REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie koncesyjne - zakres regulacji (1)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
B. W.
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z dnia 5 lutego 2009 r.) zwana dalej Ustawą o koncesji w zakresie swojej regulacji dokonuje wdrożenia dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. L 134 z 30.04.2004, str. 114).

Należy podkreślić, iż ustawa o koncesji zmienia następujące ustawy:

REKLAMA

REKLAMA

 

1.      Ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

2.      Ustawę z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

REKLAMA

3.      Ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4.      Ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych oraz

5.      Ustawę z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

 

W art. 1. 1. Ustawa o koncesji określa zasady i tryb zawierania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz środki ochrony prawnej.

 

Zasadniczo Koncesjonariusz (podmiot otrzymujący koncesję) na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą (podmiot – organ wydający koncesję) zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem.

 

Wynagrodzenie to stanowi, w przypadku:

 

- po pierwsze, koncesji na roboty budowlane - wyłącznie (tylko) prawo do korzystania z obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

- po drugie, koncesji na usługi – tylko i wyłącznie prawo do korzystania z usługi albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

 

Istotną kwestią jest fakt, iż płatność koncesjodawcy na rzecz koncesjonariusza nie może prowadzić do odzyskania całości związanych z wykonywaniem koncesji nakładów poniesionych przez koncesjonariusza.

 

Ryzyko ekonomiczne wykonywania koncesji zasadniczo jest po stronie Koncesjonariusza.

 

Warto zapamiętać, iż zgodnie z art. 3. Ustawy o koncesji zapisy w niej zawarte stosuje się do zawierania umowy koncesji przez:

 

1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej;

2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3) państwowe jednostki budżetowe, państwowe zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze państwowych jednostek budżetowych;

4) inne niż wymienione w punktach 1-3 podmioty, które ustanowione zostały w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, posiadają osobowość prawną oraz

 a) finansowane są w ponad 50 % przez podmioty, o których mowa w punktach 1 lub 2, lub

 b) których zarząd podlega nadzorowi ze strony podmiotów, o których mowa w punktach 1 lub 2, lub

c) w których ponad połowa członków organu zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez podmioty, o których mowa w punktach 1 lub 2;

5) inne niż wymienione w ww. punktach 1-4 podmioty, które ustanowione zostały w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, posiadają osobowość prawną oraz:

6) a) finansowane są w ponad 50 % przez podmioty, o których mowa w punkcie 4, lub

 b) których zarząd podlega nadzorowi ze strony podmiotów, o których mowa w punkcie 4, lub

 c) w których ponad połowa członków organu zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez podmioty, o których mowa w punkcie 4.

 

W jakich przypadkach Ustawa o koncesji nie ma zastosowania?

 

Kwestię braku zastosowanie przepisów przedmiotowej ustawy normuje art. 4 Ustawy o koncesji. Stanowi on m.in., iż:

 

Przepisów ustawy nie stosuje się w przypadku zawierania umowy objętej tajemnicą państwową zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych lub jeżeli jej wykonaniu muszą towarzyszyć szczególne środki bezpieczeństwa bądź też  jeżeli wymaga tego ochrona podstawowych interesów państwa.

 

Ponadto, ustawy o koncesji nie mogą zastosować koncesjodawcy wykonujących przynajmniej jeden z następujących rodzajów działalności:

 

1) udostępnianie publicznej sieci telekomunikacyjnej,

2) eksploatacja publicznej sieci telekomunikacyjnej,

3) świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych za pomocą publicznej sieci telekomunikacyjnej lub usług poczty elektronicznej za pomocą takiej sieci

  - jeżeli umowa ma zostać zawarta wyłącznie w celu wykonywania takiego rodzaju działalności;

  - na podstawie szczególnej procedury organizacji międzynarodowej odmiennej od określonej w ustawie;

4) na podstawie umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, dotyczącej stacjonowania wojsk, jeżeli umowa ta przewiduje inne niż ustawa procedury zawierania umowy koncesji;

5) na podstawie umowy międzynarodowej zawartej między Rzeczpospolitą Polską a państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej lub wieloma takimi państwami, dotyczącej wdrożenia lub realizacji przedsięwzięcia przez strony tej umowy, jeżeli umowa ta przewiduje inne niż ustawa procedury zawierania umowy koncesji;

6) z zainteresowanym podmiotem, który z mocy prawa ma wyłączne prawo do wykonywania działalności będącej przedmiotem koncesji;

7) na usługi - jeżeli wymaga tego interes publiczny, który może być związany w szczególności z zagrożeniem ciągłości realizowania zadania będącego przedmiotem koncesji na usługi, a którego wystąpienia koncesjodawca dochowując należytej staranności nie mógł przewidzieć, z zastrzeżeniem ust. 2.

 

Warto pamiętać, iż zawierając umowę, o której mowa w ust. 1 punkt 7 (działalność usługowa), wszczyna się postępowanie o zawarcie umowy koncesji. Umowa zawarta w ww. trybie nie może obowiązywać dłużej niż do dnia zakończenia tego postępowania.

 

B.W.

 

Słowniczek:

1) zainteresowany podmiot - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub grupę takich podmiotów, zainteresowanych udziałem w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji;

2) koncesjonariusz - należy przez to rozumieć zainteresowany podmiot,
z którym zawarto umowę koncesji;

3) kandydat - należy przez to rozumieć zainteresowany podmiot, który złożył wniosek o zawarcie umowy koncesji;

4) oferent - należy przez to rozumieć zainteresowany podmiot, który złożył ofertę;

5) roboty budowlane - należy przez to rozumieć roboty budowlane w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych;

6) dostawy - należy przez to rozumieć dostawy w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych;

7) usługi - należy przez to rozumieć usługi w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych;

8) koncesjodawca - należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 3 Ustawy o koncesji, lub grupę takich podmiotów obowiązaną do stosowania ustawy;

9) postępowanie o zawarcie umowy koncesji - należy przez to rozumieć postępowanie wszczynane w drodze publicznego ogłoszenia o koncesji, którego celem jest dokonanie przez koncesjodawcę wyboru zainteresowanego podmiotu, z którym zostanie zawarta umowa koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA