REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

O partnerstwie publiczno – prywatnym napisano już bardzo wiele książek i artykułów, odbyła się niezliczona ilość seminariów, konferencji ale - jak się wydaje - nie do końca wiemy jak to narzędzie wykorzystywać w praktyce.

Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) w chwili obecnej ciągle jest niedoceniane i nieznane

 

REKLAMA

REKLAMA

Na początku roku 2009 roku weszły w życie „nowa” ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawa o koncesji na roboty lub usługi. Ustawy te zastąpiły martwe przepisy ustawy o partnerstwie publiczno – prywatnym z 2005 roku, kompletnie niewykorzystane przez potencjalnych beneficjentów.

 

Polska ma przed sobą długą drogę do udanej realizacji przedsięwzięć PPP na szeroką skalę. Nowelizacja przepisów była właściwym, ale dopiero pierwszym krokiem w tym kierunku. Konieczne jest prawdziwe wykorzystywanie tej formy realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych zarówno przez władze lokalne, samorządowe jak i centralne.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest zrozumienie przez stronę publiczną istoty PPP i rozwiązań, pozwalających na jak najbardziej korzystne, efektywne najkorzystniejsze dla obu stron, publicznej i prywatnej, ukształtowanie warunków realizacji przedsięwzięcia PPP.

 

Istota – czyli o co chodzi w PPP?

 

Partnerstwo publiczno - prywatne bardzo często jest związane jedynie z formą realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Jednakże takie założenie nie  wyjaśnia istoty tej współpracy kompleksowo. 

 

Czytaj także: Partnerstwo publiczno-prywatne w inwestycjach miejskich >>

 

Należy przyjąć, że PPP to forma (narzędzie) sprawnego wywiązywania się przez administrację (publiczną) z zadań publicznych, w tym świadczenia usług użyteczności publicznej we współpracy z partnerem prywatnym. Sama zaś budowa lub modernizacja infrastruktury jest jedynie konsekwencją lub warunkiem sprawnego wykonywania określonych zadań stawianych władzom lokalnym.

 

Celem PPP jest efektywne wywiązywanie się z określonych zadań, a nie infrastruktura jako taka

 

Zasadniczo, poszczególne warianty współpracy opartej na koncepcji PPP są środkiem w ręku władz, za pomocą którego mogą się one wywiązywać ze spoczywających na nich (z mocy prawa oraz zobowiązań politycznych) obowiązków wobec społeczeństwa.

 

Partnerstwo publiczno-prywatne, jako instytucja prawna nie posiada jednolitych ram formalno-prawnych.

 

Jak było dawniej?

 

Na gruncie wcześniej obowiązującego prawa partnerstwo publiczno – prywatne regulowane było ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U z 2005 r. Nr 169, poz. 1420 ze zm.). Ustawa ta w dość nieudolny sposób próbowała zakreślić wyczerpującą definicję PPP w rozumieniu jej przepisów.

 

Jednocześnie prawne formy współpracy podmiotów publicznych i partnerów regulowane były rozproszonymi, innymi aktami normatywnymi w ramach:

 

- prawa zamówień publicznych,

- ustawy o gospodarce komunalnej,

- ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

 

Zawieranie umów o charakterze PPP możliwe było również na zasadzie swobody umów oraz przepisów kodeksu cywilnego.

 

W chwili obecnej PPP w Polsce wyznaczają przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100). Ustawa ta w sposób jasny określa podstawowe ramy współpracy w tym modelu. Zastąpiła ona wcześniej obowiązującą ustawę o PPP z 2005 roku.

 

Należy jednocześnie podkreślić, iż możliwość zawierania kontraktów w formule PPP istnieje także na gruncie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101). Ustawa może być stosowana, gdy zasadniczą część ryzyka ekonomicznego przedsięwzięcia ponosi partner prywatny (tzw. koncesjonariusz).

 

Co ważne, ustawa o koncesji na roboty lub usługi określa normy proceduralne, które mogą mieć zastosowanie do zawierania umów PPP w myśl ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

 

Czytaj także: Jak uatrakcyjnić wizerunek centrum miasta >>

 

Pamiętajmy, iż możliwe jest zawieranie umów o charakterze PPP na zasadzie swobody umów. Zatem, partnerstwo publiczno-prywatne w tym znaczeniu, jak również jako umowa koncesji stanowi partnerstwo publiczno – prywatne sensu stricte.

 

O różnicach, zasadniczych cechach ww. ustaw dotyczących PPP - w kolejnym artykule.

 

B.W.

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA