REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie będzie tempo przekazywania środków unijnych w 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
Złotówki i euro
Złotówki i euro
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. płatności unijne realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego, który odpowiada również za wypłatę pożyczek dla samorządów realizujących projekty współfinansowane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. O sprawność nowego systemu spytaliśmy przedstawicieli Banku.

Rozmowa z Danutą Bruzik, Dyrektorem Departamentu Usług Agencyjnych oraz Pawłem Lisowskim, Dyrektorem Wspierania Rozwoju Regionalnego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

REKLAMA

REKLAMA

 

Od 1 stycznia 2010 r. płatności dla beneficjentów programów unijnych realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK). Czy nowy system płatności unijnych będzie działał sprawnie, a samorządy nie muszą obawiać się opóźnień w przepływie środków?

 

REKLAMA

Danuta Bruzik: Nowy system płatności już działa. Płatności unijne na rzecz beneficjentów dokonywane są przez BGK już od początku 2010 r. Przekazywane są cyklicznie, zgodnie z terminarzem zatwierdzonym przez Ministerstwo Finansów, a dostępnym na stronie internetowej Banku (www.bgk.com.pl).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą do dokonania płatności przez BGK jest przesłanie do nas zlecenia płatności w formie elektronicznej przez te instytucje, które zawarły umowy z beneficjentami oraz, w niektórych przypadkach, bezpośrednio przez uprawnionych beneficjentów (przede wszystkim państwowe jednostki budżetowe).

Bank nie jest instytucją systemu wdrażania środków unijnych – nie ma więc konieczności przeprowadzenia audytu zgodności istniejących w BGK rozwiązań z prawem unijnym i związanych z tym ewentualnych opóźnień. Weryfikacja wniosków pod kątem kwalifikowalności będzie prowadzona bowiem przez te instytucje, które dokonywały jej dotychczas. Bank nie będzie ingerował w kwestie związane z kwalifikowalnością wydatków.

 

Czy w nowym systemie procedura wypłaty płatności unijnych się wydłuży?

 

Danuta Bruzik: Włączenie BGK do systemu płatności nie powinno powodować wydłużenia okresu oczekiwania na środki, który w głównej mierze zależy od czasu weryfikacji wniosku o płatność. Nowy system powinien wręcz przyspieszyć przekazywanie środków. Dzięki skróceniu „drogi” do beneficjentów nie powinny występować zatory w przepływach pomiędzy instytucjami.

Stworzony w BGK portal komunikacyjny BGK – ZLECENIA jest narzędziem informatycznym służącym do szybkiego i jednocześnie bezpiecznego tworzenia oraz przekazywania zleceń płatności. Składanie zleceń płatności w formie elektronicznej ma przyspieszyć otrzymywanie środków przez beneficjentów (niezależnie od miejsca ich siedziby).

Środki przelewane są na konta beneficjentów od 4 do 6 razy w ciągu miesiąca, zatem już w kilka lub maksymalnie kilkanaście dni po pozytywnym zweryfikowaniu przez właściwe instytucje wniosku beneficjenta o płatność lub zaliczkę. Beneficjent lub upoważniony przez niego podmiot albo wykonawca otrzyma środki unijne (a w niektórych przypadkach również środki współfinansowania krajowego) na swój rachunek.

 

ZALETY POŻYCZKI NA PROW

 

Beneficjenci PROW, którzy zdecydują się na pożyczkę z budżetu państwa w BGK, mogą liczyć na preferencyjne warunki, czyli oprocentowanie w wysokości 1,06%, prowizję tylko 0,1% kwoty pożyczki, brak konieczności przeprowadzenia przetargu oraz udowadniania zdolności kredytowej pożyczkobiorcy.

 

Jak duże jest zainteresowanie samorządów i lokalnych grup działania (dalej: LGD) pożyczkami dla beneficjentów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: PROW)? Czy wszyscy zainteresowani mogą liczyć na środki?

 

Paweł Lisowski: Zgodnie z oczekiwaniami zainteresowanie pożyczkami z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie projektów PROW dla samorządów i LGD jest duże.

Program pożyczek uruchamiano na przełomie 3 i 4 kwartału 2009 r. W praktyce okazało się jednak, że umowy były podpisywane w listopadzie i grudniu. Z tygodnia na tydzień liczba wniosków wpływających do oddziałów BGK rośnie.

Beneficjenci zauważyli i docenili bowiem preferencyjne warunki tego typu finansowania oraz pewność, jaką daje im fakt, że środki na uruchomienie pożyczek zostały zapisane w budżecie państwa. To oznacza, że środki przeznaczone na ten cel są ograniczone, jednak szanse na ich uzyskanie bardzo duże. Zapotrzebowanie na nie jest zaś prognozowane na podstawie wniosków wpływających do Banku, a więc im szybciej gmina lub LGD zwróci się do BGK o pożyczkę na wyprzedzające finansowanie, tym większa gwarancja, że ją otrzyma.

 

Czy rozliczenie pożyczki PROW sprawia beneficjentom problemy?

 

Paweł Lisowski: Nie, rozliczenie pożyczki jest proste. Warto pamiętać, że spłata pożyczki jest dokonywana ze środków przekazywanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR) tytułem zwrotu kosztów kwalifikowanych, są to więc dokładnie te same czynności, które wykonuje beneficjent, wypełniając i składając wniosek o płatność w urzędzie marszałkowskim. Pożyczkobiorca nie może zapomnieć o wpisaniu wtedy numeru rachunku pożyczki w BGK, na który ARiMR, po przyjęciu wniosku z urzędu marszałkowskiego, przelewa środki.

Pożyczki PROW są pośrednio spadkobiercami doświadczenia, jakie zdobyliśmy współdziałając z samorządami w latach 2004–2009 w ramach prefinansowania projektów z 6 programów operacyjnych. Sprawna współpraca z urzędami marszałkowskimi, agencją płatniczą i co najważniejsze z samorządami zaowocowała podpisaniem ponad 2,5 tys. umów i uruchomieniem ok. 7,6 mld zł, przy czym prawie cała kwota została już spłacona. Stosunek udziału środków uruchomionych do spłat to blisko 100%. Jestem przekonany, że podobnie będzie w przypadku pożyczek dla beneficjentów PROW.

 

Dziękuję za rozmowę.

 

Rozmawiała Wioletta Kępka

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA