REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) już działa. Wyjaśniamy, jakie informacje zawiera ten ważny rejestr. Warto również wspomnieć o obowiązkach właścicieli budynków związanych z CEEB.

W ciągu ostatnich kilku lat, można zauważyć intensyfikację działań rządu mających na celu poprawę jakości zasobu mieszkaniowego pod względem ekologii. Chodzi nie tylko o takie programy jak na przykład Czyste Powietrze oraz Mój Prąd. Warto również zwrócić uwagę na wprowadzane przepisy. Przykładem są regulacje tworzące Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków (CEEB). Ten budzący pewne kontrowersje rejestr działa już od 1 lipca 2021 r. Dlatego eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili rozwiać wątpliwości związane z nową ewidencją. Warto również wyjaśnić, czy właściciele domów jednorodzinnych muszą na potrzeby CEEB podać rodzaj stosowanego ogrzewania. Wydaje się jednak, że w pierwszej kolejności należy wytłumaczyć czytelnikom, dlaczego państwo w ogóle uruchomiło taką ewidencję.

REKLAMA

REKLAMA

CEEB ma pomóc rządowi w walce ze smogiem

Informacje o celach uruchomienia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków znajdziemy na przykład w uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 2127). Autorzy nowych przepisów uważają, że Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków pomoże zidentyfikować i określić źródła emisji zanieczyszczeń powietrza. Warto wspomnieć, że utworzenie nowego rejestru było reakcją na wyniki kontroli ogłoszone przez NIK w sierpniu 2018 r. Wspomniana instytucja zwróciła uwagę, że państwu brakuje spójnych informacji o przyczynach zanieczyszczeń powietrza (zobacz raport Najwyższej Izby Kontroli z dnia 27 sierpnia 2018 r. - LKR.430.003.2018).

Atutem CEEB z punktu widzenia władz jest to, że nowy rejestr zawiera nie tylko informacje o sposobie ogrzewania oraz instalacjach grzewczych z poszczególnych budynków. W tej ewidencji można również znaleźć dane dotyczące wyników kontroli związanych z ogrzewaniem oraz wypłacanych przez państwo dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych, zasiłków celowych na ogrzewanie, premii termomodernizacyjnych, premii remontowych i dofinansowań remontów, ochrony powietrza, a także instalacji OZE. Rejestr CEEB dodatkowo zawiera informacje o tym, czy właściciel domu skorzystał z ulgi termomodernizacyjnej w PIT.

CEEB - zgłoszenie do rejestru

Dla przeciętnego Polaka w kontekście rejestru CEEB ważne są dwie informacje. Warto pamiętać, że właściciele i najemcy lokali mieszkalnych nie mają obowiązków związanych z Centralną Ewidencją Emisyjności Budynków. Przesłaniem odpowiednich danych do tej ewidencji mają się zająć zarządcy budynków wielorodzinnych. Wyjątek dotyczy tylko sytuacji, w której właściciel lokalu posiada kominek.

REKLAMA

Samodzielne wypełnienie odpowiedniego formularza jest wymagane natomiast od właścicieli domów. Formalności należy załatwić w ciągu dwunastu miesięcy od daty oficjalnego uruchomienia ewidencji CEEB (czyli do 30 czerwca 2022 roku). Zarządców i właścicieli budynków ze źródłem ciepła uruchomionym po 1 lipca 2021 r. dotyczy znacznie krótszy termin - 14 dni. Dużym ułatwieniem jest możliwość złożenia deklaracji online poprzez portal przygotowany przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (zone.gunb.gov.pl/). Wspomniany serwis oficjalnie działa już od 1 lipca 2021 r. Osoby prywatne zamierzające skorzystać z tego rozwiązania, powinny posiadać Profil Zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CEEB - sprawdzanie informacji podanych w ewidencji

Właściciele domów powinni pamiętać o tym, że nieprzekazanie w terminie wymaganych informacji do CEEB będzie skutkowało karą grzywny (zwykle wynoszącą 500 zł). Nieterminowe przesłanie deklaracji przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta dowiedział się o wykroczeniu zwalnia jednak z naliczenia grzywny. Co ważne, sankcji finansowej nie przewidziano natomiast za przekazanie niedokładnych lub błędnych informacji. Mimo tego, właściciele i zarządcy budynków powinni zwrócić uwagę na poprawność informacji przekazywanych do CEEB. Rząd zapowiada bowiem weryfikację zgromadzonych danych. Sposobem sprawdzania informacji z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków mają być np. kontrole dotyczące spalanych paliw oraz pieców i przewodów kominowych.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA