REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość jest po stronie metropolii

Łukasz Sobiech

REKLAMA

REKLAMA

Potrzebny jest projekt ustawy metropolitalnej, który uwzględni faktyczne interesy lokalnych społeczności zamieszkujących metropolie i który nie stworzy kolejnych, zupełnie niepotrzebnych organów nadzoru rządu nad samorządem.

Skupisko miast, gdzie granica między jednym a drugim właściwie się zaciera, gdzie wspólne są problemy komunikacji lokalnej, zagospodarowania przestrzennego czy choćby gospodarki wodno-ściekowej, od lat nastręcza samorządowcom wielu problemów. Dlatego zdaniem samorządowców rząd oraz parlament powinni wyjść naprzeciw ich problemom i uchwalić odpowiednie przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Potrzebna ustawa

Zdaniem Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska, potrzebna jest nie tyle ustawa o aglomeracjach, ile o metropoliach, a właściwie regionach metropolitalnych.

- Kwestia instytucjonalnego aglomerowania się gmin - zawiązywania spółek i związków oraz współpracy na podstawie umów i porozumień - jest ustawowo uregulowana i gminy mają tu dużą swobodę, z której coraz częściej korzystają. Na przykład poprzez wspólne bilety transportu publicznego dla kilku, kilkunastu gmin, jak to ma miejsce na przykład w Trójmieście. W zakresie współdziałania miasta z gminami otoczenia można jeszcze wiele zrobić, ale niekoniecznie trzeba je do tej współpracy przymuszać ustawowo - wyjaśnia prezydent Adamowicz. W jego przekonaniu kwestia aglomeracyjna to sprawa lokalna.

- Można ją sprowadzić do poprawy efektywności współpracy międzygminnej. Fundamentalne znaczenie ma natomiast kwestia metropolitalna. Jej istota polega na pytaniu, jak wykreować przynajmniej kilka metropolii, konkurencyjnych wobec ofert metropolii krajów od Polski bogatszych, a szybko się starzejących, gdzie każdy młody wykształcony Europejczyk przyjmowany jest z otwartymi ramionami. Dobre działanie metropolii potrzebne jest przede wszystkim polskiej młodzieży - także tej z prowincji - która w Gdańsku, Krakowie czy Warszawie studiuje, ale po skończeniu nauki raczej się tu nie osiedla i emigruje do metropolii starej Europy, gdzie łatwiej o ciekawą pracę oraz mieszkanie - uzasadnia konieczność uchwalenia ustawy prezydent Adamowicz.

REKLAMA

Także w opinii Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, znaczenie obszarów metropolitalnych w Polsce w ostatnim czasie ogromnie wzrosło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Aglomeracje pełnią współcześnie kluczową rolę. W skali kraju stanowią znaczące ośrodki aktywności akademickiej, inwestycyjnej, są także centrami działalności gospodarczej. Tu koncentruje się życie społeczne i kulturalne. Współpraca z okolicznymi gminami w realizacji poszczególnych, ponadlokalnych projektów, czy to infrastrukturalnych, czy z zakresu przyciągania nowych inwestorów, to konieczność, jeżeli chcemy konkurować z innymi miastami i regionami, nie tylko w kraju, ale także w Europie, a może też na świecie - tłumaczy prezydent Poznania. Dodaje, że otwierają się przed nami kolejne szanse.

- Wejście Polski do układu z Schengen i otwarcie części granic naszego kraju rodzi nadzieję, że coraz więcej gości będzie nas odwiedzać. Musimy dołożyć wszelkich starań, by nadrobić infrastrukturalne zaległości i przyciągać wszystkich do naszych metropolii. Polskie aglomeracje po prostu muszą wygrać tę silną konkurencję z innymi europejskimi miastami i regionami - mówi Ryszard Grobelny

Zadania dla metropolii

Zdaniem Pawła Adamowicza polskie samorządy są całkiem sprawne w zapewnianiu mieszkańcom podstawowych usług publicznych. Wyzwaniem jest działanie na rzecz rozwoju kraju, w tym najbardziej produktywnych regionów - metropolii.

- Potrzebujemy wsparcia rozwoju naturalnych całości funkcjonalnych, a nie osobno miasta centralnego w jego granicach administracyjnych i jego otoczenia. Jest to szczególnie widoczne w Trójmieście, które - wraz z Gdynią, Sopotem i otaczającymi je powiatami - stanowi jeden rynek nieruchomości, pracy, a także ośrodek naukowy i akademicki.

Ta potrzeba przekłada się na konieczność utworzenia podmiotu samorządowego zdolnego do tworzenia zintegrowanych, realistycznych planów rozwojowych dla całego regionu metropolitalnego - wyjaśnia prezydent Gdańska.

Także zdaniem prezydenta Bydgoszczy Konstantego Dombrowicza ustawa metropolitalna powinna być przygotowana i uchwalona.

- Założenia do projektu ustawy metropolitalnej przyjęte przez poprzedni rząd był złe. Pomysłodawcy tego projektu zastrzegali z jednej strony, że nie ma zamiaru tworzenia kolejnego poziomu samorządu terytorialnego. Z drugiej jednak strony miały być wybierane organy stanowiące metropolii, których status był niejasny. Bez odpowiedzi pozostawało koronne pytanie w jaki sposób szef związku ma mieć wpływ na suwerenne decyzje prezydentów i rad miast, jaki ma być i czym się objawiać nadzór premiera i wojewodów nad obszarami metropolitalnymi i jakie konkretne decyzje nadzorcze mają być w rękach tych organów państwowych - wymienia wątpliwości prezydent Dombrowicz. Dodaje, że na realizację takiego pomysłu, który może ubezwłasnowolnić samorządy, które obligatoryjnie mają być członkami obszarów metropolitalnych, jako prezydent ósmego co do wielkości miasta w Polsce, stanowczo mówi nie. Myśli, że należy przygotować projekt raz jeszcze, by nie budził on żadnych wątpliwości.

Zdaniem Ryszarda Grobelnego rząd musi przede wszystkim zwrócić uwagę na funkcjonalne zależności między gminami na danych obszarach metropolitalnych, które nie zostały wciąż uwzględnione w istniejącym prawie.

- Współpraca między gminami odbywa się na wielu płaszczyznach. Strategiczne decyzje dotyczące zagospodarowania przestrzennego kwestii dotyczących transportu, zarządzania siecią dróg, rozwiązaniami w transporcie zbiorowym, ale też decyzje związane z wyznaczaniem nowych terenów pod inwestycje, powinny zapadać właśnie na poziomie metropolii. Ważnym elementem jest także stworzenie odpowiedniej bazy edukacyjnej, sieci szkół i zarządzanie dostępem do oferty edukacyjnej. Można wymienić jeszcze wiele projektów, których po prostu nie powinno się realizować jako pojedyncza gmina. Często wspólne działanie jest nie tylko bardziej efektywne, ale także z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalne. Przykładem może być choćby wspólna gospodarka odpadami - wyjaśnia prezydent Grobelny. Dodaje, że właściwa współpraca między gminami byłaby jednak znacznie łatwiejsza, gdyby wprowadzono konieczne zmiany legislacyjne.

Jakie przepisy

- Wprowadzenie ustawy o metropoliach uważam nie tylko za przydatne, ale wręcz konieczne. Pozwoliłyby to władzom samorządowym faktycznie działać na rzecz mieszkańców. Aglomeracje muszą mieć stabilne podstawy finansowe, prawne i instytucjonalne. Odpowiednia ustawa zapewniłaby możliwość zrównoważonego i efektywnego rozwoju całego obszaru - wyjaśnia prezydent Poznania.

- W opracowaniu nowych przepisów należy w sposób szczególny zwrócić uwagę na specyfikę obszarów metropolitalnych, bo w każdym z nich występują odrębne problemy. Ustawa ma określić relacje prawne między lokalnym samorządem, samorządem województwa, powiatami i gminami wchodzącymi w skład aglomeracji. W swej treści powinna jednak uwzględnić zróżnicowany charakter poszczególnych metropolii, bowiem na upodmiotowieniu metropolii zależy wielu ośrodkom, a za innymi rozwiązaniami opowiadać się będą duże ośrodki miejskie wraz z otaczającymi je mniejszymi gminami, takie jak Poznań, natomiast inne byłyby właściwe dla zespołów miast, takich jak Trójmiasto czy jeszcze inne na Śląsku. Ważną kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje też finansowanie aglomeracji i funkcjonowanie administracji lokalnej. Czy związki aglomeracyjne mają być neutralne dla budżetu państwa? Należy rozstrzygnąć, w jaki sposób utworzyć odpowiednie struktury administracyjne, które objęłyby obszary aglomeracji i umożliwiały właściwe wykonywanie publicznych zadań - podsumowuje prezydent Poznania.

Strategiczne decyzje dotyczące np. zagospodarowania przestrzennego, transportu czy dużych inwestycji powinny zapadać na poziomie metropolii - uważa prezydent Poznania Ryszard Grobelny

Zdaniem prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza potrzebne jest wsparcie rozwoju metropolii, a nie osobno miast centralnych i gmin z ich otoczenia

Gdzie mają powstać metropolie

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA