Postępowanie koncesyjne - zakres regulacji (2)
REKLAMA
REKLAMA
Postępowanie o zawarcie umowy koncesji unormowane jest w rozdziale 2 Ustawy o koncesji. Precyzyjnie postępowanie to określa art. 6. ww. ustawy.
REKLAMA
Warto podkreślić, iż Koncesjodawca przygotowując i prowadząc postępowanie o zawarcie umowy koncesji, zwane dalej "postępowaniem", jest obowiązany zapewnić równe i - co jest niezwykle ważne - niedyskryminacyjne traktowanie zainteresowanych podmiotów, działać w sposób przejrzysty oraz z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji. Oznacza to, iż postępowanie musi być transparentne, jasne i nie wzbudzające żadnych wątpliwości.
Niezwykle istotne jest aby, zgodnie z art. 7. Ustawy o koncesji Koncesjodawca dokonał opisu przedmiotu koncesji w sposób umożliwiający zainteresowanym podmiotom jednakowy dostęp do wykonywania koncesji oraz w sposób, który nie stwarza ograniczeń konkurencji w dostępie do wykonywania koncesji.
Dostęp do wykonywania koncesji musi być równy dla wszystkich. Nie mogą występować podmioty „uprzywilejowane”.
W jaki sposób dokonać opisu przedmiotu koncesji?
Pamiętajmy, iż po pierwsze należy odnieść się do specyfikacji technicznej. Po drugie, musi być opisana charakterystyka lub wymagania w zakresie funkcjonalności, pod warunkiem, że opis taki umożliwia zainteresowanym podmiotom ustalenie przedmiotu koncesji.
Specyfikacja techniczna powinna zawierać odniesienia do norm przenoszących normy europejskie, europejskich aprobat technicznych, wspólnych specyfikacji technicznych, norm międzynarodowych, innych systemów referencji technicznych ustanowionych przez europejskie organy normalizacyjne lub - w przypadku ich braku - do norm krajowych, krajowych aprobat technicznych lub krajowych specyfikacji technicznych odnoszących się do projektowania, obliczania, realizacji robót, a także wykorzystania produktów oraz powinna zawierać przyjętą procedurę oceny zgodności oferty z wymaganiami Koncesjodawcy.
Czytaj także: Postępowanie koncesyjne - zakres regulacji (1) >>
Co oprócz tego powinna zawierać specyfikacja techniczna?
Należy
podkreślić, iż w przypadku robót budowlanych specyfikacja techniczna
powinna dotyczyć całości zaleceń technicznych określających wymagane
cechy materiału lub dostawy,
w szczególności poziomu
oddziaływania na środowisko, dostosowania do potrzeb wszystkich
użytkowników, funkcjonalności, bezpieczeństwa, wymiarów, procedury
dotyczącej zapewnienia jakości, metod produkcji, a także zasad
dotyczących projektowania i kosztorysowania, warunków testowania,
kontroli i odbioru obiektów budowlanych, metod i technik budowy oraz
innych warunków technicznych, które Koncesjodawca może określić zgodnie
z odrębnymi przepisami;
W przypadku zaś usług specyfikacja techniczna powinna dotyczyć wymaganych cech usługi, w szczególności poziomu jakości, poziomu oddziaływania na środowisko, dostosowania do potrzeb wszystkich użytkowników.
Czego nie powinien zawierać opis przedmiotu koncesji?
Opis przedmiotu koncesji nie może zawierać znaków towarowych, patentów, oznaczenia typu, pochodzenia lub produkcji, które mogłyby prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania zainteresowanego podmiotu z postępowania. Opis taki jest jedynie dopuszczalny w uzasadnionych przypadkach, gdy Koncesjodawca nie może opisać przedmiotu koncesji zgodnie z ust. 3 Ustawy o koncesji, a opisowi takiemu towarzyszą wyrazy "lub równoważny".
Pamiętajmy, iż zgodnie z art. 8. 1. Ustawy o koncesji gdy opis przedmiotu koncesji został dokonany za pomocą ww. specyfikacji technicznej, a roboty budowlane lub usługi będące przedmiotem oferty nie są zgodne z tą specyfikacją, Koncesjodawca nie może uznać oferty za nieodpowiadającą wymaganiom, jeżeli oferent uzasadni w ofercie, że proponowane przez niego rozwiązania są równoważne w stosunku do wymagań określonych w specyfikacji technicznej.
Należy podkreślić, iż gdy opis przedmiotu koncesji został dokonany za pomocą charakterystyki lub wymagań w zakresie funkcjonalności Koncesjodawca nie może uznać oferty za nieodpowiadającą wymaganiom, jeżeli oferent uzasadni w ofercie, iż oferowane przez niego roboty budowlane lub usługi są zgodne z normami przenoszącymi normy europejskie, europejskimi aprobatami technicznymi, wspólnymi specyfikacjami technicznymi, normami międzynarodowymi lub innymi systemami referencji technicznych ustanowionymi przez europejskie organy normalizacyjne oraz gdy odpowiadają one charakterystyce lub wymaganiom w zakresie funkcjonalności określonym przez Koncesjodawcę.
Teraz przejdźmy do opisania sposobu estymacji szacunkowej wartości koncesji. Normuje ten zakres art. 9. Ustawy o koncesji. Po pierwsze, podstawą obliczenia szacunkowej wartości koncesji na roboty budowlane jest, ustalona przez Koncesjodawcę z należytą starannością, kwota niezawierająca podatku od towarów i usług, która uwzględnia szacunkowy koszt robót budowlanych oraz szacunkową całkowitą wartość dostaw niezbędnych do ich wykonania oddanych przez Koncesjodawcę do dyspozycji koncesjonariusza, bez względu na planowany sposób zapłaty wynagrodzenia koncesjonariusza.
Po drugie, podstawą obliczenia szacunkowej wartości koncesji na usługi jest, ustalona przez Koncesjodawcę z należytą starannością, kwota niezawierająca podatku od towarów i usług, która uwzględnia szacunkowy koszt świadczonych usług, bez względu na planowany sposób zapłaty wynagrodzenia koncesjonariusza.
W jaki sposób powinniśmy wszcząć postępowanie?
Zgodnie z art. 10. Ustawy o koncesji Koncesjodawca wszczyna postępowanie przez publikację ogłoszenia o koncesji. Koncesjodawca zamieszcza ogłoszenie o koncesji na usługi w Biuletynie Zamówień Publicznych, udostępnianym na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych. Adres internetowy UZP jest następujący: http://www.uzp.gov.pl.
Koncesjodawca przesyła ogłoszenie o koncesji na roboty budowlane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, drogą elektroniczną, zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowej, o której mowa w ust. 3 załącznika VIII do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, oraz zgodnie z wzorem określonym w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1564/2005 z dnia 7 września 2005 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w ramach procedur udzielania zamówień publicznych zgodnie z dyrektywami 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
Kolejnym krokiem po zamieszczeniu ogłoszenia o koncesji na usługi lub po przesłaniu ogłoszenia o koncesji na roboty budowlane, jest zamieszczenie przez Koncesjodawcę także odpowiednie ogłoszenie o koncesji w miejscu powszechnie dostępnym w swojej siedzibie oraz na swojej stronie internetowej, o ile taką posiada.
Czytaj także: PPP - co to własciwie znaczy? >>
Co powinno być zawarte w ogłoszeniu o koncesji?
Pamiętajmy, iż zgodnie z art. 11 Ustawy o koncesji ogłoszenie o koncesji zawiera przede wszystkim:
1) Nazwę (firmę) i adres Koncesjodawcy.
2) Określenie przedmiotu koncesji.
3) Wskazanie miejsca i terminu składania wniosków o zawarcie umowy koncesji.
4) Opis potrzeb i wymagań Koncesjodawcy lub informację o sposobie uzyskania tego opisu.
5) Termin wykonania przedmiotu koncesji, o ile jest to podyktowane specyfiką zawieranej umowy koncesji.
6) Warunki udziału oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu;
7)
Informację o dokumentach składanych przez oferenta, którego oferta
zostanie uznana za najkorzystniejszą albo oferenta, który złoży
najkorzystniejszą ofertę spośród pozostałych ofert, o którym mowa w
art. 21 ust. 3, w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału
w postępowaniu.
8) Informację na temat wadium, o ile jego wniesienie jest wymagane.
9) Kryteria oceny ofert, jakimi Koncesjodawca będzie się kierował przy wyborze oferty najkorzystniejszej oraz, o ile to możliwe, ich znaczenie.
10) Warunki uznania oferty za nieodpowiadającą wymaganiom Koncesjodawcy, skutkujące niedopuszczeniem oferty do oceny i porównania.
11) Okoliczności uzasadniające odwołanie postępowania.
B.W.
REKLAMA
REKLAMA