REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela - postępowanie wyjaśniające i zawieszenie w obowiązkach

Adwokat Dariusz Makulec
Nauczyciel/ Fot. Fotolia
Nauczyciel/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wobec nauczyciela, który swoim zachowaniem uchybił godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom zawartym w treści art. 6 Karty Nauczyciela może zostać wszczęte postępowanie dyscyplinarne. Pierwszym etapem czynności po otrzymaniu przez organ, przed którym działa komisja, wiadomości o uchybieniu godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela jest wszczęcie przez rzecznika dyscyplinarnego na polecenie tego organu postępowania wyjaśniającego.

Przedmiotem tego postępowania jest ustalenie za pośrednictwem przeprowadzonych dowodów czy zachowanie nauczyciela mogło stanowić uchybienie godności zawodu nauczyciela lub jego obowiązkom czy też takiego nie stanowiło.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Urlop bezpłatny dla nauczyciela i pracownika

Rzecznik dyscyplinarny zobowiązany jest poinformować o wszczęciu postępowania wyjaśniającego obwinionego, którym nauczyciel staje w momencie otrzymania zawiadomienia o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego i dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony oraz organ przed którym działa komisja. W sytuacji gdy obwinionym jest dyrektor szkoły zawiadamia się organ prowadzący szkołę.

Obwiniony ma prawo składać w toku postępowania wyjaśniającego wnioski dowodowe m.in. może żądać przesłuchania wskazanych przez niego świadków, przedstawiać dokumenty, zażądać za pośrednictwem rzecznika dyscyplinarnego np. od szkoły dostarczenie określonych dokumentów czy złożyć wniosek o powołanie biegłego. Jednocześnie rzecznik dyscyplinarny zobowiązany jest do poinformowania obwinionego o terminie i miejscu przeprowadzania czynności, w tym czynności przeprowadzanych z jego inicjatywy. Obwiniony ma prawo już na etapie postępowania wyjaśniającego ustanowić obrońcę.

REKLAMA

W zależności od poczynionych przez rzecznika dyscyplinarnego ustaleń w toku postępowania wyjaśniającego rzecznik:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. kieruje wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, gdy wyniki postępowania wskazują, że obwiniony uchybił godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela,

2. umarza postępowanie wyjaśniające, gdy wyniki postępowania nie potwierdzą popełniania przez obwinionego zarzucanego przewinienia albo zachodzą okoliczności określone w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 1998 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego (Dz.U.1998.15.64):
a. popełnione przewinienie nie zawiera znamion uchybienia godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela,
b. za popełnione przewinienie nauczyciel został ukarany karą porządkową zgodnie z art.108 Kodeksu pracy,
c. nauczyciel, który popełnił przewinienie, nie był nauczycielem mianowanym w chwili popełnienia czynu,
d. nauczyciel zmarł,
e. nastąpiło przedawnienie odpowiedzialności dyscyplinarnej,
f. właściwy publiczny zakład opieki zdrowotnej stwierdzi chorobę psychiczną nauczyciela w chwili popełnienia przewinienia, która wykluczała lub ograniczała świadomość popełnienia lub oceny czynu.

Wskazując powyższe okoliczności zasadnym jest podniesienie kwestii rozbieżności jakie powstały pomiędzy art. 75 ust. 1 Karty Nauczyciela, z którego treści w chwili obecnej wynika, że odpowiedzialności dyscyplinarnej podlegają nauczyciele – tym samym zarówno nauczyciele stażyści, kontraktowi, mianowani, jak i dyplomowani, a treścią rozporządzenia wydanego na postawie art. 85 Karty Nauczyciela, z którego treści wynika, że odpowiedzialnością dyscyplinarną objęci są wyłącznie nauczyciele, którzy w chwili czynu posiadali co najmniej stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Przedmiotowe ma znacznie również w kontekście jednej z przyczyn umorzenia postępowania pkt 2 c powyżej. Należy podnieść, iż rzecznicy dyscyplinarni i komisje dyscyplinarne przyjmują, że okoliczności wskazane w pkt 2 c nie stanowią przyczyny umorzenia postępowania. 

Zobacz również: Odwołanie dyrektora szkoły

Zasadnym jest wskazanie, że obowiązkiem rzecznika dyscyplinarnego jest również zbadanie czy w danej konkretnej sprawie nie nastąpiło przedawnienie odpowiedzialności dyscyplinarnej. Postępowanie dyscyplinarne nie może być bowiem wszczęte po upływie 3 miesięcy od dnia uzyskania przez właściwy organ, przy który powołano komisję dyscyplinarną informacji o popełnianiu czynu stanowiącego uchybienie godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela i po upływie 3 lat od popełniania tego czynu. W sytuacji natomiast gdy czyn nauczyciela wyczerpuje znamiona czynu zabronionego, okres przedawnienia nie może być krótszy od okresu przedawnienia danego czynu zabronionego. W tym ostatnim zakresie regulację prawną zawierają przepisy 101-105 kodeksu karnego.

Należy również podkreślić, iż w przypadku popełnienia czynu przez nauczyciela, w związku z którym następuje rozwiązanie stosunku pracy postępowanie dyscyplinarne może zostać wszczęte i być prowadzone. Za decydujący moment ustawodawca przyjął czas popełnienia czynu, a nie czas i istniejącą sytuację prawną w chwili składania wniosku.

Nauczyciel wobec którego wszczęto postępowanie karne lub został złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego w zależności od rodzaju naruszeń może zostać zawieszony w pełnieniu obowiązków albo też zawieszenia ma charakter obligatoryjny. Zawieszenia dokonuje dyrektor szkoły, a w przypadku dyrektora szkoły organ prowadzący. Należy wskazać, iż przypadku postępowania karnego ustawodawca posługuje się zwrotem „przeciwko”. Tym samym dla możliwości zawieszenia nauczyciela w obowiązkach w związku ze wszczęciem postępowania karnego wobec niego decydujące będzie czy nauczyciel ma postawione zarzuty czy też taki zarzut nie został mu postawiony.

Przesłankami fakultatywnego zawieszenia nauczyciela w obowiązkach jest w każdym przypadku charakter naruszeń i ich wiarygodność. Natomiast obligatoryjnie nauczyciel powinien zostać zawieszony w przypadku gdy naruszenie dotyczy praw i dobra dziecka. Jednocześnie przepisy przewidują możliwość zawieszenia nauczyciela jeszcze przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego w przypadkach niecierpiących zwłoki.

Zawieszenie nauczyciela w pełnieniu obowiązków nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy. Jednakże przedmiotowy termin nie odnosi się do sytuacji gdy przeciwko nauczycielowi toczy się postępowania karne lub postępowania dyscyplinarne w sprawie w związku z którą nastąpiło zawieszenie.

Nauczycielowi przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji o zwieszeniu za pośrednictwem organu, który wydał decyzję do właściwej komisji dyscyplinarnej przy wojewodzie. Termin na wniesienie odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Komisja po rozpatrzeniu odwołania wydaje postanowienie, w którym utrzymuje w mocy decyzję lub ją uchyla. Postanowienie komisji może zostać zaskarżone poprzez wniesienie zażalenia w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie może zostać wniesione przez nauczyciela, jak i organ który wydał decyzję o zwieszeniu. Zażalenie wnosi się do odwoławczej komisji dyscyplinarnej działającej przy ministrze właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych do odwoławczej komisji dyscyplinarnej działającej przy ministrze właściwym do sprawy kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 06 lutego 2014 r.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 1998 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego (Dz.U.1998.15.64) (stan prawny na dzień 06 lutego 2014 r.).

Polecamy serwis: Oświata

Polecamy poradnik: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA