Rozmowa z Danutą Bruzik, Dyrektorem Departamentu Usług Agencyjnych oraz Pawłem Lisowskim, Dyrektorem Wspierania Rozwoju Regionalnego w Banku Gospodarstwa Krajowego.
reklama
reklama
Od 1 stycznia 2010 r. płatności dla beneficjentów programów unijnych realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK). Czy nowy system płatności unijnych będzie działał sprawnie, a samorządy nie muszą obawiać się opóźnień w przepływie środków?
Danuta Bruzik: Nowy system płatności już działa. Płatności unijne na rzecz beneficjentów dokonywane są przez BGK już od początku 2010 r. Przekazywane są cyklicznie, zgodnie z terminarzem zatwierdzonym przez Ministerstwo Finansów, a dostępnym na stronie internetowej Banku (www.bgk.com.pl).
Podstawą do dokonania płatności przez BGK jest przesłanie do nas zlecenia płatności w formie elektronicznej przez te instytucje, które zawarły umowy z beneficjentami oraz, w niektórych przypadkach, bezpośrednio przez uprawnionych beneficjentów (przede wszystkim państwowe jednostki budżetowe).
Bank nie jest instytucją systemu wdrażania środków unijnych – nie ma więc konieczności przeprowadzenia audytu zgodności istniejących w BGK rozwiązań z prawem unijnym i związanych z tym ewentualnych opóźnień. Weryfikacja wniosków pod kątem kwalifikowalności będzie prowadzona bowiem przez te instytucje, które dokonywały jej dotychczas. Bank nie będzie ingerował w kwestie związane z kwalifikowalnością wydatków.
Czy w nowym systemie procedura wypłaty płatności unijnych się wydłuży?
Danuta Bruzik: Włączenie BGK do systemu płatności nie powinno powodować wydłużenia okresu oczekiwania na środki, który w głównej mierze zależy od czasu weryfikacji wniosku o płatność. Nowy system powinien wręcz przyspieszyć przekazywanie środków. Dzięki skróceniu „drogi” do beneficjentów nie powinny występować zatory w przepływach pomiędzy instytucjami.
Stworzony w BGK portal komunikacyjny BGK – ZLECENIA jest narzędziem informatycznym służącym do szybkiego i jednocześnie bezpiecznego tworzenia oraz przekazywania zleceń płatności. Składanie zleceń płatności w formie elektronicznej ma przyspieszyć otrzymywanie środków przez beneficjentów (niezależnie od miejsca ich siedziby).
Środki przelewane są na konta beneficjentów od 4 do 6 razy w ciągu miesiąca, zatem już w kilka lub maksymalnie kilkanaście dni po pozytywnym zweryfikowaniu przez właściwe instytucje wniosku beneficjenta o płatność lub zaliczkę. Beneficjent lub upoważniony przez niego podmiot albo wykonawca otrzyma środki unijne (a w niektórych przypadkach również środki współfinansowania krajowego) na swój rachunek.