
- w przypadku  nauczyciela mianowanego wyniosło 4910 zł brutto (wzrost o 1210 zł brutto), 
- w przypadku nauczyciela dyplomowanego wyniosło 5148 zł brutto (wzrost o 1188 zł brutto).

Jak informuje minister edukacji:
-  wynagrodzenie zasadnicze jest składnikiem wynagrodzenia średniego, dlatego w związku ze wzrostem wynagrodzenia średniego, wzrośnie również wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli, określane w tabeli stanowiącej załącznik do nowelizowanego rozporządzenia.
- wzrost średniego wynagrodzenia nauczycieli powoduje wzrost wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli i zależnych od niego dodatków.

Koszty związane ze wzrostem wysokości wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli mają zostać uwzględnione przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach polityki kształtowania wydatków ponoszonych w celu osiągnięcia średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy. Zgodnie z art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa dla nauczycieli, w drodze regulaminu:
1) wysokość stawek dodatków, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela, oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków,
2) szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
3) wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 Karty Nauczyciela, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach 
– w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli składające się ze składników, o których mowa w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela.

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2024 r. Podwyżki mają być wypłacone nauczycielom w marcu lub kwietniu 2024 roku, z wyrównaniem od początku 2024 roku (czyli za styczeń, luty i ew. marzec – już w nowej, podwyższonej kwocie).

REKLAMA

REKLAMA

Czego oczekują nauczycielskie związki zawodowe?

Wyżej wskazane kwoty podwyżek nie satysfakcjonują w pełni nauczycieli. W dniu 1 lutego 2024 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyło się spotkanie kierownictwa resortu (w tym minister edukacji Barbary Nowackiej i wiceministrów Pauliny Piechny-Więckiewicz i Henryka Kiepury) z przedstawicielami nauczycielskich związków zawodowych: Związku Nauczycielstwa Polskiego, Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" i Wolnego Związku Zawodowego "Forum-Oświata". Omawiany był właśnie ww. projekt rozporządzenia w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. 

Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz powiedział po tym spotkaniu: "Niestety nie osiągnęliśmy dzisiaj porozumienia w kwestiach, które są dla nas kluczowe, czyli relacji między wynagrodzeniem nauczyciela mianowanego, a nauczyciela dyplomowanego". Dodał, że "związek widzi tutaj możliwości", wskazał m.in. na godziny ponadwymiarowe i niektóre dodatki do wynagrodzenia zasadniczego. Ponadto zdaniem prezesa Broniarza, ZNP widzi też możliwość zwiększenia udziału wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w tzw. średnim wynagrodzeniu.

Zaś przewodniczący Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" Waldemar Jakubowski powiedział przed spotkaniem, że zaproponowane w rozporządzeniu stawki są poniżej oczekiwań, bo "są poniżej skumulowanej inflacji". "Proponowaliśmy podwyżki o 30 proc. w czerwcu ubiegłego roku, wtedy byłaby zrekompensowana inflacja" – dodał przewodniczący Jakubowski. Według niego podwyżka powinna być zwiększona jeszcze o 12 proc. "I to jak najszybciej, żeby zrekompensować inflację".

Kolejne spotkanie ministra edukacji ze związkami nauczycielskimi ma się odbyć 8 lutego br. Oczywiście temat będzie ten sam – podwyżki na 2024 rok i projekt ww. rozporządzenia. Nie jest wykluczone, że MEN pójdzie na jakiś kompromis ze związkowcami i podniesie kwoty podwyżek.

Póki co obie strony są zgodne co do jednego, że - jak mówiła ministra Barbara Nowacka po spotkaniu 1 lutego: "wynagrodzenie nauczycieli w Polsce to jedno z najbardziej zawikłanych wynagrodzeń w ogóle, występujących nie tylko w sferze budżetowej, ale – jak podkreślają nauczyciele – pewnie i w historii świata".

Wynagrodzenia nauczycieli będą waloryzowane wraz ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia?

W dniu 25 stycznia 2024 r. w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela (druk sejmowy nr 28). Ten projekt został już wniesiony w IX kadencji Sejmu (druk nr 1840). Ale na podstawie art. 4. ust. 3 ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli - projekt ustawy, w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone w trakcie kadencji Sejmu, w której został wniesiony, jest rozpatrywany przez Sejm następnej kadencji. Projekt ten został skierowany do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. 
Ten projekt to inicjatywa Związku Nauczycielstwa Polskiego, której celem jest zmiana systemu wynagradzania nauczycieli – w taki sposób, by wysokość płac nauczycielskich była powiązana z wysokością przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce. Chodzi o to by wynagrodzenia nauczycieli rosły automatycznie wraz z zarobkami w innych branżach i nie były uzależnione do bieżących decyzji politycznych. 

Projekt ten zakłada, że średnie wynagrodzenie nauczycieli stanowiłoby:
- w przypadku nauczyciela stażysty 90%,
- w przypadku kontraktowego 100%,
- w przypadku nauczyciela mianowanego 125%,
- w przypadku nauczyciela dyplomowanego 155%,
przeciętnego wynagrodzenia w III kwartale poprzedzającego roku budżetowego ustalonego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Warto wskazać, że to przeciętne wynagrodzenie w III kwartale 2023 roku wyniosło 7194,95 zł brutto.

Zatem - jeżeli ten obywatelski projekt stałby się obowiązującym prawem jeszcze w 2024 roku - to przykładowo wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego wzrosłoby do 11 152,17 zł brutto, a nauczyciela mianowanego do 8993,69 zł brutto.

REKLAMA

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SOR: Byłem sam w szpitalu. Na ekranie oczekiwanie na lekarza 3 godziny i 5 minut

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób bez dodatku pielęgnacyjnego [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA