| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Oświata > Najważniejsze zmiany w prawie oświatowym od nowego roku szkolnego

Najważniejsze zmiany w prawie oświatowym od nowego roku szkolnego

Początek roku szkolnego niesie ze sobą nie tylko emocje związane z powrotem dzieci i młodzieży do szkoły, lecz także wyzwania organizacyjno-prawne dla dyrekcji i nauczycieli. W tym roku nowości jest wyjątkowo dużo, począwszy od darmowego podręcznika po asystenta nauczyciela.

Od 1 września 2014 r. zmianie ulega podstawa programowa w przedszkolach i klasach I–III zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Głównym celem zmian w zakresie wychowania przedszkolnego jest wprowadzenie obowiązkowej, bezpłatnej nauki języka obcego dla wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego. Będzie to możliwe dzięki dodaniu do podstawy programowej nowego obszaru „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”. To zadanie będzie można wdrożyć już od 1 września br., jeżeli tak zdecyduje dyrektor przedszkola, a dopiero od przyszłego roku będzie to obowiązek.

Także od 1 września br. podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana będzie w ośrodkach umożliwiających dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego. Doprecyzowano również, że wobec dzieci niepełnosprawnych wychowanie przedszkolne dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego.

W podstawie programowej zrezygnowano z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej. Dotychczasowe rozwiązanie często stanowiło utrudnienie dla nauczycieli w dostosowaniu procesu edukacyjnego do potrzeb i możliwości rozwijających się w różnym tempie dzieci. Wprowadzona zmiana spowoduje, że decyzję o tym, ile czasu uczniowie poświęcą na opanowanie wiadomości i umiejętności z poszczególnych obszarów podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, będzie podejmował wyłącznie nauczyciel.

Zgodnie ze zmianami w rozporządzeniu, podstawą nauczania w klasach I–III szkoły podstawowej powinna być różnorodna działalność dziecka wynikająca z jego potrzeb i możliwości rozwojowych.

Religia i etyka

25 marca br. zostało podpisane rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.

Wprowadzone zmiany mają zapewnić naukę etyki każdemu uczniowi zainteresowanemu udziałem w zajęciach z tego przedmiotu, eliminując wskazane przez Europejski Trybunał Praw Człowieka przypadki odmowy zorganizowania zajęć z etyki przez szkołę lub organ prowadzący z powodu braku wymaganej dotychczas liczby co najmniej trzech uczniów. Zmiany przepisów pozwolą również zapewnić udział w zajęciach z religii tym uczniom, którzy z racji przynależności do niewielkich liczebnie kościołów lub związków wyznaniowych o uregulowanej w Rzeczypospolitej Polskiej sytuacji prawnej, z powodu wspomnianych wyżej ograniczeń nie mogli korzystać z przysługujących im praw wynikających z art. 53 ust. 4 Konstytucji RP.

Czytaj także

Aktualizacja: 27.08.2014

Autor:

Autorka jest dziennikarką specjalizującą się w tematyce samorządowej

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji

Zdjęcia

pytanie, niewiadoma, niewiedza, emocje, człowiek
pytanie, niewiadoma, niewiedza, emocje, człowiek

Potrącenia z wynagrodzeń i zasiłków Praktyczne wskazówki59.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

EIB SA

Broker ubezpieczeniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »