REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela - postępowanie wyjaśniające i zawieszenie w obowiązkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Dariusz Makulec
Nauczyciel/ Fot. Fotolia
Nauczyciel/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wobec nauczyciela, który swoim zachowaniem uchybił godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom zawartym w treści art. 6 Karty Nauczyciela może zostać wszczęte postępowanie dyscyplinarne. Pierwszym etapem czynności po otrzymaniu przez organ, przed którym działa komisja, wiadomości o uchybieniu godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela jest wszczęcie przez rzecznika dyscyplinarnego na polecenie tego organu postępowania wyjaśniającego.

Przedmiotem tego postępowania jest ustalenie za pośrednictwem przeprowadzonych dowodów czy zachowanie nauczyciela mogło stanowić uchybienie godności zawodu nauczyciela lub jego obowiązkom czy też takiego nie stanowiło.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Urlop bezpłatny dla nauczyciela i pracownika

Rzecznik dyscyplinarny zobowiązany jest poinformować o wszczęciu postępowania wyjaśniającego obwinionego, którym nauczyciel staje w momencie otrzymania zawiadomienia o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego i dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony oraz organ przed którym działa komisja. W sytuacji gdy obwinionym jest dyrektor szkoły zawiadamia się organ prowadzący szkołę.

Obwiniony ma prawo składać w toku postępowania wyjaśniającego wnioski dowodowe m.in. może żądać przesłuchania wskazanych przez niego świadków, przedstawiać dokumenty, zażądać za pośrednictwem rzecznika dyscyplinarnego np. od szkoły dostarczenie określonych dokumentów czy złożyć wniosek o powołanie biegłego. Jednocześnie rzecznik dyscyplinarny zobowiązany jest do poinformowania obwinionego o terminie i miejscu przeprowadzania czynności, w tym czynności przeprowadzanych z jego inicjatywy. Obwiniony ma prawo już na etapie postępowania wyjaśniającego ustanowić obrońcę.

REKLAMA

W zależności od poczynionych przez rzecznika dyscyplinarnego ustaleń w toku postępowania wyjaśniającego rzecznik:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. kieruje wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, gdy wyniki postępowania wskazują, że obwiniony uchybił godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela,

2. umarza postępowanie wyjaśniające, gdy wyniki postępowania nie potwierdzą popełniania przez obwinionego zarzucanego przewinienia albo zachodzą okoliczności określone w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 1998 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego (Dz.U.1998.15.64):
a. popełnione przewinienie nie zawiera znamion uchybienia godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela,
b. za popełnione przewinienie nauczyciel został ukarany karą porządkową zgodnie z art.108 Kodeksu pracy,
c. nauczyciel, który popełnił przewinienie, nie był nauczycielem mianowanym w chwili popełnienia czynu,
d. nauczyciel zmarł,
e. nastąpiło przedawnienie odpowiedzialności dyscyplinarnej,
f. właściwy publiczny zakład opieki zdrowotnej stwierdzi chorobę psychiczną nauczyciela w chwili popełnienia przewinienia, która wykluczała lub ograniczała świadomość popełnienia lub oceny czynu.

Wskazując powyższe okoliczności zasadnym jest podniesienie kwestii rozbieżności jakie powstały pomiędzy art. 75 ust. 1 Karty Nauczyciela, z którego treści w chwili obecnej wynika, że odpowiedzialności dyscyplinarnej podlegają nauczyciele – tym samym zarówno nauczyciele stażyści, kontraktowi, mianowani, jak i dyplomowani, a treścią rozporządzenia wydanego na postawie art. 85 Karty Nauczyciela, z którego treści wynika, że odpowiedzialnością dyscyplinarną objęci są wyłącznie nauczyciele, którzy w chwili czynu posiadali co najmniej stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Przedmiotowe ma znacznie również w kontekście jednej z przyczyn umorzenia postępowania pkt 2 c powyżej. Należy podnieść, iż rzecznicy dyscyplinarni i komisje dyscyplinarne przyjmują, że okoliczności wskazane w pkt 2 c nie stanowią przyczyny umorzenia postępowania. 

Zobacz również: Odwołanie dyrektora szkoły

Zasadnym jest wskazanie, że obowiązkiem rzecznika dyscyplinarnego jest również zbadanie czy w danej konkretnej sprawie nie nastąpiło przedawnienie odpowiedzialności dyscyplinarnej. Postępowanie dyscyplinarne nie może być bowiem wszczęte po upływie 3 miesięcy od dnia uzyskania przez właściwy organ, przy który powołano komisję dyscyplinarną informacji o popełnianiu czynu stanowiącego uchybienie godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela i po upływie 3 lat od popełniania tego czynu. W sytuacji natomiast gdy czyn nauczyciela wyczerpuje znamiona czynu zabronionego, okres przedawnienia nie może być krótszy od okresu przedawnienia danego czynu zabronionego. W tym ostatnim zakresie regulację prawną zawierają przepisy 101-105 kodeksu karnego.

Należy również podkreślić, iż w przypadku popełnienia czynu przez nauczyciela, w związku z którym następuje rozwiązanie stosunku pracy postępowanie dyscyplinarne może zostać wszczęte i być prowadzone. Za decydujący moment ustawodawca przyjął czas popełnienia czynu, a nie czas i istniejącą sytuację prawną w chwili składania wniosku.

Nauczyciel wobec którego wszczęto postępowanie karne lub został złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego w zależności od rodzaju naruszeń może zostać zawieszony w pełnieniu obowiązków albo też zawieszenia ma charakter obligatoryjny. Zawieszenia dokonuje dyrektor szkoły, a w przypadku dyrektora szkoły organ prowadzący. Należy wskazać, iż przypadku postępowania karnego ustawodawca posługuje się zwrotem „przeciwko”. Tym samym dla możliwości zawieszenia nauczyciela w obowiązkach w związku ze wszczęciem postępowania karnego wobec niego decydujące będzie czy nauczyciel ma postawione zarzuty czy też taki zarzut nie został mu postawiony.

Przesłankami fakultatywnego zawieszenia nauczyciela w obowiązkach jest w każdym przypadku charakter naruszeń i ich wiarygodność. Natomiast obligatoryjnie nauczyciel powinien zostać zawieszony w przypadku gdy naruszenie dotyczy praw i dobra dziecka. Jednocześnie przepisy przewidują możliwość zawieszenia nauczyciela jeszcze przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego w przypadkach niecierpiących zwłoki.

Zawieszenie nauczyciela w pełnieniu obowiązków nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy. Jednakże przedmiotowy termin nie odnosi się do sytuacji gdy przeciwko nauczycielowi toczy się postępowania karne lub postępowania dyscyplinarne w sprawie w związku z którą nastąpiło zawieszenie.

Nauczycielowi przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji o zwieszeniu za pośrednictwem organu, który wydał decyzję do właściwej komisji dyscyplinarnej przy wojewodzie. Termin na wniesienie odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Komisja po rozpatrzeniu odwołania wydaje postanowienie, w którym utrzymuje w mocy decyzję lub ją uchyla. Postanowienie komisji może zostać zaskarżone poprzez wniesienie zażalenia w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie może zostać wniesione przez nauczyciela, jak i organ który wydał decyzję o zwieszeniu. Zażalenie wnosi się do odwoławczej komisji dyscyplinarnej działającej przy ministrze właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych do odwoławczej komisji dyscyplinarnej działającej przy ministrze właściwym do sprawy kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 06 lutego 2014 r.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 1998 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego (Dz.U.1998.15.64) (stan prawny na dzień 06 lutego 2014 r.).

Polecamy serwis: Oświata

Polecamy poradnik: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

REKLAMA

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA