REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) już działa. Wyjaśniamy, jakie informacje zawiera ten ważny rejestr. Warto również wspomnieć o obowiązkach właścicieli budynków związanych z CEEB.

W ciągu ostatnich kilku lat, można zauważyć intensyfikację działań rządu mających na celu poprawę jakości zasobu mieszkaniowego pod względem ekologii. Chodzi nie tylko o takie programy jak na przykład Czyste Powietrze oraz Mój Prąd. Warto również zwrócić uwagę na wprowadzane przepisy. Przykładem są regulacje tworzące Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków (CEEB). Ten budzący pewne kontrowersje rejestr działa już od 1 lipca 2021 r. Dlatego eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili rozwiać wątpliwości związane z nową ewidencją. Warto również wyjaśnić, czy właściciele domów jednorodzinnych muszą na potrzeby CEEB podać rodzaj stosowanego ogrzewania. Wydaje się jednak, że w pierwszej kolejności należy wytłumaczyć czytelnikom, dlaczego państwo w ogóle uruchomiło taką ewidencję.

REKLAMA

REKLAMA

CEEB ma pomóc rządowi w walce ze smogiem

Informacje o celach uruchomienia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków znajdziemy na przykład w uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 2127). Autorzy nowych przepisów uważają, że Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków pomoże zidentyfikować i określić źródła emisji zanieczyszczeń powietrza. Warto wspomnieć, że utworzenie nowego rejestru było reakcją na wyniki kontroli ogłoszone przez NIK w sierpniu 2018 r. Wspomniana instytucja zwróciła uwagę, że państwu brakuje spójnych informacji o przyczynach zanieczyszczeń powietrza (zobacz raport Najwyższej Izby Kontroli z dnia 27 sierpnia 2018 r. - LKR.430.003.2018).

Atutem CEEB z punktu widzenia władz jest to, że nowy rejestr zawiera nie tylko informacje o sposobie ogrzewania oraz instalacjach grzewczych z poszczególnych budynków. W tej ewidencji można również znaleźć dane dotyczące wyników kontroli związanych z ogrzewaniem oraz wypłacanych przez państwo dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych, zasiłków celowych na ogrzewanie, premii termomodernizacyjnych, premii remontowych i dofinansowań remontów, ochrony powietrza, a także instalacji OZE. Rejestr CEEB dodatkowo zawiera informacje o tym, czy właściciel domu skorzystał z ulgi termomodernizacyjnej w PIT.

CEEB - zgłoszenie do rejestru

Dla przeciętnego Polaka w kontekście rejestru CEEB ważne są dwie informacje. Warto pamiętać, że właściciele i najemcy lokali mieszkalnych nie mają obowiązków związanych z Centralną Ewidencją Emisyjności Budynków. Przesłaniem odpowiednich danych do tej ewidencji mają się zająć zarządcy budynków wielorodzinnych. Wyjątek dotyczy tylko sytuacji, w której właściciel lokalu posiada kominek.

REKLAMA

Samodzielne wypełnienie odpowiedniego formularza jest wymagane natomiast od właścicieli domów. Formalności należy załatwić w ciągu dwunastu miesięcy od daty oficjalnego uruchomienia ewidencji CEEB (czyli do 30 czerwca 2022 roku). Zarządców i właścicieli budynków ze źródłem ciepła uruchomionym po 1 lipca 2021 r. dotyczy znacznie krótszy termin - 14 dni. Dużym ułatwieniem jest możliwość złożenia deklaracji online poprzez portal przygotowany przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (zone.gunb.gov.pl/). Wspomniany serwis oficjalnie działa już od 1 lipca 2021 r. Osoby prywatne zamierzające skorzystać z tego rozwiązania, powinny posiadać Profil Zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CEEB - sprawdzanie informacji podanych w ewidencji

Właściciele domów powinni pamiętać o tym, że nieprzekazanie w terminie wymaganych informacji do CEEB będzie skutkowało karą grzywny (zwykle wynoszącą 500 zł). Nieterminowe przesłanie deklaracji przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta dowiedział się o wykroczeniu zwalnia jednak z naliczenia grzywny. Co ważne, sankcji finansowej nie przewidziano natomiast za przekazanie niedokładnych lub błędnych informacji. Mimo tego, właściciele i zarządcy budynków powinni zwrócić uwagę na poprawność informacji przekazywanych do CEEB. Rząd zapowiada bowiem weryfikację zgromadzonych danych. Sposobem sprawdzania informacji z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków mają być np. kontrole dotyczące spalanych paliw oraz pieców i przewodów kominowych.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

REKLAMA

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

REKLAMA