REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie stosunku pracy nauczyciela na podstawie art. 20 Karty Nauczyciela

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Dariusz Makulec
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem

REKLAMA

REKLAMA

W chwili obecnej przepis art. 20 Karty Nauczyciela jest jednym z podstawowych stosowanych przez pracodawcę przepisem prawa za pośrednictwem, którego dochodzi do rozwiązania stosunku pracy nauczyciela z placówką oświatowej.

Treść art. 20 Karty Nauczyciela wskazuje na dwie sytuacje faktyczne, które mogą stanowić podstawę rozwiązania za wypowiedzeniem umowy o pracę z nauczycielem, a mianowicie art. 20 ust. 1 pkt 1 który stosowany jest w przypadku całkowitej likwidacji szkoły i art. 20 ust. 1 pkt 2 który będzie miał zastosowanie w przypadku częściowej likwidacji szkoły albo w przypadku zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmiany planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć.

REKLAMA

REKLAMA

W niniejszym artykule odniosę się do drugiej podstawy prawnej rozwiązania z nauczycielem stosunku pracy.

Na początku należy wskazać, iż przedmiotowy przepis prawa z uwagi na użyty w nim zwrot „uniemożliwiających dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć” odnosi się do nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania i nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu zajęć.

W sytuacji gdy rozwiązanie stosunku pracy następuje z jednym nauczycielem uczącym danego przedmiotu, oprócz kwestii formalnych wypowiedzenia, zasadniczo zarzutu będzie mógł dotyczyć istnienia możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze czasu pracy w placówce oświatowej.

REKLAMA

Jednakże w przypadku gdy danego przedmioty np. języka polskiego uczy kilku nauczycieli i dyrektor wypowiada stosunek pracy jednemu z nich wówczas kryteria doboru nauczyciela do rozwiązania stosunku podlegają ocenia sądu rozpoznającego sprawę, w sytuacji wniesienia przez nauczyciela odwołania (pozwu). Przedmiotowe kryteria powinny być dla nauczyciela obiektywne i jasne, nie mogą być dowolne i dyskryminacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Oświata

Treść artykułu 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela nie zawiera wskazania przedmiotowych kryteriów, natomiast kryteria te zostały „wypracowane” w orzecznictwie Sądu Najwyższego. „Kryteria te powinny w pierwszej kolejności dotyczyć dorobku zawodowego (staż pracy, ocena pracy, kwalifikacje formalne i faktyczne), ale mogą się one odnosić także do sytuacji osobistej nauczyciela (stan rodzinny, posiadanie innych źródeł dochodu - np. emerytury) (Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 11 stycznia 2005 r. I PK 159/2004). W orzecznictwie wskazuje się również jako jedno z kryteriów podstawę nawiązania stosunku pracy z nauczycielem podnosząc, iż zatrudnienie na podstawie mianowania podlega większej ochronie niż na podstawie umowy o pracę.

Jednocześnie należy podnieść, iż w przypadku sytuacji gdy danego przedmiotu naucza kilku nauczycieli dyrektor dokonując wyboru nauczyciela, z którym rozwiąże stosunek pracy winien odnieść do wszystkich nauczycieli. W orzecznictwie Sądu Najwyższego wskazuje się m.in. że dopuszczalne jest
rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem korzystającym z urlopu dla poratowania zdrowia (wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 7 stycznia 2014 r. II PK 138/2013) czy przebywającym na zwolnieniu lekarskim.
Należy pamiętać wnosząc odwołanie (pozew) do sądu pracy, iż pozywamy placówkę oświatową, która jest pracodawcą, a nie, co niestety jeszcze czasami się zdarza, dyrektora szkoły.

W przypadku wypowiedzenia stosunku pracy przez pracodawcę, który musi nastąpić do końca maja danego roku, nauczyciel ma trzy możliwości zachowania. Pierwsza nie kwestionuje wypowiedzenia i w zależności od łączącego go z pracodawcą stosunku pracy otrzymuje odprawę – nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania 6 miesięczną, nauczyciel zatrudniony na podstawie umowy o pracę otrzymuje odprawę zależną od okresu zatrudnienia w tej szkole zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r., Nr 90 poz.844 z późn. zm.).

Jednocześnie w tym przypadku należy wskazać, iż prawo nauczyciela do odprawy w związku z rozwiązanie stosunku pracy na powyższej podstawie prawnej nie wyłącza prawa do odprawy emerytalnej lub rentowej - Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 2 października 2008 r. I PK 54/2008.

W drugim przypadku nauczyciel może złożyć pisemne oświadczenie o przeniesienie w stan nieczynny w terminie 30 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia z czym wiąże się szereg uprawnień i roszczeń po stronie nauczyciela (przedmiotowe przedstawię w odrębny artykule).

Po trzecie nauczyciel może wnieść odwołanie (pozew) do sądu pracy domagając się zasadniczo przywrócenia do pracy na poprzednich warunkach albo odszkodowania. W przypadku takiej sytuacji zastanawiając się na złożeniem pozwu do sądu pracy oprócz analizy wypowiedzenia pod kątem formalnym, czy w przypadku gdy jesteśmy członkami związku zawodowego dopełnienia przez pracodawcę obowiązku zwrócenia się o zajęcie stanowiska do tego związku, powinniśmy odpowiedzieć na pytanie czy wystąpiły okoliczności, które uniemożliwiają zatrudnienie naszej osoby w pełnym wymiarze zajęć zasadniczo w ramach przedmioty, którego nauczamy. Wielokrotnie bowiem takie możliwości istnieją np. poprzez przydzielenie innym nauczycielom tego samego przedmiotu godzin ponadwymiarowych. Następnie natomiast powinniśmy przejść do kwestii oceny zastosowanych kryteriów do zwolnienia.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 13 kwietnia 2014 r.).
2. Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r., Nr 90, poz. 844 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 13 kwietnia 2014 r.).

Zobacz również: Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela - postępowanie dyscyplinarne w pierwszej instancji

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

REKLAMA