REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPP - co to właściwie znaczy?

B. W.

REKLAMA

O partnerstwie publiczno – prywatnym napisano już bardzo wiele książek i artykułów, odbyła się niezliczona ilość seminariów, konferencji ale - jak się wydaje - nie do końca wiemy jak to narzędzie wykorzystywać w praktyce.

Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) w chwili obecnej ciągle jest niedoceniane i nieznane

 

REKLAMA

Na początku roku 2009 roku weszły w życie „nowa” ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawa o koncesji na roboty lub usługi. Ustawy te zastąpiły martwe przepisy ustawy o partnerstwie publiczno – prywatnym z 2005 roku, kompletnie niewykorzystane przez potencjalnych beneficjentów.

 

Polska ma przed sobą długą drogę do udanej realizacji przedsięwzięć PPP na szeroką skalę. Nowelizacja przepisów była właściwym, ale dopiero pierwszym krokiem w tym kierunku. Konieczne jest prawdziwe wykorzystywanie tej formy realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych zarówno przez władze lokalne, samorządowe jak i centralne.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest zrozumienie przez stronę publiczną istoty PPP i rozwiązań, pozwalających na jak najbardziej korzystne, efektywne najkorzystniejsze dla obu stron, publicznej i prywatnej, ukształtowanie warunków realizacji przedsięwzięcia PPP.

 

Istota – czyli o co chodzi w PPP?

 

Partnerstwo publiczno - prywatne bardzo często jest związane jedynie z formą realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Jednakże takie założenie nie  wyjaśnia istoty tej współpracy kompleksowo. 

 

Czytaj także: Partnerstwo publiczno-prywatne w inwestycjach miejskich >>

 

Należy przyjąć, że PPP to forma (narzędzie) sprawnego wywiązywania się przez administrację (publiczną) z zadań publicznych, w tym świadczenia usług użyteczności publicznej we współpracy z partnerem prywatnym. Sama zaś budowa lub modernizacja infrastruktury jest jedynie konsekwencją lub warunkiem sprawnego wykonywania określonych zadań stawianych władzom lokalnym.

 

Celem PPP jest efektywne wywiązywanie się z określonych zadań, a nie infrastruktura jako taka

 

Zasadniczo, poszczególne warianty współpracy opartej na koncepcji PPP są środkiem w ręku władz, za pomocą którego mogą się one wywiązywać ze spoczywających na nich (z mocy prawa oraz zobowiązań politycznych) obowiązków wobec społeczeństwa.

 

Partnerstwo publiczno-prywatne, jako instytucja prawna nie posiada jednolitych ram formalno-prawnych.

 

Jak było dawniej?

 

Na gruncie wcześniej obowiązującego prawa partnerstwo publiczno – prywatne regulowane było ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U z 2005 r. Nr 169, poz. 1420 ze zm.). Ustawa ta w dość nieudolny sposób próbowała zakreślić wyczerpującą definicję PPP w rozumieniu jej przepisów.

 

Jednocześnie prawne formy współpracy podmiotów publicznych i partnerów regulowane były rozproszonymi, innymi aktami normatywnymi w ramach:

 

- prawa zamówień publicznych,

- ustawy o gospodarce komunalnej,

- ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

 

Zawieranie umów o charakterze PPP możliwe było również na zasadzie swobody umów oraz przepisów kodeksu cywilnego.

 

W chwili obecnej PPP w Polsce wyznaczają przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100). Ustawa ta w sposób jasny określa podstawowe ramy współpracy w tym modelu. Zastąpiła ona wcześniej obowiązującą ustawę o PPP z 2005 roku.

 

Należy jednocześnie podkreślić, iż możliwość zawierania kontraktów w formule PPP istnieje także na gruncie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101). Ustawa może być stosowana, gdy zasadniczą część ryzyka ekonomicznego przedsięwzięcia ponosi partner prywatny (tzw. koncesjonariusz).

 

Co ważne, ustawa o koncesji na roboty lub usługi określa normy proceduralne, które mogą mieć zastosowanie do zawierania umów PPP w myśl ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

 

Czytaj także: Jak uatrakcyjnić wizerunek centrum miasta >>

 

Pamiętajmy, iż możliwe jest zawieranie umów o charakterze PPP na zasadzie swobody umów. Zatem, partnerstwo publiczno-prywatne w tym znaczeniu, jak również jako umowa koncesji stanowi partnerstwo publiczno – prywatne sensu stricte.

 

O różnicach, zasadniczych cechach ww. ustaw dotyczących PPP - w kolejnym artykule.

 

B.W.

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA