REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPP - co to właściwie znaczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
B. W.

REKLAMA

O partnerstwie publiczno – prywatnym napisano już bardzo wiele książek i artykułów, odbyła się niezliczona ilość seminariów, konferencji ale - jak się wydaje - nie do końca wiemy jak to narzędzie wykorzystywać w praktyce.

Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) w chwili obecnej ciągle jest niedoceniane i nieznane

 

REKLAMA

Na początku roku 2009 roku weszły w życie „nowa” ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawa o koncesji na roboty lub usługi. Ustawy te zastąpiły martwe przepisy ustawy o partnerstwie publiczno – prywatnym z 2005 roku, kompletnie niewykorzystane przez potencjalnych beneficjentów.

 

Polska ma przed sobą długą drogę do udanej realizacji przedsięwzięć PPP na szeroką skalę. Nowelizacja przepisów była właściwym, ale dopiero pierwszym krokiem w tym kierunku. Konieczne jest prawdziwe wykorzystywanie tej formy realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych zarówno przez władze lokalne, samorządowe jak i centralne.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest zrozumienie przez stronę publiczną istoty PPP i rozwiązań, pozwalających na jak najbardziej korzystne, efektywne najkorzystniejsze dla obu stron, publicznej i prywatnej, ukształtowanie warunków realizacji przedsięwzięcia PPP.

 

Istota – czyli o co chodzi w PPP?

 

Partnerstwo publiczno - prywatne bardzo często jest związane jedynie z formą realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Jednakże takie założenie nie  wyjaśnia istoty tej współpracy kompleksowo. 

 

Czytaj także: Partnerstwo publiczno-prywatne w inwestycjach miejskich >>

 

Należy przyjąć, że PPP to forma (narzędzie) sprawnego wywiązywania się przez administrację (publiczną) z zadań publicznych, w tym świadczenia usług użyteczności publicznej we współpracy z partnerem prywatnym. Sama zaś budowa lub modernizacja infrastruktury jest jedynie konsekwencją lub warunkiem sprawnego wykonywania określonych zadań stawianych władzom lokalnym.

 

Celem PPP jest efektywne wywiązywanie się z określonych zadań, a nie infrastruktura jako taka

 

Zasadniczo, poszczególne warianty współpracy opartej na koncepcji PPP są środkiem w ręku władz, za pomocą którego mogą się one wywiązywać ze spoczywających na nich (z mocy prawa oraz zobowiązań politycznych) obowiązków wobec społeczeństwa.

 

Partnerstwo publiczno-prywatne, jako instytucja prawna nie posiada jednolitych ram formalno-prawnych.

 

Jak było dawniej?

 

Na gruncie wcześniej obowiązującego prawa partnerstwo publiczno – prywatne regulowane było ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U z 2005 r. Nr 169, poz. 1420 ze zm.). Ustawa ta w dość nieudolny sposób próbowała zakreślić wyczerpującą definicję PPP w rozumieniu jej przepisów.

 

Jednocześnie prawne formy współpracy podmiotów publicznych i partnerów regulowane były rozproszonymi, innymi aktami normatywnymi w ramach:

 

- prawa zamówień publicznych,

- ustawy o gospodarce komunalnej,

- ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

 

Zawieranie umów o charakterze PPP możliwe było również na zasadzie swobody umów oraz przepisów kodeksu cywilnego.

 

W chwili obecnej PPP w Polsce wyznaczają przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100). Ustawa ta w sposób jasny określa podstawowe ramy współpracy w tym modelu. Zastąpiła ona wcześniej obowiązującą ustawę o PPP z 2005 roku.

 

Należy jednocześnie podkreślić, iż możliwość zawierania kontraktów w formule PPP istnieje także na gruncie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101). Ustawa może być stosowana, gdy zasadniczą część ryzyka ekonomicznego przedsięwzięcia ponosi partner prywatny (tzw. koncesjonariusz).

 

Co ważne, ustawa o koncesji na roboty lub usługi określa normy proceduralne, które mogą mieć zastosowanie do zawierania umów PPP w myśl ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

 

Czytaj także: Jak uatrakcyjnić wizerunek centrum miasta >>

 

Pamiętajmy, iż możliwe jest zawieranie umów o charakterze PPP na zasadzie swobody umów. Zatem, partnerstwo publiczno-prywatne w tym znaczeniu, jak również jako umowa koncesji stanowi partnerstwo publiczno – prywatne sensu stricte.

 

O różnicach, zasadniczych cechach ww. ustaw dotyczących PPP - w kolejnym artykule.

 

B.W.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA