REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma szkolnictwa od 2017 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Reforma szkolnictwa od 2017 r./fot. Fotolia
Reforma szkolnictwa od 2017 r./fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o systemie oświaty zakłada przywrócenie ośmioklasowej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum. Likwidacja gimnazjów ma rozpocząć się już w 2017 roku. Zmienić ma się także Karta nauczyciela. Dużo zmian dotyczyć będzie także sześciolatków.

Choć inni ministrowie mieli do projektu MEN sporo uwag, Rada Ministrów przyjęła nowelizację ustawy o systemie oświaty. Jeszcze w listopadzie ma ona trafić do Sejmu. Ewentualne luki w nowych przepisach będą łatać poselskie poprawki lub kolejne nowelizacje

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy przygotowani do reformy edukacji, uruchamiamy proces legislacyjny – poinformowała wczoraj premier Beata Szydło po posiedzeniu rządu. Ustawa – m.in. likwidująca gimnazja i wprowadzająca ośmioklasową szkołę podstawową i czteroletnie licea – została wczoraj przekazana do dalszych prac w Sejmie.

Będzie procedowana w bardzo szybkim tempie – jak wynika z zapowiedzi premier, zostanie przedstawiona prezydentowi do podpisu do końca grudnia. Tymczasem do końca roku zostały trzy posiedzenia Sejmu. W ich trakcie projekt musi przejść przez trzy czytania, a następnie uchwalona przez Sejm ustawa – przez głosowanie w Senacie. Realnie więc posłowie powinni go przyjąć w ciągu najbliższych trzech tygodni.

Polecamy produkt: Gazeta Samorządu i Administracji

REKLAMA

Na przeprowadzenie zmian nalega ścisłe kierownictwo partii. Ministrowie nie mieli innego wyjścia, jak tylko przyjąć ustawę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadzieja w posłach

MEN łącznie z uwagami resortów otrzymało ponad 100 różnych opinii w sprawie poprawek do reformy. Wiele z nich nie zostało uwzględnionych. Dlaczego? Otóż jak tłumaczyli pracownicy resortu oświaty, na ich wprowadzenie albo jest już za późno, albo w przyszłości będą kolejne ustawy, które rozwiążą zgłaszane problemy.

Prawdopodobne jest więc, że sprawdzi się scenariusz, o którym pisaliśmy w DGP – to posłowie będą łatali dziury, które zauważyli szefowie resortów. Taki tryb parlamentarzyści tego ugrupowania stosowali już przy okazji poprzedniej ważnej nowelizacji ustawy – kiedy rok temu podnosili wiek rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego z sześciu do siedmiu lat. Posłowie zgłaszali wówczas pakiety poprawek liczące po kilkadziesiąt stron i dostarczali je na chwilę przed rozpoczęciem posiedzenia komisji.

Przedmiotem zmian w czasie posiedzenia komisji może się stać np. możliwość prowadzenia osobnych eksperymentalnych szkół dla klas VI–VIII (obecnie takiej opcji nie ma). U posłów PiS lobbują za takim rozwiązaniem dyrektorzy samodzielnych gimnazjów katolickich. W tej sprawie do MEN trafiły już trzy interpelacje. W poprawkach poselskich mogą się też znaleźć zmiany dotyczące edukacji domowej. Zaakceptowane przez rząd przepisy zaostrzają państwową kontrolę nad nią. Środowisko edukatorów przekonuje, że to ograniczanie konstytucyjnej wolności rodzica do nauczania dziecka zgodnie z przekonaniami.

Prace w komisji to jednak niejedyna droga. MEN w odpowiedziach na uwagi resortów, które publikuje w serwisie Rządowego Centrum Legislacji, zapowiada także dalsze nowelizacje ustawy, nad którą pracuje. W taki sposób mają się w niej znaleźć np. kolegia pracowników służb społecznych. Mogą się też zmienić sposoby powoływania dyrektora szkoły.

Koszty reformy

MEN zapowiada, że to nie koniec dużych ustaw regulujących system oświaty. W odpowiedzi na uwagi innych ministerstw odsyła do kolejnych planowanych aktów prawnych. Osobne przepisy mają regulować finansowanie oświaty. Zmienić ma się także Karta nauczyciela.

Są jednak i takie punkty programu, przy których MEN pozostanie raczej nieugięte. Minister kultury chciałby bez konsultacji z MEN pisać podstawy programowe do szkolnictwa artystycznego. Resort nie wyraża zgody, bo chce zachować nad nim kontrolę. Podobnie jeśli chodzi o zbyt duże kompetencje kuratorów. Na przesadę w tej materii zwracał uwagę minister nauki, jednak zdaniem MEN „proces dydaktyczny potrzebuje nadzoru”.

Resort oświaty wycofał się za to ze specjalnej matury po szkole branżowej (w tej sprawie interweniował też minister nauki Jarosław Gowin). W efekcie uczniowie kończący zreformowany odpowiednik zawodówki będą zdawali taki sam egzamin (z trzech przedmiotów) co ich rówieśnicy z liceów, a do tego egzamin z kwalifikacji zawodowych.

MEN przychyliło się też do próśb Ministerstwa Finansów o wyliczenie kosztów reformy.

– 900 mln zł to pieniądze, które wydamy bezpośrednio na wsparcie zmian. Dodatkowo zaplanowaliśmy też 168 mln zł w rezerwie budżetowej, 1,4 mld zł subwencji oświatowej, której wcześniej nie było na 6-latki, 400 mln zł na waloryzację wynagrodzeń i 100 mln zł dotacji na podręczniki – wylicza minister Anna Zalewska.

Jak zapowiedziały premier i minister, równolegle do prac nad projektem rząd wystartuje z kampanią informacyjną „Dobra szkoła”. Akcja ma być skierowana głównie do rodziców i tłumaczyć, na czym polegać będzie reforma systemu oświaty. W działaniach informacyjnych mają brać udział także wojewodowie i kuratorzy. To odpowiedź rządu na protest, jaki na 19 listopada zapowiada ZNP. ⒸⓅ

Nowy algorytm przy krojeniu subwencji

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekt podziału subwencji oświatowej na przyszły rok. Samorządowcy powinni spodziewać się sporych zmian w wagach, czyli mnożnikach określających, na jakie pieniądze z MEN mogą liczyć te Samorządy, na terenie których uczą się dzieci zakwalifikowane do danej kategorii.

Większe środki trafią do tych, którzy na swoim terenie mają dzieci zapisane do szkół, ale uczące się w domu. W ubiegłym roku MEN obcięło środki, argumentując to nieprawidłowościami w ich wydatkowaniu. Teraz resort subwencję powiększa – z wagi 0,6 do 0,8 (a więc o ponad tysiąc złotych). Idą jednak za tym także zmiany w ustawie o systemie oświaty. W projekcie, który dziś przyjęła Rada Ministrów, edukacja domowa została obwarowana dodatkowymi przepisami: opinię w sprawie zgody na taką formę nauki może wydać tylko publiczna poradnia psychologiczno – pedagogiczna, a dziecko można zapisać jedynie do szkoły w województwie zamieszkania. Szkoły natomiast są zmuszane do oferowania dzieciom z edukacji domowej zajęć dodatkowych oraz pomocy szkolnych. Przy czym zmiany dotyczące subwencji oświatowej wejdą w życie od 1 września 2017.

Dużo zmian dotyczyć będzie także sześciolatków. Zgodnie z zapowiedziami MEN subwencja od stycznia 2017 r. obejmie je, gdziekolwiek będą się uczyć – w przedszkolu, szkole czy oddziałach przedszkolnych. Na dzieci sześcioletnie i starsze w przedszkolach MEN planuje naliczyć ok 4,1 tys. zł, czyli środki o ok. 13 proc. wyższe niż na sześciolatki w oddziałach przedszkolnych i w innych formach wychowania przedszkolnego. Dla nich średnia kwota subwencji wyniesie 3,6 tys. zł. Wyższa o ok. 600 zł od przeciętnej kwota zostanie naliczona także na najmłodszych uczniów szkół zlokalizowanych na terenach wiejskich i w miastach do 5 tys. mieszkańców. Na przedszkolaki w edukacji domowej będzie z kolei wyliczana subwencja w wysokości 1,3 tys. zł.

Dobre wiadomości czekają też samorządowców prowadzących młodzieżowe ośrodki wychowawcze. Blisko 15 tys. zł będzie należało się im za wychowanka, który został skierowany do ośrodka, ale jeszcze do niego nie przybył. Samorząd ma obowiązek trzymać dla takiej osoby miejsce, ale dotychczas nie otrzymywał na to wsparcia. Jak wielokrotnie pisaliśmy na łamach DGP, oznaczało to dla ośrodków poważne straty w budżetach. Nie miały one jednak możliwości, by zmienić tę sytuację. Za doprowadzenie nieletniego do ośrodka odpowiada bowiem policja.

Autor: Anna Wittenberg

Polecamy serwis: Kadry

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA