REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie stosunku pracy nauczyciela na podstawie art. 20 Karty Nauczyciela

Adwokat Dariusz Makulec
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem

REKLAMA

REKLAMA

W chwili obecnej przepis art. 20 Karty Nauczyciela jest jednym z podstawowych stosowanych przez pracodawcę przepisem prawa za pośrednictwem, którego dochodzi do rozwiązania stosunku pracy nauczyciela z placówką oświatowej.

Treść art. 20 Karty Nauczyciela wskazuje na dwie sytuacje faktyczne, które mogą stanowić podstawę rozwiązania za wypowiedzeniem umowy o pracę z nauczycielem, a mianowicie art. 20 ust. 1 pkt 1 który stosowany jest w przypadku całkowitej likwidacji szkoły i art. 20 ust. 1 pkt 2 który będzie miał zastosowanie w przypadku częściowej likwidacji szkoły albo w przypadku zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmiany planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć.

REKLAMA

REKLAMA

W niniejszym artykule odniosę się do drugiej podstawy prawnej rozwiązania z nauczycielem stosunku pracy.

Na początku należy wskazać, iż przedmiotowy przepis prawa z uwagi na użyty w nim zwrot „uniemożliwiających dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć” odnosi się do nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania i nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu zajęć.

W sytuacji gdy rozwiązanie stosunku pracy następuje z jednym nauczycielem uczącym danego przedmiotu, oprócz kwestii formalnych wypowiedzenia, zasadniczo zarzutu będzie mógł dotyczyć istnienia możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze czasu pracy w placówce oświatowej.

REKLAMA

Jednakże w przypadku gdy danego przedmioty np. języka polskiego uczy kilku nauczycieli i dyrektor wypowiada stosunek pracy jednemu z nich wówczas kryteria doboru nauczyciela do rozwiązania stosunku podlegają ocenia sądu rozpoznającego sprawę, w sytuacji wniesienia przez nauczyciela odwołania (pozwu). Przedmiotowe kryteria powinny być dla nauczyciela obiektywne i jasne, nie mogą być dowolne i dyskryminacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Oświata

Treść artykułu 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela nie zawiera wskazania przedmiotowych kryteriów, natomiast kryteria te zostały „wypracowane” w orzecznictwie Sądu Najwyższego. „Kryteria te powinny w pierwszej kolejności dotyczyć dorobku zawodowego (staż pracy, ocena pracy, kwalifikacje formalne i faktyczne), ale mogą się one odnosić także do sytuacji osobistej nauczyciela (stan rodzinny, posiadanie innych źródeł dochodu - np. emerytury) (Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 11 stycznia 2005 r. I PK 159/2004). W orzecznictwie wskazuje się również jako jedno z kryteriów podstawę nawiązania stosunku pracy z nauczycielem podnosząc, iż zatrudnienie na podstawie mianowania podlega większej ochronie niż na podstawie umowy o pracę.

Jednocześnie należy podnieść, iż w przypadku sytuacji gdy danego przedmiotu naucza kilku nauczycieli dyrektor dokonując wyboru nauczyciela, z którym rozwiąże stosunek pracy winien odnieść do wszystkich nauczycieli. W orzecznictwie Sądu Najwyższego wskazuje się m.in. że dopuszczalne jest
rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem korzystającym z urlopu dla poratowania zdrowia (wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 7 stycznia 2014 r. II PK 138/2013) czy przebywającym na zwolnieniu lekarskim.
Należy pamiętać wnosząc odwołanie (pozew) do sądu pracy, iż pozywamy placówkę oświatową, która jest pracodawcą, a nie, co niestety jeszcze czasami się zdarza, dyrektora szkoły.

W przypadku wypowiedzenia stosunku pracy przez pracodawcę, który musi nastąpić do końca maja danego roku, nauczyciel ma trzy możliwości zachowania. Pierwsza nie kwestionuje wypowiedzenia i w zależności od łączącego go z pracodawcą stosunku pracy otrzymuje odprawę – nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania 6 miesięczną, nauczyciel zatrudniony na podstawie umowy o pracę otrzymuje odprawę zależną od okresu zatrudnienia w tej szkole zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r., Nr 90 poz.844 z późn. zm.).

Jednocześnie w tym przypadku należy wskazać, iż prawo nauczyciela do odprawy w związku z rozwiązanie stosunku pracy na powyższej podstawie prawnej nie wyłącza prawa do odprawy emerytalnej lub rentowej - Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 2 października 2008 r. I PK 54/2008.

W drugim przypadku nauczyciel może złożyć pisemne oświadczenie o przeniesienie w stan nieczynny w terminie 30 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia z czym wiąże się szereg uprawnień i roszczeń po stronie nauczyciela (przedmiotowe przedstawię w odrębny artykule).

Po trzecie nauczyciel może wnieść odwołanie (pozew) do sądu pracy domagając się zasadniczo przywrócenia do pracy na poprzednich warunkach albo odszkodowania. W przypadku takiej sytuacji zastanawiając się na złożeniem pozwu do sądu pracy oprócz analizy wypowiedzenia pod kątem formalnym, czy w przypadku gdy jesteśmy członkami związku zawodowego dopełnienia przez pracodawcę obowiązku zwrócenia się o zajęcie stanowiska do tego związku, powinniśmy odpowiedzieć na pytanie czy wystąpiły okoliczności, które uniemożliwiają zatrudnienie naszej osoby w pełnym wymiarze zajęć zasadniczo w ramach przedmioty, którego nauczamy. Wielokrotnie bowiem takie możliwości istnieją np. poprzez przydzielenie innym nauczycielom tego samego przedmiotu godzin ponadwymiarowych. Następnie natomiast powinniśmy przejść do kwestii oceny zastosowanych kryteriów do zwolnienia.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 13 kwietnia 2014 r.).
2. Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r., Nr 90, poz. 844 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 13 kwietnia 2014 r.).

Zobacz również: Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela - postępowanie dyscyplinarne w pierwszej instancji

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA