REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie miesięcznej wysokości wynagrodzenia dyrektora jednostki samorządowej

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy według rozporządzenia Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego wynagrodzenie zasadnicze dyrektora powinno wynosić 5000 zł, a dodatek funkcyjny 2000 zł?

Załącznik nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r.) określa maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, jakie mogą zostać przyznane dyrektorom i ich zastępcom w jednostkach samorządowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zapamiętaj!

Nowe kwoty wynagrodzeń zasadniczych i dodatku funkcyjnego obowiązują z mocą wsteczną, bo od 1 stycznia 2008 r.

Ostatnie zmiany przepisów płacowych dla pracowników samorządowych dotyczyły m.in. wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zajmujących kierownicze stanowiska urzędnicze. Maksymalne kwoty miesięcznego wynagrodzenia kierowników i zastępców kierowników szkół, przedszkoli, bibliotek publicznych wzrosły o około 2000 zł (patrz: tabela).

REKLAMA

Tabela. Kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla kierowniczych stanowisk urzędniczych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela stanowiąca załącznik nr 3 do rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. przedstawia maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego przysługujące pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych w jednostkach samorządowych. Tym samym wysokość wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego nie może być w sumie wyższa niż 7000 zł dla dyrektorów jednostek i 6300 zł dla ich zastępców.

Natomiast maksymalna kwota wynagrodzenia, jakie dyrektorzy jednostek mogą miesięcznie otrzymać, wynika już bowiem z innych przepisów. Artykuł 20 ust. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych określa, że maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych tych jednostek oraz zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego nie może przekroczyć czterokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

Kwota bazowa - zgodnie z ustawą budżetową na rok 2008 r., dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe wynosi 1766,46 zł. Kwota ta ma zastosowanie również do dyrektorów samorządowych jednostek budżetowych. Czterokrotność kwoty bazowej wynosi:

4 × 1766,46 zł = 7065,84 zł.

Oznacza to, że dyrektor jednostki samorządowej nie może miesięcznie otrzymać wyższego wynagrodzenia niż 7065,84 zł. Oczywiście taka kwota maksymalnego dopuszczalnego wynagrodzenia miesięcznego dyrektora dotyczy wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkowymi składnikami wynagrodzenia przysługującymi osobie zatrudnionej na tym stanowisku.

Zapamiętaj!

Dyrektorzy i ich zastępcy jako pracownicy samorządowi mają również prawo do innych, poza dodatkiem funkcyjnym, dodatkowych składników wynagrodzenia. Poza wynagrodzeniem zasadniczym i dodatkiem funkcyjnym mogą otrzymywać np. dodatki za wysługę lat czy dodatki motywacyjne.

Wynagrodzenie miesięczne dyrektorów, czyli wynagrodzenie zasadnicze wraz ze wszystkimi jego dodatkowymi składnikami przysługującymi dyrektorom i zastępcom, nie może być wyższe niż 7065,84 zł. Już sam ten fakt wskazuje, iż maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego określone dla tych pracowników są mało realne. W przypadku gdyby dyrektor otrzymywał bowiem wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny w maksymalnej przewidzianej wysokości (patrz: tabela), wysokość jego wynagrodzenia miesięcznego już tylko na podstawie tych dwóch składników osiągnęłaby prawie kwotę dopuszczalnego miesięcznego wynagrodzenia dla tej grupy zawodowej. A gdzie pozostałe składniki wynagrodzenia?

W związku z tym kwoty wynagrodzenia dyrektorów w jednostkach samorządowych powinny być tak ustalane, aby mieściły się w nałożonych limitach oraz zawierały w sobie wszystkie przysługujące pracownikom na stanowiskach kierowniczych dodatki.

Podstawy prawne

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1242)

• Ustawa budżetowa na rok 2008 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 117)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA