REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przeprowadzania wartościowania stanowisk pracy

Jolanta Góra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiaj - 24 sierpnia wchodzi w życie zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej . Zgodnie z nim do 28 lutego przyszłego roku urzędy administracji rządowej muszą przeprowadzić wartościowanie stanowisk.
Dotychczas wartościowanie było stosowane głównie w firmach prywatnych. Polska administracja dokona go po raz pierwszy.

Zgodnie z Rozporządzeniem(MP nr 48, poz. 566) urzędy mają opisać wszystkie stanowiska w służbie cywilnej i ocenić ich wartość ze względu na m.in. wymagane kompetencje, doświadczenie zawodowe, charakter pracy, odpowiedzialność. Efektem końcowym będzie określenie w punktach wartości każdego stanowiska pracy i przydzielenie go do odpowiedniego przedziału punktowego. W ten sposób powstanie hierarchia stanowisk w danym urzędzie, od najważniejszych do mniej ważnych, ale niezbędnych.

Powołanie zespołów

Wartościowania będą dokonywać zespoły powołane przez osobę reprezentującą pracodawcę, czyli albo dyrektora generalnego albo kierownika urzędu. W jego skład musi wejść co najmniej pięć osób posiadających odpowiednie doświadczenie oraz wiedzę na temat funkcjonowania urzędu. Członkiem zespołu może być zarówno członek służby cywilnej, jak i osoba zajmująca stanowisko kierownicze. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, która przygotowała zarządzenie, zaleca, aby znalazły się w nim osoby o dużych zdolnościach interpersonalnych i cieszące się autorytetem. Nie oznacza to jednak, że powinni go tworzyć sami dyrektorzy. Liczebność zespołu powinna zależeć od wielkości i specyfiki urzędu. Kworum tworzy minimum czterech członków i maksimum sześciu. Oznacza to, że zespoły nie mogą liczyć mniej niż czterech członków. Posiedzenia, w których uczestniczy więcej niż dziesięć osób, trwają zbyt długo i są trudne do prowadzenia. Plusem powołania kilkunastoosobowego zespołu jest mniejsze obciążenie jego członków dodatkową pracą - nie każdy musi być obecny na wszystkich posiedzeniach zespołu. W mniejszych urzędach sprawdzają się już ośmioosobowe zespoły.

Aktualizacje opisów

Zespoły przeprowadzające wartościowanie opierają się na opisie stanowiska. Opisy istniejące w większości urzędów będą jednak wymagały zaktualizowania i dostosowania do wzoru zawartego w załączniku do zarządzenia. Dotychczas bowiem część urzędów korzystała ze wzoru przygotowanego przez Urząd Służby Cywilnej, pozostałe tworzyły własne. Tymczasem, aby wartościowanie było efektywne, musi być oparte na opisach sporządzonych według jednolitego schematu. Opis przygotowany na podstawie wzoru z zarządzenia wymaga m.in. wskazania najczęściej wykonywanych zadań i określenia roli stanowiska w ich wypełnianiu, np. samodzielna realizacja zadań, rola wspierająca, do realizacji zadań niezbędny jest specjalistyczny program komputerowy, inny niż MS Office.

W opisie trzeba również wymienić wszystkie formalne uprawnienia, np. upoważnienie do wydawania decyzji, dysponowania środkami publicznymi. Informacje te będą potrzebne zespołom do przyporządkowania stanowiska do odpowiedniego poziomu w procesie wartościowania. Za rzetelne przygotowanie opisów są odpowiedzialne osoby bezpośrednio nadzorujące dane stanowisko.

Zasady oceniania

Wartościowaniu podlega stanowisko, a nie zatrudniona na nim osoba. Dlatego zespół nie powinien wiedzieć, kto zajmuje wartościowane stanowisko. Do określenia zadań wykonywanych na danym stanowisku służą opisy. Należy przy tym pamiętać, że bez dokładnego określenia zadań trudno będzie przydzielić odpowiedni poziom w danym kryterium.

Wartościowanie opiera się bowiem na trzech kryteriach ogólnych: kompetencjach, charakterze stanowiska, odpowiedzialności.

Każde z nich dzieli się na kryteria szczegółowe, którym z kolei przydzielone są poziomy oznaczone literami. Jednak litery określające poziomy nie mają nic wspólnego z literami z opisów stanowisk.

Od poziomu, do jakiego przyporządkuje się dane stanowisko, zależy liczba punktów określająca jego wartość. Każdy z poziomów jest dokładnie zdefiniowany i przydzielając do niego dane stanowisko, trzeba sprawdzić, czy na pewno określone w poziomie umiejętności są niezbędne. Definicję każdego poziomu należy bowiem traktować jako wymagania minimalne, zapewniające prawidłowe wykonywanie pracy. Na przykład wymagane wykształcenie można przypisać do następujących poziomów: średnie - poziom A, wartość 12 pkt; wyższe - poziom c, wartość 40 pkt; przygotowanie naukowe - poziom E, wartość 86 pkt.

Poziomy w poszczególnych kryteriach są ze sobą powiązane. Na przykład można ocenić, że na stanowisku ds. kadr przydatne byłoby wyższe wykształcenie (bez wybranego profilu), ale poparte odpowiednim doświadczeniem w kadrach. Można jednak przyjąć także inne podejście - zespół wartościujący może uznać, że na tym stanowisku wymagane jest profilowe wykształcenie wyższe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, ale w związku tym do poprawnego wykonywania zadań wystarczy niewielkie doświadczenie w pracy w administracji. Suma punktów w kryteriach wykształcenie i doświadczenie w obydwu przypadkach wyniesie 70 punktów.

Dla każdego stanowiska pracy z każdego kryterium można wybrać tylko jeden poziom, najlepiej odpowiadający specyfice stanowiska.

Aby dobrze przeprowadzić wartościowanie, należy obiektywnie zanalizować stanowisko, przyporządkować mu odpowiedni poziom z poszczególnych kryteriów, następnie wartość punktową, a na koniec zliczyć przyznane punkty.

Wyniki wartościowania

Wyniki wartościowania, najlepiej uporządkowane w tabeli według liczby punktów, musi zatwierdzić dyrektor generalny lub kierownik urzędu. Ma on prawo zmienić wartość punktową przyznaną przez zespół, jeśli uzna, że dane stanowisko jest przewartościowane lub niedowartościowane. Potem dyrektor generalny lub kierownik urzędu ustala przedziały punktowe, do których będą przydzielane stanowiska ze względu na uzyskany wynik. Nie może być ich mniej niż 8 i więcej niż 14. Muszą one umożliwiać wyraźne ustalenie hierarchii stanowisk pracy w urzędzie. Nie ma zatem obowiązku, aby każdy przedział miał taką samą rozpiętość, ale zbytnie różnicowanie szerokości przedziałów może doprowadzić do nieprawidłowego odzwierciedlenia hierarchii stanowisk.

5 KROKÓW TWORZENIA HIERARCHII STANOWISK

1 Opis Przygotowanie opisów stanowisk zgodnie ze wzorem do zarządzenia.

2 Zespół Powołanie zespołów wartościujących, wybranie przewodniczącego i sekretarza.

3 Wartościowanie Dokonanie wartościowania na podstawie opisów stanowisk, najlepiej zacząć od stanowisk najprostszych i najczęściej występujących.

4 Wyniki Uporządkowanie wyników wartościowania i zatwierdzenie ich przez dyrektora urzędu.

5 Punktacja Określenie przedziałów punktowych, przyporządkowanie do nich stanowisk.

JOLANTA GÓRA

jolanta.gora@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej (MP nr 48, poz. 566).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA