REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie finansowe na budowy dróg gminnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Regionalne programy operacyjne (RPO) to największe źródło pozyskania dofinansowania inwestycji w drogi lokalne. Na terenach wiejskich pieniądze na drogi można uzyskać z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Większość pomocy unijnej będzie dostępna do końca tego kwartału.

Środki unijne na rozbudowę, budowę i modernizację dróg gminnych i powiatowych będą dostępne do 2013 roku. Maksymalna pomoc będzie udzielana do wysokości od 60 do 85 proc. wartości kosztów kwalifikowanych. Wielkość procentowa jest uzależniona od rodzaju programu oraz od województwa, w przypadku RPO.

REKLAMA

Inwestycje drogowe realizowane przez gminy za unijne pieniądze mają się przyczynić do poprawy połączeń komunikacyjnych gmin z drogami wojewódzkimi, krajowymi i trasami szybkiego ruch. Dofinansowanie można otrzymać na budowę i modernizację nie tylko dróg, ale i infrastruktury towarzyszącej, jak np. mosty, tunele, wiadukty, skrzyżowania i obwodnice.

Gminom wiejskim i miejsko- -wiejskim, których nie stać na ponoszenie kosztów związanych z takimi inwestycjami, wsparcia w formie dotacji i kredytów udziela Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej (EFRWP).

Zanim złożymy wniosek

REKLAMA

Aby aplikować o wsparcie na realizację projektu drogowego, gmina lub powiat muszą przygotować kilka załączników do wniosku o dofinansowanie, wymaganych przez instytucję zarządzającą danym RPO albo innym programem. Warto pamiętać, że kluczowe znaczenie dla przygotowania projektów infrastruktury drogowej oraz dla ich późniejszej oceny ma wykonanie analiz i prognoz natężenia ruchu drogowego, które często stanowią element studium wykonalności oraz są punktem wyjścia dla przeprowadzenia analizy ekonomicznej inwestycji.

Cel realizacji projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków europejskich powinien wpisywać się w założenia lokalnych i regionalnych strategii rozwoju. Inwestycja musi być również zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub ze studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego oraz powinna być uwzględniona w wieloletnim planie inwestycyjnym konkretnej jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do kosztów kwalifikowalnych projektów drogowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach RPO zaliczyć można nie tylko wydatki niezbędne do przeprowadzenia inwestycyjnego etapu projektu, lecz również wydatki związane z fazą przygotowania projektu, wśród których znaleźć się mogą m.in.: studia wykonalności, ekspertyzy budowlane.

Przede wszystkim wsparcie finansowe otrzymają inwestycje drogowe, które nie będą zagrażać środowisku naturalnemu. A tam, gdzie będą budowane nowe drogi, trzeba pamiętać o zasadach ochrony przyrody, szczególnie dzikich zwierząt. Chodzi o budowę specjalnych przejść dla migrujących zwierząt.

Preferowane będą przedsięwzięci drogowe, które po zrealizowaniu przyczynią się do przeciwdziałania zapóźnieniom inwestycyjnym.

Nie tylko z RPO

Dofinansowanie inwestycji polegających na budowie i modernizacji dróg lokalnych możliwe będzie ponadto w ramach Programów Współpracy Transgranicznej wdrażanych na obszarach przygranicznych. O wsparcie w tych przypadkach będą mogły ubiegać się projekty mające na celu rozwój infrastruktury ułatwiającej przekraczanie granic, w tym przedsięwzięcia modernizujące drogi, które prowadzą do granicy.

Źródłem wsparcia lokalnych projektów drogowych jest również Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ramach Działania - Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa - możliwa będzie budowa niezbędnych dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych stanowiących własność gmin, jednak wyłącznie w ramach projektów polegających na scalaniu gruntów.

Gdy zabraknie pieniędzy

REKLAMA

Dotacje unijne mają charakter refundacji. To oznacza, że beneficjent pomocy najpierw sam ponosi koszty inwestycyjne, a dopiero później, po zrealizowaniu inwestycji (tylko w niektórych przypadkach wcześniej), otrzymuje częściowy zwrot poniesionych wydatków inwestycyjnych, zgodnie z umową o dopłatach.

Koszty inwestycyjne gmina albo powiat może sfinansować z własnego budżetu. Albo, i to jest najczęstsza forma finansowania inwestycji, za pośrednictwem kredytu bankowego. Kredyt taki wybiera się w drodze przetargu publicznego.

Jednym z preferencyjnych kredytów są kredyty udzielane przez EFRWP za pośrednictwem Banku Ochrony Środowiska, Banku Millennium i Gospodarczego Banku Wielkopolski. Chodzi tu o kredyt do 100 proc. wartości kosztorysowej brutto projektu, jeżeli inwestycja będzie później dofinansowana z programów unijnych. W innym przypadku kwota kredytu wynosi do 80 proc. kosztów inwestycyjnych. Oprocentowanie kredytów wynosi 4,84 proc. w skali roku, tj. 0,88 proc. redyskont weksli NBP. Kredyt jest udzielany na okres do pięciu lat, na inwestycje drogowe realizowane na terenach wiejskich i w miastach liczących do 20 tys. mieszkańców.

Fundusz europejski udziela gminom także wsparcia w formie dotacji. Wartość dotacji wynosi 10 proc. kwoty kredytu, jaki gmin albo powiat zaciągnął w banku: BGŻ lub GBW. Dotacja nie może być większa, niż 75 tys. zł. Takie dofinansowanie można otrzymać przy projektach drogowych realizowanych na terenach wiejskich i w miastach liczących do 20 tys. mieszkańców.

ADRESY INTERNETOWE

www.funduszestrukturalne.gov.pl - na tej witrynie są podawane aktualne informacje o wszystkich programach pomocowych z UE, oprócz PROW, są także zamieszczone linki do RPO.

www.minrol.gov.pl - stron internetowa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, są tam także zamieszczone aktualne informacje o PROW.

www.efrwp.org.pl - strona internetowa EFRWP, są tam także zamieszczone m.in. informacje o programach wsparcia dla gmin.

7 KROKÓW PRZYGOTOWANIA SAMORZĄDU DO ZŁOŻENIA WNIOSKU O WSPARCIE INWESTYCJI DROGOWEJ

1 Zagospodarowanie przestrzenne

Jeżeli gmina nie posiada jeszcze aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, to może go zastąpić studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego.

2 Plan albo strategia rozwoju gminy

Projekt związany z inwestycją drogową powinien być wpisany w plan lub strategię rozwoju gminy albo z nich wynikać.

3 Koszty kwalifikowane

We współpracy z ekspertami należy stworzyć plan wydatków kwalifikowanych, które poniesie np. gmina. Jest to podstawowa część wypełniania wniosku o dotacje.

4 Analiza i prognoza

We współpracy z ekspertami należy sporządzić analizy i prognozy natężania ruchu, jaki będzie się wiązał ze zrealizowaniem określonej inwestycji drogowej.

5 Studium i analiza

Jednym z głównych warunków otrzymania wsparcia ze środków pochodzących z Unii Europejskiej jest przygotowanie studium wykonalności. Konieczne jest również przygotowanie analizy ekonomicznej odpowiadającej na pytanie: czy droga jest potrzebna ze względu na np. rozwój gospodarczy gminy.

6 Kosztorys, środowisko i pozwolenie

Trzeba przygotować kosztorys inwestorski oraz analizę oddziaływania na środowisko określonej inwestycji drogowej. Konieczne jest również przygotowanie pozwolenia na budowę.

7 Przetarg

Należy przygotować dokumentację przetargową dla wykonawców, którzy mają zrealizować inwestycję drogową.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA