REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) już działa. Wyjaśniamy, jakie informacje zawiera ten ważny rejestr. Warto również wspomnieć o obowiązkach właścicieli budynków związanych z CEEB.

W ciągu ostatnich kilku lat, można zauważyć intensyfikację działań rządu mających na celu poprawę jakości zasobu mieszkaniowego pod względem ekologii. Chodzi nie tylko o takie programy jak na przykład Czyste Powietrze oraz Mój Prąd. Warto również zwrócić uwagę na wprowadzane przepisy. Przykładem są regulacje tworzące Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków (CEEB). Ten budzący pewne kontrowersje rejestr działa już od 1 lipca 2021 r. Dlatego eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili rozwiać wątpliwości związane z nową ewidencją. Warto również wyjaśnić, czy właściciele domów jednorodzinnych muszą na potrzeby CEEB podać rodzaj stosowanego ogrzewania. Wydaje się jednak, że w pierwszej kolejności należy wytłumaczyć czytelnikom, dlaczego państwo w ogóle uruchomiło taką ewidencję.

REKLAMA

REKLAMA

CEEB ma pomóc rządowi w walce ze smogiem

Informacje o celach uruchomienia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków znajdziemy na przykład w uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 2127). Autorzy nowych przepisów uważają, że Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków pomoże zidentyfikować i określić źródła emisji zanieczyszczeń powietrza. Warto wspomnieć, że utworzenie nowego rejestru było reakcją na wyniki kontroli ogłoszone przez NIK w sierpniu 2018 r. Wspomniana instytucja zwróciła uwagę, że państwu brakuje spójnych informacji o przyczynach zanieczyszczeń powietrza (zobacz raport Najwyższej Izby Kontroli z dnia 27 sierpnia 2018 r. - LKR.430.003.2018).

Atutem CEEB z punktu widzenia władz jest to, że nowy rejestr zawiera nie tylko informacje o sposobie ogrzewania oraz instalacjach grzewczych z poszczególnych budynków. W tej ewidencji można również znaleźć dane dotyczące wyników kontroli związanych z ogrzewaniem oraz wypłacanych przez państwo dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych, zasiłków celowych na ogrzewanie, premii termomodernizacyjnych, premii remontowych i dofinansowań remontów, ochrony powietrza, a także instalacji OZE. Rejestr CEEB dodatkowo zawiera informacje o tym, czy właściciel domu skorzystał z ulgi termomodernizacyjnej w PIT.

CEEB - zgłoszenie do rejestru

Dla przeciętnego Polaka w kontekście rejestru CEEB ważne są dwie informacje. Warto pamiętać, że właściciele i najemcy lokali mieszkalnych nie mają obowiązków związanych z Centralną Ewidencją Emisyjności Budynków. Przesłaniem odpowiednich danych do tej ewidencji mają się zająć zarządcy budynków wielorodzinnych. Wyjątek dotyczy tylko sytuacji, w której właściciel lokalu posiada kominek.

REKLAMA

Samodzielne wypełnienie odpowiedniego formularza jest wymagane natomiast od właścicieli domów. Formalności należy załatwić w ciągu dwunastu miesięcy od daty oficjalnego uruchomienia ewidencji CEEB (czyli do 30 czerwca 2022 roku). Zarządców i właścicieli budynków ze źródłem ciepła uruchomionym po 1 lipca 2021 r. dotyczy znacznie krótszy termin - 14 dni. Dużym ułatwieniem jest możliwość złożenia deklaracji online poprzez portal przygotowany przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (zone.gunb.gov.pl/). Wspomniany serwis oficjalnie działa już od 1 lipca 2021 r. Osoby prywatne zamierzające skorzystać z tego rozwiązania, powinny posiadać Profil Zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CEEB - sprawdzanie informacji podanych w ewidencji

Właściciele domów powinni pamiętać o tym, że nieprzekazanie w terminie wymaganych informacji do CEEB będzie skutkowało karą grzywny (zwykle wynoszącą 500 zł). Nieterminowe przesłanie deklaracji przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta dowiedział się o wykroczeniu zwalnia jednak z naliczenia grzywny. Co ważne, sankcji finansowej nie przewidziano natomiast za przekazanie niedokładnych lub błędnych informacji. Mimo tego, właściciele i zarządcy budynków powinni zwrócić uwagę na poprawność informacji przekazywanych do CEEB. Rząd zapowiada bowiem weryfikację zgromadzonych danych. Sposobem sprawdzania informacji z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków mają być np. kontrole dotyczące spalanych paliw oraz pieców i przewodów kominowych.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA