REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie finansowe na budowy dróg gminnych

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Regionalne programy operacyjne (RPO) to największe źródło pozyskania dofinansowania inwestycji w drogi lokalne. Na terenach wiejskich pieniądze na drogi można uzyskać z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Większość pomocy unijnej będzie dostępna do końca tego kwartału.

Środki unijne na rozbudowę, budowę i modernizację dróg gminnych i powiatowych będą dostępne do 2013 roku. Maksymalna pomoc będzie udzielana do wysokości od 60 do 85 proc. wartości kosztów kwalifikowanych. Wielkość procentowa jest uzależniona od rodzaju programu oraz od województwa, w przypadku RPO.

REKLAMA

Inwestycje drogowe realizowane przez gminy za unijne pieniądze mają się przyczynić do poprawy połączeń komunikacyjnych gmin z drogami wojewódzkimi, krajowymi i trasami szybkiego ruch. Dofinansowanie można otrzymać na budowę i modernizację nie tylko dróg, ale i infrastruktury towarzyszącej, jak np. mosty, tunele, wiadukty, skrzyżowania i obwodnice.

Gminom wiejskim i miejsko- -wiejskim, których nie stać na ponoszenie kosztów związanych z takimi inwestycjami, wsparcia w formie dotacji i kredytów udziela Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej (EFRWP).

Zanim złożymy wniosek

REKLAMA

Aby aplikować o wsparcie na realizację projektu drogowego, gmina lub powiat muszą przygotować kilka załączników do wniosku o dofinansowanie, wymaganych przez instytucję zarządzającą danym RPO albo innym programem. Warto pamiętać, że kluczowe znaczenie dla przygotowania projektów infrastruktury drogowej oraz dla ich późniejszej oceny ma wykonanie analiz i prognoz natężenia ruchu drogowego, które często stanowią element studium wykonalności oraz są punktem wyjścia dla przeprowadzenia analizy ekonomicznej inwestycji.

Cel realizacji projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków europejskich powinien wpisywać się w założenia lokalnych i regionalnych strategii rozwoju. Inwestycja musi być również zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub ze studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego oraz powinna być uwzględniona w wieloletnim planie inwestycyjnym konkretnej jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do kosztów kwalifikowalnych projektów drogowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach RPO zaliczyć można nie tylko wydatki niezbędne do przeprowadzenia inwestycyjnego etapu projektu, lecz również wydatki związane z fazą przygotowania projektu, wśród których znaleźć się mogą m.in.: studia wykonalności, ekspertyzy budowlane.

Przede wszystkim wsparcie finansowe otrzymają inwestycje drogowe, które nie będą zagrażać środowisku naturalnemu. A tam, gdzie będą budowane nowe drogi, trzeba pamiętać o zasadach ochrony przyrody, szczególnie dzikich zwierząt. Chodzi o budowę specjalnych przejść dla migrujących zwierząt.

Preferowane będą przedsięwzięci drogowe, które po zrealizowaniu przyczynią się do przeciwdziałania zapóźnieniom inwestycyjnym.

Nie tylko z RPO

Dofinansowanie inwestycji polegających na budowie i modernizacji dróg lokalnych możliwe będzie ponadto w ramach Programów Współpracy Transgranicznej wdrażanych na obszarach przygranicznych. O wsparcie w tych przypadkach będą mogły ubiegać się projekty mające na celu rozwój infrastruktury ułatwiającej przekraczanie granic, w tym przedsięwzięcia modernizujące drogi, które prowadzą do granicy.

Źródłem wsparcia lokalnych projektów drogowych jest również Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ramach Działania - Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa - możliwa będzie budowa niezbędnych dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych stanowiących własność gmin, jednak wyłącznie w ramach projektów polegających na scalaniu gruntów.

Gdy zabraknie pieniędzy

REKLAMA

Dotacje unijne mają charakter refundacji. To oznacza, że beneficjent pomocy najpierw sam ponosi koszty inwestycyjne, a dopiero później, po zrealizowaniu inwestycji (tylko w niektórych przypadkach wcześniej), otrzymuje częściowy zwrot poniesionych wydatków inwestycyjnych, zgodnie z umową o dopłatach.

Koszty inwestycyjne gmina albo powiat może sfinansować z własnego budżetu. Albo, i to jest najczęstsza forma finansowania inwestycji, za pośrednictwem kredytu bankowego. Kredyt taki wybiera się w drodze przetargu publicznego.

Jednym z preferencyjnych kredytów są kredyty udzielane przez EFRWP za pośrednictwem Banku Ochrony Środowiska, Banku Millennium i Gospodarczego Banku Wielkopolski. Chodzi tu o kredyt do 100 proc. wartości kosztorysowej brutto projektu, jeżeli inwestycja będzie później dofinansowana z programów unijnych. W innym przypadku kwota kredytu wynosi do 80 proc. kosztów inwestycyjnych. Oprocentowanie kredytów wynosi 4,84 proc. w skali roku, tj. 0,88 proc. redyskont weksli NBP. Kredyt jest udzielany na okres do pięciu lat, na inwestycje drogowe realizowane na terenach wiejskich i w miastach liczących do 20 tys. mieszkańców.

Fundusz europejski udziela gminom także wsparcia w formie dotacji. Wartość dotacji wynosi 10 proc. kwoty kredytu, jaki gmin albo powiat zaciągnął w banku: BGŻ lub GBW. Dotacja nie może być większa, niż 75 tys. zł. Takie dofinansowanie można otrzymać przy projektach drogowych realizowanych na terenach wiejskich i w miastach liczących do 20 tys. mieszkańców.

ADRESY INTERNETOWE

www.funduszestrukturalne.gov.pl - na tej witrynie są podawane aktualne informacje o wszystkich programach pomocowych z UE, oprócz PROW, są także zamieszczone linki do RPO.

www.minrol.gov.pl - stron internetowa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, są tam także zamieszczone aktualne informacje o PROW.

www.efrwp.org.pl - strona internetowa EFRWP, są tam także zamieszczone m.in. informacje o programach wsparcia dla gmin.

7 KROKÓW PRZYGOTOWANIA SAMORZĄDU DO ZŁOŻENIA WNIOSKU O WSPARCIE INWESTYCJI DROGOWEJ

1 Zagospodarowanie przestrzenne

Jeżeli gmina nie posiada jeszcze aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, to może go zastąpić studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego.

2 Plan albo strategia rozwoju gminy

Projekt związany z inwestycją drogową powinien być wpisany w plan lub strategię rozwoju gminy albo z nich wynikać.

3 Koszty kwalifikowane

We współpracy z ekspertami należy stworzyć plan wydatków kwalifikowanych, które poniesie np. gmina. Jest to podstawowa część wypełniania wniosku o dotacje.

4 Analiza i prognoza

We współpracy z ekspertami należy sporządzić analizy i prognozy natężania ruchu, jaki będzie się wiązał ze zrealizowaniem określonej inwestycji drogowej.

5 Studium i analiza

Jednym z głównych warunków otrzymania wsparcia ze środków pochodzących z Unii Europejskiej jest przygotowanie studium wykonalności. Konieczne jest również przygotowanie analizy ekonomicznej odpowiadającej na pytanie: czy droga jest potrzebna ze względu na np. rozwój gospodarczy gminy.

6 Kosztorys, środowisko i pozwolenie

Trzeba przygotować kosztorys inwestorski oraz analizę oddziaływania na środowisko określonej inwestycji drogowej. Konieczne jest również przygotowanie pozwolenia na budowę.

7 Przetarg

Należy przygotować dokumentację przetargową dla wykonawców, którzy mają zrealizować inwestycję drogową.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Idą Święta. Jak rozliczyć wynagrodzenie nauczyciela w okresie między Świętami? Urząd wyjaśnia

Na pytanie o rozliczenie godzin ponadwymiarowych za okres przerwy świątecznej odpowiedziała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Brak jest bowiem podstaw dla twierdzenia, że w okresie przerwy świątecznej w realizacji zajęć, ustalonej odgórnie przepisami prawa powszechnie obowiązującego (rozporządzeniem w sprawie organizacji roku szkolnego) nauczyciel pozostawał w gotowości do wykonywania pracy, bowiem w okresie jej trwania nie są realizowane zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a co za tym idzie nie zaistniała realna możliwość do świadczenia pracy. Nie można więc przyjąć, że nauczyciel mógł wyrażać gotowość do świadczenia pracy a niemożność jej wykonania spowodowana została przez pracodawcę.

Premier D. Tusk i min. edukacji B. Nowacka. Podwyżki pensji nauczycieli bez udziału polityków

Mają to być „podwyżki stabilne i niezależne od jakiejkolwiek władzy”. Prawdopodobnie szefowa MEN zapowiedziała wdrożenie rozwiązań podobnych do tych ze słynnego projektu obywatelskiej nowelizacji Karty Nauczyciela - według projektu (prace trwają w Sejmie) wynagrodzenie nauczycieli ma być powiązane z bieżącymi podawanymi przez GUS danymi o wysokości przeciętnego wynagrodzenia w Polsce. Jest kilka miar tego wynagrodzenia, a cały system zależy od tego, jaką Sejm przyjmie relację procentową między wynagrodzeniem przeciętnym w gospodarce (według GUS) a pensją nauczyciela dyplomowanego (100%?, 90%, 80%). 

Samorządy: Strefy płatnego parkowania w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców

Miasta liczące mniej niż 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy płatnego parkowania – taką zmianę przepisów proponują posłowie. Jeśli zmiana wejdzie w życie, to samorządy będą mogły ustalić wyższe opłaty za parkowanie w centrum miejscowości.

Rząd i nauczyciele: W grudniu o losie 14 postulatów ZNP z 2024 r. Czy i co będzie zrealizowane w 2025 r.?

W grudniu 2024 r. zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli zbierze prace z grup roboczych i opracuje harmonogram wdrożenia zmian w przepisach ważnych dla nauczycieli. Wszystko prawdopodobnie w 2025 r. i latach kolejnych.

REKLAMA

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

REKLAMA

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA