REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie finansowe na budowy dróg gminnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Regionalne programy operacyjne (RPO) to największe źródło pozyskania dofinansowania inwestycji w drogi lokalne. Na terenach wiejskich pieniądze na drogi można uzyskać z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Większość pomocy unijnej będzie dostępna do końca tego kwartału.

Środki unijne na rozbudowę, budowę i modernizację dróg gminnych i powiatowych będą dostępne do 2013 roku. Maksymalna pomoc będzie udzielana do wysokości od 60 do 85 proc. wartości kosztów kwalifikowanych. Wielkość procentowa jest uzależniona od rodzaju programu oraz od województwa, w przypadku RPO.

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje drogowe realizowane przez gminy za unijne pieniądze mają się przyczynić do poprawy połączeń komunikacyjnych gmin z drogami wojewódzkimi, krajowymi i trasami szybkiego ruch. Dofinansowanie można otrzymać na budowę i modernizację nie tylko dróg, ale i infrastruktury towarzyszącej, jak np. mosty, tunele, wiadukty, skrzyżowania i obwodnice.

Gminom wiejskim i miejsko- -wiejskim, których nie stać na ponoszenie kosztów związanych z takimi inwestycjami, wsparcia w formie dotacji i kredytów udziela Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej (EFRWP).

Zanim złożymy wniosek

Aby aplikować o wsparcie na realizację projektu drogowego, gmina lub powiat muszą przygotować kilka załączników do wniosku o dofinansowanie, wymaganych przez instytucję zarządzającą danym RPO albo innym programem. Warto pamiętać, że kluczowe znaczenie dla przygotowania projektów infrastruktury drogowej oraz dla ich późniejszej oceny ma wykonanie analiz i prognoz natężenia ruchu drogowego, które często stanowią element studium wykonalności oraz są punktem wyjścia dla przeprowadzenia analizy ekonomicznej inwestycji.

REKLAMA

Cel realizacji projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków europejskich powinien wpisywać się w założenia lokalnych i regionalnych strategii rozwoju. Inwestycja musi być również zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub ze studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego oraz powinna być uwzględniona w wieloletnim planie inwestycyjnym konkretnej jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do kosztów kwalifikowalnych projektów drogowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach RPO zaliczyć można nie tylko wydatki niezbędne do przeprowadzenia inwestycyjnego etapu projektu, lecz również wydatki związane z fazą przygotowania projektu, wśród których znaleźć się mogą m.in.: studia wykonalności, ekspertyzy budowlane.

Przede wszystkim wsparcie finansowe otrzymają inwestycje drogowe, które nie będą zagrażać środowisku naturalnemu. A tam, gdzie będą budowane nowe drogi, trzeba pamiętać o zasadach ochrony przyrody, szczególnie dzikich zwierząt. Chodzi o budowę specjalnych przejść dla migrujących zwierząt.

Preferowane będą przedsięwzięci drogowe, które po zrealizowaniu przyczynią się do przeciwdziałania zapóźnieniom inwestycyjnym.

Nie tylko z RPO

Dofinansowanie inwestycji polegających na budowie i modernizacji dróg lokalnych możliwe będzie ponadto w ramach Programów Współpracy Transgranicznej wdrażanych na obszarach przygranicznych. O wsparcie w tych przypadkach będą mogły ubiegać się projekty mające na celu rozwój infrastruktury ułatwiającej przekraczanie granic, w tym przedsięwzięcia modernizujące drogi, które prowadzą do granicy.

Źródłem wsparcia lokalnych projektów drogowych jest również Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ramach Działania - Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa - możliwa będzie budowa niezbędnych dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych stanowiących własność gmin, jednak wyłącznie w ramach projektów polegających na scalaniu gruntów.

Gdy zabraknie pieniędzy

Dotacje unijne mają charakter refundacji. To oznacza, że beneficjent pomocy najpierw sam ponosi koszty inwestycyjne, a dopiero później, po zrealizowaniu inwestycji (tylko w niektórych przypadkach wcześniej), otrzymuje częściowy zwrot poniesionych wydatków inwestycyjnych, zgodnie z umową o dopłatach.

Koszty inwestycyjne gmina albo powiat może sfinansować z własnego budżetu. Albo, i to jest najczęstsza forma finansowania inwestycji, za pośrednictwem kredytu bankowego. Kredyt taki wybiera się w drodze przetargu publicznego.

Jednym z preferencyjnych kredytów są kredyty udzielane przez EFRWP za pośrednictwem Banku Ochrony Środowiska, Banku Millennium i Gospodarczego Banku Wielkopolski. Chodzi tu o kredyt do 100 proc. wartości kosztorysowej brutto projektu, jeżeli inwestycja będzie później dofinansowana z programów unijnych. W innym przypadku kwota kredytu wynosi do 80 proc. kosztów inwestycyjnych. Oprocentowanie kredytów wynosi 4,84 proc. w skali roku, tj. 0,88 proc. redyskont weksli NBP. Kredyt jest udzielany na okres do pięciu lat, na inwestycje drogowe realizowane na terenach wiejskich i w miastach liczących do 20 tys. mieszkańców.

Fundusz europejski udziela gminom także wsparcia w formie dotacji. Wartość dotacji wynosi 10 proc. kwoty kredytu, jaki gmin albo powiat zaciągnął w banku: BGŻ lub GBW. Dotacja nie może być większa, niż 75 tys. zł. Takie dofinansowanie można otrzymać przy projektach drogowych realizowanych na terenach wiejskich i w miastach liczących do 20 tys. mieszkańców.

ADRESY INTERNETOWE

www.funduszestrukturalne.gov.pl - na tej witrynie są podawane aktualne informacje o wszystkich programach pomocowych z UE, oprócz PROW, są także zamieszczone linki do RPO.

www.minrol.gov.pl - stron internetowa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, są tam także zamieszczone aktualne informacje o PROW.

www.efrwp.org.pl - strona internetowa EFRWP, są tam także zamieszczone m.in. informacje o programach wsparcia dla gmin.

7 KROKÓW PRZYGOTOWANIA SAMORZĄDU DO ZŁOŻENIA WNIOSKU O WSPARCIE INWESTYCJI DROGOWEJ

1 Zagospodarowanie przestrzenne

Jeżeli gmina nie posiada jeszcze aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, to może go zastąpić studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego.

2 Plan albo strategia rozwoju gminy

Projekt związany z inwestycją drogową powinien być wpisany w plan lub strategię rozwoju gminy albo z nich wynikać.

3 Koszty kwalifikowane

We współpracy z ekspertami należy stworzyć plan wydatków kwalifikowanych, które poniesie np. gmina. Jest to podstawowa część wypełniania wniosku o dotacje.

4 Analiza i prognoza

We współpracy z ekspertami należy sporządzić analizy i prognozy natężania ruchu, jaki będzie się wiązał ze zrealizowaniem określonej inwestycji drogowej.

5 Studium i analiza

Jednym z głównych warunków otrzymania wsparcia ze środków pochodzących z Unii Europejskiej jest przygotowanie studium wykonalności. Konieczne jest również przygotowanie analizy ekonomicznej odpowiadającej na pytanie: czy droga jest potrzebna ze względu na np. rozwój gospodarczy gminy.

6 Kosztorys, środowisko i pozwolenie

Trzeba przygotować kosztorys inwestorski oraz analizę oddziaływania na środowisko określonej inwestycji drogowej. Konieczne jest również przygotowanie pozwolenia na budowę.

7 Przetarg

Należy przygotować dokumentację przetargową dla wykonawców, którzy mają zrealizować inwestycję drogową.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA