REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zbywania gruntów samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem organu wykonawczego każdej jednostki samorządu terytorialnego jest sporządzenie wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia. Co do zasady nieruchomości należące do samorządów mogą być sprzedawane w drodze przetargu. Jednak pod pewnymi warunkami, jak np. sprzedaż gruntów pod budownictwo mieszkaniowe, może to nastąpić bez przetargu.

Od 22 października obowiązują znowelizowane przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zmieniły one zasady zbywania nieruchomości należących do jednostek samorządu terytorialnego.

REKLAMA

Osoby uprzywilejowane

Tak jak na gruncie wcześniejszych przepisów zbycie nieruchomości samorządu terytorialnego musi nastąpić poprzez zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Przy zbywaniu nieruchomości samorząd musi wziąć pod uwagę prawo pierwszeństwa w nabyciu przysługujące określonej osobie. Z uprawnienia tego może skorzystać przede wszystkim osoba, której przysługuje roszczenie o nabycie nieruchomości na mocy ustawy o gospodarce nieruchomościami lub ustaw odrębnych. Musi ona jednak złożyć odpowiedni wniosek o nabycie nieruchomości przed upływem określonego terminu, który nie może być krótszy niż sześć tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Z prawa pierwszeństwa w nabyciu może skorzystać także osoba, która jest poprzednim właścicielem zbywanej nieruchomości pozbawionym prawa własności tej nieruchomości przed 5 grudnia 1990 r. albo jego spadkobiercą. Osoba taka również musi złożyć odpowiedni wniosek o nabycie nieruchomości przed upływem terminu określonego w wykazie nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Uprzywilejowaną pozycję w zakupie samorządowych nieruchomości mają także najemcy lokali mieszkalnych, jeżeli najem został nawiązany na czas nieoznaczony. Osoby te powinny zostać zawiadomione na piśmie o przeznaczeniu nieruchomości do zbycia oraz o przysługującym im pierwszeństwie w nabyciu. Jednocześnie zawiadomienie powinno określać termin na złożenie wniosku o skorzystanie z pierwszeństwa w nabyciu. Nie może być on krótszy niż 21 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. Nowelizacja ustawy wprowadziła także zasadę zgodnie, z którą zbycie nieruchomości zabudowanej domem wielolokalowym nie może nastąpić z pominięciem pierwszeństwa w nabyciu lokali mieszkalnych przysługującego najemcom tych lokali.

Wykaz nieruchomości

Obowiązkiem organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego jest sporządzenie wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia. Wykaz taki powinien być wywieszony przez właściwy organ na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu. Informacja o wywieszeniu tego wykazu musi być podana także do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, a także na stronach internetowych właściwego urzędu.

W drodze przetargu

REKLAMA

Nieruchomości stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego muszą być sprzedawane w drodze przetargu, który jest organizowany według ściśle określonych przez ustawę o gospodarce nieruchomościami zasad. Ogłoszenie o organizacji przetargu oraz o jego terminie powinno być podane do wiadomości publicznej, poprzez wywieszenie go w siedzibie właściwego urzędu oraz poprzez podanie go do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, a także na stronach internetowych właściwego urzędu. Przed ogłoszeniem o przetargu konieczne jest rozpatrzenie wniosków wszystkich osób uprawnionych do nabycia nieruchomości w drodze bezprzetargowej. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia takiego wniosku w ogłoszeniu o przetargu nie zamieszcza się informacji o nieruchomości, która została zbyta w drodze bezprzetargowej. Ogłoszenie o przetargu nie może być wywieszone wcześniej niż po upływie sześć tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. W ogłoszeniu o przetargu konieczne jest podanie informacji zamieszczonych w tym wykazie oraz czasu, miejsca i warunków przetargu. Odwołanie ogłoszonego przetargu może nastąpić jedynie z ważnych powodów. W takiej sytuacji właściwy organ musi niezwłocznie podać informację o odwołaniu przetargu i przyczynach takiej decyzji.

Jeżeli pierwszy przetarg zakończy się wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż sześć miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, konieczne jest przeprowadzenie drugiego przetargu. Ogłoszenie o tym przetargu musi zawierać informację o terminach przeprowadzenia poprzednich przetargów. W drugim przetargu właściwy organ może obniżyć cenę wywoławczą nieruchomości ustaloną przy ogłoszeniu pierwszego przetargu. Cena ta nie może być jednak niższa niż 50 proc. wartości nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeżeli pomimo obniżenia ceny nieruchomość nie znajdzie nabywcy w trakcie drugiego przetargu, to właściwy organ może zbyć nieruchomość w drodze rokowań. Rokowania te mogą się odbyć w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż sześć miesięcy, licząc od dnia zamknięcia drugiego przetargu. Właściwy organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego nie musi jednak organizować rokowań po nieudanej sprzedaży nieruchomości w drodze przetargów. Może on bowiem zdecydować się na organizowanie kolejnych przetargów.

Organizator przetargu zawsze ma obowiązek zawiadomienia osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości. Zawiadomienie to powinno nastąpić najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu. Wyznaczony termin nie może być jednak krótszy niż siedem dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Jeżeli osoba zawiadomiona nie przystąpi bez usprawiedliwienia do zawarcia umowy w ustalonym miejscu i terminie, to organizator przetargu ma prawo do odstąpienia od zawarcia umowy. W takiej sytuacji wpłacone wadium nie podlega zwrotowi. Informacja o tym uprawnieniu musi być jednak zamieszczona w zawiadomieniu.

 

Sprzedaż bez przetargu

Ustawa o gospodarce nieruchomościami dopuszcza wyjątki od zasady sprzedaży nieruchomości należących do Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego w drodze przetargu. W pewnych sytuacjach dopuszcza ona bowiem możliwość zbywania takich nieruchomości w drodze bezprzetargowej. Zgodę na taką sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa wydaje wojewoda, a nieruchomości stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego odpowiednia rada lub sejmik. Zgoda taka może być wydana jedynie w przypadku, gdy zbywane nieruchomości przeznaczone są pod budownictwo mieszkaniowe lub na realizację urządzeń infrastruktury technicznej albo innych celów publicznych. Zgoda taka może być wydana również w sytuacji, gdy sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz osoby, która dzierżawi ją na podstawie umowy zawartej co najmniej na dziesięć lat i jeżeli nieruchomość ta została zabudowana na podstawie zezwolenia na budowę. Wojewoda lub odpowiednia rada lub sejmik swoją zgodę muszą wydać w drodze zarządzenia lub uchwały.

KIEDY PRZETARG NIE JEST KONIECZNY

W drodze bezprzetargowej dopuszczalne jest zbycie nieruchomości w sytuacji, m.in. gdy:

• jest zbywana na rzecz osoby, której przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu,

• zbycie następuje między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami,

• jest zbywana na rzecz osób fizycznych i prawnych, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, na cele niezwiązane z działalnością zarobkową, a także organizacjom pożytku publicznego na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego,

• zbycie następuje w drodze zamiany lub darowizny,

• sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz jej użytkownika wieczystego,

• przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeśli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć i jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości,

• ma stanowić wkład niepieniężny do spółki albo wyposażenie nowo tworzonej państwowej lub samorządowej osoby prawnej lub majątek tworzonej fundacji,

• jest zbywana na rzecz zarządzającego specjalną strefą ekonomiczną, na której terenie jest położona,

• przedmiotem zbycia jest udział w nieruchomości, a zbycie następuje na rzecz innych współwłaścicieli nieruchomości,

• jest zbywana na rzecz kościołów i związków wyznaniowych, mających uregulowane stosunki z państwem, na cele działalności sakralnej,

• jest sprzedawana na rzecz partnera prywatnego lub spółki partnera przedsięwzięcia realizowanego według partnerstwa publiczno-prywatnego, jako wkład własny podmiotu publicznego.

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA