| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Postępowanie koncesyjne - zakres regulacji (1)

Postępowanie koncesyjne - zakres regulacji (1)

Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z dnia 5 lutego 2009 r.) zwana dalej Ustawą o koncesji w zakresie swojej regulacji dokonuje wdrożenia dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. L 134 z 30.04.2004, str. 114).

Należy podkreślić, iż ustawa o koncesji zmienia następujące ustawy:

 

1.      Ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

2.      Ustawę z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

3.      Ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.

4.      Ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych oraz

5.      Ustawę z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

 

W art. 1. 1. Ustawa o koncesji określa zasady i tryb zawierania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz środki ochrony prawnej.

 

Zasadniczo Koncesjonariusz (podmiot otrzymujący koncesję) na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą (podmiot – organ wydający koncesję) zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem.

 

Wynagrodzenie to stanowi, w przypadku:

 

- po pierwsze, koncesji na roboty budowlane - wyłącznie (tylko) prawo do korzystania z obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

- po drugie, koncesji na usługi – tylko i wyłącznie prawo do korzystania z usługi albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

 

Istotną kwestią jest fakt, iż płatność koncesjodawcy na rzecz koncesjonariusza nie może prowadzić do odzyskania całości związanych z wykonywaniem koncesji nakładów poniesionych przez koncesjonariusza.

 

Ryzyko ekonomiczne wykonywania koncesji zasadniczo jest po stronie Koncesjonariusza.

 

Warto zapamiętać, iż zgodnie z art. 3. Ustawy o koncesji zapisy w niej zawarte stosuje się do zawierania umowy koncesji przez:

 

1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej;

2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3) państwowe jednostki budżetowe, państwowe zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze państwowych jednostek budżetowych;

4) inne niż wymienione w punktach 1-3 podmioty, które ustanowione zostały w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, posiadają osobowość prawną oraz

 a) finansowane są w ponad 50 % przez podmioty, o których mowa w punktach 1 lub 2, lub

 b) których zarząd podlega nadzorowi ze strony podmiotów, o których mowa w punktach 1 lub 2, lub

c) w których ponad połowa członków organu zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez podmioty, o których mowa w punktach 1 lub 2;

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Duraj

doktor hab. nauk prawnych, ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »