REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przeprowadzania wartościowania stanowisk pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Dzisiaj - 24 sierpnia wchodzi w życie zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej . Zgodnie z nim do 28 lutego przyszłego roku urzędy administracji rządowej muszą przeprowadzić wartościowanie stanowisk.
Dotychczas wartościowanie było stosowane głównie w firmach prywatnych. Polska administracja dokona go po raz pierwszy.

Zgodnie z Rozporządzeniem(MP nr 48, poz. 566) urzędy mają opisać wszystkie stanowiska w służbie cywilnej i ocenić ich wartość ze względu na m.in. wymagane kompetencje, doświadczenie zawodowe, charakter pracy, odpowiedzialność. Efektem końcowym będzie określenie w punktach wartości każdego stanowiska pracy i przydzielenie go do odpowiedniego przedziału punktowego. W ten sposób powstanie hierarchia stanowisk w danym urzędzie, od najważniejszych do mniej ważnych, ale niezbędnych.

Powołanie zespołów

Wartościowania będą dokonywać zespoły powołane przez osobę reprezentującą pracodawcę, czyli albo dyrektora generalnego albo kierownika urzędu. W jego skład musi wejść co najmniej pięć osób posiadających odpowiednie doświadczenie oraz wiedzę na temat funkcjonowania urzędu. Członkiem zespołu może być zarówno członek służby cywilnej, jak i osoba zajmująca stanowisko kierownicze. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, która przygotowała zarządzenie, zaleca, aby znalazły się w nim osoby o dużych zdolnościach interpersonalnych i cieszące się autorytetem. Nie oznacza to jednak, że powinni go tworzyć sami dyrektorzy. Liczebność zespołu powinna zależeć od wielkości i specyfiki urzędu. Kworum tworzy minimum czterech członków i maksimum sześciu. Oznacza to, że zespoły nie mogą liczyć mniej niż czterech członków. Posiedzenia, w których uczestniczy więcej niż dziesięć osób, trwają zbyt długo i są trudne do prowadzenia. Plusem powołania kilkunastoosobowego zespołu jest mniejsze obciążenie jego członków dodatkową pracą - nie każdy musi być obecny na wszystkich posiedzeniach zespołu. W mniejszych urzędach sprawdzają się już ośmioosobowe zespoły.

Aktualizacje opisów

Zespoły przeprowadzające wartościowanie opierają się na opisie stanowiska. Opisy istniejące w większości urzędów będą jednak wymagały zaktualizowania i dostosowania do wzoru zawartego w załączniku do zarządzenia. Dotychczas bowiem część urzędów korzystała ze wzoru przygotowanego przez Urząd Służby Cywilnej, pozostałe tworzyły własne. Tymczasem, aby wartościowanie było efektywne, musi być oparte na opisach sporządzonych według jednolitego schematu. Opis przygotowany na podstawie wzoru z zarządzenia wymaga m.in. wskazania najczęściej wykonywanych zadań i określenia roli stanowiska w ich wypełnianiu, np. samodzielna realizacja zadań, rola wspierająca, do realizacji zadań niezbędny jest specjalistyczny program komputerowy, inny niż MS Office.

W opisie trzeba również wymienić wszystkie formalne uprawnienia, np. upoważnienie do wydawania decyzji, dysponowania środkami publicznymi. Informacje te będą potrzebne zespołom do przyporządkowania stanowiska do odpowiedniego poziomu w procesie wartościowania. Za rzetelne przygotowanie opisów są odpowiedzialne osoby bezpośrednio nadzorujące dane stanowisko.

Zasady oceniania

Wartościowaniu podlega stanowisko, a nie zatrudniona na nim osoba. Dlatego zespół nie powinien wiedzieć, kto zajmuje wartościowane stanowisko. Do określenia zadań wykonywanych na danym stanowisku służą opisy. Należy przy tym pamiętać, że bez dokładnego określenia zadań trudno będzie przydzielić odpowiedni poziom w danym kryterium.

Wartościowanie opiera się bowiem na trzech kryteriach ogólnych: kompetencjach, charakterze stanowiska, odpowiedzialności.

Każde z nich dzieli się na kryteria szczegółowe, którym z kolei przydzielone są poziomy oznaczone literami. Jednak litery określające poziomy nie mają nic wspólnego z literami z opisów stanowisk.

Od poziomu, do jakiego przyporządkuje się dane stanowisko, zależy liczba punktów określająca jego wartość. Każdy z poziomów jest dokładnie zdefiniowany i przydzielając do niego dane stanowisko, trzeba sprawdzić, czy na pewno określone w poziomie umiejętności są niezbędne. Definicję każdego poziomu należy bowiem traktować jako wymagania minimalne, zapewniające prawidłowe wykonywanie pracy. Na przykład wymagane wykształcenie można przypisać do następujących poziomów: średnie - poziom A, wartość 12 pkt; wyższe - poziom c, wartość 40 pkt; przygotowanie naukowe - poziom E, wartość 86 pkt.

Poziomy w poszczególnych kryteriach są ze sobą powiązane. Na przykład można ocenić, że na stanowisku ds. kadr przydatne byłoby wyższe wykształcenie (bez wybranego profilu), ale poparte odpowiednim doświadczeniem w kadrach. Można jednak przyjąć także inne podejście - zespół wartościujący może uznać, że na tym stanowisku wymagane jest profilowe wykształcenie wyższe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, ale w związku tym do poprawnego wykonywania zadań wystarczy niewielkie doświadczenie w pracy w administracji. Suma punktów w kryteriach wykształcenie i doświadczenie w obydwu przypadkach wyniesie 70 punktów.

Dla każdego stanowiska pracy z każdego kryterium można wybrać tylko jeden poziom, najlepiej odpowiadający specyfice stanowiska.

Aby dobrze przeprowadzić wartościowanie, należy obiektywnie zanalizować stanowisko, przyporządkować mu odpowiedni poziom z poszczególnych kryteriów, następnie wartość punktową, a na koniec zliczyć przyznane punkty.

Wyniki wartościowania

Wyniki wartościowania, najlepiej uporządkowane w tabeli według liczby punktów, musi zatwierdzić dyrektor generalny lub kierownik urzędu. Ma on prawo zmienić wartość punktową przyznaną przez zespół, jeśli uzna, że dane stanowisko jest przewartościowane lub niedowartościowane. Potem dyrektor generalny lub kierownik urzędu ustala przedziały punktowe, do których będą przydzielane stanowiska ze względu na uzyskany wynik. Nie może być ich mniej niż 8 i więcej niż 14. Muszą one umożliwiać wyraźne ustalenie hierarchii stanowisk pracy w urzędzie. Nie ma zatem obowiązku, aby każdy przedział miał taką samą rozpiętość, ale zbytnie różnicowanie szerokości przedziałów może doprowadzić do nieprawidłowego odzwierciedlenia hierarchii stanowisk.

5 KROKÓW TWORZENIA HIERARCHII STANOWISK

1 Opis Przygotowanie opisów stanowisk zgodnie ze wzorem do zarządzenia.

2 Zespół Powołanie zespołów wartościujących, wybranie przewodniczącego i sekretarza.

3 Wartościowanie Dokonanie wartościowania na podstawie opisów stanowisk, najlepiej zacząć od stanowisk najprostszych i najczęściej występujących.

4 Wyniki Uporządkowanie wyników wartościowania i zatwierdzenie ich przez dyrektora urzędu.

5 Punktacja Określenie przedziałów punktowych, przyporządkowanie do nich stanowisk.

JOLANTA GÓRA

jolanta.gora@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej (MP nr 48, poz. 566).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA