REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie miesięcznej wysokości wynagrodzenia dyrektora jednostki samorządowej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy według rozporządzenia Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego wynagrodzenie zasadnicze dyrektora powinno wynosić 5000 zł, a dodatek funkcyjny 2000 zł?

Załącznik nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r.) określa maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, jakie mogą zostać przyznane dyrektorom i ich zastępcom w jednostkach samorządowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zapamiętaj!

Nowe kwoty wynagrodzeń zasadniczych i dodatku funkcyjnego obowiązują z mocą wsteczną, bo od 1 stycznia 2008 r.

Ostatnie zmiany przepisów płacowych dla pracowników samorządowych dotyczyły m.in. wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zajmujących kierownicze stanowiska urzędnicze. Maksymalne kwoty miesięcznego wynagrodzenia kierowników i zastępców kierowników szkół, przedszkoli, bibliotek publicznych wzrosły o około 2000 zł (patrz: tabela).

REKLAMA

Tabela. Kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla kierowniczych stanowisk urzędniczych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela stanowiąca załącznik nr 3 do rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. przedstawia maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego przysługujące pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych w jednostkach samorządowych. Tym samym wysokość wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego nie może być w sumie wyższa niż 7000 zł dla dyrektorów jednostek i 6300 zł dla ich zastępców.

Natomiast maksymalna kwota wynagrodzenia, jakie dyrektorzy jednostek mogą miesięcznie otrzymać, wynika już bowiem z innych przepisów. Artykuł 20 ust. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych określa, że maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych tych jednostek oraz zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego nie może przekroczyć czterokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

Kwota bazowa - zgodnie z ustawą budżetową na rok 2008 r., dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe wynosi 1766,46 zł. Kwota ta ma zastosowanie również do dyrektorów samorządowych jednostek budżetowych. Czterokrotność kwoty bazowej wynosi:

4 × 1766,46 zł = 7065,84 zł.

Oznacza to, że dyrektor jednostki samorządowej nie może miesięcznie otrzymać wyższego wynagrodzenia niż 7065,84 zł. Oczywiście taka kwota maksymalnego dopuszczalnego wynagrodzenia miesięcznego dyrektora dotyczy wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkowymi składnikami wynagrodzenia przysługującymi osobie zatrudnionej na tym stanowisku.

Zapamiętaj!

Dyrektorzy i ich zastępcy jako pracownicy samorządowi mają również prawo do innych, poza dodatkiem funkcyjnym, dodatkowych składników wynagrodzenia. Poza wynagrodzeniem zasadniczym i dodatkiem funkcyjnym mogą otrzymywać np. dodatki za wysługę lat czy dodatki motywacyjne.

Wynagrodzenie miesięczne dyrektorów, czyli wynagrodzenie zasadnicze wraz ze wszystkimi jego dodatkowymi składnikami przysługującymi dyrektorom i zastępcom, nie może być wyższe niż 7065,84 zł. Już sam ten fakt wskazuje, iż maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego określone dla tych pracowników są mało realne. W przypadku gdyby dyrektor otrzymywał bowiem wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny w maksymalnej przewidzianej wysokości (patrz: tabela), wysokość jego wynagrodzenia miesięcznego już tylko na podstawie tych dwóch składników osiągnęłaby prawie kwotę dopuszczalnego miesięcznego wynagrodzenia dla tej grupy zawodowej. A gdzie pozostałe składniki wynagrodzenia?

W związku z tym kwoty wynagrodzenia dyrektorów w jednostkach samorządowych powinny być tak ustalane, aby mieściły się w nałożonych limitach oraz zawierały w sobie wszystkie przysługujące pracownikom na stanowiskach kierowniczych dodatki.

Podstawy prawne

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1242)

• Ustawa budżetowa na rok 2008 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 117)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA